Kirjoittaja Aihe: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!  (Luettu 2382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575

 
   Juhlista jaloin päättyi Nivalassa eilen sunnuntaina, 7. heinäkuuta. Justjust sunnuntain puolella ehdin Helsinkiin, jonne saavuin kahdella bussilla, ensin lahtelaisten kanssa Lahteen, sitten punaisella bussilla pääkaupunkiimme. Olen 1970-luvulla asunut Nivalassa muutaman vuoden, ja niin kävi, että tapasin juhlien aikana sellaisia koulu- ja pelikavereitani ( peli oli pesäpallo ), joita en ennen eilistä ( ja toissapäiväistä ) ollut nähnyt noin 45 vuoteen. Virsi virisi juhlilla hyvin, puheitakin pidettiin. Kaikkinensa ihan kelpo tapahtuma. Joku taisi puhua myös Kristuksesta. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #1 : 08.07.19 - klo:11:13 »
Nivalan Juhlat olivat hyvät juhlat. Näillä jaloin ei sinne päästy, vaikka oli 12-vuotismerkkipäivä körttiläisenä.

Ne jalot juhlat jossa sain löytää tähän yhteyteen olivat täällä kotikaupungissa 7.7.2007

 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #2 : 09.07.19 - klo:09:23 »
Riitta-mummi onkin varhaisherännyt, kun havahtui Lahden juhlien "Armon aamu"- tilaisuudessa juhlakentällä.

Minä olen vielä kotimatkalla Nivalan juhlilta. Ollaan Sievissä velipojan tykönä. Kohta haetaan siskon luomutilalta ensi talven mansikat ja sittenLahteen.

Hyvä oli olla Nivalan juhlilla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #3 : 09.07.19 - klo:09:39 »
Tapasin aamulenkillä erään lahtelaisen körttinaisen joka oli kuunnelut Juhlat radiosta kuten minä. Hän piti myös näistä juhlista erikoisen paljon.

Kävimme siinä Merrasojan rannalla läpi muutamia puheissa kuulemiamme asioita, kuten ne merisaukot joiden 'tassut' ovat luotu pitämään joukko yhdessä ja poikaset pinnalla.

Minulle oli se Tornion uuden kirkkoherran puhe ' Tuutko mun kaa',  ' Alakko nää mua' ?  lähellä ja lämmitti mukavasti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #4 : 09.07.19 - klo:22:04 »
Mie olin kotisilla siinä 22.40 sunnuntai-iltana. Tiesipähän taas ajaneensa autoa. Mutta onneks oli hyvää matkaseuraa, niin ei silmä luppassu ratissa yhtään! Miun visuaalisista ärsykkeistä sekä sanoista lauluja assosioiva pään sisäinen jukeboksi rallatti Jyväskylän kohdalla Kalevauva.fi duon Jyväskylä kappaleen kertsiä: "Näin miehen näkökulmasta ainoa positiivinen asia on että savolaisnaiset kuvittelevat tämän olevan Suomen Ateena ja pakkautuvat tänne opiskelemaan, huuhaa humanismia". Ja tietysti runsaiden tietöiden keskellä Ismo Leikolan Moottori tie on kesken: "Perillä olisi unelma, mutta tietyö on totta!"  :003: :003: :003: Ja kun matkaa oli riittävän pitkään taivallettu, alkoi jo hengellisetkin laulut soimaan päässä kuten esim. Herra, kuinka kauan?

Juhlat olivat koskettavat, muutamat puheet iski todella syvälle ja sai taas silmäkulmiaan pyyhkiä. Yks vanhempi rouva itketti miuta meijän konsertin jälkeen sanomalla:"Kiitos! Sinä lauloit niin täydellä tunteella suoraan sydämestä, että jos minä huomenna kuolisin, niin tämä olisi minun taivas! Kiitos aivan tuhannesti!" Myös ihan ammattimuusikot kehuivat meijän keikkaa, että oli mitä ilmeisimmin onnistunut veto. Herännäisnuorten kuorossa laulaessani meillä oli käytössä ns. mummonkyynelmittari, eli mitä useampi mummeli tai papuska (tai ihan minkä ikänen vain paitti imeväiset) itkee keikalla, sitä onnistuneempi keikka. Mummonkyynelmittarin avulla arvioituna oli onnistunut keikka ja olipa kyllä ihanaa laulaa! Ja keikan jälkeen laulettiin vielä hautuumaalla muutamien entisten ja nykyisten herännäisnuorten kuorolaisten kanssa meijän "ikivihreitä" omaksi iloksi. Yllättävän hyvin muistettiin stemmoja ilman nuotteja.

Kiitollinen mieli kaikista kohtaamisista, mutta kyllä edelleen oon niin ryytynyt ja rikki näistä karkeloista, että olen jälleen päässyt kiittämään Jumalaani siitä, että herikset on vain kerran vuodessa...  :icon_lol: :icon_lol: :icon_lol:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #5 : 10.07.19 - klo:08:46 »
Vanha paappa luki kahteen kertaan. :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #6 : 10.07.19 - klo:08:51 »
R-mummi kyynelehtii, ilosta ! :059: :061: :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #7 : 12.07.19 - klo:16:41 »
Seppo kehoitti lukemaan Kotimaan artikkelin Nivalan Juhlista. Tarkoititko tätä ?:

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kommentti-ovatko-heratysliikkeet-kirkon-puolella-vai-sita-vastaan/

Tästä sai hyvin kuvan HY:n hötkyilemättömyydestä suuntaan tai toiseen. Vaikka ollaan ilmaistu ymmärrytä sukupuolineuraaliutta kohtaan, ei lähdetty yhdistyksenä marssimaan Pride-kulkueeseen,yksityisinä ihmisinä kyllä tietenkin oltiin.

Kiitos ja kunnia Pekka Haavistolle joka on monien hyvien asioiden pulustaja. Ulkoministerille sopi puhua Seuratuvalla ! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #8 : 12.07.19 - klo:17:22 »
Tarkoitin Seppälän kirjoittamaa nelisivuista jutua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #9 : 12.07.19 - klo:19:09 »
Tarkoitin Seppälän kirjoittamaa nelisivuista jutua.

Juttu alkaa sivulta 10
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #10 : 12.07.19 - klo:20:27 »
Näkyykö se netissä jos ei ole maksava tilaaja ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Juhlista jaloin, tai oikeastaan kahdella bussilla!
« Vastaus #11 : 12.07.19 - klo:21:06 »
Ei taida näkyä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi