Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 23  (Luettu 13374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #15 : 21.04.23 - klo:07:48 »
Mutta jos se vainaja olisi nyt itse ollut kuulemassa näitä, mitä hänestä on täällä puhuttu, mitähän se sanoisi? Kyllä sen täytyisi sanoa: "Milloinka minä olen näitä tehnyt?" Sillä se turmelus, josta on puhuttu, on niin lujasti kiintynyt joka ainoaan, että itsensä tunnossa oleva ihminen huomaa sen vaikutukset itsessänsä ja kaikki nämä ylevät teot, toimet ja harjoitukset syövät niin suuhunsa, ettei huomaa koskaan tehneensä kuin liika vähän. Kuulkaa, se tulee ilmi viimeisenä päivänä. Silloin sanoo Kristus niille, mitä ne ovat tehneet ja luettelee pitkän sarjan. Kun ne sitä kuuntelevat, niin ne ovat aivan ymmällä ja kysyvät: "Missä me olemme ne tehneet?" Ja Kristuksen täytyy niille luetella kaikki, missä se on tapahtunut. - Näin pitää Pyhä Henki hyvin tarkan huolen siitä, ettei itsekkyys ja oma hyvyys pääse kasvamaan täällä, että Kristus aina ja aina jää ainoaksi perustukseksi, että pelastuminen on armosta ja armosta aina vain, eikä mistään ansiosta.

Juho Malkamäki

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #16 : 22.04.23 - klo:05:50 »
Mutta jos se vainaja olisi nyt itse ollut kuulemassa näitä, mitä hänestä on täällä puhuttu, mitähän se sanoisi? Kyllä sen täytyisi sanoa: "Milloinka minä olen näitä tehnyt?" Sillä se turmelus, josta on puhuttu, on niin lujasti kiintynyt joka ainoaan, että itsensä tunnossa oleva ihminen huomaa sen vaikutukset itsessänsä ja kaikki nämä ylevät teot, toimet ja harjoitukset syövät niin suuhunsa, ettei huomaa koskaan tehneensä kuin liika vähän. Kuulkaa, se tulee ilmi viimeisenä päivänä. Silloin sanoo Kristus niille, mitä ne ovat tehneet ja luettelee pitkän sarjan. Kun ne sitä kuuntelevat, niin ne ovat aivan ymmällä ja kysyvät: "Missä me olemme ne tehneet?" Ja Kristuksen täytyy niille luetella kaikki, missä se on tapahtunut. - Näin pitää Pyhä Henki hyvin tarkan huolen siitä, ettei itsekkyys ja oma hyvyys pääse kasvamaan täällä, että Kristus aina ja aina jää ainoaksi perustukseksi, että pelastuminen on armosta ja armosta aina vain, eikä mistään ansiosta.

Juho Malkamäki

Herra ainoastaan armahtaa, sillä kukaan muu ei varsinkaan sitä tee.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #17 : 22.04.23 - klo:07:38 »
Mutta ulkoapäin ne hyvät työt huomataan paremmin kuin itse. Sillä missä on elävä usko, siinä on myös hedelmä itsessänsä. Ei voi toisin olla. Kristus kuvaa kelvottomaksi sellaisen puun, joka ei kanna mitään hedelmää ja kiroaa sen, niin että se kuivettuu, ja viinitarhuri hakkaa sellaiset puut pois, jotka eivät kanna hedelmää.

Juho Malkamäki

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #18 : 22.04.23 - klo:07:53 »
Mutta ulkoapäin ne hyvät työt huomataan paremmin kuin itse. Sillä missä on elävä usko, siinä on myös hedelmä itsessänsä. Ei voi toisin olla. Kristus kuvaa kelvottomaksi sellaisen puun, joka ei kanna mitään hedelmää ja kiroaa sen, niin että se kuivettuu, ja viinitarhuri hakkaa sellaiset puut pois, jotka eivät kanna hedelmää.

Juho Malkamäki

Niin hedelmästä tunnetaan. Jotkut tuottavat jotakin hyvää, jotkut jäävät sitä haukkumaan ja pilkkaamaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #19 : 23.04.23 - klo:07:38 »
Kristuksen ruumiissa ovat toiset jäsenet väkevämpiä, toiset heikompia. Mutta siinä ruumiissa vallitsee sellainen laki, että niiden väkevien tulee heikkojen voimattomuutta kantaa. Ja voi kuinka kovaa saa kärsiä sellainen ihminen, joka mielellänsä näkisi, että Jumalan työ kantaisi hedelmää, eikä oltaisi hedelmättömiä, kun näkee ihmisraukkojen onnettomuutta, puutoksia ja lankeemuksia, kun on asiat toisin kuin olla pitäisi ja kumminkaan ei saa toimituksi siihen nähden niinkuin saada tulisi. Se on tavattoman raskas kuorma.

Juho Malkamäki

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #20 : 23.04.23 - klo:16:29 »
Niin hedelmästä tunnetaan. Jotkut tuottavat jotakin hyvää, jotkut jäävät sitä haukkumaan ja pilkkaamaan.

 :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #21 : 24.04.23 - klo:07:20 »
Siihen se sitten vain jää, ei niin, että ihminen itse valitsee, vaan niinkuin Kristus sanoi opetuslapsillensa: "Ette te minua valinneet, vaan minä valitsin teidät." Herrassa elävä ihminen tyhjentyy niin omistansa kaiken sen synnin ohessa, mitä hänessä on ja on toisissa Kristuksen ruumiin jäsenissä, että joutuu aivan armosta elämään joka hetki. Sentähden kun näin on, ei jaksa ylönkatsoa sitä kaikkein huonointakaan. Kun hän huomaa että Kristus kärsii häntäkin raukkaa, joka oli niin paha lankeemaan, ei hän voi astua itse tuomarinistuimelle eikä pitää itseänsä Herran edessä siihen oikeutettuna, vaikka mahdollisesti olisikin saanut toista ojennetuksi.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #22 : 25.04.23 - klo:07:57 »
Kuulkaa, ystävät ja kuulkaa muut: meillä ei ole mitään muuta varana kuin Kristuksen rakkaus. Jos Hän jaksaa meitä kantaa, niinkuin tätäkin ystävää on jaksanut kantaa toivon mukaan, niin me "meemmä" perille. Mutta kaikki oma kyky, mitä sitä on, sen täytyy tulla mitättömäksi. Kristus yksinänsä on ainoa autuuden perustus. Jos me jotakin kiittää osaamme, niin Jumalaa siitä, kun Hän rakasti maailmaa niin, että lähetti meille ainoan Poikansa, ja teki Hänet sellaiseksi, joka jaksaa synnit pois ottaa ja omiensa puutteita vielä kantaa. Siitä johtuu, mitä hedelmää toimitetaan, siitä Herrasta, siitä rungosta, joka hedelmän kasvattaa.

Juho Malkamäki

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #23 : 25.04.23 - klo:18:08 »
Kuulkaa, ystävät ja kuulkaa muut: meillä ei ole mitään muuta varana kuin Kristuksen rakkaus.

Juho Malkamäki
:eusa_clap:
« Viimeksi muokattu: 25.04.23 - klo:18:18 kirjoittanut Thomas McElwain »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #24 : 26.04.23 - klo:07:14 »
Tältä kylältä on nyt mennyt pois ehdottomasti Herrassa elävä isäntä, mutta mitä on jäänyt? Jeesus Kristus on jäänyt ja Hänellä on voima taivaassa ja maan päällä. Kyllä Hän löytää välikappaleensa, sillä Hän on rikas Herra. Ei meidän tarvitse eikä saa ihmisvoimaa ylistää, sillä sitä sanaa, jonka kautta Kristus on tullut päähenkilöksi, ei ole meidän käteemme tuonut kukaan muu, kuin Kristus itse. Ja jos Hän saa tehdä meissä työtänsä eteenkinpäin, niin emme tule häpeään.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #25 : 04.05.23 - klo:07:25 »
Kristuksella on meihin äärettömän suuri rakkaus. Sen tuo luettu luku* opettaa. Vapahtajan elämän päivinä tapahtui niin, että kun opetuslapsille annettiin joitakin erikoisia tehtäviä, niin niillä oli silloin asiaa Herralle. - Meillä voi olla tai tulee olemaan läheisiä omaisia, niinkuin siitä on jo tänä päivänä kuultu, joita saatana ja maailma yrittävät vetää puoleensa, saadakseen ne syöstyksi iankaikkiseen turmioon. Kenelle Herran opetuslapsi tästä puhuu, kenelle se sen valittaa? Sille Herralle, johon on ennenkin tottunut luottamaan, jolta on ennenkin saanut apua vaivoihinsa. Niiden on täytynyt tulla tuntemaan, että Herraa tarvitaan, etteivät he itse kykene mitään tekemään. Täytyy ruveta puhumaan Martan ja Marian tavalla: "Kun sinä, Herra, olisit ollut täällä, niin ei meidän veljemme olisi kuollut", ei näin onnettomasti olisi käynyt. Kukaties oli niillä sisaruksilla jo epätoivossaan sekin kiusaus, että voi jos he ovat pahoittaneet ystävänsä mielen, voi jos heidän välinsä ovat tulleet rikotuiksi Hänen kanssansa, kun Hän ei ole kuullut heidän rukouksiansa, ei edes sanaa lähettänyt. Ja sentähden on heille tuollainen onnettomuus tullut.

Juho Malkamäki

*Joh. 11:1

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #26 : 06.05.23 - klo:07:45 »
Kun Kristus sitten tuli, syntyi heidän kesken se huvittava keskustelu, josta kuulimme luettavan. Siinä tuli esille merkilliset kysymykset ja vastakkain kummalliset mietteet: toinen väittää veljensä kuolleeksi ja haisevaksi - Herran silmissä se näyttää vaan makaavan. Mutta niiden kesken oli hyvin likiset välit. Elämän Herrasta kerrotaan, että hän itki Lasaruksen haudalla. Se oli tietysti hänelle hyvin raskas asia, kun likinen ystävä oli kuollut. Mutta ei Hän jättänyt heitä auttamatta. Hän antoi sisaruksille takaisin rakkaan veljen. Kuolema antoi takaisin sen, jonka oli ensin riistänyt heiltä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #27 : 07.05.23 - klo:07:33 »
Jos nyt meidän ja Herran välillä on samallaista likistä ystävyyttä, niin emmekös mekin tee samalla tavalla? Me valitamme tälle ystävällemme kaikki puutteemme, puhumme Hänelle kaikki tarpeemme ja kaikki kiusamme. Me emme puhu Hänelle ainoastaan niistä perheemme jäsenistä ja ystävistämme, jotka näyttävät tallella olevan, vaan niistä kadonneista, jotka tuntuvat hengellisesti aivan kuolleilta ja kylmiltä. Niistä me Hänelle porajamme. Ja kyllä Hänellä on voimaa ja valtaa herättää nekin kuolemasta, jossa ne makaavat. - Ei Vapahtaja tästäkään vainajasta sano, että se on kuoillut, ei, sitä vaan Hän sanoo, että se makaa, se on tullut lepoon. Sillä Hän sanoo: "Joka elää ja uskoo minun päälleni, ei hänen pidä maistaman kuolemaa iankaikkisesti."

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #28 : 08.05.23 - klo:07:16 »
Miten me olemme ansainneet niin äärettömän suuria armolahjoja, joita Herra meille on antanut ja vieläkin antaa? Herra ei meiltä mitään saa, mitä meidän autuuteemme tarvitaan ja kumminkin Hän täyttää armolupauksensa: "Minä lähetän teille Pyhän Hengen, joka opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki mitä minä olen teille puhunut." Se on jo monasti ennenkin siksi selvinnyt ja taas tänäkin päivänä erityisesti, että ei historia merkillisempää aikaa tiedä, kuin meidän aikamme on, että Pyhä Henki voisi niin kokemukseen perustuen sovittaa yhteen nykyisen ja aikaisemman kokemuksen. Jos koskaan voisi sovittaa ihmisiin sitä sanaa, joka sanoo: "Autuaat ovat ne korvat, joilla te kuulette ja ne silmät, joilla te näette!" niin kyllä se sopii näinä aikoina. - Emmekä me kuitenkaan ole sen parempia, kuin Aatamin lapset ovat. Me napinoimme ja kiusaamme Jumalaa oman tilamme tähden, ja Hän yhtäkaikki hoitaa meitä elävällä sanallansa.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #29 : 09.05.23 - klo:07:39 »
Mutta ei koskaan ole niin ollut, ei Kristuksenkaan aikana, että kaikki olisivat ottaneet sanan vastaan. Monen kohdalla käy niin, että mitä elävämpi on sana keskuudessamme, sitä perinpohjaisemmin ihminen vaan paatuu. Joille Kristuksen risti ei kelpaa, eikä se tie, mikä elämän Herra asetti kuljettavaksi, niille on Kristuksen risti pahennukseksi, mutta meille, niinkuin apostoli sanoo, jotka uskomme, on evankeliumi Jumalan voima.

Juho Malkamäki