Kirjoittaja Aihe: Tv7  (Luettu 6897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tv7
« Vastaus #15 : 02.05.15 - klo:13:15 »
En minä ole helluntailainen. Pidän itseäni körttinä. Körtti ei kuitenkaa saisi olla ylimielinen kuoliaaksi vaikenija. Olen sen verran elämää kokenut, että asellinen/aseeton palvelus ei minua hetkauta. Laki on säädetty. En ole hihhulikaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tv7
« Vastaus #16 : 02.05.15 - klo:14:04 »
Lueskelin tuota vanhaa saittia jonka öppiäinen parhaaksemme linkitti. Oli sielä montakin tiedonjyvää. Parhaana pidin  t i e t e n k i n  juhani-veljeni  :icon_wink:  huomiota: Hellaritkin ovat olleet luteruksia (  vai oliko se kristittyjä ).

Olen ko. Vapaata suunta jonkin verran oppinut kokemaan ja näkemään ja tällainen ajatus on iskostunut mieleeni.
Mahtavatko he olla sellainen uskovaisjoukko joka ottaa mieluummin valmiiksi muokattuja mielipiteitä kuin ajattelevat, pohtivat ja pureksivat itse. Heidän makusuuntauksensa vaikkapa vaateuksen ja musiikin suhteen on ' maheahko', etten sanoisi romantisoitu.
Amerikkallaista muotia romanihöystein.

Arjessa yksityiset helluntailaiset ovat lainkuuliaista kansaa tietyin poikkeuksin, niinkuin muutkin yrittäävät Raamatun ohjeiden mukaan olla.

Tämä on yksityisen ihmisen mielipide.

Ihminen joka ottaa körttinimen, puvun tai vaikkapa huivin tunnustautuu kovan leivän purijaksi. Vaikka ollaan ryhmänä herätysliike nimeltä Körtit, kaikilla on kristityn vapauden
oikeudet. Kuinka pitkälle kukakin jumala-suhteessaan pääsee on Jumalan ja syntisen asia, yhteistä kanssakäymistä ilman tekoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tv7
« Vastaus #17 : 02.05.15 - klo:14:40 »
Tässäpä aikaisempaa keskustelua foorumilla aiheesta körtit ja helluntailaisuus: http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=391.0 . Yksi hellari-sotaveteraani mainittu! (Näkyy kyllä sitten rönsyävän juttu ihan muihin aiheisiin. Ei varmaan yllätys.)

Minulla oli hellari kaviri, joka suoritti palveluksensa aseettomana, mutta armeijassa ja luulen se olleen yleinen linja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tv7
« Vastaus #18 : 02.05.15 - klo:14:43 »
Kaikki helluntailaiset eivät suinkaan ole olleet luterilaisia. Brasiliassa lienevät monet olleet katolilaisia. Tietysti jos ajatellaan opillista alkuperää ja sanotaan että kaikki protestantit ovat alun perin luterilaisia niin sitten ehkä.

1944, en ajatellutkaan, että sinua sivarius välttämättä hetkauttaisi. Mietin, mitä se on voinut olla joskus 70 - 80 vuotta sitten, silloin eläneiden körttien silmissä.

Minun käsittääkseni asepalvelus on helluntailaisille oman valinnan asia eikä seurakunta kannusta valitsemaan mitään tiettyä vaihtoehtoa. Moni päätyy aseettomaan tai sivariksi, mutta aseellisenkin saa suorittaa. Tämä ei kuitenkaan ole mitään varmaa tietoa, ja voihan menettely vaihdella seurakunnasta toiseen, organisaatio kun on niin väljä.

Googletuksella "helluntailaisuus asepalvelus" löytää paljon keskustelua asiasta.

(http://keskustelu.suomi24.fi/t/9730993 tuollapa mainitaan joku tuollainen K. A. Pohjakallio, vanhemman polven helluntailaisia kai, joka olisi asiasta kirjoitellut... itse en tunne.)
« Viimeksi muokattu: 02.05.15 - klo:14:49 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tv7
« Vastaus #19 : 02.05.15 - klo:15:09 »
Jopa jotakin jos  tuo K.A. Pohjakallio on sama mies joka opetti Hausjärven Yhteiskoulussa matematiikkaa, algebraa, kemiaa ja musiikkia. Viipurilainen Kaarle Pohjakallio ainakin oli. Siitä hän aina kertoi.
Hän kuoli traagisesti juuri noihin aikoihin kun google kertoo. Jäivät vaimonsa kanssa autollaan junan alle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tv7
« Vastaus #20 : 02.05.15 - klo:16:38 »
Keskustelu on vähän ollut sivussa siitä, mitä tarkoitin, mutta hyvä niin. Minulla ei ole vapaita suuntia vastaan mitään, jos heillä on sama Raamattu. Kritisoin sitä, että nykykörtti ymmärtää äkkiväärää poliittista henkilöä paremmin kuin esim helluntailaista. Jos minun pitäisi puoleni näiden kahden välillä valita, niin tietäisin, mitä tekisin. 70-80 luvulla en ollut ihminenkään Kemijärven paperimiesten silmissä. Jäi kyllä niin kovat negatiiviset muistot, että en ole niistä vapaa.