Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 22  (Luettu 15130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #105 : 27.02.23 - klo:07:18 »
En minä sitä tahdo jaksaa niellä, minä olen yhtä surkea sisällisesti, ja minä tiedän: minun lankeemukseni ovat suuremmat kuin monen teistä. Jos saatana saisi minut ryöstää - voi kun teistä monet silloin pahenisivat! - ja sentähden se kaikellansa yrittää ampua minua sitä kovempaa. Kyllä minä saan monta kertaa taistella yökaudet, koettaa sitä vastustaa ja huutaa Herraa avuksi, ettei vihollinen saisi tulisilla nuolillansa minua turmioon ja sen kautta synnyttää pahennusta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #106 : 28.02.23 - klo:07:18 »
Kyllä sitä ajattelee, kun kotia tulee useasti yösydännä, että eiköhän tämä ollut nyt jo viimeinen kerta - kun on mielestänsä ollut jo niin kauan täällä. Ei sentähden, että minä tahtoisin ruumiillisesti teistä erota - en minä ole ikään teidän pitoihinne ja seuroihinne tullut, ettei sinne ole tullut Kristus myöskin. Hän on aina tuonut niihin elämää ja antanut taas uusia voimia taiseluihin. On aina täytynyt uskoa ja pitää se varmana, että Herra on tätä kansaa lähellä, on isien tähden lähellä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #107 : 01.03.23 - klo:06:46 »
Niin - koetetaan pyytää Herraa, ettei Hän yhtäkään meistä jättäisi. Ei yhtään ainutta meistä saisi kadota, jotka Hän on Kristukselle antanut - ei saisi kadota, ei, ei, se meidän pitäisi muistaa. Millä Herran tähden me kestämme ne surkeat tulikivisen järven tuskat, jos me sen Herran säälivän rakkauden hyljäämme, sen rakkauden, jossa Hän on meille tuonut ilmi Isän sydämen hellyyden meitä auttaakseen!

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #108 : 02.03.23 - klo:07:18 »
Tulisi tehdä aina liittoja Herran kanssa, solmita niitä aina uudelleen, että Hän pääsisi taas meille puhumaan ja me siitä vaarin ottaisimme - liittoja sen Herran kanssa, joka ei ole niitä omalta puoleltansa vielä koskaan rikkonut, vaikka se niin usein meidän puoleltamme rikotuksi tulee. Ja katsokaa, Hän muistaa liittonsa vielä silloinkin, kun me olemme langenneet ja lankeemasta päästyämmekin, ja tulee Henkensä kautta apuun, jollakin erityisellä tavalla väliin, ja auttaa siitä kiusauksesta, johon on juuri kaatumaisillaan, ellei jo kaatunutkin.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #109 : 03.03.23 - klo:07:20 »
Täytyy antaa lupaus siitä, että Herra, sinulle minä tahdon antaa ruumiini ja sieluni -, niin on voimaa vähän enemmän sitten, kun tulee saatana kovin lähelle tulisia nuoliansa ampumaan.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #110 : 03.03.23 - klo:08:45 »
Osuipa ajankohtainen aamuhartaus. Olen juuri jutellut tästä sekä siivoja-ystäväni että serkkuni kanssa.

Edellinen oli halukas kuulemaan, ja kyllä jälkimäinenkin, mutta hän ei tuntenut lainkaan saatanan työtä. Hän on kuulema syntynyt uskovaksi uskovaisen isän lapsena, eikä saatanasta ole mitään sanottu.

Minä olen toisenlainen serkku, alati satanan rusikoima ja sanoa turvani näinä hetkinä on Kristus. Hänen nimeensä ja lupauksiinsa vetoan, ja vihollinen silloin hellittää, hetkeksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #111 : 04.03.23 - klo:07:33 »
Kun Jumala herättää ihmisen, joka ei ole ennen yhtään askelta astunut elämän tiellä, niin Hän valaisee juuri sen asian, mistä kuultiin.* Hän tekee selväksi sen, mihin jumalattoman tie vie. Ja tätä alkaa sellainen ihminen kauhistua, se tuntee omassatunnossansa aivan selvästi, että hän on liikkeellä iankaikkista kadotusta kohden. Silloin tulee hänelle hätä, että mitenkä pääsisi nyt tästä pyörtämään iankaikkisen elämän tielle. Ja se ihmettelee oikein sitä itsellensä, kuinka hän on voinut olla niin sokea, tyhmä ja välinpitämätön, ja koettaa nyt Herran avulla pyytää lähteä kulkemaan sitä tietä, jota Herra rupeaa viemään. Mutta ei tämäkään pyrkimys pääse niin toteutumaan, vaan hän huomaa eksyneensä uudestaan ja huomaa pysyvänsä liika vähän tiellä, aivan liika vähän. Ja kun hän uskoo Jumalan sanan, että iankaikkisuudessa on ero ihmisen ja ihmisen välillä, niin se muuttaa jo tässä elämässä hänen kulkunsa. - Jolle ei tämä aukee, eikä totuus tule selväksi, se ei usko Jumalan sanaa.

Juho Malkamäki

* Ps. 1:6

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #112 : 06.03.23 - klo:06:52 »
Sellainen ihminen, joka on elämän tielle johdettu, panisi niin äärettömän suurella halulla pois sen hitauden ja vastenmielisyyden, jota hän huomaa itsessänsä siihen asiaan. Se suostuu sisällisen ihmisensä puolesta Jumalan lakiin kaikinpuolin, mutta sille jää se onnettomuus, perisynnin voima vastustamaan, painamaan ja hidastamaan. - Nyt on asia kuitenkin niin, että Kristuksen rakkauden yksin pitäisi vetää meitä parannukseen ja pitää meidät siinä. Sen rakkauden pitäisi olla meille kaikille kaikkein voimallisin vetäjä. Mutta kun näin ei aina ole, ei ole meissä kasvamista. Mutta kun Jumala on aikonut viedä perille, niin Hän alkaa sitten ahdistaa toiseltapuolen ristillä ja kärsimyksillä. Sillä niinhän on kasvatustapa täällä maallisessakin elämässä, vaikka se on jäänyt hyvin vähälle kaikissa kodeissa, että jos ei sana ja hyvä puhe ja neuvo auta lapsessa mitään, niin sitä täytyy pakottaa vitsalla ja kurituksella. Ja voi kuinka monen ihmisen on Jumala täytynyt, suuresta armosta ja rakkaudesta täytynyt panna semmoiseen kruuvipenkkiin, semmoisen ristin ja kärsimisen alle, että on täytynyt siinä heltyä ja tulla huomaamaan taas tyhmyytensä ja erehdyksensä ja pysyä uudestaan ja uudestaan lähellä sitä Herraa, jonka hän tietää tarvitsevansa välttämättä taluttajaksi iankaikkiseen elämään.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #113 : 07.03.23 - klo:06:31 »
Me olimme vastikään tuolla hautausmaalla. Siellä tuli niin monta meidän rakasta ystäväämme mieleen. Johduimme sitten ajattelemaan sitä asiaa, että mitähän me tekisimme, jos meille annettaisiin oikeus kutsua ne vielä takaisin tänne. Olisiko meillä rohkeutta sitä tehdä? Siihen päätökseen tultiin, että tätä olisi aivan mahdoton tehdä, me tekisimme siinä aivan hullusti. Herran neuvo se on. Hän päättää itsekunkin elämän juoksun aikanansa ja pitää huolen niiden kasvamisesta, joita Hän on valinnut ja kutsunut.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #114 : 08.03.23 - klo:07:26 »
Minä muistan Niilo Kustaa Malmbergin sanan vuotta ennen hänen kuolemaansa. Oli seurat jossakin Rautakorvessa, ja vaimot siinä surentelivat, mihinkä sitten joudutaan, kun hän kuolee. Malmberg sanoi siinä kummallisen sanan: "Teidän iankaikkinen elämänne  ei riipu ihmispersoonasta, vaan Jumalasta ja Hänen reakkaudestansa. Ihminen tulkoon, olkoon ja menköön, Jumala jää, ja Hän on aina lupauksensa pitänyt niille, jotka Hän on kutsunut ja valinnut." Ei opetuslasten elämässä ollut raskaampaa aikaa kuin se, että täytyi Kristus jättää. Mutta se Herra, jolla kaikki voima on taivaassa ja maan päällä, se lohdutti niitä ja sanoi: Jollen minä menisi pois, niin ei olisi teillä Pyhää Henkeä, mutta kun minä menen pois niin minä lähetän teille toisen lohduttajan, ja Hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #115 : 09.03.23 - klo:07:14 »
Siihen toivoon on pitäytyminen. Se sana on jäänyt ja on tallella. Ja jos meidän kerran tarvitsee oman hitautemme, oman surkeutemme ja kylmyytemme tähden käydä Herran sanan ääreen, niinkuin meidän joka päivä käydä tarvitsee, jos kerran elämäntiellä olemme, totta me silloin muistamme opettajiamme, jotka meille Jumalan sanaa puhuvat ja muistamme sen, että nekin ovat ihmisiä. Ne tulevat meille silloin paljon likemmiksi, ja me pyydämme, että se Herra, joka niitä meille lähettää, erityisesti niitä varjelisi ja suojelisi ja niiden sanan eläväksi tekisi.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #116 : 10.03.23 - klo:07:03 »
Ja niistä poismenneistä, jotka ovat ennen meitä täältä lähteneet, tulee sellainen mieli ja ajatus, että ne eivät ole meistä kaukana. Riemuitseva seurakunta ei ole koskaan kovin kaukana sotivasta seurakunnasta. Niillä on hyvin läheinen yhteys.

Juho Malkamäki

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #117 : 12.03.23 - klo:19:30 »
Ja niistä poismenneistä, jotka ovat ennen meitä täältä lähteneet, tulee sellainen mieli ja ajatus, että ne eivät ole meistä kaukana. Riemuitseva seurakunta ei ole koskaan kovin kaukana sotivasta seurakunnasta. Niillä on hyvin läheinen yhteys.

Juho Malkamäki

Tosta olen samaa mieltä.
Seurakunnan tulisi olla myös sotiva seurakunta ja se sotiminen toisi sitten riemun seurakuntaan.

Herännäisyydessä kyllä painotetaan armoa ja kaikki tekeminen on enempi lain alla olemista ja niin se on kyllä minustakin, mutta armo kasvattaa ja aikaan saa hyviä tekoja.
Jos ei olisi armoa vaan lakia jonka mukaan eläisi, niin aika kurjaa se varmasti olisi.
Jos taas olisi ensin armoa ja hyvyyttä ja rakkautta, niin se saisi tekemään hyvää luulisin, mutta en nyt ole teologi, mutta minusta armo saa tekemään ja sotimaan pahaa vastaan.
Ainakin itteni.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #118 : 13.03.23 - klo:08:30 »
Nyt on meidän keskuudessamme nuorta kansaa, ja siihen nähden olisi se toivo, ettei se työ, mitä Jumala on näillä seuduilla alkanut, menisi perikatoon. Niin kauan, kun ne jaksavat ottaa maailmnan pilkkaa ja koettavat pitäytyä Jumalan sanaan ja sen avulla päästä lähelle Herraa, niin Hän antaa siunauksensa, antaa rohkeutta ja varmuutta siihen asiaan, että rupeaa näyttämään mahdottomalta ajatellakaan muuta kuin että täytyy päästä likelle Herraa. Ja vaikka tämä likelle pääseminen näyttäisi kuinka kummalta, niin sittenkin. Sillä jos me rupeamme sanomaan, ettei siitä mitään tule, vaan että menee hullusti, niin ketä me silloin halvennamme? Sitä Herraa - mutta meillä ei ole siihen oikeutta, sillä me olemme lunastettuja ihmisiä Herran työn, rukouksen, laupeuden ja rakkauden kautta. On kyllä niin, että meitä on aina muistutettava tästä, mutta sittenkin täytyy ajatella, että se Herra pitää vielä perää, eikä ole väsynyt johtamaan. Nuo virretkin puhuvat aivan ehdottomasti sitä, että Herra elää.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #119 : 14.03.23 - klo:07:29 »
Kunpa me olisimme semmoisia kuin elämäntien matkalaisten tulisi olla! Mutta meissä raukoissa on liika paljon puutosta, eksymyksiä. Teemme raukat harha-askeleita. Tämä ei jää opettajiltamme näkemättä. Ja me huomaamme tuota eksymystä kyllä monasti toisissakin, mutta samalla kun näkee niitä itsessäkin, ei tiedä silloin, mitä sanoisi, kenen asioita ensiksi kantaisi Herran eteen, omiansako, vai toisten. Saa silloin kulkea häpeän ja pilkan alaisena niinkuin "Salomo ja Sulamit" kirjassa kerrotaan, kun sanotaan: Minä olen musta, sillä päivä on minut polttanut - musta omasta mielestä ja musta maailman mielestä. Mutta se mustuus tulee puolipäivän helteestä ylhäältä. Sieltä se tulee.

Juho Malkamäki