Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevaisuus  (Luettu 10425 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Suvaitsevaisuus
« : 28.05.09 - klo:21:11 »
Suvaitsevaisuus

Viime kuukausina olen pohtinut käsitettä nimeltä "suvaitsevaisuus".
Aihe on ruvennut kiinnostamaan minua.

Terimiä "suvaitsevaisuus" voisi kuvata mielestäni seuraavasti:
 - Suvaitsevaisuus on sitä, että annetaan ihmisen toteuttaa itseään sekä toimia haluamallaan tavalla.
 - Suvaitsevaisuus on sitä, että sallitaan ihmisen täyttää tarpeitaan ja mielihalujaan haluamallaan tavalla.
 - Suvaitsevaisuus on sitä, että annetaan ihmisen vapaasti olla sitä, mitä hän oikeasti on.

Kuinka itse määrittelisit kyseisen termin?

Itse pidän itseäni varsin suvaitsevana henkilönä.
Olisin havaitsevinani, että on kovin normaalia, että itsekukin pitää itseään hyvin suvaitsevana ihmisenä.
Vaikka pidänkin itseäni suvaitsevana, minusta tuntuu, että löytyy ihmisiä, jotka näkevät asian toisin ja pitävät minua suvaitsemattomana.
Samalla tapaa minä saatan mieltää jonkun itseään suvaitsevana pitävän henkilön kovinkin suvaitsemattomana.

Mistähän tässä oikein on kyse?

Näyttää siltä, että kullakin kulttuuripiirillä on omanlaisensa käsitys oikeasta ja väärästä.
Oikeat asiat ovat hyväksyttäviä - eli niitä suvaitaan. Riittävän paljon vääryyskerrointa omaavia asioita ei taasen katsota kuuluvaksi suvaitsevaisuus<---->suvaitsemattomuusakselille ollenkaan.
Otan esimerkin: Suomalaisen  yhteiskunnan kasvatti tuntee suolan käytön vaarat, mutta vääryyskerroin ei ylitä suolankäytön suhteen hälytysrajaa, joten suolankäyttö kuuluu tälle ed. mainitsemalleni akselille.
Joka kieltäisi toisilta suolan käytön, häntä pidettäisiin suvaitsemattomana asian suhteen. Joka taasen ajattelee, että kukin syököön tai olkoon syömättä suolaa, on suvaitsevainen.
Ihmisen tappaminen taasen on asia, jossa vääryyskerroin menee hälytysrajan yli. Koska hälytysraja ylitetään, kyseessä ei ole enää suvaitsevaisuus<---->suvaitsemattomuusakselille kuuluva asia.
Ihmistä, joka suvaitsisi tällaista toimintaa pidettäisiin outona, eikä missään tapauksessa suvaitsevana.
Henkilö, joka paheksuu tällaista toimintaa on normaali (eikä missään tapauksessa suvaitsematon) ja toimii juuri niin, kuin yhteisössä pitääkin toimia.

Erilaisissa yhteisöissä on erilaisia tapoja. Jos vertaamme omaa kansaamme sellaiseen kansaan, jossa miehellä voi olla useampia  vaimoja, joudumme suraavaan tilanteesee:
Meillä useamman vaimon hankkiminen ylittää vääryyskertoimen, joten se ei ole asia, jota voidaan suvaitsevuusmittarilla mitata. Miehen moniavioisuus on kauhistus ja barbaarinen ilmiö.
Kulttuurissa, jossa tämänkaltainen moniaviousuus on mahdollista, pidetään varmasti meitä kovin suvaitsemattomina asian suhteen.
Siellä varmaan ihmetellään, että miksi miehellä ei saa Suomessa olla esim. kahta vaimona, mutta miehellä kuitenkin saa olla vaimon lisäksi rakastajatar ja puistellaan päätä: barbaarimaisen epäjohdonmukaista toimintaa.

Meillä taasen mainoksissa ja julkisuudessa eri yhteyksissä kuvataan alastomia taikka puolialastomia ihmisiä. Meillä suvaitsevainen ihminen hyväksyy tällaisen.
Jossain muslimimaassa tällainen ilmiö menee hälytysrajan yli ja siellä päivitellään suomalaisen yhteiskunnan barbaarisuutta ja mädännäisyyttä.
Meillä taasen päivitellään tuon muslimiyhteiskunnan suvaitsemattomuutta: "voi voi, pitäisikö meidän hyväksyä tuonkaltaista suvaitsemattomuutta?"


Ihminen siis arvioi toisen ihmisen (tai toisen ryhmän) suvaitsevaisuustasoa oman maailmankuvansa (=hälytysrajojensa) mukaan.
Koska näin tehdään, käytännössä suvaitsevimmat ihmiset löytyvät samojen silmälasien läpi maailmaa katsovien joukosta: omasta puolueesta, oman uskontokunnan joukosta, oman kansan keskuudesta.
Mitä enemmän vieraan kulttuurin hälytysrajat poikkeavat omista hälytysrajoista, sitä suvaitsemattomammaksi ja barbaarisemmaksi tuo kulttuuri koetaan.

Ei kovin kauaa ole siitä, kun Suomessa tupakan poltto oli suhteellisen vapaata.
Jos joku tupakoimaton paheksui sitä, että hän joutuu tahdonvastaisesti olemaan tupakansavussa, häntä mitä ilmeisimmin pidettiin suvaitsemattomana & tiukkapipona tämän asian suhteen.
Vapaata tupakointia kannattava oli suvaitsevainen.
Suhteellisen lyhyessä ajassa tapahtui asenteissa muutos. Pian tuli tupakkalaki, joka rajoitti tupakointia.
Nykyään tupakointi julkisissa tiloissa ei enää mahdu suvaitsevaisuusakselille: on normaalia, että ihminen ei halua olla tupakan savussa.
Jos joku pistää tupakaksi muualla, kuin tupakkahuoneessa, häntä paheksuvat ihmiset eivät ole enää suvaitsemattomia vaan barbarismia vastustavia henkilöitä: ja barbarismin vastustaminen ei ole suvaitsemattomuutta. Suvaitsemattomuuttahan on vain omakuttujen hälytysrajojen sisään mahtuvien asioiden vastustamista.

Jos tänään olet suvaitsevaisen ihmisen maineessa jonkun asian suhteen, saatat muutaman vuoden kuluttua olla asian suhteen kovin suvaitsemattoman ihmisen maineessa, mikäli et ole vaihtanut mielipidettäsi asiasta. Ja sama päinvastoin.

Pohdiskelen vielä tätä suvaitsevaisuusasiaa eräästä toisesta näkökulmasta.
Oletetaan tilanne, että toinen aviopuolisoista löytää itselleen nykyistä aviopuolisoa miellyttävämpää seuraa.
Elämä aviopuolison ja lasten kanssa alkaa tuntua entistä ikävämmältä, kun koko ajan on ikävä tuon uuden seurustelukumppanin luo.
Lopulta tämä avioliiton ulkopuoliseen seurustelusuhteeseen ajatunut aviopuoliso ei koe enää kestävänsä nykyistä tialnnetta. Hän päättää ottaa avioeron ja muuttaa uuden ihastuksensa kanssa yhteen.
Onko kyseessä suvaitsevaisuus, jos hyväksyy sen, että tämä toinen aviopuolisoista jättää perheen?
Jos asiaa katsotaan meidän nykyisen yhteiskuntamme valtavirtauksen mukaan, niin vastaus on kyllä. Suvaitsevainen ihminen hyväksyy sen, että tämä ihminen poistuu tästä nykyisestä suhteestaan, koska hän ei koe sitä enää tyydyttävänä ja koska hänellä on uusi mielenkiintoinen ihmissuhde tarjolla. Suvaitsevainen ihminen ei välttämättä pidä ratkaisua hyvänä taikka toivottavana, mutta hän kuitenkin hyväksyy sen - hänhän on suvaitsevainen. Harvoin tullaan ajatelleeksi sitä, että olemalla suvaitsevainen toiseen suuntaan, samalla hyväksytään se, että tämä aviopuoliso ei enää suvaitse perhettään vaan jättää sen.
Eli kumpi lie parempi: vaatia aviopuolisolta suvaitsevaisuutta perhettään kohtaan vai suvaita aviopuolison aikomus jättää perhe?

Elämässä on paljon tilanteita, joissa ei voi valita olla pelkästään suvaitsevainen.
Jos suvaitset jotain toimintaa, samalla tulet tahtomattasi ja väistämättömästi olemaan suvaitsematon tai kannustamaan suvaitsemattomuuteen jonkun toisen asian suhteen.
Ehkä on niin, että jos ihminen jonkun asian suhteen näyttää suvaitsevalta, syvälle asiaan pureuduttua sieltä löytyy se kolikon toinenkin puoli, eli kumartamalla jotain tahoa (=olemalla suvaitsevainen), pyllistääkin toiselle taholle (=onkin suvaitsematon). En väitä, että tällainen "kolikkoilmiö" löytyisi kaikista asioista-

Mikä on suhteesi kuolemantuomioon erityisen vakavissa rikoksissa?
Jos olet suvaitsevainen tämän asian suhteen, samalla olet kovin suvaitsematon rikoksen tekijän tarpeiden ja hänen elämänsä jatkamisen kannalta asiaa katsottuna.
Jos taasen olet suvaitsematon kuolemantuomion suhteen, samalla tulet olleeksi suvaitsevainen suhteessa rikoksentekijöihin ja ehkä rikollisuuteenkin.

Sieltä täältä välillä olen kuulevinani kysyttävän kysymystä: "Pitääkö meidän suvaitsevien ihmisten hyväksyä suvaitsemattomuuta?" tai "pitääkö meidän hyväksyä suvaitsemattomuutta?"
Henkilökohtainen näkemykseni on, että kysymys on kovin outo, ellen sanoisi: kovin absurdi. Vastaava kysymys voisi mielestäni olla: "Onko oikealla ruoho vehreämpää, kuin vasemmalla?"
Oikea ja vasen määräytyvät aina sen mukaan, miten henkilö on johonkin sijoittunut. Ei ole mitään absoluuttista oikeaa taikka vasenta.

Kuinka suvaitsevainen sinä itse olet?

Olisi mukavaa kuulla erilaisia näkemyksiä, uusia oivalluksia sekä vasta-argumentteja tähän aiheeseen liittyen.
Itselläni on enemmänkin ajatuksia asiasta, joita varmaan vielä tännekin kirjaan.
Haluni olisi mm. syventää maailmankuvaani aiheesta "suvaitsevaisuus" ja tosiaankin pohtia sitä vähän syvällisemmin, kuin yleensä on ollut tapana.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #1 : 28.05.09 - klo:21:57 »
Jaa, en pidä itseäni erityisen suvaitsevana ihmisenä - käsite on tosiaan aika paradoksaalinen. Liberaalina en halua puuttua tietyissä rajoissa olevaan inhimilliseen käyttäytymiseen mitenkään. Toisaalta ne rajat ovat selvät: ei voi suvaita toimia, jotka pyrkivät kahlitsemaan toisilta ihmisiltä ajattelun ja toiminnan vapauden, jotka pyrkivät kiistämään yhteisessä empiirisessä todellisuudessamme rationaalisesti olemassaoleviksi todettuja asioita. Toisaalta olen yhteiskuntapoliittisesti melkoisen burkelainen: vapaudet ja oikeudet ovat paikallisesti toteutuvia ja syntyviä asioita, joita ei ole helppo juurruttaa toisiin kulttuurisiin konteksteihin. Emme myöskään voi abstrakteihin teorioihin nojaten pakottaa järjestelmäämme toisille, pelkkä yrityskin voi myrkyttää oman yhteiskuntamme. Tämä johtaa tiettyyn tasapainoiluun niin kulttuurin sisällä kuin kulttuurien välilläkin - ei ole olemassa itsestäänselviä, helppoja ratkaisuja vaan enemmän tai vähemmän sotkuisia kompromisseja. Arvoista ei tietenkään voi tinkiä, mutta toiminnan tasolla niiden soveltamisessa on oltava joustava ja pragmaattinen, paikallinen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #2 : 28.05.09 - klo:22:02 »
Minulle on jotenkin kova pala suvaita erilaisia mielipiteitä. Johtuu ehkä nuoresta iästäni. Kuulemma voi kestää vielä yli kymmenen vuotta, että ajatteluni vaihtuu mustavalkoisesta värikkääksi  :048:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #3 : 29.05.09 - klo:00:28 »
On siis kahdenlaisia tekoja: hyväksytyt teot ja kielletyt teot.
Hyväksyttyjen tekojen ryhmään kuuluvat teot ovat sellaisia, joita joko suvaitaan, taikka ei suvaita.
Kielletyt teot eivät kuulu suvaitsevaisuusmittaroinnin piiriin.

Jos kuvitellaan, että kiellettyjä tekoja ei olekaan, vaan kaikki on sallittua, tässäkään tapauksessa "absoluuttinen" suvaitsevaisuus on teoriassa mahdotonta, juuri siksi, että tietyn asian suvaitseminen on jonkun toisen asian kieltämistä.
Jos henkilö suvaitsee luonnonsuojelijoiden toimintaa pitäen sitä täysin hyväksyttynä (ja joka on juuri nyt muodissa), tulee hän samalla osoittamaan suvaitsemattomuutta mahdollisesti esim. lentoliikennettä, lisäydinvoimaa yms. vastaavia asioita kohtaan.
Jos absoluuttinen suvaitsevaisuus olisi mahdollista, ihmiskunta tuhoutuisi alle aikayksikön.
Saman tekisi absoluuttinen suvaitsemattomuuskin (joka siis myös on teoriassa mahdoton käsite): mikään ei ole sallittua.

Sellaista tässä pohdiskelin, että ehkäpä eräs tapa määritellä suvaitsevaisuus olisi tämä:
Suvaitsevaisuus on tosiasioiden hyväksymistä.
Suvaitsevainen ihminen hyväksyy tosiasiana sen, että on olemassa erilaisia uskomustynnyreitä.
Hän hyväksyy sen tosiasiana, että jonkun maailmankuvaa jossain kaukana hallitsee ihmissyönti.
Hän hyväksyy sen, että jonkun maailmankuvaan kuuluu metelöivä helluntalaisuus.
Hän hyväksyy sen, että on totta, että joku uskoo Saatananpalvelijoiden lailla.
Hän hyväksyy sen, että on tosiasia, että joku piehtaroi omassa kurjuudessaan pitäen sitä autuaalliseksi tekeväksi asiaksi ja samalla ahdistuu siitä.
Hän hyväksyy tosiasiana sen, että hän itse uskoo erilailla, kuin suurin osa maailman ihmisistä.

Suvaitsematon ihminen taasen olisi sellainen, joka ahdistuu toisuskoisuudesta (=vääräuskoisuudesta) ja pyrkii kieltämään sen eri tavoin.

Tällöin suvaitsevaisen ihmisen uhka ei ole vääräuskoisuus, vaan suvaitsemattomuus.
Suvaitsevaisessa ilmapiirissä jokaisella on mahdollisuus argumentoida oman uskonsa oikeellisuuden puolesta sekä argumentoida toisen uskon vääryyden puolesta rakentavalla ja oikealla tavalla. Kaikki osapuolet voittavat, koska oikea tieto pääsee leviämään erilaisista maailmankuvista ja siitä logiikasta, mihin eri maailmankuvat perustuvat.

Suvaitsemattomassa ymäristössä taasen hyökätään itse henkilöä vastaan.
Olen ollut havaitsevinani erään kaavan, joka mielestäni kuuluu ed. tavalla määrittelemääni suvaitsemattomaan ympäristöön.
Ensin epäillään toisuskoisen motiiveja: koska toinen uskoo väärin, ei hänen motiivinsa voi olla puhtaat.
Seuraavaksi epäillään vääräuskoisen mielenterveyttä: koska henkilö uskoo väärin ja on ehkä vielä tosissaan, hänen täytyy olla joiltain osin sairas mielensä alueelta. Ei terve ihminen voi väärin uskoa.
Kolmanneksi (tälle tasolle ei aina päästä) vääräuskoista nimitetään hulluksi: hulluhan hänen täytyy olla. Ei kukaan tervejärkinen voi uskoa väärin.
Körttifoorumilla olen vain kerran törmännyt tähän kolmanteen tasoon.
Tämä kaava mielestäni toistuu siellä täällä ja lienee yleispätevä sinne, missä ihmisiä liikkuu.

Suvaitsemattomuus on mielestäni ihmisen "normaali", luonnollinen ominaisuus.
Suvaitsevaisuus opittu ominaisuus. Suvaitsevaisuutta voi halutessaan opiskella.
Myös elämänkokemukset saattavat pakottaa ihmistä suvaitsevaisuutta kohti väkisin.


Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #4 : 29.05.09 - klo:08:23 »

Sellaista tässä pohdiskelin, että ehkäpä eräs tapa määritellä suvaitsevaisuus olisi tämä:
Suvaitsevaisuus on tosiasioiden hyväksymistä.
Suvaitsevainen ihminen hyväksyy tosiasiana sen, että on olemassa erilaisia uskomustynnyreitä.
Hän hyväksyy sen tosiasiana, että jonkun maailmankuvaa jossain kaukana hallitsee ihmissyönti.
Hän hyväksyy sen, että jonkun maailmankuvaan kuuluu metelöivä helluntalaisuus.
Hän hyväksyy sen, että on totta, että joku uskoo Saatananpalvelijoiden lailla.
Hän hyväksyy sen, että on tosiasia, että joku piehtaroi omassa kurjuudessaan pitäen sitä autuaalliseksi tekeväksi asiaksi ja samalla ahdistuu siitä.
Hän hyväksyy tosiasiana sen, että hän itse uskoo erilailla, kuin suurin osa maailman ihmisistä.

Suvaitsemattomuus on mielestäni ihmisen "normaali", luonnollinen ominaisuus.
Suvaitsevaisuus opittu ominaisuus. Suvaitsevaisuutta voi halutessaan opiskella.
Myös elämänkokemukset saattavat pakottaa ihmistä suvaitsevaisuutta kohti väkisin.

Voidaan tietysti sanoa, että Suomi on harvaanasuttu maa, jonka takia ihmisten väliset yhteydet ovat olleet vähäisiä. Tästä on voinut periytyä ennakkoluuloisuus kaikkea vierasta kohtaan. Se ei kuitenkaan tarkoita suvaitsemattomuutta. Suhtautuminen vieraaseen muuttuu, kun hänet alkaa tuntea paremmin. Suvaitsemattomuus on tyypillistä yksiarvoisissa, autoritäärisissä yhteiskunnissa. Suvaitsevaisuus kasvaa tietämyksen lisääntyessä. Mitä monipuolisemmin koulutettu  väestö, sitä suvaitsevampi se on.

 Suvaitsevaisuus lähtee sanasta suvaita. Se tarkoittaa sallimista. Siinä ikäänkuin auktoriteettiasemasta sallitaan joitakin asioita, joitakin ei. Lähtökohdan pitäisi olla oikeuksissa, vapauksissa ja rajoituksissa. Mitä oikeuksia ja vapauksia yhteiskunnassa (kulttuurisessa yhteisössä) on taattu, mitkä ovat todelliset mahdollisuudet oikeuksien ja vapauksien käyttöön? Missä ovat ne puitteet, ne rajoitukset,  joita (kulttuurissa) yhteisöissä ei voi ylittää. Mitä moniarvoisempi yhteiskunta sitä enemmän ihmisillä on mahdollisuuksia oikeuksiensa ja vapauksiensa toteuttamiseen. Mitä rajoittavampi (autoritaarinen) yhteiskunta, sitä vähemmän ihmisillä on vapauksia ja oikeuksia.

Moniarvoinen yhteisö siis sallii ison määrän erilaisia arvoja ja ajatuksia, jotka tukevat moniarvoisuuden säilymistä. Moniarvoinen yhteiskunta taas ei voi sallia sellaisia ajatuksia, jotka tuhoavat moniarvoisuuden.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #5 : 29.05.09 - klo:08:49 »
Sellaista tässä pohdiskelin, että ehkäpä eräs tapa määritellä suvaitsevaisuus olisi tämä:
Suvaitsevaisuus on tosiasioiden hyväksymistä.
Suvaitsevainen ihminen hyväksyy tosiasiana sen, että on olemassa erilaisia uskomustynnyreitä.
Hän hyväksyy sen tosiasiana, että jonkun maailmankuvaa jossain kaukana hallitsee ihmissyönti.
Hän hyväksyy sen, että jonkun maailmankuvaan kuuluu metelöivä helluntalaisuus.
Hän hyväksyy sen, että on totta, että joku uskoo Saatananpalvelijoiden lailla.
Hän hyväksyy sen, että on tosiasia, että joku piehtaroi omassa kurjuudessaan pitäen sitä autuaalliseksi tekeväksi asiaksi ja samalla ahdistuu siitä.
Hän hyväksyy tosiasiana sen, että hän itse uskoo erilailla, kuin suurin osa maailman ihmisistä.

Suvaitsematon ihminen taasen olisi sellainen, joka ahdistuu toisuskoisuudesta (=vääräuskoisuudesta) ja pyrkii kieltämään sen eri tavoin.

Tässä nyt jokin mättää. Kyllä tosiasiat voi hyväksyä niistä ahdistumatta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hyväksyisi tosiasiallisen asiaintilan muuttumattomana eikä pyrkisi sitä muuttamaan.

Tunnustan kiistämättömäksi tosiasiaksi, että monissa kulttuureissa nainen on tiukasti miehelle alisteinen paitsi tapakulttuurissa myös lainsäädännöllisesti. Senkin tunnustan, että kaikki naiset eivät välttämättä itsekään pidä tätä perinteistä asiaintilaa pahana. Ainakin ensiksi mainitusta on saatavissa tutkittuakin tietoa. Tämä ei aiheuta minussa ahdistusta. En myöskään pidä sen takia näitä kulttuureita kokonaisuutena kelvottomina. Mutta se ei tarkoita, että hyväksyisin tilanteen, siis suvaitsisin sen. Kyseessä on näet arvoihin liittyvä asia. Tässä asiassa olen suvaitsematon periaatteen eli arvojen tasolla. Käytännön tasolla kannatan pyrkimyksiä tilanteen muuttamiseen.

Meillä Suomessa tätä suvaitsemattomuuta voi toteuttaa lainsäädännössä, siis kielloin ("Välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen perusteella on kielletty" Tasa-arvolaki 8.8.1986/609). Suvaitsemattomuuteni toteuttaminen muiden kulttuurien suhteen vaatii erilaisia ratkaisuja, kuten naisten koulutuksen ja yrittäjyyden tukemista jne. Kirkkommekin on tässä kansainvälisessä suvaitsemattomuudessa mukana mm. Naisten Pankin kautta.

Mt

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #6 : 30.05.09 - klo:16:17 »
Mielenkiintoista pohdintaa :017:

Lainaus
Suvaitsemattomuus on mielestäni ihmisen "normaali", luonnollinen ominaisuus.
Suvaitsevaisuus opittu ominaisuus. Suvaitsevaisuutta voi halutessaan opiskella.
Myös elämänkokemukset saattavat pakottaa ihmistä suvaitsevaisuutta kohti väkisin.

Ainakin sen olen huomannut, että nykyään pitäisi olla hyvin suvaitsevainen.
Mielummin on hiljaa (ettei pidetä tiukkapipona) kuin ilmaisee, ettei oikein hyväksy...jotakin...kaikki pitäisi sallia,
se on nykyaikaa ja avarakatseisuutta ja fiksua  :icon_rolleyes:
Mutta kuten yllä sanotaan, suvaitsevaisuutta pitää o p e t e l l a
- eikä kaikkea tarvi siltikään suvaita.

Jokaisella on arvonsa ja sitä myötä rajansa.
Ja teoria ja käytäntö törmäävät usein.
Voin p e r i a a t t e e s s a suvaita jotain,
mutta annas olla kun asia k o n k r e e t t i s e s t i koskee minua niin
johan löytyvät suvaitsemisen rajat.

Juuri tänään jouduin valinnan eteen:
suvaitako, että naapurikansalaiset ostavat kovalla rahalla
maakunnan tontti tontilta?
Ja suvaitako, että me ahneina myymme?
Olenko rasisti kun en suvaitse? :icon_eek:


Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #7 : 30.05.09 - klo:17:30 »
Mie olen aika suvaitsevainen ja se on geeniperintöä äidin puolelta. On kuitenkin joitain luovuttamattomia asioita, joita en suvaitse. Äidin suku oli/on oikein supersuvaitsevaisia. Isä oli ollut nuorempana enemmän tiukka, mutta oppi suvaitsevaisuutta avioliitossa. Oli kai pakko. Hän sai myös joskus harvoin suunvuoron (mutta yleensä ei).

myyrä

  • Vieras
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #8 : 30.05.09 - klo:17:54 »



Juuri tänään jouduin valinnan eteen:
suvaitako, että naapurikansalaiset ostavat kovalla rahalla
maakunnan tontti tontilta?
Ja suvaitako, että me ahneina myymme?
Olenko rasisti kun en suvaitse? :icon_eek:




Suomalaisten pitäisi saada ostaa vastavuoroisesti sieltä. Tai itse asiassa suomalaisten maitahan rajan takana on. Mutta toisaalta...rajaa on siirrelty niin monta kertaa, ettei niistä maista tiedä...Pähkinäsaaren rauhassa taisi Savokin kuulua Novgorodiin. Nykyinen Joensuun alue on muuten kuulunut joskus Liettualle. :icon_eek:

myyrä

  • Vieras
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #9 : 30.05.09 - klo:18:03 »
Mie olen aika suvaitsevainen ja se on geeniperintöä äidin puolelta. On kuitenkin joitain luovuttamattomia asioita, joita en suvaitse. Äidin suku oli/on oikein supersuvaitsevaisia. Isä oli ollut nuorempana enemmän tiukka, mutta oppi suvaitsevaisuutta avioliitossa. Oli kai pakko. Hän sai myös joskus harvoin suunvuoron (mutta yleensä ei).

Äh, sanat menee sekaisin. Po. on kuitenkin joitain luovuttamattomia asioita, joita periaatteita vastaan rikkomista en suvaitse (no olihan selvästi sanottu). :icon_wink:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #10 : 30.05.09 - klo:19:08 »
Minulle on jotenkin kova pala suvaita erilaisia mielipiteitä. Johtuu ehkä nuoresta iästäni. Kuulemma voi kestää vielä yli kymmenen vuotta, että ajatteluni vaihtuu mustavalkoisesta värikkääksi  :048:

Mulla tuntuu kestävän kauemminkin, mut totuus tossa piilenee, et nuorempana on tiukempi mielipiteissään.
Nyt vanhempana tuntee itsensä epävarmemmaksi tiedossa.

Onneksi mulla on hyviä kavereita ja ne pistää aina vitsaillen kun alan olla tiukasti jotain mieltä asioista, eivätkä ala vänkäämään.
Se on kyllä yksi tapa toi vitsailu, jos joku on tiukasti jotain mieltä asioista.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #11 : 30.05.09 - klo:22:42 »
Itselleni on asioita, jotka ei mun mielestä ole oikein ja sen vuoksi niistä ei tarte tykätä. Suvaita tarkoittaa mun mielestä jonkin asian hyväksymistä ja mielestäni kukaan ei silloin voi olla täysin suvaitsevainen eli hyväksyä kaikkea. Sikäli olen täysin samaa mieltä että aika paradoksaalinen sana on kyseessä. Kuitenkin esim. itse en hyväksy rikoksia, samaa sukupuolta olevia parisuhteita, lapsen hyväksikäyttöä, sunnuntaiaukioloja ym., mutta ihmisinä täytyy kaikki hyväksyä ja niin yritän tehdäkin. Siinä mielessä koitan olla suvaitsevainen, mutta toisaalta koitan olla suvaitsematon, kun en aio millään tavalla kannattaa asioita, jotka on mun mielestä väärin. Kotona minulle on aina opetettu, että "vain asiat riitelevät, eivät ihmiset" ja siinä on jotain perääkin. Itse en kamalasti tykkää suvaitsevainen-sanasta, koska sillä on usein niin yksipuolisesti värittynyt sävy.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #12 : 31.05.09 - klo:01:32 »
Lainaus käyttäjältä: mt
Tässä nyt jokin mättää.

mt, ainakin se tässä mättää, että et tainnut huolellisesti tutustua tuohon tekstiini, jota lainasit ja näinollen tulit tulkinneeksi sen eri lailla, kuin itse omaa tekstiäni tulkitsen.

Lainaus käyttäjältä: mt
Kyllä tosiasiat voi hyväksyä niistä ahdistumatta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hyväksyisi tosiasiallisen asiaintilan muuttumattomana eikä pyrkisi sitä muuttamaan

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

ps.
Tuossa lainaamassasi tekstissähän toin erään vaihtoehtoisen tulkinnan sanalle "suvaitsevaisuus".
TÄmä tulkinta poikkeaa jonkinverran ensimmäisen kirjoitukseni tulkinnasta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #13 : 31.05.09 - klo:02:00 »
TEen lyhyen käynnin sivuraiteella.
Anastasia, et suvaitse sitä, että ulkomaalaisille myydään kesämökkejä/maata Suomesta.
Luulen hämärästi ymmärtäväni, miksi moni muukin ajatelee samoin, kuin sinä, siltikin, vaikka yleensä ajatuksen kannattajat eivät mitenkään kattavasti näkemystään perustele..

Tässä eräs vaihtoehtoinen tapa perusteluineen katsella asiaa:
Kesämökkien/maan myymisen vastustaminen ulkomaalaisille on vähän sama asia, kuin sahaisi omaa oksaansa.
Suomen valtiohan olemme ME. Rahoitamme oman työmme tuloksella kaikki ne monenmonituiset palvelut, joita valtio/kunnat tarjoavat.

Kun ulkomaalainen tulee Suomeen ja ostaa vaikkapa kesämölkin ja sen alla olevan tontin.
Kesämökki on todennäköisesti suomalaisen rakentama. Hän tulee ostaneeksi suomalaista työtä.
Ennen kaikkea on huomionarvoista se, että hän joutuu maksamaan varainsiirtoveron kaupastaan Suomen valtiolle, joka ymmärtääkseni kiinteistökaupasta on vajaat 5% kauppahinnasta. On oletettavaa, että tämä ulkomaalainen ei omista tätä kiinteistöä maailman tappiin asti, vaan jossain vaiheessa myy sen jälleen. Jos hän myy sen toiselle ulkomaalaiselle, saamme (=valtio) jälleen tuon vajaan 5% varainsiirtoveron kauppasummasta.
Jos ostaja on suomalainen, palautuu kiinteistö jälleen suomalaiselle, joka toki myös maksaa varainsiirtoveron.

Ulkomaalainen mökillä ollessaan joutuu pakostakin käyttämään ainakin jonkin verran suomessa myytyjä tavaroita/palveluja, eli näinollen hän tulee omalta osaltaan tukemaan suomalaista työllisyyttä.

Ymmäartääkseni kesämykistä/tontista juoksee yhteiskunnallemme koko ajan erilaisia veroluonteisia ja muita maksuja, jotka on suoritettava.

Jos joku on vihainen siitä, että tontit ovat loppuneet, kannattaa nousta lentokoneella ilmaan ja katsella alas: käyttämättömiä tontteja riittää vuosituhansiksi eteenpäin, tod.nnäk. pidemmäksikin aikaa.

Siinä ei meidän kannaltamme siis ole mitään pahaa, jos joku ulkopuolinen tulee Suomeen ja osallistuu suomalaisten julkisten palveluiden rahoittamiseen ja työllisyytemme tukemiseen.
Ei lypsettävää lehmää kannata ajaa pois, vaan toivottaa tervetulleeksi.

Jos joskus kaikki suomen kesämökkitontit ja sellaisiksi soveltuvat alueet on myyty ulkomaalaisille ja jos tonttikauppaa edelleenkin harjoitettaisiin normaalilla tavalla, liekö kenenkään suomalaisen enää tarvitsisi töissä käydäkään, kun valtio pystyisi jokaisen meistä elättämään pelkästään kesämökkikaupasta&tonttikaupasta tulleilla varainsiirtoveroilla.
Vaan, älköön kukaan säikähtäkö: tuollaista jokamiehen/naisen salaista unelmaa tuskin koskaan tulee.

« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:02:03 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Suvaitsevaisuus
« Vastaus #14 : 31.05.09 - klo:07:26 »
Kun ulkomaalainen tulee Suomeen ja ostaa vaikkapa kesämölkin ja sen alla olevan tontin.
Kesämökki on todennäköisesti suomalaisen rakentama. Hän tulee ostaneeksi suomalaista työtä.

Ulkomaalaiset voivat toki ostaa tontteja Suomesta. Mutta kysymys onkin vastavuoroisuudesta. Mitkä ovat ne maat, jotka eivät salli yksityishenkilön tai perheen ostaa kiinteistöjä tai maata sen alueelta? Tällaisia maita ovat
Venäjä (ja ehkä jotkin entiset Neuvostoliittoon kuuluneet valtiot), Kiina ja jossain määrin Kuuba sekä tietysti Pohjois-Korea ja Myanmar. Tiedätkö muita maita, josta et voi osta maata tai kiinteistöjä?
Acta, non verba.