Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 22319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #120 : 05.01.23 - klo:14:34 »

^
Varmasti mieleen jäävä kokemus. Voihan olla, että saat  niitä seurailla vastakin.

Oulujärven kotkista en tiedä mitään, mutta jotain kymmenen vuotta sitten ajelin moottorikelkalla Iso-Onnettomlle katsomaan, että onko siellä maakotkan pesä, kun niin puhuttiin. Sieltä löysin sellaisen ihmisen tekemän tekopesän. Laajalla suolla näki kauas.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 34
« Vastaus #121 : 06.01.23 - klo:12:29 »
Kiitos, kyllä vaan.
Merikotkat ovat olleet Vanajanselällä jo 2-3 vuotta.
Muistan joskus nuorempana kun olin iltahämärissä soutelemassa niin näin luodolla merimetson, komea näky oli sekin, niitäkin siellä kai muutamia.
Mutta tuo merikotkien sille järvelle ilmestyminen kieltämättä sykähdytti.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #122 : 10.01.23 - klo:17:05 »
En tunnista merikotkaa.  :102:  Kyllä niitä näilläkin huudeilla kuulemma on. Merikotka on ollut yleistymään päin, eikä välttämättä tarvitse sitä merta. Joku vuosi sitten olin tässä lähellä Epilänharjulla sienessä ja kohtasin siellä bongareita putkineen, vaihdettiin havaintotietoja, ja merikotkankin lennossa kertoivat siitä nähneensä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #123 : 10.01.23 - klo:17:47 »
Kauraa ei mahtunut tänään ostosreissulla enää reppuun. Maapähkinöitä kun piti saada lisää. Ne kelpaavat kaikille, murskattuna varpusillekin. Aika hyvin osaan kaupassa rajata ostokseni niin että niitä tulee max. repullinen.

Juuri kun mustarastaat oppivat syömään sitä persimonia, sitä ei tuosta lähikaupasta löytynytkään lisää. Ostin omenan ja banaanin. Katsotaan kelpaako.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 34
« Vastaus #124 : 10.01.23 - klo:21:02 »
En tunnista merikotkaa.

Lentävä merikotka näyttää räsymatolta tai ladonovelta. Siivet ovat siis pitkät ja tasaleveät. Pyrstö taas on jokseenkin lyhyt.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #125 : 10.01.23 - klo:21:08 »
^ Olen kyllä joskus nähnyt lentävän räsymaton. Tai ainakin luulin sitä räsymatoksi. Ehkä se olikin merikotka?  :017:  Tämä tapahtui Helsingissä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 34
« Vastaus #126 : 10.01.23 - klo:21:24 »
Tämän sivun kuvissa on sellainen 'räsymattokin': https://luontoportti.com/t/532/merikotka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #127 : 27.01.23 - klo:14:13 »
Punatulkku pihallani ensimmäistä kertaa ikinä. Tai siis sillä lailla että näin; onhan niitä käydä voinut. Ällistyin niin, että ensimmäinen reaktioni oli peipponen! Puoli kuuta kesään! :003: Ja puoli sekuntia siihen, että joo ei ole peipponen ehkä sittenkään.

Nyt onkin tulossa pihabongausviikonloppu. Hyvä että tuli tuokin laji varmuuden vuoksi harjoiteltua. https://www.birdlife.fi/tapahtumat/pihabongaus/
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #128 : 27.01.23 - klo:15:08 »
Naaras muistuttaakin enemmän peippoa kuin ukkoaan .  Olen tehnyt aikoinaan saman erreyksen, mutta sitten näin sen ukon punaisen rinnan lähistöllä. Ne on aina kaksin, niinkuin Matti ja mie. :003:

Voi kuinka on noita lintu-aikoja ikävä ! Tässä ostarin takapihalla ei näe muita kuin varis, harakka, naakka , varpunen ja tiainen-lajisia. Niitäkin vähän vaikka on pihapuut, pensaat ja lähellä metsääkin. Johtunee ruokintakielloista taloissa. Eipä ole näkynyt rottiakaan ja oravakin vain aniharvoin vilahtaa kujaa myöten. Rusakot vierailevat nurtsilla melko ahkerasti, silloin kun se ei ole lumen peitossa. Jälkiä näkyy kyllä talvellakin.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #129 : 27.01.23 - klo:15:26 »

On kiva, että pikkuystävistämme kirjoittelette. Minulla on jo vuosia ollut ruokintaprojekti menossa talvella linnuille. Niitä taviksia on vain ollut näytillä ja sitten oravat. Kuusissamme on pesiä, että monet kerrat on viisikin oravaa ollut syömässä yhtä aikaa !
Se on surullista, että nykyiset oravat ovat villejä, eikä enää niitä kesyjä, jotka pesivät pirtin nurkkalautojen takana. Ne poikaset tulivat usein pesästä ulos, jolloin niiden mieltä pääsin muokkaamaan. Toki ymmärrän, että nykyinen tilanne on luonnollisempi kuin se kädellä kävelytys.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #130 : 27.01.23 - klo:15:36 »
Monet pitävät nykyisin oravaa petona, joka rosvoaa pikkulintujen munat ja poikasetkin jos sattuu saamaan.

Minä tykkään myös oravista, meillä ne asustelivat myös talomme katon villoituksessa ja mökillä varjelin oravan poikasia koiraltamme. Basso sai kerran pihassa kipittävän poikasen suuhunsa, mutta antoi sen pois kun komensi vihaisesti. Vein se poikasen avosuiseen linnunpönttöön . Se selvisi.

Kilpiäisiääs näin pihassamme 'erikois'linnuista' ainakin kuhankeittäjän, vihertikan, käenpiian ja puukiipijän.
Sorsa pesi takapihalla ja vei poikaset nurmikon läpi ja kadun yli Kilpiäisten-lahhteen jossa ennen näki myös nokikanoja.
Mökillä Vesijaolla näin härkälintuja, kuikkia, isokoskeloita,punasotkia, käen ja ruisrääkän sekä kulorastaan.

Kaikki ne muistan , rakastan lintuja !   :051:   R-m os.Tikka   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 34
« Vastaus #131 : 27.01.23 - klo:15:44 »
Joo, näitä pihapiirin lintuja minäkin pääasiassa havainnoin.
Tässä on muutama rivitalo, paljon tuija-aitaa väleissä, onpa varsin iso kuusirivistökin ihan meidän päätyasunnon vieressä.
Samojahan tässä pääosin esiintyy mitä kaverit tuossa kertoili....lisänä mainitsen mustarastas, punarinta, kirjosieppo, västäräkki.
Joutsenten, kurkien ja hanhien ylilentoreitti keväisin ja syksyisin osuu tähän.
Naakat ehkä tämän taajaman yleisin lintu.
Merikotkia nähdäkseen on lähdettävä Vanajan rantaan, käen kukkuminen helpoiten löytynyt kotimökin maisemista.
Fasaani silloin tällöin piipahtaa, jäniksiäkin, pöllähtänyt/kesy/eksynyt kettu käynyt,
isoista kuusista johtuen oravia suorastaan vilisee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #132 : 27.01.23 - klo:16:50 »
Tokihan meidän ent. pihassa vierailivat lintulaudalla oravan lisäksi käpytikka, talitiainen,töyhtötiainen, hömötiainen.
Pihassa söivät mustarastas, västäräkki ja punarinta.
Pesissä kasvattivat poikasiaan kirjosiepot ja kerran harmaasieppokin pesi josakin lähistöllä.
Sepelkyyhky pesi takametsässä ja kuherteli Kankkosen tammessa.
Kilpiäisten lahti oli maamme tunnetuimpia lintulahtia, ennen. Nokikanan mainitsin, sorsia ja sotkia ja uikkuja oli tietysti, mutta uusin oli kaulushaikara.

Yli neljäkymmentä vuotta sitten istui pihakoivussa pöllö. Koivut on jo aikapäiviä kaadettu ja poltettu sauna- ja uunipuina.

Kurjet ja joutsenet näin Vesijaolla useammin, mutta Lahdessakin taivaalla ja puistoissa. Lahden tuttavia ovat hanhet, molemmat, ei ne metsähanhet.

Lapissa olen nähnyt Nuorgamissa lapinpöllön, ja riekon Kuusamossa.
Tuulihaukkoja liiteli mökkimme yllä. Niille vietiin pesäkin lähi-lahosn harjan alle. Sain pöllöille.

Matin supiloukkoon eksyi vahingossa sarvipöllön valkoinen poikanen. Se nostettiin kuusen oksalle, ja sekin selvisi. Nähtiin sen emokin, olipa se mahtava !

Kurkien äänet olivat mökillä päivittäisiä ja kuuluivat sekä lähipelloilta, että Kurkisuolta.

Voi, voi, voi kuinka noita kaikkia kaipaan !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #133 : 27.01.23 - klo:18:51 »
Naaras muistuttaakin enemmän peippoa kuin ukkoaan .

Tämäpä oli se ukko.  :107:  Jotenkin vain meni pasmat sekaisin, kun oli niin harvinainen nähtävyys. Niitä kyllä kuuluu, mutta ei näy (paitsi ehkä joulukorteissa, mutt tänä vuonna ei niissäkään).

Nokkavarpunen on yksi sellainen laji, jonka joskus myös haluaisin nähdä. Puukiipijän olen nähnyt vain kerran, tässä lähellä vanhassa rantametsässä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #134 : 27.01.23 - klo:20:08 »
Puukiipijä asui muutaman metrin talomme takaseinästä olevassa hongassa. Puussa oli joko tuulen tai muun vikuuttama halkeama. Siinä se kai jossain pesi.

Se oli kyllä suloinen valkoisine vatsoineen kun se nousi puun runkoa ylös. Alaspäin en nähnyt sen kulkevan, aina vain ylöspäin. Ehkä se lensi maahan. Siinä oli valtava muurahaispesä puun tyvellä, ja nyt vasta olen lukenut että muurahaiset ovat vihertikan ja harmaapäätikan himoruokaa. Siksi vm. usein näkyi siinä, ja lintujen ruokapuun talipötikässä.
Niin, oikeita vihertikkoja ei kai Suomessa juuri näe. Ruotsissa olen nähnyt. Harmaapäätikka on myös vihreä.

https://luontoportti.com/t/764/puukiipija

https://fi.wikipedia.org/wiki/Harmaap%C3%A4%C3%A4tikka
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)