Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa osa 14.  (Luettu 12074 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #45 : 01.04.23 - klo:12:14 »
Minulla on kavereita melkein kaikista wanhoista puolueista.
Koko kansan Kaukoon tutustuin Kauhavalla reilut 30 vuotta sitten, kun annoin maalausurakan hänen ja kaverinsa juuri perustetamalle maalausfirmalle.
Joku aika sitten Kauko huikkasi mulle Seinäjoella duunarien lounaspaikassa tarjoavansa minulle lounaan.  Olin hänen mukaansa  antanut heille niin hyvän urakan, että sillä maalausfirma pääsi hyvään alkuun. Kiireisimpinä aikoina Kaukon firmassa työskentelee nykyisin 200 maalausalan ammattilaista.  https://kaukoturunen.fi/
https://www.kaukoturunen.fi/kaukontarina
« Viimeksi muokattu: 01.04.23 - klo:12:29 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #46 : 01.04.23 - klo:12:16 »
Jaa. Et tarkoittanut Juhantaloa !   :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #47 : 01.04.23 - klo:12:59 »
Aikuisemmalla iällä ruvetaan tarkemmin pohtimaan arvoja ja aatteita ja sitä mikä puolue ajaa parhaiten oman eturyhmänsä asioita.

Jos ei koe kuuluvansa mihinkään eturyhmään, voi vaikka keskittyä pohtimaan sitä, mikä vaihtoehto olisi Suomelle paras ja voisi varmaan pitää samalla mielessä myös sitä, mikä on myös ulkomailla asuville hädänalaisille paras.

Minulle tärkeitä arvoja on ihmisen elämän kunnioitus niin, että sitä ei pidä ihmisen käden kautta keskeyttää sen alussa, lopussa tai keskeltä. Käsitän siis ihmisen oikeuden elämään huomattavasti laajempana, kuin moni muu puolue.

Myös laaja sananvapaus kuuluu arvoihini.

Toki ihmisoikeuksien ja sananvapauden puolesta muutkin puolueet puhuvat, mutta monen käsitys näistä arvoista ovat liian suopeita ja ahtaita minulle.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #48 : 01.04.23 - klo:13:13 »
Taas tippui yhdet suomut silmiltäni, miten väärässä olenkaan ollut, eräs teksti tässä osiossa yllätti.

Minua kiinnostaisi tietää, mikä tämä teksti on.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #49 : 01.04.23 - klo:13:18 »
Vanhetessaan ihminen voi viisastua. Tämä tälle foorumille kirjoittava Kalistaja on ollut Vasemmistoliiton jäsen jo vuosia. Useiden kymmenien vuosien ajan Kalistaja oli useasta eri syystä puolueeton. Mörtti muistaa oikein - Muinoin Kalistaja oli siinä puolueessa, jonka Mörtti mainitsi. Se oli siis 1970-lukua. Viime vuosituhannen asioita. :kahvi:

Kalistajasta puhimme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #50 : 01.04.23 - klo:13:47 »
Olen täsmälleen samaa mieltä. :kahvi:

 :023:

Taisit olla Helsingissä joissain vaaleissa ehdokkaana? Mietin, kun huomasin nimen, että voisiko olla sama henkilö ja ajattelin silloin, että on se mahdollista. Leena Kotila niminen henkilökin oli yhteen aikaan vasemmistoliiton kansanedustajaehdokkaana siellä etelässä.


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #51 : 01.04.23 - klo:15:37 »
Kuulin että on uusi puolue, Sinimustat. Se viittaa menneeseen lapualaisuuteen.
Sinimusta liike (SML) merkittiin puoluerekisteriin vuonna 2022. Puolueen tavoitteena on itsenäinen, elinvoimainen ja riippumaton Suomi, ja sen pysyminen suomalaisten kotimaana. Puolueen nimi ja väritys ovat Isänmaallisen kansanliikkeen innoittamia.  :eusa_pray:

Sinimusta liike https://sinimustaliike.fi/

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #52 : 01.04.23 - klo:15:53 »
Lueskelin hivenen sinimustien sivustoa.
En tiedä, miten oikeasti on tässä asiassa, tuskin kukaan tietää, mutta tuli sellainen ajatus, että sananvapauden kannalta hyvä ja diktatuuriin ajautumisen estämiseksi voi olla hyvä, että tämäkin puolue perustettiin ja on mukana kisassa.

Liian suuri yksiäänisyyden porukka on pelottava. Ei ole tuulesta temmattu se ajatus, että joukossa tyhmyys tiivistyy. On parempi, että on useita pieniä eri suuntiin vetäviä tyhmyyteen taipuvaisia ryhmiä, kuin yksi iso ryhmä, joka nujertaa vähemmistöjen äänen käyttäen apuna mm. oikeuslaitosta, lainsäädäntöä, poliisia, ym. välineitä.



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #53 : 01.04.23 - klo:16:33 »
Totta tuokin on, ja Venäjä ja USA ovat siitä pelottavat esimerkit. Minusta sivistyneessä demokrtiassa riittää kyllä vähempikin mitä meillä nyt on tarjolla. Yksistäännoiden pienien ja vaikutusmahdollisuuksiltaan vähäisissä puolueissa tulee kulut järjestön pyörittämisestä valtavan kalliiksi /jäsen.

Pienissäkin ryhmissä löytyy aina erimielisiä ja uusi johtaja kerää oman lauman ympärilleen. Näin on käynyt myös hengellisissä liikkeissä.

Nyt kun Nato lisää hommia, tuntuu että kaksisataa kansanedustaa työllistyvät hyvin.

Hämmästyin kun olen huomannut että Italian edustajainhuoneessa on 630 edustajaa. Mitäs tähän sanotte ?   :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #54 : 01.04.23 - klo:17:19 »
Totta tuokin on, ja Venäjä ja USA ovat siitä pelottavat esimerkit. Minusta sivistyneessä demokrtiassa riittää kyllä vähempikin mitä meillä nyt on tarjolla.

Jos USA katoaisi, voisi käydä niin, että demokratian olemassaolo vaikeutuisi myös Suomessa.
Kyllä pienempikin puolueiden määrä olisi Ok, muttta väheneminen pitäisi tapahtua kansalaisten omana päätöksenä äänestää jaloillaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #55 : 01.04.23 - klo:17:46 »
Ikävä jos Vihreät eivät tule enää pärjäämään kuten ennen. Se johtuu kansan selvästä kahtia-jaosta oik / vas.

Ilmastokysymys ei ole loppuunkäsitelty. Kulutus pitäisi saada kuriin ja muovi pois maalta, mereltä ja avaruudesta.

Onko Liike Nyt keskellä ? Luulin niistä jotakin muuta. Entä liberaalit ?

Vihreille on käynyt niin, että heidän agendansa alkaa olla valtavirtaa. Useimmat muutkin puolueet ovat heränneet ajamaan samoja asioita. Eikö se ole puolueelle suunnilleen onnellisin mahdollinen tilanne? Se on tekemässä itsestään tarpeettoman.

No katsoo nyt. Ehkä kokoomus antaa ilmastoasioissa periksi, jotta saadaan maahan oikeistohallitus.

Liike Nyt! on liiaksi perhe Harkimon puolue ollakseen missään. Harry Harkimo on sanonut, että puolue on porvaripuolue, joka ei mene demareiden kanssa samaan hallitukseen. Kannattaa työehtojen paikallista sopimista ja yritysten investointien verovapautta. Toisin kuin kokoomus, ei kannata tuloveroalennksia nyt. Harkimon sanoin "Sehän on päivänselvää, että veroja alennetaan silloin, kun ollaan menossa ylöspäin ei nyt, kun mennään alaspäin." (Joo eli ei noudata Joosefin faraolle antamaa neuvoa.  :018: Ei mitenkään päivänselvää minusta, pikemmin päinvastoin.)

Liberaalipuolue kannattaa monella alueella sääntelyn purkamista, verotuksen yksinkertaistamista ja painopisteen siirtämistä kulutuksen verotukseen, veroasteen yleistä alentamista, ympäristönsuojelua mm. haittamaksuin ja -veroin, valtion toimien rajaamista tarpeellisimpiin joihin ei kuulu yritysten tukeminen mutta kylläkin jonkinlainen perustulojärjestelmä kansaisille (se korvaisi nykyistä tukiviidakkoa), kaikkien saatavilla oleva terveydenhuolto (jossa voidaan hyödyntää yksityisiä toimijoita) ja koulutus. Nykyinen asumistukijärjestelmä on purettava ja isoja työeläkkeitä leikattava. Ohjelma löytyy netistä ja suht. selkeä luettava: https://liberaalipuolue.fi/puolueohjelma/

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #56 : 01.04.23 - klo:17:57 »
Näissä vaaleissa en ole käyttänyt vaalikonetta.
Onkohan niitä jotenkin peukaloitu, koska kakkos suosikkipuolueeni menestyi joskus kauan sitten vaalikonetta käyttäessäni varsin kehnosti.
Ja kone varmaan ihan kiusallaan nostaa korkealle sellaisten puolueiden ehdokkaita, joita en äänestäisi.

Onhan niitä koneita peukaloitu, kun ovat ihmisten tekemiä.

Johonkin koneeseen sai tänä vuonna ehdottaa kysymyksiä. Mistään koneesta en ole löytänyt kysymyksiä itselleni tärkeistä asioista.

Minulle tulee kärkeen pieniä sirpalepuolueita ja yhden asian liikkeitä, joita en voi kuvitella äänestäväni. Jotain eläinoikeuspuoluetta ja feminististä puoluetta.

Kysymykset ovat tulkinnanvaraisia, ja jos oikeasti ei tiedä, ketä äänestää, kannattaakin katsoa mieluummin vastausten perusteluja. Ja jos löytyy kiinnostava ehdokas, käydä hänen kotisivuillaan tai pyrkiä vaikka juttusillekin.

Yhden kerran olen vaalikonetta oikeasti tarvinnut ja se oli kunnallisvaalit sen jälkeen, kun olin muuttanut Helsingistä Nokialle. En tiennyt mitään uuden asuinkuntani asioista, jolloin vaalikone vähän auttoi alkuun. En toki silloinkaan suoraan sitä kärkiehdokasta valinnut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #57 : 01.04.23 - klo:18:01 »
Pienissäkin ryhmissä löytyy aina erimielisiä ja uusi johtaja kerää oman lauman ympärilleen. Näin on käynyt myös hengellisissä liikkeissä.

Pienissä ryhmissähän niitä erimielisiä vasta löytyykin!

Jos perussuomalaiset ovat seuraavassa halituksessa, niin minua kiinnostaa nähdä, miten tällä kertaa hajoavat. Vaikka eivät pieni ryhmä olekaan, mutta liiaksi sekalaisten ja ristiriitaistenkin toiveiden tynnyri. Ruuti-sellainen, koossa pysyäkseen. Pettyneitä äänestäjiä tulee olemaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #58 : 01.04.23 - klo:18:11 »
Toisaalta, kun PS hajosi, niin se pienempi osa on niin pieni, että ei se varsinaisen PSn kokoon ole vaikuttanut.


Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #59 : 01.04.23 - klo:18:14 »
Vaaliohjelmissa on keskusteltu, että työvoimapulassa eläkeläisiä voisi innostaa osallistumaan työelämään enemmän, kun verotusta kevennettäisiin heidän palkkatyöstä.
Meitä eläkeläisiä onkin n. 1,4 miljoonaa ja tästä joukosta löytyyskin paljon työvoimaa pienellä porkkanalla.

Itse olen ihmetellyt sitä, kun puhutaan vain keinona veronalennuksella houkuttelemaan eläkeläisiä töihin. Minä en välttämättä puuttuisi eläkeläisen verotukseen vaan poistaisin työntekijältä ja työnantajalta pakolliset eläkevakuutusmaksut, joita peritään palkasta aina n.25% (TT7%+TA18%). Tuo peritty vakuutusmaksu ei enää paljonkaan kartuta eläkettä vaan päätyy vain vakuutusyhtiöiden sijoitustileille lihomaan.
Tunnen monta yrittäjää, jotka saavat eläkettä ja ovat jatkaneet yritystoimintaansa. Heidän vaan ei ole pakko enää maksaa yritystuloistaan ollenkaan eläkevakuutusmaksua ja se on iso houkutus jatkaa työntekoa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.