Kirjoittaja Aihe: Evankeliumin levittäminen  (Luettu 26586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #30 : 23.12.05 - klo:09:22 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Tokihan lestadiolaisuus on täynnä mukavia, lämpimiä ihmisiä. Ja liike on sopeutujille todella turvallinen ja maailmalta suojaava koti. Mutta ellei sopeudu, on tuloksena hyvin säännöllisesti vallankäyttö ja loukkaavat ja lyövät sanat. Tämän tiedän olleen monien, hyvin monien ihmisten surullinen kohtalo. Liikkeenä vanhoillislestadiolaisuus elää karsimalla ja rajaamalla, valtaa käyttämällä eikä se silmissäni ole kovin kristillistä: sen verran universaali, rajaton käsitys minulla Jeesuksen sanomasta on.


Valitettavasti olet oikeassa, mutta se ei ole ristiriidassa sen kanssa mitä kirjoitin edellä. Samanlaisia liikkeitä missä vanhemmisto käyttää vahvaa valtaa on useita kirkon ulkopuolella. Tuttavani sai kovat nuhteet käytyään pääsiäsenä kirkossa helluntaiseurakunnan vanhemmistolta ja palasi takasin kirkkoon, josta ei ollut koskaan eronnut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Larssi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 12
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #31 : 03.01.06 - klo:17:37 »
Juu, olen itse ollut kirkonulkopuolella oleva tunnustuksellinen luterilainen, joka on siis lähellä "Luthersäätiötä". Kun sain parannuksen armon, niin olen nyt VL:ä.

Minusta VL-seurat ovat niin eläviä ja ihania ja jos, ei muuta muista tilaisuudesta, niin ainakin sen, että siellä annettiin syntejä anteeksi :idea:
...ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus. (1.Tim.3:15)

**Käyttäjän Larssi tunnus on lukittu epäasiallisen käytöksen vuoksi. t. ylläpito**

Poissa mopomies

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #32 : 17.02.06 - klo:01:19 »
Voi että kun mielenkiintoisia näkökantoja, siis tosissani näin sanon.

Ilwyd, onko sinulla oma kokemus tuosta vanh. lestadiolaisuus -kylmyydestä?

Kaksijakoistahan tuokin homma näyttää olevan; äitini suku Rovaniemeltä pisti välinsä poikki äitiini kun meni mokoma naimaan paskapapin joka ei ollut uskomassa. Hmm. Emme sitten tulleet Rovaniemellä poikenneeksi lapsuudessani järin tiheästi.

Sitten taas omat kokemukseni niistä kahdesta vanh. lest.  ihmisestä joihin olen tutustunut ovat häkellyttävän, ja vilpittömän, reiluja ja lämpimiä. Molempiin liittyy vahvasti kokemus siitä että uskomme eri tavalla, mutta kunnioitamme toisiamme ja annamme todellista tilaa niille asioille jotka meitä yhdistävät. Mutta ihan varmasti muitakin ihmistyyppejä heistäkin löytyy.

Pidän kovasti tavastasi, Hölkänen, jolla lestisveljiimme suhtaudut. Erityisesti siitä että jos vaikka joku puoli jossain on pimeä, voi siitä silti löytää todellista valoakin.

Entäs körtit...? Itse koen, aikalailla virkaiältäni nuorena körttiläisyyteen tykästyneenä, että körtit ovat vähän samanoloinen popula kuin juutalaiset: Jos oot syntyny Nurmoossa, Härmässä tai Lapualla tai sukunimesi on Maunumaa, Elenius tai Malmivaara, olet körtti kehdosta hautaan haluat tai et, ja se mitä suustasi pääsee on herännyttä sanaa, vaikka tilaisit tikkarin huoltsikalla... hehe. Ja kääntäen; jos sinulta nämä puuttuvat ja näiden mukana kaikki, saat puurtaa aikalailla päästäksesi heimoon sisälle, ja sitä mitä sanot, kommentoidaan herkästi. Ehkä niin on hyväkin.

No juu, noiden takia en tietysti körttiläisyydestä kiinnostunut, vaan niistäkin huolimatta löysästi haluan piirissä pyöriä. Varsinainen yläotsakkeeme, evankeliumin levittäminen, liittyy körttisympatioihini sikäli, että koen olevani kovasti kotona ilmapiirissä, jossa ihmisiä ei erotella (tai ainakin siihen pyritään) uskon tai sen asteen perusteella. En myöskään koe että minun pitäisi olla erityisen huolissani muiden hengellisestä tilasta. Tämä voi olla myös pienissä piireissä pyörineen näkökyvyttömyyttä, kuka tietää. Minulla on ystäviä lähtystyössä, ja se käsitys jonka näiltä ihan jalat maassa olevilta rennoilta ystäviltäni saan on joskus sekin, että nimenomaan usko Jeesukseen on ollut ratkaiseva juttu jonkun elämässä. Silloin kai se että joku on sitä, siis Jeesuksen todellisuutta ollut omalla panoksellaan välittämässä on ollut merkityksellistä. No, enemmänhän kai kysymys olikin että MITEN se tapahtuu. Toivon, että se tapahtuu Jumalan systeemien mukaan, ilman että me sitä kauheasti mestaroimme. Onko niin? En tiä.

Hellurei

Poissa mopomies

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #33 : 17.02.06 - klo:09:32 »
Edelliseen vuodatukseeni vielä: anteeksi teille joiden sukunimiä käytin omaan nokkeluuteeni mieltyneenä edell. jutustelussani. Se oli tarpeetonta ja kökköä, olisi asia muutenkin selväksi tullut...

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #34 : 17.02.06 - klo:10:34 »
Lainaus käyttäjältä: "mopomies"
Entäs körtit...? Itse koen, aikalailla virkaiältäni nuorena körttiläisyyteen tykästyneenä, että körtit ovat vähän samanoloinen popula kuin juutalaiset: Jos oot syntyny Nurmoossa, Härmässä tai Lapualla tai sukunimesi on Maunumaa, Elenius tai Malmivaara, olet körtti kehdosta hautaan haluat tai et, ja se mitä suustasi pääsee on herännyttä sanaa, vaikka tilaisit tikkarin huoltsikalla... hehe.


Niin, muistakaa tämä, kun seuraavan kerran luette meikäläisen juttuja; oon Lapualta ja äitini tyttönimi on Maunumaa ;)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #35 : 17.02.06 - klo:17:13 »
*snif* eli minun sanojani ei koskaan tulkita körttiläisyydeksi, kun en ole edes Pohjanmaalla asunut. ;)

Mutta sitten toisaalta... onhan se vapauttavaa, että saan laukoa mitä tahansa, eikä sitä liitetä körttiläisyyteen. Voi ihanaa, mitä vapautta! JIPPII!!! Saan olla oma itseni, ei tarvitse otaa paineita. Hurraa! Oikeastana olenkin tainnut löytää ilosanoman. ;) Saanko sanoa siis mitä ikinä lystää?

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #36 : 17.02.06 - klo:18:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
*snif* eli minun sanojani ei koskaan tulkita körttiläisyydeksi, kun en ole edes Pohjanmaalla asunut. ;)

Mutta sitten toisaalta... onhan se vapauttavaa, että saan laukoa mitä tahansa, eikä sitä liitetä körttiläisyyteen. Voi ihanaa, mitä vapautta! JIPPII!!! Saan olla oma itseni, ei tarvitse otaa paineita. Hurraa! Oikeastana olenkin tainnut löytää ilosanoman. ;) Saanko sanoa siis mitä ikinä lystää?

Teme


Älä itke Teme, en minäkään vaan olen ihan puhdas proselyyttikörtti. Saat puhua vapaasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #37 : 17.02.06 - klo:20:26 »
Elkee hyvät immeiset unohtakaat savvoo ja Nilsiee. Kummitätj ol sieltä.

(Paikallisilta beduiineilta pyydän anteeksi kamalaa rikostani. Kirjoitan kaunista kieltänne ilman mitään oikeutta siihen. Olenhan lähinnä stadista.)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #38 : 17.02.06 - klo:23:18 »
Niin just, ei Savoa saa unohtaa, erityisesti Pohjois-Savoa...täällähän on myös tärkeitä körttipaikkoja ja -tapahtumia... Aholansaari, Portaanpään kristillinen kansanopisto, Telppäsniityn herätyspaikat, Ukko-Paavon synnyin- ja elinpaikat....   :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #39 : 18.02.06 - klo:11:08 »
Mitä taas körttiläisiin ja evankeliumin levittämiseen tulee, lähetystyössähän herännäiset ovat tehneet kaikenlaista niin koti- kuin ulkomaillakin. Namibian luterilaisen kirkon virsikirjassakin on kumman paljon siioninvirsiä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #40 : 18.02.06 - klo:12:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mitä taas körttiläisiin ja evankeliumin levittämiseen tulee, lähetystyössähän herännäiset ovat tehneet kaikenlaista niin koti- kuin ulkomaillakin. Namibian luterilaisen kirkon virsikirjassakin on kumman paljon siioninvirsiä.


Niitä (Siionin Virsiä) on muuten Namibian virsikisrjassa melkein tuplasti suomen virsikirjaan verrattuna.

Yksi mielenkiintoin lähetystyön muoto tänä päivänä on heimotyö, jossa rakennetaan kirkkoja ihan keskelle pakanamaata. En väitä, että Venäjä olisi kokonaan pakanamaa, mutta siellä on runsaastia täysin valkoisia alueita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Evankeliumin levittäminen
« Vastaus #41 : 18.02.06 - klo:20:46 »
Lainaus käyttäjältä: "mopomies"
Edelliseen vuodatukseeni vielä: anteeksi teille joiden sukunimiä käytin omaan nokkeluuteeni mieltyneenä edell. jutustelussani. Se oli tarpeetonta ja kökköä, olisi asia muutenkin selväksi tullut...


no se ei ollu niin törkeätä
wilhelmi niskasen jäljillä