Kirjoittaja Aihe: Kuinka nukun ja miksi en  (Luettu 9157 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #15 : 02.04.15 - klo:07:17 »
Lainasin juhanin ' takatukka putkella'-ilmaisua siinä mielessä, että EI !  Minullahan ei ole takatukkaa, vaan polkkatukka, jakaus keskellä päätä  :003:.

Olen aikuistuttuani, en tunne olevani vielä vanhus, tullut herkäksi äänille .  Kuorsaus on jo eliminoitu korvan juuresta. Koiran kynsien rapsahtelu parketilla herättelee usein, mutta saan aika usein unen uuteen alkuun. Nukun sen nukahtamispilleri, joka ei ole kolmiolääke, ansiosta n. 6 tuntia, oikein väsyneenä jopa yhdeksän.
Nuorena nukuin kymmenen tunnin yöunet, eikä vauvan itkukaan juuri häirinnyt kun Matti nousi hoitamaan.
Minulla on kaksi kelloa huoneessani, niiden mekaaninen raksutus on unettavaa. Samoin hyvin hiljainen klassinen musiikki, vaan ei kaikki niistäkään.
Metodini muistuttavat Pyrtsin keinoja täkin heittelemisineen, sukkien riisumisineen. Mikähän jippo niissäkin on.
Hengitysharjoitukset ovat tuttuja ja rentouttavia. Ne opin jo teatteriharrastuksissani.
Ongelmani ovat niskajumit päänsärkyineen. Särkylääkkeitä en ota.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #16 : 02.04.15 - klo:08:04 »
Olen keski-ikäinen ja ongelmana on se, että minua ei väsytä. Parin kolmen tunnin yöunia ja sitten taas takatukka putkella haen kaupasta perunoita.

Mutta jos ei nukuta ja on silti virkeä....     :-\. Ja on suuri perunain tarve?  Joku vain ei tarvitse unta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #17 : 02.04.15 - klo:08:42 »
Minä aina vähän huolestun jos jollain ystävälläni on pysyväisluonteisia kipuja.  Parastahan on jos pärjää lääkkeittä, niistä tulee hirmujuttuja, parasetamolia kolme grammaa päivässä on äkkiä syöty ja hyvästi, maksa. Siis jatkuvammin. Aspiriinisarjalla on sydänverisuoniseurauksia.

Ja hirmujuttuja kuulee jatkuvasta kivusta. Tietty myyvät esimerkiksi jotain kaurapussin tapaista. Tiikeribalsami auttaa minusta kyllä. Selkä tärskähti kun mentiin nurin taksinaisen kanssa. Yritin selittää että ahvihhen uhea hän ojensi vienosti kättään, niinkuin ohjataan sokeaa. Sanoin että ei uo hiitä mitä on vaikeahko ymmärtää. Tultiin Roomasta 2012 ja koko retkikuntahan sai flunssan ja vahingossa jakelin kaikki rohtoni pois. Silloin tulee basilaarikohtaus yleensä. Siinä kun menee lihashalkinta se koskee myös puhetta.

Mentiin molemnat nurin komeasti ja juuri portaan reunalle ja jäi matkalaukun vetokahva alle. Onneksi hän vain nauroi eli ilmeisesti putosi paremmin.

Sellaiseen auttaa baletin perusliikkeet eli hyödyttää mennä aikuisbalettiin vaikka millä iällä. Kai koska harjoitetaan kaikkia syviä lihaksia. Otan lääkettä kun seisominen alkaa tulla sietämättömäksi tai kipu herättää tai muuta luovaa. En halua kroonista kipua enkä masennusta, se on kova kipu.  :-\

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #18 : 02.04.15 - klo:08:51 »
Kuinka muuten vaikuttaa  :kahvi: ? Sanovat ettei tippaakaan joku peräti että ei neljän jälkeen iltapäivällä.  Joskus siitä piti tuleman haimasyöpä. Nythän se on jokin terveyselintarvike.

Kotona juotiin iltakahvia, ei iltateetä. Joku ei nuku ilman kahvia. Liian väsyneenä ei saa unta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #19 : 02.04.15 - klo:08:57 »

   Nukun iltapäivisin 1-2 tuntia.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #20 : 02.04.15 - klo:13:21 »
Mutta jos ei nukuta ja on silti virkeä....     :-\. Ja on suuri perunain tarve?  Joku vain ei tarvitse unta.

Isäni puolelta suvusta, isoenoni, oli järkyttävä. Hänellä oli keskellä kirkasta päivää viidentoista minuutin lepohetki. Hän nukkui sen ajan. Kolmea työtä hän teki. Yöunia ei tarvinnut hän. Kyselin näistä tauoista, että montako unitaukoa hänellä oli. Isoeno oli sitä mieltä, että pari tuntia hän nukkuu päivässä. 160 maratoonia hän juoksi ja olisi juossut enemmänkin, mutta hän kuoli.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #21 : 02.04.15 - klo:13:25 »
Heräsin juuri tunnin päikkäreiltä.  Yritän välttää tätä vaikka kuinka väsyttäisi. Tänään on minulle tärkeä ehtoolliskirkko alkamassa klo 19 ja varauduin täten.

Päiväuneen pääsen musiikkia kuuntelemalla.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #22 : 02.04.15 - klo:23:08 »
Kuinka muuten vaikuttaa  :kahvi: ? Sanovat ettei tippaakaan joku peräti että ei neljän jälkeen iltapäivällä. 

Lienee yksilöllistä. Kyllä meilläkin kotona iltakahvi juotiin. Nukahtamisvaikeuteni taisivat kyllä alkaa jo ennen  kuin vaihdoin teestä kahviin joskus teininä. Ja jatkuvat edelleen, vaikka nykyään lopetan kahvinjuonnin jo hyvissä ajoin ennen tuota kello neljää. Tänään taisi mennä kahden maissa viimeinen kupinpohjallinen espressoa.

Lainaus käyttäjältä: juhani
Isäni puolelta suvusta, isoenoni, oli järkyttävä. Hänellä oli keskellä kirkasta päivää viidentoista minuutin lepohetki.

Päivällä nukkuminen on paljon tehokkaampaa kuin yöllä nukkuminen, jollei nuku liian pitkää tovia. Pärjää vähemmilläkin unilla. Ehkä se on sama kuin se että yöllä ajatteleminen on tehokkaampaa kuin päivällä ajatteleminen?

Sikäli odotan eläkeikää, että voi valvoa ja nukkua miten lystää. Mikäli kivut antavat myötä (nyt niitä ei vielä ole).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #23 : 02.04.15 - klo:23:56 »
Tänään oli mulla sellainen harvinaisuus että tuli otettua lähes parin tunnin päikkärit...
ja nyt sitten kukun tässä...mutta nyt yritän unten maille...hyvää yötä!
 :039:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #24 : 03.04.15 - klo:16:02 »
Vaikka juon useimmiten vain reilun mukillisen aamukahvia koko päivänä, on takuuvarma unilääke jättää juomatta tuo mukillinen. Tai juoda sen sijasta vaikka kupillinen murukahvia tai teetä. Kyllä vaan nukuttaa koko päivän. Mutta ei varmaan toimi yhtä hyvin kaikilla. Toinen on fyysinen rasitus, mutta ei ihan ennen nukkumaanmenoa. Olen kuullut että kropan jäähtymisessä fyysisen suorituksen jälkeen voi mennä jopa 4 tuntia. Juustoa ja tomaattia pitäisi kuulemma välttää illalla, niissä on jotain mikä piristää.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #25 : 03.04.15 - klo:16:07 »
Kyllähän näistä kirjoituksista yritän oppia. Olen sellainen lyhytuninen.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #26 : 03.04.15 - klo:19:53 »
Olen aina ollut huonouninen - menetän helposti yöunet milloin mistäkin syystä. Nykyisin tarvitsen töissä ollessani lääkettä, sillä muuten herään ajattelemaan työasioita aamuyöstä. 1/8 tablettia mirtatsapiinia  auttaa pysymään unessa kahdeksan tuntia. Loma-aikoina en sitä tarvitse vaan nukun muutenkin. Hiukan huolestuttaa, mahtaako lääke vuosien käytössä aiheuttaa haittoja vaikkapa muistille, kun on vahvat alzheimer-geenit molemmilta puolilta.

Makuuhuone on viileämpi kuin muut huoneet, peitto on lämmin ja jalassa villasukat. Rauhallista lukemista nukkumaan käydessä - eipä tarvitse montakaan minuuttia unta odotella. 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #27 : 03.04.15 - klo:20:16 »
Otan puolentunnin päikkärit noin yleensä ja meillä on ajastin herättämään meidät ettemme vie yöunista. Pärjään hyvin ilmankin päikkäreitä, mutta lounaan jälkeen se vaan raukaisee niin suloisesti. Usein en nuku, vaan loikoilen pitkälläni. Pyjamasta öisin luovuin yli 40 vuotta sitten ja se lopetti tarpeettoman hikoilun öisin ja antoi vapauden kropalle. Aikoinaan vatsavaivoisuta jontuen oli kuin hyrrä öisin kunnes sain lääkityksen. Vielän muistan ensimmäisen yön kun nukuin pyörimättä.

Mitä Maisakai tuossa murehti ei varsin suuri huoli ole ainakaan tuolla annostuksella. Useat unilääkkeet huonotavat ajan myötä tasapainoaistia, mikä on niissä suurin murhe.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #28 : 03.04.15 - klo:23:00 »
Mirtatsapiini ei ole varsinaisesti unilääke vaan kai psyykelääke, mutta siitä havaittiin, että pikkiriikkisinä annoksina se toimii unen laatua parantavana ja estää aamuyön heräilyt. Toimii niin tehokkaasti, että tunnin kuluttua ottamisesta nukahdan väkisin, vaikka kehotetaan ottamaan kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa eikä se edes ole nukahtamislääke. Vaikutukset ovat varmaan yksilöllisiä, minulle riittää murunen rauhalliseen uneen. Sivuvaikutuksena mainittiin vilkkaat unet, ja niitä kyllä riittää. Muistan usein edellisen yön unen vielä seuraavana iltana nukkumaan käydessäni. Sitten tuleekin jo uusi kiinnostava filmi.  :) 

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #29 : 04.04.15 - klo:09:56 »
Mirtatsapiini on masennuslääke varsinaisesti. Minäkin sitä kokeilin, mutta päiväväsymys oli niin armoton, että lopetin. Ja toisaalta iltatainnuttimena se ei toiminut kovinkaan tehokkaasti.

Myös tuo käyttämäni Levozin vilkastuttaa unennäköä. Jos on taipumusta painajaisiin niin sitten näkee kai niitä, mutta onneksi minulla ei ole sitä ongelmaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.