Kirjoittaja Aihe: Paasto  (Luettu 30198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paasto
« Vastaus #15 : 05.03.10 - klo:18:32 »
Tässäkin asiassa ihminen voisi hieman käyttää omaa harkinta kykyä, eikä alkaa leikkimään omalla terveydellään.
Näin ei myöskään tarvitsisi edes pohtia kenenkään tk-lääkärin vastaanotolle. Olisi myös hyvä muistaa itsekeskeisyydessään että saattaa olla. Paastoa harkitseva ihminen vie niiltä ihmisiltä ajan jotka ovat todellisen hoidon tarpeessa, terveytensä suhteen.
Ajatelkaamme aina juuri näin, toiset ensin, se on kaunista ja kristillistä.  On kuitenkin kysymyksiä jotka on hyvä selvittää, jotta sillä terveydellä ei leikittäisi. Joskaan me  luonnollisesti suuressa nöyryydessämme ja täydellisessä vapaudessamme kaikesta itseriittoisudesta emme paastoa tarvitse rakennukseksemme, on kuitenkin ihmisiä jotka kokevat toisin - outoa sakkia, mutta riittäähän sitä. Tällöin kysymykset siitä, mitä oma ruumis kestää, saattavat olla hyvin merkitykselllisiä heille joilla paastoon kuuluu myös ravintotottumusten muuttaminen - eivätkä nämä ole "turhia käyntejä" lääkärillä, jos nyt sellaisia ylipäätään on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paasto
« Vastaus #16 : 05.03.10 - klo:21:03 »
Nuorempana harrastelin uskonnollisia paastoja, johon yritin yhdistää rukoustakin.
Halusin rukousvastauksia Jumalalta, siksi paastosin.
Oli kysymyksiä, joihin halusin vastauksia.

Paastot olivat ruoasta kieltäytymisiä ja juomana pääosin pelkkä vesi.
Muistan, kun kerran Lapualla kauppaopistossa ollessani paastosin 2 viikkoa.
Oli talvi, joten piti pitää huolta, että en kylmettyisi.
Koska harrastin kuntosalillä käyntiä jonkun kerran viikossa, aina ennen kuntosalille menoa join litran piimää.
Jos en olisi harrastanut tuollaista kuntoilua, olisi se piimälitrakin ennen kuntosalia jäänyt väliin.
Minulla ei ollut mitään ongelmia, en kuitenkaan kenellekään suosittele kuntoilun ja paaston yhdistämistä.
Ennen paastoa kannattaa tutustua aiheeseen, ettei tule takaiskua.
Paaston aikana janon tunne katoaa, joten nestettä on juotava vaikka vväkisin.
Paastokirjoissa kerrottiin, että monile sairaillekin ihmisille paasto on tervehdyttävä kokemus - riippuu tosin sairaudesta.

Luin mm. kirjan "Paasto, johon Jumala mielistyy". Siinä kerrottiin myös käytännön asioita ihmisen fysiikan toiminnasta paaston aikana.
Pidemmän paaston lopettamisessa saa helposti pahan pahoja vatsan puruja, jos heti ryhtyy syömään normaalisti.
PIttää aloittaa varovasti ja pienin annoksin, mieluiten nestemäisellä ruoalla.

Jostain olen kuullut, että veitsi ja haarukka ovat suomalaisten yleisimmät itsemurhavälineet (sanoja tarkoittaa tietysti sitä, että epäterveet ruokatottumukset ovat tuhoisia)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Paasto
« Vastaus #17 : 24.03.10 - klo:22:30 »
Terve mutta epämiellyttävä huomio aina paastoaikana on
se kuinka riippuvainen sitä on kaikenlaisesta, kuten vaikka tietokoneesta ja kahvista.

Mitä niukemmin ja askeettisemmin syö sitä suuremman arvon ruualle antaa.
Joka suupalalle. Tajuaa ettei se olekaan itsestäänselvää, että saa syödä.
Vieläpä enemmän kuin nälkä vaatisi.
Kiitos Jumalalle ruuasta.

Oma paasto on mennyt leväperäisesti, mutta vielä tässä ehtii... :icon_rolleyes:
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paasto
« Vastaus #18 : 26.03.10 - klo:07:44 »
Terve mutta epämiellyttävä huomio aina paastoaikana on
se kuinka riippuvainen sitä on kaikenlaisesta, kuten vaikka tietokoneesta ja kahvista.


Siinäpä se.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Paasto
« Vastaus #19 : 26.03.10 - klo:07:49 »
Niinpä niin.

Olen jättänyt useiden TV:n hömppäohjelmien katsomisen. Ei ole vaikeaa.
Yritän olla kiitollisella mielellä. On välillä vaikeaa.
Yritän luottaa. On vaikeaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Paasto
« Vastaus #20 : 26.03.10 - klo:09:31 »
Niinpä niin.

Olen jättänyt useiden TV:n hömppäohjelmien katsomisen. Ei ole vaikeaa.
Yritän olla kiitollisella mielellä. On välillä vaikeaa.
Yritän luottaa. On vaikeaa.


Olen kuulunut sarjafilmien vastustusyhdistykseen kymmeniä vuosia enkä ole menettänyt mitään, päin vastoin, aikaa on jäänyt mukavampaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Paasto
« Vastaus #21 : 26.03.10 - klo:12:09 »
Olen kuulunut sarjafilmien vastustusyhdistykseen kymmeniä vuosia enkä ole menettänyt mitään, päin vastoin, aikaa on jäänyt mukavampaan.
...kuten netissä surffailuun.  :003:
No, minä en ole koskaan ollut hirveän kiinnostunut sarjafilmeistä ja pärjään ihan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta melkoisen hyvin ilman televisiota, mutta tämä netti koukuttaa. Körttifoorumi ja sähköposti, siinäpä ne tärkeimmät.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paasto
« Vastaus #22 : 26.03.10 - klo:13:18 »
Meillä ei ole TVtä. Emme ole sitä koskaan omistaneet.
Voisi tietysti harkita esim. kuukauden paastoa televisiottomuudesta lainaamalla TV joltain, joka haluaa paastota TVstä.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Paasto
« Vastaus #23 : 10.03.13 - klo:10:38 »
Paasto.11.3.2013. -

ps. Oman psyykkisen ja fyysisen tilan "siivous"

SV 301

 

myyrä

  • Vieras
Vs: Paasto
« Vastaus #24 : 15.02.15 - klo:11:22 »
Huomenna, 16.2, alkaa ortodoksien Suuri Paasto. On olemassa myös ns. demonista paastoa, jonka mainitsee Isä Jarmo Hakkarainen päivän opetuspuheessaan toisaalla ortodoksi.net sivuilla. Vaikka opetuspuhe on pitkä, kannattanee siihen tutustua. Etusivu -> Isä Jarmo: Jumala on antanut ihmisille katumuksen lahjan...

http://www.ortodoksi.net/index.php/Sovintosunnuntai

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Paasto
« Vastaus #25 : 15.02.15 - klo:11:42 »
Kiitos myyrä. Löysin isä Jarmo Hakkaraisen opetuksen paastosta.  Ortodoksien opetuksen ovat hyviä, joskin tekemistä on paljon jos niitä noudattaa kuuliaisesti.
Kuitenkin olen heiltä löytänyt avaimia Kristuksen sisäiseen tuntemiseen, ja myös itseni tuntemiseen.
Paastoamaan en voi alkaa kun olen nyt heikkona jostakin viruksesta, mutta ajatuksen tasolla kyllä.
Siunattua paastonaikaa sitä toteuttaville. Myyrälle erityisesti leikkausta ajatellen.
                                                                                                                         
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Paasto
« Vastaus #26 : 16.02.15 - klo:14:35 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Paasto
« Vastaus #27 : 26.02.15 - klo:09:29 »
Paasto on hyvä asia kun siinä käyttää järkeä. Jotenkin tuntuu, että joillakin se liittyy vain syömisen vähentämiseen. Siihenhän on keksitty laihdutuskuurit. Ortodokseilla paasto liittyy saumattomasti itsensä tutkisteluun ja itselleen turhista asioista luopumiseen. Minä en paastoa ruuasta varsinkaan nyt kun on toipilasaika. Ravinnon pitää olla monipuolista ja käytän vitamiinilisiä. No, D-vitamiiniahan syön muutenkin pimeän ajan. Muita turhia juttuja voisi kyllä vähentää ja olen vähentänytkin... ;)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Paasto
« Vastaus #28 : 26.02.15 - klo:10:49 »
 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paasto
« Vastaus #29 : 22.03.15 - klo:01:42 »
Paasto on hyvä asia kun siinä käyttää järkeä. Jotenkin tuntuu, että joillakin se liittyy vain syömisen vähentämiseen. Siihenhän on keksitty laihdutuskuurit. Ortodokseilla paasto liittyy saumattomasti itsensä tutkisteluun ja itselleen turhista asioista luopumiseen. Minä en paastoa ruuasta varsinkaan nyt kun on toipilasaika. Ravinnon pitää olla monipuolista ja käytän vitamiinilisiä. No, D-vitamiiniahan syön muutenkin pimeän ajan. Muita turhia juttuja voisi kyllä vähentää ja olen vähentänytkin... ;)

mietteissäni palaan yhteen vapaamuitoisempaan sessioon, meillä oli nuorina tapana dallailla seukkarilla koska jollakin oli sinne avaimet. Taisi muuten olla useammalla  :003:  oli joku nuortenilta tai ei.... Siis mentiin vain tapaamaan kavereita ja noin. Yleensä juteltiin jostakin, ja kerran yksi tyttö sanoi ettei toisia oikein saa auttaa ja noin. Siitä voi tulla itselle hyvä mieli ja ties vaikka ylpistyä ja sehän on syntiä.

Siis jättää kärsivät avutta jottei ylpisty.
Ei sunkaan. Kyllä Jumala pudottaa korkeuksista.
Tulee mieleeni kaksikin henkilöä, joille kävi ennen kuin sairastuivat kuolemantautiinsa siten, että joutuivat kurjasti pilkatuksi ja nöyryytetyksi tilanteessa jossa olivat oikeassa.

Kumpikin totesi lopulta, että olisiko Herra tarkoittanut tämän kokemuksen ja koettelemuksen. Että ei se mitään. Kiittäkää joka tilassa.

Sen takia ajatttelen, että myös liiallinen hätäily siitä ettei tässä nyt vain oltaisi omavoimaisia saattaa mennä juuri sinne omavoimausuuden  puolelle. 

Mietiskelen mitä paasto voisi antaa jotta ihmisillä minun lähelläni olisi helpompaa ja tosissani etsin niitä piirteitä joiden kohtaaminen ei nyt ole mukavuusalueella mutta jotka todella tahdon korjata. Jos siihen auttaa vaikka joku hyvin konkreettinen luopuminen niin mikä ettei. Aina voi yrittää. Vain tästä syystä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.