Elämäntahti on ylipäänsä nopeutunut, eikä kirkkokaan ole aikakone menneeseen. Joskus toivoo että niin olisi kun lukee uutisia esim. dance-messuista, jotka koen Pyhän häväistyksenä.
Tuskinpa mitään toimintamallia tai tapaa viettää jumalanpalvelusta, voidaan todeta taivaasta meille tipahtaneeksi, ainoaksi oikeaksi. Sen takia olen taipuvainen ajattelemaan että erilaisuutta pitäisi jossain mielessä sallia.
Mutta tähänkin asiaa on monia lähestymiskulmia. Yksi on se, että ainakin meillä Suomessa ja pohjolassa muutenkin on totuttu että kansan luonne ja käyttäytymistavat on hillittyjä ja että sen äärellä mikä koetaan pyhäksi, pikemminkin pyritään rauhoittumaan ja hiljentymään kuin melskaamaan ja riekkumaan. Voi olla että jossain Louisianan ja Missisippin neekerikulttuureissa pyhyyden kunnioittaminen mielletään iloisemmilla ja räiskyvämmillä tavoilla mutta suomalainen kokee sen normaalisti epäkunnioittavaksi tai jopa rienaavaksi.
Tämä saattaa johtua sulkeutuneesta kansanluonteesta että meillä ei muutenkaan olla kovin avoimia eikä läikähdellä muutoin kuin jos on otettu vähän alkoholia ilon kyydittäjäksi. Alkoholin käyttöön taas meidän kansalla liittyy trauma: sitä ei osata käyttää sivistyneeksi vaan sillä on yhä jonkinlainen "kielletyn hedelmän" leima ja sitä käytetään juopumistarkoituksessa jolloin seurauksena on kaikenlaista epäsopivaa ja anti-hengellistä rienaavaakin käytöstä joka taas mielletään synniksi.
On aivan mahdotonta yrittää sovittaa suomalaiseen kansanluonteeseen sellaista uskonnollisuutta jossa hihhuloidaan ja riekutaan vaikkei siinä lähtökohtaisesti olisikaan mitään pahaa takana kuten esim. pietistisiä oppeja, suorituskristillisyyttä, "karismaattisuutta" tms.
Suomalaiseen kristillisyyteen ja sen ilmentämiseen kuuluu elimellisesti tietty synkkyys-momentti ja hidastempoinen hartautta herättävien virsien veisuu sekä nöyryys ja hiljentyminen. Amerikassahan kyllä riekutaan ja tanssitaan jopa hautajaisissakin (olen tv:stä nähnyt) mutta sellainen tuntuisi mahdottomalta täällä.
Kun Paavali sanoo että ei kaikki ole syntiä mutta jos jonkin KOKEE synniksi ja tekee sitä kaikesta huolimatta, se tulee sille ihmiselle synniksi. Tämä pätee hyvin tähän jumalanpalvelusasiaan. Ei suomalainen voi riekkua tulematta syntiseksi.