Kirjoittaja Aihe: Näin elokuvan 3  (Luettu 28327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #90 : 30.12.22 - klo:16:24 »
Aluksi olin sitä mieltä että Netflixistä löytyy hyviä elokuvia, mutta enää ei juurikaan ole näin.

Vanhempia leffoja jotka ovat oikeiden elokuvayhtiöiden tuotantoa löytyy vielä jokunen. Arabian Lawrencen olen Netflixistä katsonut ja tänään löysin Keskiyön pikajunan jonka muistin olleen eräänlaisen kulttielokuvan maineessa. Käsikirjoituksesta vastasi Oliver Stone, ja sen hän tekikin perinpohjaisen antaumuksellisesti kuvaten ' turkkilaisen vankilan ' raakuutta ja korruptiota niin iljettäväksi että verenpaine nousi.

Elokuva on tehty 1970-luvun lopulla perustuen tositapaukseen nuoren amerikkalaisen jäätyä kiinni hashiksen salakuljetusyrityksestä.

En usko että tämä operuselokuvanakaan toimii, mutta Tutkin vankilaviranomaiset suuttuivat kovasti leffan nähtyään.

Katsoin kuitenkin, rukouksen voimin.  :icon_eek:

Nyt helpommin kestettävän harrastuksen pariin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskiy%C3%B6n_pikajuna
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #91 : 08.01.23 - klo:11:08 »
Netflix esitti Rudolf Nurejevista hienon leffan, lisin katsonut toiseen kertaan mutten enää sitä löydä.  Sieltä harvemin löytyy mitään mistä tykkään, joko se on minulle aika rurhake tai xtarjosin vääriä hakusanoja alkuun kun kokeeksi tilasin. 

Näkyy teitä innistaneen paremmin. 
« Viimeksi muokattu: 08.01.23 - klo:11:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #92 : 08.01.23 - klo:20:24 »
On kulunut jo vuosikymmen tai enemmänkin kun olen nähnyt elokuva viimeisestä kastraallilaulaja Farinellista.
Se järkytti mutta samalla liikutti ja ihastutti.

Lapselle tehtiin väkivaltaa, mutta syntyi ihana ääni. Taide on myös syntiä, kun näin oli tapana barokin aikana kauneuden nimissä.

https://www.youtube.com/watch?v=TqdFoRjL1Bk


Handel - Lascia ch'io pianga

kyynel silmissä kuuntelen   :'(
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #93 : 31.07.23 - klo:20:22 »
Netflix näyttää nyt hyvän elokuvan, Gandhin.  Olemme sen katsoneet, mutta nyt nautitaan uudestaa tunnin mittaisina pätkin. Kaikkiaan n. 3 tuntia.

Gandgi on ( oli ) suurmies. Rauhan mies ja väkivallan vastustaja.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gandhi_(elokuva)

Tekijäjoukko on nimekäs ja roolit näköisiä. Maisemat uskomattoman hienot. Minulta lähes täydet pisteet.

Siksikin tästä pidän että kaksi jälkikasvusta on matkaillut Intiassa ja olen kuullut vaikutelmia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #94 : 29.08.23 - klo:13:55 »
Pitkästä aikaa otin Netflixistä elokuvan katsottavaksi. Kaikki siedettävät olen sieltä nähnyt. Ainoa joka kiinnosti oli Karen Blixeksistä kertonut  Yhteinen sopimus.
Olen aina pitänyt Bille Augustinin ohjauksista ja tämäkin oli kauheudestaan huolimatta mielenkiintoinen, mutta kuitenkin ennalta-arvattava ja Blixenin omituisuus oli ilmiselvä alusta asti, tai sairaudestahan taisi olla kysynys.

https://kinotavast.net/2022/09/28/kuukauden-pohjoismainen-3-10-yhteinen-sopimus-taiteilijuuden-kallis-hinta/

Elokuva Minun Afrikkani oli kuin alkusoitto Karenin kohtaloon.
Hän tunnusti suoraan uhrilleen myyneensä jossain vaiheessa sielunsa paholaiselle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #95 : 29.08.23 - klo:14:56 »
Netflix näyttää nyt hyvän elokuvan, Gandhin.  Olemme sen katsoneet, mutta nyt nautitaan uudestaa tunnin mittaisina pätkin. Kaikkiaan n. 3 tuntia.

Gandhi on (oli) suurmies. Rauhan mies ja väkivallan vastustaja.

Tämän Gandhin mielilaulun sanat tarkoittavat minulla olevan kirjan mukaan: "Kuka on Allah, kuka on Rama, miksi tapamme toisiamme siksi, että kutsumme Jumalaa eri nimillä?" https://www.youtube.com/watch?v=nlTjtcyDgzI

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #96 : 29.08.23 - klo:15:14 »
Ihminen on pikkusieluinen. Vain oma ajatus on oikea.

Gandhi oli suurisieluinen mies. Oman kulttuurinsa omaksunut, tietenkin. Tavat eivät ole uskossa tärkeimmät vaan sen ydin. Minulle ne ovat rauha, rakkaus ja ymmärrys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #97 : 23.09.23 - klo:18:11 »
Lapua 1976 on koskettava ja pysäyttävä elokuva. Harvoin yleisö istuu hiirenhiljaa paikoillansa vielä lopputekstienkin aikana. Itse katsoin elokuvan Outokummussa, mutta olin myös itse onnettomuuspaikalla 18 v. solttupoikana v.1976.
Elokuvan ohjannut Toni Kurkimäki on tuttu kaveri, kun hän on veljenpoikani parhaita kavereita. Olin kyllä aikanaan sitä miältä, että elokuvaohjaajan urasta nuorena haaveillut Toni voisi ammatillista uraansa paremminkin suunnitella eikä haihatella elokuvaurasta. :017:
Pienin askelin Toni haavettansa toteutti matkustamalla esim. Amerikan studioille "katseluoppilaaksi". Olikohan vuoden päivät Amerikassa?
Ennen tätä elokuvaa Toni ohjasi vain pienen aihetta sivuavan lyhytelokuvan ja sitten yli kymmenen vuoden taustatyön jälkeen sai pienellä budjetilla ja suurella kökkätyöllä toteuttaa ensimmäisen pitkänelokuvansa ja se ei häpee yhtään miljoonien eurojen suurelokuville. :109:
Olen kyllä sitä miältä, että Lapua 1976 ei jää Tonin viimeiseksi ohjaustyöksi! :023:
https://www.youtube.com/watch?v=Ec_cNi9fApI
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #98 : 24.09.23 - klo:19:24 »
Lapua ! Lapua on monien järkyttävien tapahtumien paikkakunta maamme historiassa.

Tuo Mörtin näkemä patruunatehtaan räjähdys on myös minun muistoissa lähes yhtä hyvin muistossa kuin Tornien sortuminen Manhattanilla. Aina muistan missä olin silloin kun näistä kuulin tai näin.

Lapuan tapauksessa olin töissä pankin pääkonttorissa jossa johtajat tiedottivat tapahtuneesta heti kun ovet suljettiin.
Ylä-hallin tiloihin kokoonnuttiin heti kun kukin töiltään pääsi. siasta tiedoitetiin ja kolheti kerättiin henkilökunnalta.
Yleinen keräys toimitettii myöhemmin asiakaskunnalle. Näin kai tapahtui useimmissa työpaikoissa.

Nyt Lapualta kuuluu taas ikäviä. Siellä on perustettu Sinimusta Liike, joka on väärällä asialla monin tavoin. Tällainen on mm. heillä ajatusmaailam:

”Maapallolla on satoja miljoonia ahkeria, hyvin koulutettuja ja mukavia ihmisiä, mutta suomalaisia on vain viisi miljoonaa. Jos nämä kaikki mukavat ihmiset tulisivat tänne, täällä olisi varmasti taloudellisesti tuottavia ihmisiä, muttei enää suomalaisia.”


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #99 : 24.09.23 - klo:19:32 »
Suomalaiset eivät kadota suomalaisuuttaan vaikka muuttaisivat ulkomaille; eivät silloinkaan, jos unohtavat suomen kielen. Olen kuullut tästä tänä vuonna amerikansuomalaisten parissa tutkimustyötä tehneeltä ystävältä. Sinimustien huoli on onttoa kansanvillintää.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #100 : 24.09.23 - klo:22:55 »
Nyt Lapualta kuuluu taas ikäviä. Siellä on perustettu Sinimusta Liike, joka on väärällä asialla monin tavoin.
Minulta on kyllä jäänyt huomaamatta, että Sinimusta Liike olisi perustettu Lapualla?
Vaikka jotkut vihtoripaitoja Lapualla pitävätkin kesää talavia, niin näiden säälittävien uhoajien määrä on Lapualla aika vähäinen.
https://sinimustaliike.fi/

Oikeiston harjoittamaa poliittista rasismia kyllä esiintyy Lapualla.
Tästä uusin tapaus: LS: "Liuhtarin koulun rehtorin viran valinnasta oikaisuvaatimus
Sivistysjohtaja Mika Kamunen esitti esittelijän virkavastuulla virkaan Norrenaa ja jätti päätöksestä eriävän mielipiteen. Hakuilmoituksen perusteella hakijalta edellytetään vahvaa ja laajaa erityisopetuksen osaamista.

Norrena perustelee oikaisuvaatimustaan sillä, että hänellä on parhaat edellytykset viran hoitoon.
– Lautakunta on päättänyt, ettei halua valita virkaan ansioituneinta hakijaa, vaikka perustuslaki näin velvoittaa. Haluan, että syyt miksi näin ei toimittu, tuodaan ilmi ja päätös perustellaan, hän sanoo ja lisää, että perhesuhteisiin tai poliittisiin perusteisiin syihin nojaavat perustelut ovat syrjiviä. Työnantajan palaute on ollut Norrenan mukaan positiivista."

Norrena oli eduskuntavaaleissa Lapuan demareiden ehdokkaana ja sai lapualaisita ehdokkaista toiseksi eniten ääniä, mikä oli järkytys kunnassa, jossa oikeistolla taitaa olla 85%:n kannatus.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #101 : 25.09.23 - klo:05:33 »
Huamenta !  Tietoni perustuu taannoin telkkarissa kuultuun. Muistiini jäi Lapua.
Tierä häntä josko se on Lapual perustettu, mut täämmöistäkinlöytyy Tuubista:

https://www.google.com/search?q=sinimusta+liike+%2CLpualla+%3F&oq=sinimusta+liike+%2CLpualla+%3F&aqs=chrome..69i57j33i10i160.16797j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:dcf7fb24,vid:VDLm5tx1s_A,st:0
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #102 : 25.09.23 - klo:05:37 »
Tarkemmin tutkittuna liikkeen kotipaikka on Hämeenlinna.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinimusta_liike
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)