Kirjoittaja Aihe: Herrnhutilaisia juuria  (Luettu 19655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #30 : 03.02.21 - klo:07:54 »
Nyt on niin, että joku on minun tekstiäni muuttanut: poistanut Liisa sanan ja pannut tilalle hymiön.

Thomas vissiin luulee nyt väärin, että tarkoitan häntä.

YLLÄPIDOLLE tai PENALLE: nyt tehdään niin, että bannaatte minut heti täältä forumilta pois, että en voi kirjoitella. Lopetan tätä kautta.

Jos te voitte sääntöjä rikkoneen poistaa, niin kait te voitte poistaa sellaisen, joka sitä pyytää.

Tällainen meno on vastenmielistä.

En halunnut vetää toista ihmistä tähän hävyttömään keskusteluun, mutta valinta on Teidän. Pyydän anteeksi, että halusin säästä toisen nimen ja panin kysymysmerkin tilalle. Se oli lainaus, ja lainausta ei saisi muuttaa.
Olemme samaa mieltä, että tällainen meno on vastenmielistä. Se on ollut vastenmielistä siitä lähtien ainakin kun rupesin itse kirjoittamaan asiasta syksyllä, kun minut vedettiin mukaan käyttämällä nimeäni ja viittaamalla Siionin virsien kääntämiseeni tavalla, jota en voinut hyväksyä. En hyväksy sitä nytkään, vaikka Teidän mielestänne ongelma ei ole siitä, että näin törkeästi on hyökkätty minua vastaan, vaan siitä, että ensin vastasin maltillisesti ja kohteliaasti, ja kun hyökkäys vain yltyi, olen kovistanut sanani.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #31 : 03.02.21 - klo:08:22 »
Nukkuisit välillä, hyvä mies. En mitenkään halua olla onnesi tiellä. Penakin kirjoittelee herjojaan muualla, eikä tässä ja nyt deletoimassa minut pois.

Deletoikaa minut ulos!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #32 : 03.02.21 - klo:08:26 »
On se ihmeellistä, että yhden hymiön takia (olin itse pannut kysymysmerkin) ihminen on niin loukkaantunut, että pyydetään bannausta. Mutta ei voi ymmärtää, että minä olen loukkaantunut, kun ihmiset paheksuvat kokonaisen virsikirjan kääntämiseni. Sietää mennä itseensä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #33 : 03.02.21 - klo:08:39 »
En Sinulle halua mitään ikävää. Mutta ylläpitoa tässä nyt tarvitaan, että meikäläinen pääsee täältä pois. Ohjeen mukaan pitäisi vaan jättää kirjoittamatta, mutta forumiholistille se ei onnistu.

Sitä ihmettelen, että millä lihaksilla Sinä pystyt toisen tekstiä muuttamaan.

Olen tosissani: bannatkaa minut pois.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #34 : 03.02.21 - klo:09:21 »
Onko Thomaksellakin "avaimet" tekstin muuttamiseksi?.

Nyt on tosi kysymyksessä. Tätä sitä saa, kun kirjoittelee kaikkien nähtäville tekstejään. Thomas maalittaa minua, onko se oikein?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #35 : 03.02.21 - klo:09:25 »
En Sinulle halua mitään ikävää. Mutta ylläpitoa tässä nyt tarvitaan, että meikäläinen pääsee täältä pois. Ohjeen mukaan pitäisi vaan jättää kirjoittamatta, mutta forumiholistille se ei onnistu.

Sitä ihmettelen, että millä lihaksilla Sinä pystyt toisen tekstiä muuttamaan.

Olen tosissani: bannatkaa minut pois.
O sancta simplicitas.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #36 : 03.02.21 - klo:09:39 »
Sitä ihmettelen, että millä lihaksilla Sinä pystyt toisen tekstiä muuttamaan. Lainausta voi halutessaan 'toimittaa' poistamalla, lisäämällä tai muuttamalla.

Ei tähän kovin kummoisia lihaksia tarvita. Alkuperäinen lähde jää näkyviin, joten lainauksen tarkkuuden voi aina tarkistaa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #37 : 03.02.21 - klo:09:40 »
Vasemmiston ääriaineksilla on ollut perinteisesti tapana nimitellä omastaan poikkeavan mielipiteen omaavia fasisteiksi. Tätä joukkoa näyttää pesiytyneen tällekin foorumille. Paremmat vihapuhujat vaikuttaisivat olevan myös ylläpidon suosiossa. Tällä menolla paikka on muuntumassa erittäin riitaisaksi. Mielipiteiden kontrollointi on saanut seuraamuksia, jotka tyhjentävät foorumin seuraajista. Lieneekö se sitten tarkoituskin...  Itse poistun sivuun nyt. Kiitokset ajasta, jonka olen voinut täällä viettää. Parempaa jatkoa jäljelle jääville!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #38 : 03.02.21 - klo:09:50 »
Tätä joukkoa näyttää pesiytyneen tällekin foorumille.

On surullista, jos määrittelemme toisiamme joidenkin 'joukkioiden' mukaan. Mielipiteiden, kantojen ja vakaumusten ilmaiseminen ja niiden perusteleminen ei ole 'pesiytymistä'. Eri mieltä olevaa 'viherpunavassariksi' nimittelevän luulisi ottavan 'fasistiksi' kutsumisen vastaan pelkällä olankohautuksella jo siitäkin syystä, että se on 'perinteinen tapa nimtellä'. Parasta toki olisi, jos välttyisimme kaikilta ilkeiltä letkautuksilta.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #39 : 03.02.21 - klo:10:01 »
On surullista, jos määrittelemme toisiamme joidenkin 'joukkioiden' mukaan. Mielipiteiden, kantojen ja vakaumusten ilmaiseminen ja niiden perusteleminen ei ole 'pesiytymistä'. Eri mieltä olevaa 'viherpunavassariksi' nimittelevän luulisi ottavan 'fasistiksi' kutsumisen vastaan pelkällä olankohautuksella jo siitäkin syystä, että se on 'perinteinen tapa nimtellä'. Parasta toki olisi, jos välttyisimme kaikilta ilkeiltä letkautuksilta.

Omat 'letkautukseni' loppuivat tähän. Pahoillani osuudestani aiempiin. Siunausta!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #40 : 03.02.21 - klo:10:05 »
Pena klikkaa minut tältä foorumilta unhon yöhön, että Thomaksen ei tarvitse öitään valvoa ja lukea rivien välistä sellaista, mikä ei ole totta.

Teet vain hyvän työn poistaessasi minut kirjoittajien joukosta. Tämä ei ole enää kivaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #41 : 03.02.21 - klo:10:17 »
Pena klikkaa minut tältä foorumilta unhon yöhön, että Thomaksen ei tarvitse öitään valvoa ja lukea rivien välistä sellaista, mikä ei ole totta.

Teet vain hyvän työn poistaessasi minut kirjoittajien joukosta. Tämä ei ole enää kivaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #42 : 03.02.21 - klo:11:08 »
Loppujen lopuksi syy on minun. Asetin tälle foorumille vääriä odotuksia ja kuormasin sitä sellaisilla asioilla, joita ei yleensä internetistä löydy. Culpa mea. On väärin minun syyttää toisia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #43 : 03.02.21 - klo:13:08 »
 :039:
Ei ne minua ulos deletoi.

Enkä ole pyhä, mutta yksinkertainen varmaan olen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #44 : 03.02.21 - klo:13:18 »
Herätysliikkeiden huonoin puoli on hihhulismi ja omassa huonoudessaan rypeminen ja kieriskely.
Mutta onhan herätysliikkeissä paljon raitistakin Pyhän Hengen voimaa ja Hengellä täyttymistä, joissa ilmenee raitista kielilläpuhumista, profetioita, sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät ja kuolleet heräävät.  :eusa_clap: :109:

Kristuksen kirkko syntyi Pyhän Hengen vuodatuksessa helluntaina noin vuonna 33 Jerusalemissa, jolloin  "Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat.  He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi" (Apt. 2:2-4). Se oli kanava evankelioinnille ja koko Aasia kuuli evankeliumin kahdessa vuodessa.  :eusa_pray: :109:

Rooman keisari Konstantinukseen päättyi kirkon marttuurikausi, ja alkoi valtiokirkkojen aika. Enää ei vainottu kristittyjä eikä heitä roudattu Kolosseumille kiduttamalla tapettaviksi kansanjoukkojen hurratessa katsomossa. Ei ollut enää hengenvaarallista kuulua kirkkoon eikä siihen tarvittu Pyhän Hengen voimaa. Silloin kirkkoon liittyivät suruttomatkin, sillä olihan keisarikin kristitty. Pysyäkseen keisarin ystävänä koko hoviväki ja ylhäisö kääntyi kristityksi.

Konstantinus sääti lakeja, jotka antoivat kirkolle ja papistolle etuoikeuksia sekä verohelpotuksia ja vapautuksia erilaisista velvollisuuksista. Rooman piispanvirasta alkoi paaviuden historia ja kirkko turmeltui sen alkaessa vainota inkvisitiossa polttorovioineen kristittyjä, joiden omatunto oli sidottu Raamattuun.

Uskonpuhdistuksessa 1500-luvulla alkoivat kevätsateet kautta maailman. Suuret reformaattorit Huss, Luther, Zwingli, Calvin, ja Wycliffe olivat Jumalan airueita puhdistuksen aikaansaamisessa kirkossa. Myöhemmin seurasivat Wesley, Moody, Finney ja Spurgeon. Kaikki Pyhän Hengen koskettamia miehiä.

Esi-isiemme ollessa Ruotsin kuninkaan alamaisia jokaisen oli tunnustettava luterilaista puhdasoppista uskonoppia, jos meinasi olla kuninkaan ystävä. Vuonna 1796 Ruotsin itäisessä maakunnassa Suomessa Savon Telppäs-niityllä tapahtui pienoishelluntai, jossa heinäväki täyttyi Pyhällä Hengellä kaatuen maahan hurmoksissa puhuen kielillä näkyjä nähden. Syntyi herätysliike herännäisyys protestiliikkeeksi puhdasoppista kirkkoa vastaan.

Herännäisyyden alkuaikoina armolahjat toimivat samaan tapaan kuin alkukirkon aikana. Suonenjoella oli heränneisiin kuuluneita naisia, jotka puhuivat kielillä ja profetoivat. Herännäisjohtaja Löyhkä Paavo Ruotsalainenkaan ei tuominnut näitä Pyhän Hengen ilmiöitä. Samalla kun Löyhkä Paavo suhtautui niihin myötämielisesti, niin hän valvoi niitä pysymään raittiina. Kuopiossa säätyläisnainen Berg puhui kielillä ja profetoi, jonka luona Löyhkä Paavo kävi usein saamassa rohkaisua ja neuvoja armolahjojen kautta.

Myös Länsi-Suomen rukoilevaisuus sai alkunsa voimakkaiden Pyhän Hengen liikutusten kautta. Myös lestadiolainen herätysliike on sen alusta alkaen kokenut voimakkaita Pyhän Hengen vaikutuksia. Vielä tänäänkin lestadiolaisuskovaiset joutuvat liikutuksiin eivätkä näyt ja ilmestykset ole olleet harvinaisia.

Ajan riennossa herännäisyydessä protestin terä on tylsynyt, ja nyt herätysliikettä on enää vaikea erottaa kirkon suruttomista ja muotojumalisista papistosta. Herännäisyys on näivettynyt yleishumanistiseksi seuraliikkeeksi, jossa omahyväisyys ja ylpeyden synti kalvaa heränneitä. Heränneissähän on pääasiassa jo hyvin iäkkäitä ihmisiä, ja kun heistä aika jättää, niin aika jättää myös herännäisyyden historiaan. Vuonna 2018 Herättäjä-Yhdistyksellä oli vain 5047 jäsentä.
« Viimeksi muokattu: 03.02.21 - klo:13:24 kirjoittanut luterilainen »