Kirjoittaja Aihe: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5  (Luettu 21492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #15 : 19.03.20 - klo:16:42 »
Miljoonilla ihmisistä ei ole vettä käsien pesuus, saippuasta ja desistä puhumattakaan.

Miten nyt käy Syyrista paenneiden ? Entä sotimisen ?

Herra armahda meitä kaikkia luotujasi ?   :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #16 : 28.03.20 - klo:06:33 »

   "Uudistuneessa Suomen Luonnossa 3/2020 tunnelmoidaan keväisiä luonnonnäytelmiä: muuttolintujen saapumista ja soidinmenoja sekä kasvien, hyönteisten ja matelijoiden heräämistä" (Luonnonsuojelija 1/2020, s. 4)

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #17 : 28.03.20 - klo:09:54 »
Toisaalata voi olla, että tällä olisi pitempiaikaisia vaikutuksia, jos nyt pakon jälkeen opeteltaisiin käyttämään ja kehittämään nettikokouksia ja -koulutuksia. Ennen seurakuntien pakkoliittymistä Kirkon palvelukeskukseen, meitä koulutettiin lähi- ja nettikoulutuksessa. Netissä oli se vika, että jokin raja tuli osallistujissa vastaan. En enää muista oliko se sata vai mitä. Nyt olisi järjestelmien kehittäjille hyvä sauma suunnitella paremmin toimivia järjestelmiä.

Tätä minä niin toivon.

Jos koulutukset toteutettaisiin toisin, ei järjestelmien kapasiteetti aiheuttaisi tuollaisia rajoituksia. Pitääkö koulutukset toteuttaa edelleen niin, että kuunnellaan opettajaa? Äänen ja liikkuvan kuvan välittäminen netin kautta syö kaistaa ja asettaa rajoituksia. Mutta kirjoitus- ja lukutaitokin on keksitty! Käyttäkäämme niitä myös opetuksessa. Kukin opiskelija voi lueskella materiaalia omia aikojaan, ja sitten ei tarvita kuin keskustelufoorumi (vaikka kuten tämä meidän), jolla voi esittää kysymyksiä asioista joita ei ymmärtänyt. Joko opettaja vastaa tai toinen opiskelija vastaa.

Kun kävin koulua 70-luvulla, tuo jo osattiin, sikäli että oli aina ns. vanha läksy ja uusi läksy. Uusi läksy tarkoitti sitä, että luettiin itsenäisesti oppikirjasta määrätyt kappaleet ja mietittiin asioita. Jos jokin jäi epäselväksi, tunnilla sai kysyä. (Minä olin usein se joka ensimmäsenä kysyi, sitten innostuivat muutkin, kun huomasivat ettei kysyminen sitä tarkoita että olisi tyhmä.) Vasta tämän jälkeen opettaja varsinaisesti opetti sen asian. Sitten asiasta tuli vanha läksy, joka piti vielä kotona kerrata, ja seuraavalla tunnilla opettaja kyseli sisältöä, tai saattoipa pitää pistokokeenkin siitä.

Eli luettiin ensin itse, sen sijaan että opettaja yritti kaataa tietoa päähän. Nykyään tuota samaa esitetään jonakin uutena oivalluksena (ns. käänteinen oppiminen tai käänteinen luokkahuone). En tiedä, mihin se tässä välissä katosi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #18 : 28.03.20 - klo:11:42 »
Tänään maassamme vietetään WWF:n Earth Houria klo 20.30-21.30, jolla nostetaan esille ilmastonmuutoksen vakava tilanne. Joten sammutetaan illalla valot ja telkkarit, ja vietetään kotona romanttinen kynttiläillallinen nauttien ilmastoystävällistä kasvisruokaa oman rakkaan kanssa  :049: :).

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #19 : 01.04.20 - klo:13:32 »
Kolkot ratsut ovat toki laukanneet aina ihmiskunnan liepeillä. Nyt väkilukumme ollessa miljardeja, kavioihin jääneidenkin luku kasvaa kammottavaksi. Herra meitä armahtakoon!
Juuri näin! Koronaviruspandemia on kuin ilmastonmuutos nopeutettuna. Pohjimmiltaan molemmat prosessit ovat samankaltaisia kuin Ilmestyskirjan apokalyptiset ratsastajat, erona vain tapahtumien nopeus.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #20 : 14.04.20 - klo:04:42 »

   Kirjallisuustieteen professori emeritus Yrjö Sepänmaa tarkastelee TIETEESSÄ TAPAHTUU -julkaisussa 1/2020 sivistystä alansa, estetiikan, kannalta ympäristösivistykseen ja sen esteettiseen ulottuvuuteen keskittyen: "Esteettisen, laajassa mielessä kauneuden, näen yhdeksi arvoalueeksi eettisen, emotionaalisen, ekologisen ja ekonomisen tapaan, samalla kun se on näiden muodostaman synteesin ominaisuus."

https://journal.fi/tt/article/view/89796/49057

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #21 : 16.04.20 - klo:11:24 »
Jos jatkossa halutaan auttaa ilmaston ja muidenkin elinolojen muuttuvan  tähän

suuntaan.  https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006476309.html

Jos joka toinen kuukausi pidettäisiin taukoa polttoaineiden liikakäytöstä, planeettamme saattaisi elpyä, jopa pelastua.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #22 : 22.04.20 - klo:18:01 »

   
   Lahopuut tarjoavat piiloja sekä lisääntymis- ja talvehtimispaikkoja ja ravintoa pihan monille ötököille. Lahopuun elämän ja lahoamisen seuraaminen on mielenkiintoista ja samalla huomaa kuinka eloperäinen aines muuttuu pikkuhiljaa humukseksi. Lahopuut sopivat myös siistiin kaupunkipihaan.

    Jätä kaatopuihin pidemmät kannot (jopa 5 m).
    Asettele kasviryhmään pätkä puunrunkoa pitkälleen tai pystyyn.
    Hyödynnä puunrunkoja pihanrakentamisessa, esimerkiksi kasviryhmien, polkujen ja pihan toimintojen rajaamisessa sekä köynnöstukena, aidanteena ja istuimina.


https://www.martat.fi/marttakoulu/puutarha/kasvinsuojelu/kotipihan-otokat/otokkahotelli/

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #23 : 22.04.20 - klo:18:09 »
Toit hyvän asianesiin PekkaV. Kaikki eliöt luonnossa on luotu johonkin tiettyyn tehtävään. Nyt kun ihminen on metsäkoneineen ja myrkkyineen ym toimineen hävittänyt ja vääristänyt luonnon tasapainoa, on tulossa huonot ajat metsä- ja puutarhamarjojen ja hedelmäpuiden osalta.

ON pelastettava pörriäiset ja kaikki muutkin ötökät ! Jopa hyttysillä on oma tehtävänsä pikkulintujen ravintona.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #24 : 23.04.20 - klo:04:29 »
   
   Puoli seitsemän

Vieraana radion luontoilloistakin tuttu luontoasiantuntija Riku Lumiaro, jonka kanssa puhumme muun muassa hyönteispeloista. Juontajina Susanna Laine ja Mikko Kekäläinen.


https://areena.yle.fi/1-50317638

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #25 : 24.04.20 - klo:19:30 »
Rupesin pohtimaan hyönteishotellin rakentamista. Mistä tietää, tuleeko rakennettua hotelli hyönteisille vai katettua herkkupöytä linnuille? Ehkä jos syvyyttä huoneissa on nokkaa enemmän niin ensinmainittu? Kelpaakohan tattarenputket kenellekään sisustuselementiksi? Niitä olisi pihalla viime kesän jälkiltä vielä törröttelemässä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #26 : 26.04.20 - klo:12:18 »
kaiken luonnon materiaalin kelpaavan hyöneteishotelliksi. Meillä täällä maalla on koko tontti yhtä hotellia.  :003:  Piha ja puutarha ei ole mitenkään liian tarkkaan hoidettu. Niinpä nytkin ikkunan takana pyrähtelee pikkuvarpuset, punarinta, rastaat, pepposet... Näyttää siltä, että aina jotakin jostain löytyy.

Pohdin myös tuota hyönteispelkoa. Suurelta osin kai se on opittua. Muistan tapauksen, kun äiti yritti nukuttaa minua päiväunille kyläpaikan pihaan pystytetyssä teltassa. En voinut olla kovin vanha, mutta minulla on jonkinlainen näkömuisti paikasta ja vahvempana muistona äitini kertomus. Äiti oli käskenyt minun laittaa silmät kiinni, nyt nukutaan. Minä puolestani olin näyttänyt äidille mitä katselin. Olin sanonut: "Eija tykkää tuosta." Teltan sisäneinämää oli kiivennyt joku toukka. Äiti oli tokaissu: "Mutta äiti ei tykkää." Hän oli napannut minut kiireesti kainaloonsa ja vienyt ulos. Siihen jäi sen päivän päiväunet.  :003:

Äiti pelkäsi tai inhosi monia hyöntisiä. Isä taas yritti opettaa, mitä hyönteisiä ei tarvitse pelätä. Muistan pienen pienet, punaiset, vilkaasti juoksentelevat samettipunkit. Ei me niille oikeaa niemä tiedetty, mutta annettiin niiden juoksennella käsissä tai jaloissa. Myöhemmin olen huomannut, että kyllä sellainenkin voi pistää.
Leppäkerttuhan on kaikkien suosikki. Ahdistetuksi tulleena sekin puree. Olin kesällä -75 töissä KOP:in pääkonttorissa. Silloin tuli Virosta leppäkerttupilviä tuulen tuomina. Niitä kiipeili ylipien kerrostenkin ikkunoissa. Paikoin jalkakäytävät oli leppäkerttujen kuorruttamia. Silloin moni sai niiltä puremaa.
Isäni suosikki hyönteinen oli sudenkorento. Niitä yhdessä ihailtiin. Niiden lentoa ja siroa muotoa. Kerran ollut sienireissullani lähimetsässä sudenkorento lähenteli minua. Ympärilläni pörräsi paljon itikoita. Sudenkorento kävi niitä napsimassa. Ne osaavat syödä lennossa. Oli hauska katsella sen saalistuspuuhaa. Taitava lentäjä.

Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #27 : 26.04.20 - klo:13:00 »
Meillä on samoin kolmen hehtaarin tontti, josta kaksi on lustepeltona eli se kasvaa vapaana. Pajuja vähiinsä siitä vainoan. Lintujen pesiä, samoin oravien on ihan lähipuissa. Pönttöjä en ole enää jaksanut hoitaa, sillä olen havainnut, että rakennettu rakennus on pesäpaikkoja täynnä. Pikkuvarpuset löytävät erityisen hyvin pesäkolonsa.
Olen pannut merkille, että joutsenet eivät enää laskeudu lustepellolle, kun siinä ei ole ruokaa ja pakolentoon ei pääse nopeasti, kun siinä on kasvavia koivujakin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #28 : 27.04.20 - klo:16:46 »
Ryhdyin nipottamaan ja lähetin paikalliselle tennnisseuralle sähköpostia, kun ovat jättäneet rullallisen metalliverkkoaitaa ym. jätettä maastoon kentän ympäristöön. Kymmenen metriä kentästä puskien taa niin etteivät pelaajat näystä häiriinny, mutta muille ei ole kivaa.

Onkohan tänä keväänä nyt sitten edes yleisiä roskienkeruutapahtumia? Täällä niitä on tavattu jonain keväisenä lauantaina järjestää. Kaikille jaettu välineet ja "sato" yhteiskuljetuksena polttolaitokselle, niin ei rasita minkään taloyhtiön roskiksia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 5
« Vastaus #29 : 29.05.20 - klo:04:36 »
^Tennisseura vastasi nyrpeästi, että heillä on moiseen oikeus.

No joo. Iltayöstä kävin kävelyllä Vaakkolammin luonnonsuojelualueella, ja eikös vain joku rivitaloyhtiö ole vetänyt rantaan asti lippusiimaa, jossa julistaa että kyseessä on yksityisalue. Kotiin palattuani tutkin kaupungin karttapalvelusta, että ei heidän tonttinsa rantaan asti ulotu. Pistin kaupungille asiasta kyselyä; saas nähdä tuleeko vastausta. Kysyin samalla tennisseuran roskaamisoikeudesta. Karttapalvelun mukaan sekin tontti on kyllä kaupungin, joskin muille vuokrattu.

Kävelyllä näkyi rauhoitetuista lajeista mm. siilejä ja jotain lepakoita. Lepakoita en pysty tunnistamaan lajilleen kun ovat niin nopeita liikkeissään. Käytöksen perusteella voisivat olla vesisiippoja, mutta en mene vannomaan. Siileistä ihmettelen, miksei "ei kuulu Suomen luontoon" -väki ole niiden kimpussa. Nehän ovat ihmisten istuttamaa tuontitavaraa, vieraslaji. Lisäksi kuului jännää ääntä, josta en tunnistanut sen vertaa, onko se lintu vai nisäkäs. Tässä on mukavasti pikku suojelualueita lähellä, ja minulle onneksi riittää vähäinenkin pläntti.

« Viimeksi muokattu: 29.05.20 - klo:04:42 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.