Kirjoittaja Aihe: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin  (Luettu 22671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #105 : 25.10.19 - klo:13:32 »
Tai Herra Kenraali Kenttäylennyksellä ;)

Joku väitti, että kaikilla upseereilla on metsäkomennuksella repussaan kaiken varalta marsalkansauva. 'Sotilasarvo tuntematon' oli ainakin minun varusmiesaikanani 'herra isoherra'.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #106 : 25.10.19 - klo:14:08 »
Mietin tuota otsikkoa. Jospa se olisikin toisin päin: Heränneet eivät vastaa maailman syleilyihin. Eikö asiat olisi silloin juuri niinkuin niiden pitäisikin olla?

Maailman sylissähän tässä joudutaan olemaan, kuka enemmän tai vähemmän kiusallista muukalaisuutta tuntien. Ainakin joskus.

Niinpä.  Kirkkojakuponki kyllä yritti vimmatusti Simolan päätoimittajakaudella vakuuttaa kirkon hamuavan maailmaa oikein kaksin käsin, ja siitä minun tuli huono olo.  Kenties aiheetta ja noin, eli koko liturgia tähän tietystiu.  Mutta tuli.  Ne aloitteet, ne olivat niin outoja täkyjä.  Saahan sitä kirkon täyteen kansaa jo järjestämällä sinne kaikki konfirmaatiomessut.  Joku hyvä artisti, niin kyllä tulee nuoria.  Sitä vain jäin kiukuttelemaan, että tietty niitä tuloja tarvitaan, muttei väki näillä tempuilla mihinkään mene.

Se meni niinpäin.
Ehkä tuo yritys syleillä maailmaa olisi jotain jota kai nimitettäisiin herätyksen tilaksi, ja ääntä pitämättä semmoisella on taipumus tarttua.  Levitä tai jotain. Jos Kalistaja kaipaa semmoista, no, sitten, ehkä. voisi ihan oikeasti todeta että olen toisinaan kysynyt itseltäni, tähänkö me jäimme. Mennyttä muistelemaan.

Samoin kuin piirtelin mielessäni karttaa herätysliikkeitten levinneisyydestä --- ja olisin voinut sävyisästi vastata Riitta-mummille, etten ihan ajatellut häntä, isäni siitä juuri puhelimessa tahtoi jutella, jäi siksi mielen päälle ja tämä on totta, yhtä totta on toisinaan mietteeni juhlapuheistakin. Kokjemus pienen aran piiskaa pelkäävän tyttösen ja Aku Rädyn kohtaamisesta oli ehkä antoisin kertojalle.

Totta on, ettei herännäisyyttä kuulemma kutsuttaisi oikein herätysliikkeeksi. Tämän kuulin seurapuheessa muuan hy n vastuuhenkilöltä Paavalin kirkolla n vuonna 2010. En kiistä perinneliikkeen arvoa, se on lopulta erittäin antoisa niille joita historia kiinnostaa. En tiennyt eikä isä, joka sentään opetti hissaa, mistä "muilutus"-termi on lähtöisin. Kiitos kertojalle! Taisi olla Seppos, jolle nämä ovat tutut kuin taskunsa pohjat. Se on tosi kiinnostavaa.

Silti mietin ja kyselen herätyksen mahdollisuutta. Joskus. Ei se minulle merkitse 'kadulla riehuvia traktaattien tuputtajia, makeisilla tilaisuuksiin houkuttelevia -- siis tämmöistä yrittivät pirteät hellaritytöt Kouvolassa, ja väsyneenä matkasta kysyin tietty, mistä asti Jeesus on luvannut karkkia seuraajilleen, siis, no. OIlin huonossa kunnossa ja ärtyisä. Ei edes körttipastilleilla, ei.  Jumala sen antaa kuten antoi kerran Paavo Ruotsalaiselle, joka --- mitä sitten, kun hän kuuli nuo sanat, yksi sinulta puuttuu... 

……………..

Mietin sitäkin, ja juttelin isän kanssa, saattaisiko ihminen nyt, kun maailma on kutistunut, nuorena tuntea vetoa johonkin viidesläisen tyyliseen menoon, mutta jos ja kun se ei kannattele, kulkevan etsijänä, tai ainakin minun täytyi. Aina jotain hyvää sain, vaan en pohjaa jalkojeni alle.  Tuli moni asia tutuksi myös etsimättäni. Kun vuotta Riitta-mummin jälkeen hamnauduin tai livahdin tai jotain sinne Espoon juhlille paloin vesikelloille, mutta se ei niin haitannut. Täällä olisi rauhan satama, millainen, sen sitten saisin nähdä.  Foorumi mainittiin, ja tänne oli helppo löytää.  Tarvitaanko toisinaan hieman ikää ja ikävöintiä, ennen kuin tämän tunnistaa, sitä en tiedä.

Virret osasin. Niitä äitini oli laulanut.  Ei hän tehnyt eroa laulun ja veisuunkaan välille.  Sanat hänelle merkitsivät, ja minulle sitä kautta.  Siinä määrin niitä, että koko juttu evankelisuudesta alkoi kummastuttaa millään tapaa näitä arvottamatta. Kai se totta on, Siionin Kannel vaan on kokonaan outo.
« Viimeksi muokattu: 25.10.19 - klo:14:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #107 : 25.10.19 - klo:14:18 »
Joku väitti, että kaikilla upseereilla on metsäkomennuksella repussaan kaiken varalta marsalkansauva. 'Sotilasarvo tuntematon' oli ainakin minun varusmiesaikanani 'herra isoherra'.

Siinä se jälleen nähtiin! Tyttö jäi kaikkea sivistystä paitsi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #108 : 25.10.19 - klo:15:43 »
Ole Leena huoleton, sillä armeijassamme on jo ainakin yksi nainen, jolla on sama sotilasarvo kuin minulla oli aikoinaan jäädessäni pois palveluksesta. Ja tällä naisella on vielä aikaa yletä lisää. Viisi arvoa ja sitten ei enää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #109 : 25.10.19 - klo:16:18 »
Siinä se jälleen nähtiin! Tyttö jäi kaikkea sivistystä paitsi.

Sivistystäkö? No jaa... Varusmiehenä lainasin sotilaskodin kirjastosta luettavaa säilyttääkseni edes jonkinlaisen kosketuksen sivistykseen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #110 : 25.10.19 - klo:16:34 »
Näin se menee: sotilasala on sivistyksen alimmassa osiossa, ehkä vankila-ala on alemmalla tasolla. :003:

 Jotkut pystyvät säilyttämään inhimillisen otteensa palvellessaan isänmaata ja siitä esivalta saa olla tyytyväinen. En osaa määrittää, että mikä palveluspaikka olisi tarpeeton.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #111 : 25.10.19 - klo:16:51 »
Sinäkin, Kalistaja, vaikutat kyllästyneen nykyiseen körttitouhuun. Kaipaat joko entistä tai jotain kokonaan uutta. Näinkö?

No noin.  Tänäinen aika ei ole likikään parasta aikaa herännäisyydessä. Tiedän - monin tavoin tietoa hankkineena ja asioita nähneenä - että esimerkiksi 1830-luku oli  tosi vahvaa aikaa herännäisyydessä. Kansa saapui halukkaasti sanankuuloon ja heränneiden edusmiehet olivat luontevasti yhtä väkensä kanssa. Silloin nukuttiin samoilla oljilla. Monta muutakin mainiota, koskettavaa ja väkevää hetkeä  on herännäisyydessä ollut, sellaista jotka ovat vaikuttaneet sukupolvesta toiseen.  En täysin ole luopunut toivosta, ehkäpä vaikka viiden vuoden päästä herännäisyys on ydykkäämpää kuin nykyään.  Ehkäpä silloin kaivataan heränneiden edusmiesten kommentteja esiin tuleviin asioihin. Ehkäpä silloin heränneiden edusmiehet otetaan - taas, tauon jälkeen - tosissaan.  Niin, tämä Leena -  hän on tässä ketjussa puhunut Malmivaaroista enemmän kuin minä.  Minä tietyistä syistä tosin tiedän heistä enemmän.

Mutta. Onneksi on kirjoja ja onneksi on yhä ihmisiä, jotka kykenevät taitavasti ja kyvykkäästi viemään menneeseen. Ja onneksi tulevaisuus myös vähän raouttuu, se on hyvä siksikin ettei toivonpisara haihdu. :kahvi:


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #112 : 25.10.19 - klo:17:53 »

   Taitaa, Kalistaja-kolistaja, kuitenkin olla myös, että aika kultaa muistot. Sinulla myös tuota ikää alkaa olla, jolloin nykymeno ei enää niin pysy hyppysissä. Katse kääntyy pikkuhiljaa nuoruuden ainutkertaisiin elämyksiin.
Nuori ei haikaile menneitä. Nuori katsoo kiinnostuen ja innostuen eteenpäin. Nuorissa on tulevaisuus.
Mitä nuori voi oppia vanhemmilta? Vaikka itse kirjoitankin, hyvä kysymys. En osaa vastata. Ehkä kuitenkin, kun nuori törmää innossaan ja kokemattomuuttaan, vanha voi olla elävä esimerkki, että ennenkin on selvitty.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #113 : 25.10.19 - klo:18:16 »
Näin se menee: sotilasala on sivistyksen alimmassa osiossa, ehkä vankila-ala on alemmalla tasolla. :003:

Tuskin se on ihan noin. Mokkerina vain koin olevani sotilasalan 'alimmassa osiossa'.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #114 : 25.10.19 - klo:19:04 »
Vastasin yleistykseen yleistämällä itsekin :003:. Kirjoittamalla tässä on jotakin opittu.