Kirjoittaja Aihe: lukupiiri?  (Luettu 15797 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
lukupiiri?
« Vastaus #15 : 09.01.06 - klo:21:07 »
Ikonitaiteessa on käytetty Hesekielin kirjan alkua lähtökohtana sommiteltaessa Vapahtaja voimassaan -kuvaa. (Jesajan kirjan 6. ja Ilmestyskirjan 4. luku ovat myös vaikuttaneet tähän ikonityyppiin.)

Nyt profeetan näyt tuovat helposti mieleen ufot ja tähtien sodat. Eri aikakaudet varmaankin rakentelevat mielikuvia omista lähtökohdistaan. Ovatkohan Mesopotamian jumalankuvat (ja uskonnolliset juhlat) aikanaan vaikuttaneet Hesekieliin? Joko silloin osattiin käyttää ilotulitteita?

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
lukupiiri?
« Vastaus #16 : 10.01.06 - klo:16:56 »
än yyy teeee nyt!

.. lukeminen on alkanut. Hes 1-3. Keskustelu alkakoon. Ja ens viikolla eteenpäin.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
lukupiiri?
« Vastaus #17 : 11.01.06 - klo:15:15 »
Kuultua: "Ei, Minttu, eiiii!"

Kauhanen T

  • Vieras
Taustatietoja Hesekieliin
« Vastaus #18 : 11.01.06 - klo:15:56 »
Hesekielin kirjan kirjoittajan profeetasta antamia tietoja (Hes. 1:2-3) pidetään yleisesti aika luotettavina. Niiden ja muiden kirjassa vilahtelevien historiallisiin tapahtumiin viittaavien tietojen perusteella kirja kertoo tapahtumista jotka alkavat heinäkuussa 593 eKr. Viimeiset näyt voidaan ajoittaa vuoteen 573.

Tänä aikana Babylonian kuningas Nebukadnessar yrittää pistää kapinoivaa vasallivaltiotaan Juudaa (lähinnä Jerusalem ja sen ympäristö) kuriin, ja viimein hävittää sen vieden valtaosan asukkaista pakkosiirtolaisuuteen.

Hesekielin näyt on koottu kirjaksi joskus näiden tapahtumien jälkeen, todennäköisesti seuraavan 50 vuotta kestäneen pakkosiirtolaisuuden aikana. Kirja säilyttää aika hyvin historiallisten tapahtumien oikean järjestyksen, mutta siellä täällä toimittaja on yhdistellyt eri tapahtumiin liittyvää aineistoa aiheen mukaan rikkoen aikajärjestyksen.

Kirja voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan:

I  1-24 tuomion profetioita
II 25-48 lohdutusta Israelille, tuomioita muille kansoille

Nyt lukemisen alla oleva pätkä (oikeastaan 1:1-3:21) käsittelee profeetan kutsua ja tehtävää. Pakkosiirtolaiset jotka tässä mainitaan (1:1, 3:15) ovat Juudan kuninkaan Joojakinin hoviväkeä, jotka Nebukadnessar oli siirrättänyt Babyloniaan ("Kaldea") jo ennen Jerusalemin tuhoa.

Poissa Rheespu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 63
Käytännön ehdotus
« Vastaus #19 : 11.01.06 - klo:16:33 »
Olisiko ideaa siirtää itse luetun käsittely toiseen viestiketjuun selvemmän otsikon alle ja vaikka jopa pieniin paloihin (esim luvut  1-3 yhteen aiheeseen, seuraavat toiseen, jne.)? Silloin olisi helpommin ymmärrettävissä mitä tapahtuu ja helpompaa liittyä lukemiseen vasta matkalta tai palata vanhoihin lukuihin myöhemmin.
Hän nosti selkäänsä paperisiivet
-ja lensi pois

Hölkänen

  • Vieras
lukupiiri?
« Vastaus #20 : 12.01.06 - klo:08:19 »
Kannatan Rheespun ehdotusta. Minulle tuli sama ajatus lukiessani noita kolmea ensimmäistä lukua; ei niitä ihan niin vähällä kuitata, että ensi viikolla kellään ei enää olisi mitään sanottavaa niistä...

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
lukupiiri?
« Vastaus #21 : 12.01.06 - klo:22:16 »
minä kanssa, eli siis mahtuuko mukaan??
ja missä mennään?

mukava olisi taas pohtia näitä juttuja, kun tuota ns. veättelyä kaipaan opiskelu ajoilta
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Hölkänen

  • Vieras
lukupiiri?
« Vastaus #22 : 13.01.06 - klo:07:51 »
Toki mahtuu! Keskustelu Hes. 1-3:sta on jo avattu omaan ketjuunsa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: lukupiiri?
« Vastaus #23 : 23.03.23 - klo:05:42 »
Toki mahtuu! Keskustelu Hes. 1-3:sta on jo avattu omaan ketjuunsa.

 Hesekielissä ovat ne Oona ja Oholipa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: lukupiiri?
« Vastaus #24 : 23.03.23 - klo:06:31 »
"Heistä vanhempi oli nimeltään Ohola, ja hänen sisarensa oli Oholiba. He tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. Tätä tarkoittavat heidän nimensä: Ohola on Samaria, Oholiba on Jerusalem Hes. 23:4."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: lukupiiri?
« Vastaus #25 : 25.03.23 - klo:14:47 »

Nyt profeetan näyt tuovat helposti mieleen ufot ja tähtien sodat. Eri aikakaudet varmaankin rakentelevat mielikuvia omista lähtökohdistaan. Ovatkohan Mesopotamian jumalankuvat (ja uskonnolliset juhlat) aikanaan vaikuttaneet Hesekieliin? Joko silloin osattiin käyttää ilotulitteita?

Lukuisa kirjasarja on mm. ufotutkimuksesta profeetasta Hesekiel. Jonkun kirjan minä olen lukenut. Saksankielinen dosentti varovasti kytki mm. ufohin. Mutta voi olla, että tieteellinen maailma suureksi osaksi on tämän hömpäksi laittanut. En tiedä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: lukupiiri?
« Vastaus #26 : 31.03.23 - klo:17:24 »
Kalistaja varmaan enempikin tietäisi ufoista ja Hesekielistä, mutta itsekkin olen saanut sellaisen kuvan, että ufotutkijat kovasti lainaavat Hesekielin kirjaa ja kuvailevat siinä esitettyä lentäväälautasta.

Leo Meller on sieltä poiminut Venäjää ja lopunaikoja koskevia selityksiä.

Itse ekan kerran kun luin, niin oli kuin mielipuolen päiväkirjan olisi avannut. Sama Ilmestyskirjan kanssa, mutta sittemmin on selityksiä tullut ja ihan järkeenkäyviä kirjoja ne molemmat nyt silti.
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: lukupiiri?
« Vastaus #27 : 13.04.23 - klo:17:37 »
sittemmin on tullut ihan järkeenkäyviä kirjoja.
Lukupiiriin sopiva "järkeenkäyvä kirja" olisi Malmivaaran vanhat Siioninvirret, mutta ovat vaikeasti löydettävissä sekä suomenkielellä että englanniksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.