Jahas vuosi taas vaihtuu piakkoin päivä vielä ja sitten.. Taitanee olla se aika kun katsotaan mennyttä vuotta.
Ihmisethän rakastaa kertomuksia, niin josko nyt vaikka kertomus Norjaan asettumisesta.
Suomesta lähdin aika nopeasti ja viimeisimmästä työpaikasta pomo ei maksanut lopputiliä, vaan sanoi irtisanomisajan olevan 3 kuukautta ja minä sanoin, että 4.
Mitään työsopimuksia tai kirjallista sopimusta ei oltu tehty.
Eli rahat jäi saamatta ja kova kiusaus oli laittaa pari muun maan gangsteria hänen perään, mutta kun kristillinen vakaumus, niin en laittanut, vaikka mielessä kävi.
Norjassa tietysti kesti melkein kaksikuukautta ennen kuin sain ensimmäisen tilin, että onneksi on noita säästöjä.
Ajaa porottelin tänne ja yö myöhään saavuin alivuokralais asunnolle jossa eräs humalassa oleva henkilö otti minut vastaan ja sanoi, että tuossa on huone ja peti tervetuloa.
No siihen sitten kuuntelemaan naapurin kuorsausta viereisestä huoneesta.
Sitä pariviikkoa kuunnelleena alkoi jo olla hermot loppu ja univelkaa.- Sanoin nykyiselle pomolleni etsi uusi asunto minulle ja hän etsi ja muutin toiseen paikkaan.
No se taas aika kaukana työmaastani, niin etsin taas uuden tai siis otin airbnb merenrannalta ja hyisessä Oslofjordissa kävin uimassa ja norjalaisilla oli ihmettelemistä.
- No nyt muutin taas joku ecuadorilainen mainosti asunnosta johon sisältyy sähkö.
Pyysi etukäteen 2 kuukauden vuokran ja mielummin käteisenä.
Mietin jo silloin, että ei ihan luotettavaa ole.
-No muutto ja ihmettelin kun asunto ihan kylmä.
Sähköpatterit seinissä mutta kylmä.
Katsoin pattereita ja sähköjohdot oli poistettu.
- Hermoromahdus, meinasin ottaa kaverin puhutteluun, mutta ostin sähköisen lämmittimen ja kyllä tän kanssa pärjää.
-Eli taas jossain välissä joudun uuden asunnon etsimään.
Muuten norjaan asettuminen on ollut kivaa.
Byrokratian ja työn kanssa pieniä ongelmia ja asiat ei toimi kuten Suomessa tai Tanskassa jossa aiemmin asuneena luulin byrokratian toimivat.
No ei toimi, luulisi kun on tietokoneet ja muu niin kaikki sujuisi nopeasti, mutta ei.
Kielen kanssa oli alussa ongelmia, mutta nyt jo sujuu.
Pomo laittoi mut kurssille kun olin kuukauden ollut täällä.
Kurssi tietysti norjaksi ja opettaja kun puhui nynorsk ja puhui partaansa sellaista muminaa, että olin ihan korvat höröillään, mutta pääsin läpi kurssista,
Kaupassa kassalla pitää olla korvar höröllä myös.
Haluatko kuitin, haluatko lapun, oliko siinä kaikki ja otatko pussin, niin niiden kuuntelu oli alkuun vaikeaa, nyt jo muminasta eroitan sanoja.
Tanskassa oli kivempaa kyllä, kun siellä porukka juo kuin vettä Galsberg ja Tuborg olutta ja ei niin tiukkapipoista kuin täällä ja tanskan punainen makkara on maailman parasta.
Saatteko selvää sanoista tästä laulusta?
https://www.youtube.com/watch?v=FIMt6tLdXqQ