Keskustelu > Kirjoitelmia ja päiväkirjoja-herännäisyyden hengessä

Muistelus Lapuanjoen varrelta

(1/30) > >>

1944:
Lapuanjoki on aluksi Pahajoki-niminen saaden latvavetensä monen pitäjän alueelta ennenkuin se törmää Laiturin kylässä rautatien kivisiin silta-arkkuihin. Matkaa on vielä kymmeniä kilometrejä Uuteenkaarlepyyhin ja mereen.
Tämän Laiturin sillan lähellä joen törmässä sijaitsi osa kotini pelloista. Kun talouskeskukseen oli yli 2 km matkaa, niin isä ei halunnut aidata lehmille hakaa syysaalualle, vaan minä paimensin lehmämme aina koulun alkuun asti.
Yksi pellon kulma rajautui luomaan, mikä paisunnan aikana tulvi aika lailla samoinkuin koko joki. Peltomme jäivät tulvan alle. Tätä luoman suualuetta kutsuttiin jostain syystä Lukoksi. Kun siitä katsettani nostin ylöspäin yli pajupensaikon, niin takaa näkyi Manninmettää vasten uuden pärekatteen saanut luhtalato. Olin ollut kökässä, siis talkoissa, kantamassa päreitä niitä naulaaville isännille. Olin hienossa elämänkoulussa ja sain kuulla monia asioita.

Kuulin, kun isännät Heikki ja Janne naulasivat virekkäin, kovan luokan jutun. Heikki ääntään alentaen röhisten tupakkiyskäänsä kuiskasi Jannelle, että"taisi se Kekkonen sittenkin käydä niitten Orisperin kartanon kariakootten lompuukilla, kerta se sai kenkää jostakin korkia-arvoosesta tuomarin hommasta". Janne vastasi tavoilleen uskollisena "aivin aivin". Poikosena heti ymmärsin, että ei ollut kyse rahalompakosta, vaan jostain muusta salaperäisestä.
Kuopion aikanani luin Ilmari Turjan kirjan Kumuri, niin tässä kirjassa Turja paljastaa sen salaperäisen tapauksen. Eräät kansanedustajat periaatteessa pakottivat Kekkosen eroamaan Suomen maalaiskuntien liiton tuomarin virasta. Turjan mukaan Kekkonen oli ollut hyvin närkästynyt, että hänelle näin tehtiin. Tämä tapaus on sattunut jo 1920-luvulla.
Kyllä se oli hienoa aikaa asua siellä Lapuanjoen tangomaassa.

Viisveisaaja:
 :-\
Jaa toi selittääkin paljon Lapualaisista maailmalla, jos joen nimi ennen on ollut Pahajoki.

Paljon sieltä on lähtenyt populaarikulttuurin vaikuttajia ja kapinaliike siellä on ollut aina voimakas.

Varmaan kylän nimeen johtavuus on tullut siitä, kun siellä pahat pojat kurittomana joskus olleet.
Pohajanmaan uhoonkin olen jonkun kerran törmännyt ja se taitaa olla juuriltaan tuolta.

Lapua ja Kekkonen on uusi tuttavuus, mutta selittää sekin jotain hänen jääräpäisyydestään.

Oispa muutama Lapua lisää Suomessa, mutta vain muutama,. Huh ja huh.

1944:
^
Olisitkohan vähän ymmärtänyt minua väärin. Pahajoki on vain ihan yläjuoksulla, pätkä koko jokea. Kekkonen nimitti yhden piispoistamme Lapualle vähän yleisen tahdon vastaisesti, mutta korjasi sitten Kuopion valinnassa mielipiteensä.
Uhoa on ollut, siinä on kyllä paljon positiivistakin seassa, mutta Mäntsälän muistan. En ollut silloin vielä täällä.
En nyt saa päähäni populaarikulttuurista mitään, mutta Herättäjän toimisto on Lapualla. Sieltä väki tavaraa Nilsiään myyntiin haalaa, että taloutemme pitäisi kutinsa.

1944:
Lisään vielä, että häjyily, mitä mahdollisesti tarkoitit "pahoilla pojillasi" on selkeästi Kauhavan, Ylihärmän ja Alahärmän peruja. Körttinen liike vaikutti häjyilyjen aikaan Lapualla ja Ylistarossa jo niin voimakkaana, että ei häjyille ollut liikkumatilaa. Ne olisi kättä pidemmän avulla sieltä ajettu jokea myötävirtaan, aika haipakkaa vielä.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: 1944 - 22.05.17 - klo:16:19 ---Ne olisi kättä pidemmän avulla sieltä ajettu jokea myötävirtaan, aika haipakkaa vielä.

--- Lainaus päättyy ---

En tunne tuota historiaa. Tarttuivatko körtit todella kättä pidempään? Olen saanut toisenlaisen kuvan rauhanomaisesta, mutta yhtä jämäkästä vastarinnasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta