Kirjoittaja Aihe: Kördisbub oode  (Luettu 34517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #15 : 01.05.19 - klo:08:38 »
Hyvin ja ahkerasti kirjoittelet, tietysti musaasi latailet myös. "Syntymämerkeillemme" emme mitään voi. Tarkoitan tietysti ulkonäkömme ja luonteemme merkkejä.
Eteenpäin elämääni en voi muuta kuin arvella, että miten se saattaa mennä. Muukalainen saa kokea yllätyksiä toisensa jälkeen, hyviä ja ikäviä. Kirjoitat, että ei Sinusta koskaan tule körttiä. Ei sitä tiedä, sillä olet hyvässä elämänkoulussa  :003: tässä joukossa. Minäkin itse aloin kutsua itseäni körtiksi. Joku olisi halunnut nimitykseni mahdollisesti estää. Luokkakaverini, körttinen sairaalapappi, totesi Leppävirran juhlilla minulle ihan suoraan, ainoa tähän mennessä, että hän ei olisi voinut lukioaikanamme ajatella, että körttijuhlilla joskus tapaisimme. En halunnut siihen syitä selitellä, vaan näytin kirjaa "sanan ja miekan mies", jonka olin käynyt Malmivaaralta ja Sihvoselta ostamassa hetkeä ennen. Piispa kertoi tapaamisessamme "paskamotista", mikä oli ollut hyvin ikävä paikka naapuria vartioiden. Ei voitu tykillä jytkiä mottiin, koska vastustajat olivat liian lähellä toisiaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #16 : 04.05.19 - klo:09:25 »
Panin kolikon levariin



https://www.youtube.com/watch?v=0zWrxlcfJ3Q

lyrics:

Once I lived the life of a millionaire,
Spent all my money, I just did not care.
Took all my friends out for a good time,
Bought bootleg liquor, champagne and wine.
Then I began to fall so low,
Lost all my good friends, I did not have nowhere to go.
I get my hands on a dollar again,
I'm gonna hang on to it till that eagle grins.
'Cause no, no, nobody knows you
When you're down and out.
In your pocket, not one penny,
And as for friends, you don't have any.
When you finally get back up on your feet again,
Everybody wants to be your old long-lost friend.
Said it's…
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #17 : 04.05.19 - klo:09:58 »
Levari on mielenkiintoinen sana. Ensin se tarkoitti elokuvia (levande bilder, leffa). Sitten se syrjäytti grammarin ja skraitan levysoittimesta (gramofoni) puhuttaessa. Jossakin vaiheessa sillä viitattiin tietokoneen levyasemaan. Miten lie nykynuorison kielessä?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #18 : 04.05.19 - klo:17:09 »

Levari ja jukeboksi kuuluivat minunkin nuoruuteeni.

Levarit kuulemma on nykyään nostalgiaa ja niillä on oma arvonsa.

Muistan kyllä levarit ja niiden neulojen kanssa raapimisen ja kun ne kului loppuun ja sen minkä kärsivällisyyden niiden kanssa ole.

Oli aika taidetta saada levy pyörimään.

Kunkahan iso levykokoelma mullakin oli, seinästä seinää ja ylös aika isosti.

Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #19 : 04.05.19 - klo:17:12 »
Hermo menee, kun olin duunissa ja funtsin, et kohta bastuun ja ei sklabeja.

Eiiii, Ois pitänyt sittenkin valita se sähkökiuas.

Kaikki vaan, et puukiuas ja saat pitkiä ja lämpimiä löylyjä satakertaa parempia, kuin sähkiksestä.

No joo, mut mites nyt.
Ulkona sataa ja puut loppu ?

Onko kukaan koittanut täyttää kiuasta grillihiilillä ja niin lämmittää saunan?
Pitäisköhän, kun pitkä duuni taas ja paikat jumissa ja sauna pelastaisi.

Make ja Maken murheet.

En tiedä oonkohan ollut liian kauan Lapissa, Oulussa ja Kainuussa töissä, kun tollasia alan miettiä?

Siis niinku, jengi siellä elää metsän keskelä ja elää jotenkin luonnon keskellä ja tekee mitä päähän pälkähtää.

Mulla oli yks kaveri Kainuusta, niin sille mun piti aina välillä ohjeistaa, et ei kerrostalon takapihalle voi laittaa nuotiota ja olla siellä pikkukalsarit jalassa ja jos nuotio puut loppuu, niin pikku kaljossaan ei voi mennä sahaan naapurin puita, varsinkaan omppu puita.

Tehtiin yks Juhannus sen kaa niin hirveen iso nuotio yhelle leirintäalueelle, että tuli palokunta ja ties mitä porukkaa sitä ihmettelemään.
Katkaistiin yks iso puukin siihen pikku nuotoon kirveellä.

Huh huh ja siitä ei ole edes monta vuotta taakse.

Toisaalta nää lappalaisten ja oululaisten välitön tatsi tehdä vaan on aika virkistävää tälläiselle pikkaisen varjoisten kujien kundille.

Varmaan kohta alan metrossa joikaamaan joskus?
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #20 : 04.05.19 - klo:18:10 »
1944 kanssa, mun pitää kyllä joskus paiskataan kättä joskus.

Mies on toiselta vuosituhannelta, sodat nähneenä ja paljon kokeneena, kuten tietysti me muutkin, mutta yksyhdeksän nostan hatun ja kumarran ja kait kerran sen tehnykin.

Olet ollut sodassa, no kait me kaikki ollaan jotenkin, mutta ne jokunen kerta, kun olen nähnyt aseen, niin on kuin Herran edessä, ei siinä pullistella.

Toisaalta huumori on pelastanut monta pelkuria, siis itte luen ehdottomasti pelkuriksi.

Kaverini, kun joutui vankilaan, niin oli ihan varma, et get var her, skille got og farghvell,
Et kiitos ja näkemiin.

No siellä linnassa oli tääläisiä kuin minä, kun kaikesta näkee huumorin, ei olla pyhinyksiä ja ei olla kilvoiteltu .
No tää luuseistä luusereinen jengi, niin vitsaili ja sai kaverin nauramaan ja heidän ihmisrakkaus nosti kundin masiksesta.

Itte kuulun noihin halveksuttuihin luusereihin.

Jotenkin 19 toista, niin rakastan lukea sun sota ja muita juttuja, musta ei koskaan tule tuollaista hirmua.

https://www.youtube.com/watch?v=X1-y9w5KwEg

Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #21 : 04.05.19 - klo:18:50 »
Veli Viisveisaaja, olet taas kirjoittelupäällä  :003:. Jos et kuitenkaan ihan viitsi minua sodassa olleeksi tituleerata. Olen mieleltäni rauhanturvaaja ja sinibaretti, mutta esivalta on muistanut minua kriisinhallintaveteraanin kortilla. Ei ole tarvinnut ketään aseella osoittaa, mutta maihin olen pelostani johtuen lyönyt. Jom Kippurin sodan jälkilöylyjä v 1973 tuli koetuksi.

Ja toisekseen katselin Tampereen juhlilla siinä kirkon ulko-oven edessä "jalkateriesi asentoa" ja sain havaita, ettei niissä luuserin vinkkeliä eikä mutkaa ollut, joten ole rauhassa itsesi kanssa. Ihan totta, saat jättää eletyn elämäsi taaksesi ja muistella siitä niitä kohtia, joita haluat. Meille sellainen riittää. Kiitos omasta puolestani, että kirjoittelet.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #22 : 04.05.19 - klo:20:53 »
Mäkin siis minä olen ollut asella uhattuna jonkun kanssa ja kyllä se veti ihan avuttomaksi,
Ei siinä pullisteltu kuten teevee ohjelmissa.

Itse olen ollut ammuttuna ja amupunut jonkun kerran, vaan en ole sotien veteraani :)

On ollut enempi Tanskassa katujengien juttuja ja siitä on puolivuosisataaa.

Ihan totta se mikä on mennyt on mennyt ja nyt on nyt.

Jeesus jotenkin mut kurjan viimeisistä viisimmän kurjan joskus kohtasi.
Ei mahdu mun järkeen mitenkään, miksi vastasi mun huutooni hälle.?

https://www.youtube.com/watch?v=IwOfCgkyEj0
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #23 : 04.05.19 - klo:20:57 »
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #24 : 04.05.19 - klo:21:16 »
Tää Ike ja sen muijja oli kovajuttu mun lapsuudessa Tanskassa ja en vaan tajunnut miksi , mut tää seuraava, jossa lauletaan Afrikan ulvovista koirista ja sateesa , sen tajuan miksi.

https://www.youtube.com/watch?v=nL1l0Fz5RlE
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #25 : 04.05.19 - klo:21:16 »
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #26 : 04.05.19 - klo:21:30 »
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #27 : 04.05.19 - klo:23:12 »
Kyllä kolmiyhteinen Jumala meidät vain hoksaa, tavalla tai toisella. Olet monissa syövereissä varsitielläsi ollut, ei se ole ollut kivaa. Minut Jumala pysäytti, kun otti esikoiseni taivaaseen. Olen kuoleman kanssa sujut, mutta virkavaltaisen esivallan kanssa en ole. Koskahan katkeruuteni lievennetään, sillä minulla ei liene sellaisia voimia. Olin varmaankin ollut ylpeä, kopea ja "sellainen", mistä nyt olen eräitä viranomaisia moittimassa. Mutta aika parantaa haavat, sanoo viisas sananlasku.
Kyllähän näihin asioihin löytäisimme Saarnaajan kirjasta esimerkiksi hyviä kohtia, mutta ei tehdä sitä nyt, kun tämä on körttibaari.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #28 : 05.05.19 - klo:10:02 »
Veli-Viisveisaaja pohtii:

Ihan totta se mikä on mennyt on mennyt ja nyt on nyt.

Jeesus jotenkin mut kurjan viimeisistä viisimmän kurjan joskus kohtasi.
Ei mahdu mun järkeen mitenkään, miksi vastasi mun huutooni hälle.?
...

Meitä on miljoonia muita saa ihmettelemässä.

Hän kuuli huutomme ja vastasi näin. Olemme Hänen valittujaan ja Hänen käytössään, kuka mitäkin varten.  Olemme Kristuksen kirkon rakennuskiviä. Eri tarkoitukseen erilaista materiaalia !
Nyt olemme uutta, entinen on mennyttä ja se siitä ! :icon_biggrin:



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kördisbub oode
« Vastaus #29 : 05.05.19 - klo:15:28 »
Aamen.