Kirjoittaja Aihe: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?  (Luettu 55774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #120 : 29.09.14 - klo:15:32 »
Minulle ei kyllä tuosta selviä  :icon_confused:. Koko juttuhan on ihan sekava. Jeesus puhuu temppelissä, eikä porukka ymmärrä. Sitten jotkut uskovat (mutta ovatko kuitenkin niitä, jotka eivät ymmärrä  :017:). Näille uskoville Jeesus sanoo, että jos pysytte uskollisina sanoilleni, totuus tekee teidät vapaiksi. Nämä vastaavat olevansa Abrahamin lapsia, eli siis ovat jo vapaita eivätkä mitään orjia. Jeesus sanoo että olettepa orjia, koska teette syntiä ja kaikki synnintekijät ovat synnin orjia, ja isänne on Saatana.

Kai se on sitten niin, että kaikki synnintekijät ovat Saatanan lapsia, joten se tiukkalettipää oli ihan oikeassa siinä, mitä sanoi körttiläisistä. Vai ovatko tuossa Saatanan lapsia sittenkin vain nuo, jotka luulottelivat, että syntyperänsä perusteella ovat vapaita? Vai uskovat? Vai ne, jotka eivät huomaa orjuuttaan, oli se mitä tahansa?

Joku opetti että luulivat olevansa vapaita nimen omaan syntyperänsä perusteella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #121 : 29.09.14 - klo:15:48 »
Ja siksi olisin tyytyväinen, jos körtit tekisivät lähetystyötä Amerikassa, ja levittäisivät sita "oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua" vaikkapa Siionin virsien kautta. Jos poliisit siellä olisivat körttipukuiset, niin ehkä he lakkaisivat ampumasta meihin neekereihin.

Mietin noita mitä olit kirjoittanut, kirkon jäsenkadosta ynnä muusta. Yritän ymmärtää ajankuvaa, sillä paljoon on kyllä petytty, kuten empirismiin, kehitysuskoon ja positivistiseen ajatteluun. Mutä se postmodernikaan oli, yksilöllisyyden ylikorostusta ja yksinäisyyden unohtamista.  

Ihmiset ovat aika yksin kun perheinstituutiot ovat myös hajonneet, kyläyhteisöt samoin, verrattuna jo omaan lapsuuteen. Sitä hätkähdin kun luin semppalaisten vastauksia. En ollut oikein ymmärtänytkään. Nuoret, jotain kolmikymppiset ja alle taitavat kokea elämisen jo toisin kuin itse koen, hyvin, hyvin toisin. Meidän jälkeläisillä kun on tiiviihkö perhe ja vielä sukuyhteisö ja vielä kirkkokin.

Minua nuoremmat siinä sempassa keskustelussa ateistikirkosta kiinnittivät huomiota juuri yhteisöllisyyteen. Sille on kova kysyntä, huomasin!

Tavallaan kirkko tekee hyvin oikein ymmärtäessään ihmisen yksinäisyyttä  juuri suurten onnettomuuksien edessä, sellaisten joista kysyy, muten näin voi käydä. Sitä varten se ateisti ateistikirkkoa hakusi, etreivät menisi kristinuskon kirkkoon.

Kirkko vain on instituutio uskonnonharjoittamisen ympärillä, ja sitä varten. Uskontoon määritelmällisesti kuuluu perustarina ja riitit. Siitä syystä ihmettelen kirkkoa ilman kumpaakin.

Mutten ole ollenkaan pessimisti sen suhteen että kirkko murenisi.  
Yutkisin kyllä halusta erojen syitä.

Tietty kun Räsänen pääsee ääneen seuraa eropiikki. Osahan tulee takaisin. Se vain ei ole mediaseksikästä.
« Viimeksi muokattu: 29.09.14 - klo:15:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #122 : 29.09.14 - klo:15:50 »
"Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon." Tästä Joh. 8:43 minulle tulee mieleen tokaisu: "Eikö sana kuulu vai eikö se tehoa?" Johanneksen evankeliumihan alkaa 'alussa oli Sana' -jaksolla, jossa ilmaistaan komeasti, että Jeesus on Jumalan lihaksi tullut Sana. Luultavasti tähän liittyen Johannekselle on tärkeää, että Jeesuksen sanat kuullaan ja ymmärretään. Kuulemiseen liittyy myös kuuliaisuus, sanojen noudattaminen.

Tuo, ettei siedä kuunnella, mitä sanotaan, on kasvattajalle tuttu asia. Ääriesimerkki sanojen torjunnasta on korviaan pidellen älämölöä päästelevä lapsi. Alakouluikäinen on myös sanonut minulle: "Ole hiljaa! Tuo on vaarallista puhetta."

Mikä Jeesuksen puheessa sitten on 'vaarallista', laki vai evankeliumi? Olen taipuvainen uskomaan, että evankeliumi ja sen lupaama vapaus on epäuskoiselle suurempi uhka kuin eettisten ihanteiden asettamat haasteet. Orjalle riittää, että toteuttaa sen verran isännän tahtoa, että selviää ilman rangaistuksia päivästä toiseen. Vapaan pitäisi itse löytää elämänsä tarkoitus ja toteuttaa se niin hyvin kuin mahdollista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #123 : 29.09.14 - klo:15:56 »
Kiitos!  Tämä oli nappiin. Puhuthan siellä minun kymenlaakson seuroissani?  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #124 : 29.09.14 - klo:16:09 »
Niin nappiin kuin olla voi, ihmiseltä.  Paappas Pena puhuen, niin miäkii yritän päästä niihin seuroihin. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #125 : 29.09.14 - klo:16:21 »
Paappas Pena puhuen.

Ottamatta kantaa itse asiaan kerron tuohon sanontaan liittyen kaskun. Miniäni poisti kerran jostakin seurakunnan ilmoitustaululta vanhentuneen tiedotuksen perustellen: "Saan tehdä näin, kun olen tämän hiippakunnan pappi." Poikani, joka on perinyt tai oppinut minulta taipumuksen leikkiä sanoilla jatkoi: "Kukas sitten on paappakunnan hippi." Miniä tiesi heti, että appiukko tietysti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #126 : 29.09.14 - klo:16:32 »
Eikös tuo kuulunut konstaapeli Reinikaisen fraasivarastoon ?  Se ei luettuna kuulosta yhtä makealta kuin tammmpereelaasen  aksentilla
sanottuna. Ymmärräthä siäkii ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #127 : 29.09.14 - klo:16:42 »
Sallittakoon pätkä Reinikaista opiksi eläkkeellelähtijälle:

https://www.youtube.com/watch?v=n1caifTh0TQ
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #128 : 29.09.14 - klo:18:04 »
Eikös tuo kuulunut konstaapeli Reinikaisen fraasivarastoon ?  Se ei luettuna kuulosta yhtä makealta kuin tammmpereelaasen  aksentilla
sanottuna. Ymmärräthä siäkii ?

Reinikainen tais sanoo lyhkäsemmin: "Paas ..." Nääs. Seuroihin lähden, jos aika sopii. Puhetta en lupaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #129 : 30.09.14 - klo:11:51 »
Niin nappiin kuin olla voi, ihmiseltä.  Paappas Pena puhuen, niin miäkii yritän päästä niihin seuroihin. :023:
ä
Juuh, tiedoksi, eilen otin yhteyttä nuoruusystävään joka nykyään toimii  siellämain kanttorina ja hän lupautui avustamaan. Olisi jo päiväkin lyöty lukkoon, mutta kalenteriin oli buukattu lauantai-illalle kirkkokahvit, kai erehdyksessä.

Hän tarkastaa ja mielellään auttaa, olisi symppistä järjestää ne siis Kotkaan päin. Siellä on Metsolan kirkossa semmoinen kuin Toivonsali, jonne hyvin mahtuukin, jonne kutsun vanhoja ja uusia ystäviä, koti arvelutti kun vanhukset ovat jo aika vanhoja.

Kuka ikinä pääsee jonakin lauantaina iltapuolella loka marraskuun taitteessa hän saapukoon. Koettakaa tulla. Koetan kaakkua järjestää ja keittoa. Kenellä puhe, kenellä virsi. Onhan sin vähän matkaa mutta yhteydet  on hyvät
 Yhä toivon että jos on pääsy mahdollista puhuisi täältä mt seppos viisveisaaja ja keitä heitä on. Elken mainitse nimeä johtuu siitä ettei nyt tule mieleen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #130 : 30.09.14 - klo:12:37 »
Ai että ois hienoo taas päästä Kotkaan. Siitä edellisestä ihmeestä alan olla jo asettunut. Se, oli silloin kun jouduin Ristisaattoon ja tekstinlukijaksi kun kävimme siel kirkossa kun oltiin Tiitiäisellä kylässä. Kombinaatioon kuului myös merimuseossa käynti.

Se olis sitten se meiän syksyinen hotelliloma samalla. Ei sinne myä vanhat yhen yön seutuun lähetä ajelemmaa. Toivossa ollaan, myä, mut koira ei. Se tietää sille hoitopaikas oloa. :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #131 : 01.10.14 - klo:01:14 »
Sydämellisesti tervetuloa!  Varmasti selviää kohtapuoleen aika ja paikka tarkentuu.   :109:  kellä sana kenellä virsi periaatteella saavumme koolle.  :icon_biggrin:  minulle merkitteevät viime kesän juhlia joilta jäin vahingossa pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #132 : 29.10.14 - klo:07:08 »
Ai että ois hienoo taas päästä Kotkaan. Siitä edellisestä ihmeestä alan olla jo asettunut. Se, oli silloin kun jouduin Ristisaattoon ja tekstinlukijaksi kun kävimme siel kirkossa kun oltiin Tiitiäisellä kylässä. Kombinaatioon kuului myös merimuseossa käynti.

Se olis sitten se meiän syksyinen hotelliloma samalla. Ei sinne myä vanhat yhen yön seutuun lähetä ajelemmaa. Toivossa ollaan, myä, mut koira ei. Se tietää sille hoitopaikas oloa. :icon_biggrin:

Tääl Docens!  :026: Tämä kiire ja ruuhka ja yleinen hälinä on ollut oikeastaan hirmuinen täytyy hänen järjestellä jos tässä kuitenkin.  Sitten olisi hienoa jos kaikki pääsisi keitä on. Tämä alkuperäinen kysymys minun mieltäni askarrutti päätökseen saakka, halpa armo. Ihmiset, he eivät osaa erottaa ilmaista halvasta. Ilmainen on niin suurta. Halpaa ei kukaan ymmärrä se luullaan tulevaksi vaikka ei edes tahdo sitä vasta katsoessaan maailmaa ja katsoessaan peiliin ymmärtää jotakin kääntyy Jumalan puoleen tahi Jumala kääntää oikeammin tätä on metanoia ja niin tullaan ihmiseksi ja kristityksi minä haluan pitää puheen...

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #133 : 29.10.14 - klo:07:21 »

   Täällä tohtori, hali-tuli-jallaa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #134 : 29.10.14 - klo:08:06 »
Ihmiset, he eivät osaa erottaa ilmaista halvasta.

Joillekin lahjaksi saatu on korvaamattoman arvokasta, joillekin se on arvotonta, kun se ei maksanutkaan mitään. Tämä pätee kai niin maallisen sälän kuin ikuisten aarteidenkin kohdalla. Jumalan armokin torjutaan varmaan usein siksi, että se on armoa, jota ei voi itse ansaita. Kelpaako se vasta tiukan paikan tullen ainoana mahdollisuutena?