Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 15  (Luettu 20523 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #60 : 16.07.20 - klo:08:42 »
Älä tavoittele suuren nimen varjoa, monien ystävyyttä tahi ihmisten erikoista mieltymystä. Sillä kaikki tämä viettelee sielun pois siitä yhdestä, mikä on tarpeellista, ja pimittää mielen. Mielelläni minä puhuisin sinulle sanaani ja ilmaisisin sitä, mikä on salattu, jos hartaasti vartoisit tuloani ja avaisit minulle sydämeni oven. Pidä varasi, valvo rukouksissa ja nöyryydessä.

Tuomas Kempiläinen

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #61 : 16.07.20 - klo:10:36 »
Kyllä !

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #62 : 17.07.20 - klo:06:04 »
Poikani, minä olen sanonut: rauhan minä jätän teille, minun rauhani minä annan teille, en minä anna niinkuin maailma antaa. Kaikki haluavat rauhaa, mutta kaikki eivät ota huomioon, mitä tosi rauhaan kuuluu. Minun rauhani on niiden luona, jotka ovat sävyisiä ja nöyriä sydämestä. Kärsivällisyydessä on oleva rauhasi. Jos kuulet minua ja seurat ääntäni, saat nauttia suurta rauhaa.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #63 : 18.07.20 - klo:06:34 »
Katso, ruoka ja juoma, vaatetus ja muut ruumiin tarpeet, jotka kuuluvat ruumiin ylläpitoon, ovat vaivalloisia palavalle hengelle. Opeta minua näitä käyttämään virkistykseksi ja kohtuudella, niin etten kietoutuisi niitä liiallisesti haluamaan. Kaikkia näitä ei ole lupa hylätä, sillä luonnollinen elämä on ylläpidettävä, mutta Jumalan pyhä laki kieltää himoitsemasta ylellisyyttä ja sitä, mikä hekumata herättää, ettei liha nousisi henkeä vastaan. Näiden karien välitse johdattakoon minut kätesi ja neuvokoon minua, etten puolelle tai toiselle sortuisi.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #64 : 19.07.20 - klo:08:59 »
Miksi kulutat itseäsi turhalla murheella? Miksi näännytät itsesi turhanaikaisilla huolilla? Jättäydy minun hyvään tahtooni, niin et ole kärsivä mitään vahinkoa. Jos etsit tätä tai tuota, jos tahdot olla siellä tai täällä mukavuutesi tai halusi mukaan, et milloinkaan löydä lepoa etkä ole oleva vapaa huolista, sillä joka asialla on puutteensa ja joka paikassa omat vastuksensa.

Tuomas Kempiläinen

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #65 : 19.07.20 - klo:09:22 »
Myönnän että olen huonosti näitä lukenut....
Nyt kun luin tämän aamuisen tekstin, huomaan että olisi syytä lukea!    :eusa_pray: :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #66 : 20.07.20 - klo:07:02 »
Ei siis auta jonkin asian saaminen tai ulkonaisen omaisuuden moninkertaiseksi lisääminen, vaan pikemminkin niiden hylkääminen ja sydämestä poisjuurittaminen. Tämä ei koske ainoastaan rahan ja tavaran halua, vaan myöskin turhan kunnian ja kiitoksen pyytämistä, mikä katoaa maailman kanssa. Ei olinpaikkasi paljoa auta, jos hengen palavuus puuttuu; eikä ulkonainen rauha kauan pysy, jos sydämen tila on ilman oikeata perustusta, toisin sanoen, jos olet ilman minua. Paikasta toiseen voit muuttaa, mutta parantua et voi. Sillä niin pian kuin tilaisuus tulee, löydät taas saman, jota pakenit, ja vielä enemmän.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #67 : 21.07.20 - klo:07:23 »
Anna minulle, Herra, taivaallinen viisaus, että oppisin sinua ennen kaikkea etsimään ja löytämään, sinua yli kaiken tuntemaan ja rakastamaan ja viisautesi järjestyksen mukaan pitämään muita sellaisina kuin ne ovat. Anna minun taitavasti karttaa stä, joka minua imartelee, ja kärsimään sitä, joka vastustaa. Sillä on suuri viisaus, ettei anna jokaisen tuulen itseään liikuttaa eikä käännä korvansa jokaisen liehakoitsijan puoleen; joka niin tekee, hän vaeltaa vakavasti aloittamaansa polkua.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #68 : 22.07.20 - klo:06:57 »
Antaessani jotakin annan omaani, ottaessani pois en ota mitään sinun omaasi, sillä kaikkinainen hyvä anti ja täydellinen lahja tulee minulta. Kun lähetän sinulle jonkin kärsimyksen tai vastoinkäymisen, älä nurise, älköönkä sydämesi langetko epätoivoon, sillä minä voin sinut nostaa ja kaiken surusi iloksi muuttaa. Sillä minä olen oikeamielinen ja ylistettävä töissäni.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #69 : 23.07.20 - klo:08:36 »
Jos olet viisas ja katselet asioita totuudessa, niin ei sinun tarvitse vastoinkäymisissä antautua surun valtaan, vaan sinun tulee pikemmin iloita ja olla kiitollinen, vieläpä pitää sitä sulana riemuna, että minä sinua kuritan enkä säästä. ”Niinkuin Isä minua rakasti, niin minä rakastan teitä”, sanoin rakkaille opetuslapsilleni*. Heitä minä en lähettänyt ajallisten ilojen nautintoon, vaan suuriin kilvoituksiin, en kunniapaikkoihin, vaan häpeätä kärsimään, en joutilaisuuteen, vaan työntekoon, en lepoon, vaan tuottamaan hedelmää kärsivällisyydessä. Nämä sanat pidä mielessäsi, poikani.

Tuomas Kempiläinen

*Joh. 15:9

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #70 : 24.07.20 - klo:06:44 »
Moni näyttää haluavan taivaallisen tutkistelua, mutta ei harjoita itseänsä siinä, mitä siihen tarvitaan. Suurena haittana on sekin, että pysähdytään muotoihin ja näkyväisiin kappaleisiin, mutta vähän ajatellaan lihan kuolettamista. En tiedä, mikä siinä on, mikä henki meitä johtaa ja mitä me teeskentelemme, kun me, jotka tahdomme käydä hengellisistä, näemme niin suurta vaivaa ja huolta katoavista ja turhista asioista, mutta sisällistä tilaamme ajattelemme harvoin, ja silloinkin hajanaisin mielin.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #71 : 25.07.20 - klo:07:14 »
Tavallisesti kysytään, kuinka paljon joku on tehnyt, mutta minkälaisesta sisusta hänen työnsä lähtevät, sitä ei vakavasti ajatella. Tiedustellaan kyllä, onko hän ollut rohkea, rikas, kaunis, älykäs, onko hän ollut hyvä kirjoittaja, etevä laulaja taikka taitava työmies; mutta onko hän hengessä köyhä, kärsivällinen, lempeä, hurskas ja sisäänpäin kääntynyt, siitä vaietaan. Luonto katselee ihmisen ulkonaisia ominaisuuksia, armo taas tarkkailee sisällisyyttä. Edellinen useasti joutuu pettymykseen, jälkimmäinen toivoo Jumalaan eikä pety.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #72 : 26.07.20 - klo:07:59 »
Poikani, täydellistä vapautta et voi omistaa, ellet kokonaan kiellä itseäsi. Kahleissa ovat kaikki ahneet, itseänsä rakastavat, himokkaat, uteliaat, ne, jotka rakastavat hekumaa eivätkä Jeesusta Kristusta, kuvitellen ja tavoitellen sitä, mikä ei pysy. Sillä kaikki se, mikä ei ole Jumalasta syntynyttä, on hukkuva. Pidä mielessäsi tämä lyhyt mutta sisältörikas lause: Luovu kaikesta, niin löydät kaiken, hylkää himo, niin löydät levon! Mietiskele tätä mielessäsi, ja kun olet toteuttanut sen, ymmärrät kaiken.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #73 : 27.07.20 - klo:08:18 »
Olen käskenyt sinua sillä, mikä ihmisten mielestä on arvokasta ja korkeata, ostamaan sitä, mikä heidän mielestään näyttää halvalta. Sillä taivaallinen Viisaus näyttää olevan arvoton ja vähäpätöinen, vieläpä melkein unohduksiin joutunut; se ei ajattele itsestään korkeita eikä tavoittele suurta mainetta maailmassa. Monet sitä kyllä suullansa saarnaavat, mutta heidän elämänsä on siitä kaukana. Siitä huolimatta se on kallis helmi, joka on monelta salassa.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #74 : 28.07.20 - klo:09:13 »
Poikani, älä luota tunteisiisi, sillä ne helposti valehtelevat. Niin kauan kuin elät, olet tahtomattasikin muutoksen alainen. Milloin olet iloinen, milloin surullinen, milloin rauhallinen, milloin levoton, milloin hurskas, milloin kylmä, toisinaan harras, toisinaan penseä, toisinaan vakava, toisinaan huikentelevainen. Mutta se, joka on viisas ja hengellisissä kokenut, on näiden yläpuolella, hän ei kysy, mitä itsessään tuntee tai mistä päin kulloinkin tuuli puhaltaa, vaan hän tavoittelee sitä, että hän saavuttaisi oikean ja toivotun päämäärän. Niin hän voi pysyä yhtenä ja samana ja järkkymättömänä, kiinnittäen vilpittömän silmänsä kaikissa vaihteluissa lakkaamatta minuun.

Tuomas Kempiläinen