Kirjoittaja Aihe: sivullisuus  (Luettu 7143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
sivullisuus
« : 12.09.19 - klo:19:57 »
Taisi olla virhe tulla foorumille. Jotenkin on ollut koko ajan olo, että olen tunkeutunut pienen piirin reviirille. Kohteliaasti suvaitaan, joskin jotkut hammasta kiristellen. Virhe on minun, koska olisi pitänyt seurailla tätä enemmän ennen rekisteröintipyyntöä. No, näitä virheitä aina sattuu, eikä tämä ole onneksi vakavaa. Puoluekantani, musiikkimakuni ja moni muu asia erottaa minut körttiläisistä, tai ainakin tämän foorumin ihmisistä. Tänään juuri äsken valitsin puoluekokousehdokkaitani listasta. Vasemmistoliiton puoluekokous on marraskuun puolivälissä Kuopiossa ja jäsenet saavat äänestää listasta omia suosikkejaan puoluekokousedustajiksi. Tämä vaalipiiri on Savo-Karjalan piiri. Täällä näyttää olevan verivihollisiani persuja myöskin. Ainoa asia, mitä en suvaitse, on suvaitsemattomuus ja persut on nimeään myöten rasistinen puolue. Heidän kanssaan en aio olla missään tekemisissä koskaan.

Herättäjä-Yhdistyksen sivut on miellyttävät ja tapaamani körttiläiset mukavia. Vaikuttaa ihan toiselta kuin tällä foorumilla monet ihmiset. Toisaalta täällä kirjoittavalla pienellä joukolla keski-ikä on jo niin korkea, että ajatukset on pakosti erilaiset. Eipähän tässä sitten muuta kuin hyvää jatkoa ja syksyä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: sivullisuus
« Vastaus #1 : 12.09.19 - klo:21:11 »
Kuvitelmasi vastaanotosta on valitettavasti virheelinen. Olet tervetullut kuten ennenkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: sivullisuus
« Vastaus #2 : 12.09.19 - klo:21:21 »
Puoluekantani, musiikkimakuni ja moni muu asia erottaa minut körttiläisistä, tai ainakin tämän foorumin ihmisistä. Tänään juuri äsken valitsin puoluekokousehdokkaitani listasta. Vasemmistoliiton puoluekokous on marraskuun puolivälissä Kuopiossa

Tällä foorumilla lienee edustettuna monta puoluekantaa. Itse olen Vasemmistoliiton jäsen  :039:

Foorumilaisten musamakuja en ole seuraillut niistä mitään sanoakseni.

Perussuomalaisiakin lienee moneksi. En ehdottomasti uskalla kaikkien seurasta kieltäytyä. Monet on siihen joukkoon vienyt ajatus, että pitäisivät suomalaisen duunarin puolia herroja vastaan, kun vasemmistosta ei siihen enää ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: sivullisuus
« Vastaus #3 : 12.09.19 - klo:22:18 »
Tervetuloa vain joukkoon Sivullinen!  :039: 
Minut eräs seurakuntamme kappalainen nimesi sekundakörtiksi. En siis ole körttiläistä sukujuurta. Olen itse asiassa tämän foorumin kautta tutustunut herännäisyyteen. Sitä mukaa lähtenyt Herättäjäjuhlille ja alueemme seuroihin harvakseltaan.
Mihinkään puolueeseen en kuulu, enkä juuri politiikasta perusta. Äänestän kyllä, mutta en ole edes puolueuskollinen.
Kovin aktiivisesti en täälläkään kirjoittele. Etupäässä vierailen täällä yleisen keskustelun puolella. Piipahdan välillä Testialueen körttibaarissa.
Meitä osallistuvia foorumilaisia lienee vähäinen joukko eripuolilta Suomea ja erilaisista viitekehyksistä. Se vaikuttaa tapaamme ilmaista itseämme. Nokkapokkaa tulee joskus. Se voi johtua erilaisista mielipiteistä, mutta joskus myös siitä, ettei ymmärretä toisen ilmaisutapaa, tai toisen huumoria.
Siitä huolimatta ja sen vuoksi, toivottavasti et heti meihin suivaannu, vaan jaksat hengailla täällä.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: sivullisuus
« Vastaus #4 : 13.09.19 - klo:07:34 »
Sivullisuutta voi tuntea jos mistäkin syystä. Oma sivullisuuteni ilmeni jo lapsuudessa. Tunsin sitä itse, en mitään syrjintää.

Ei toisenlaiset mielipiteet välttämättä ole syrjintää vaan toisiajattelevan luonteen ilmaisuja.Hyvin näkyvät välit olevan eduskunnassakin yli puoluerajojen.

Tuntui eilen mukavalta nähdä kuinka RKP:n ministeri Anna-Maija Henriksson taputti tukien SDP:n ministeri Kiurua jota hiillostettiin.

Herkkyys on sekä lahja että kirous Sairaus on koettelemusten kestämistä. Se johtaa Kristuksen luo.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: sivullisuus
« Vastaus #5 : 13.09.19 - klo:09:50 »
Hei hyvä Sivullinen, itse toivon ettei täältä lähtisi kukaan pettyneenä ainakaan minun takiani, myönnän että joskus on ollut samanlainen olo kun nyt olen tunnustetaan vasemmistoliiton jäsen, huhhuh, nyt se on sitte kerrottu.... Ei saa enää takasin....

Välillä painottuu keskustelussa yksi, sitten toinen poliittinen näkökanta, ja tottahan sekin on että körttiläisiä liikehti joskus 1930- luvulla äärioikeiston liepeillä mutta heidän kanssaan en ole keskustellut. 

Herännäisyyden puoluekartasta oli tehty tutkimus 2000- luvun alkuvuosina, sanoi se körttikirkkoherra joka on kummitellut teksteissäni vähintään siinä kuin Dietrich Bonhoeffer, aawekörtti Dietricus Docens. Kysyin eikö ne ole hyvin oikeistolaisia, hän sanoi juuri tutkitun, että hajoavat yli Suomen puoluekartan. 


Täällä on joskus ollut ketju politiikasta, mutten tainnut sitä seurata. Ei kiinnostanut ehkä juuri sillä hetkellä.


Se on myönnettävä etten ihan tunnista että täällä nyt hammasta kiristellen kukaan sietäisi suivaantuneena...  se on ollut varmasti kurja tunne, eli jätä semmoiset ajatukset, Seppos on siinä oikeassa. Kun nämä sietävät minua niin kai nyt sinua kanssa?
« Viimeksi muokattu: 13.09.19 - klo:09:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: sivullisuus
« Vastaus #6 : 13.09.19 - klo:11:14 »
Avoimin kortein kirjoittelu estää väärinkäsitykset. En suin surminkaan haluaisi loukata Öppistä, en voittaisi sillä mitään. Mutta jos viekkaasti yritetään salata oma ajatusmaailma ja sitten lyödään Atte Kalevaa, niin se ei onnistu. Kyllä heti tajusin, että mistä nyt tuulee. Mielestäni Sivullinen voit jatkaa kirjoitteluasi, sillä Sinulla on omat mielipiteesi ja toki ne saat ilmituoda. Tämä on vapaa forumi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: sivullisuus
« Vastaus #7 : 13.09.19 - klo:12:04 »
Tämä vaalipiiri on Savo-Karjalan piiri. Täällä näyttää olevan verivihollisiani persuja myöskin. Ainoa asia, mitä en suvaitse, on suvaitsemattomuus ja persut on nimeään myöten rasistinen puolue. Heidän kanssaan en aio olla missään tekemisissä koskaan.

Hienoa, että olet mukana.
Olisi vain hyvä asia, että tuttavapiiri koostuisi mahdollisimman monella eri tavalla ajattelevista ihmisistä. Tällöin käy ilmi, että on turha vihata ketään, ei ainakaan sillä perusteella, mihin hän uskoo ja oikeana pitää ja mikä on hänen maailmankuvansa.
Tällöin käy ilmi, että jokaisen maailmankuva perustuu johonkin ja jokainen löytää maailmankuvalleen perustelut.
Maailmankuvakaan ei synny tyhjästä.
Ihmisen vaikutusmahdollisuudet omaan maailmankuvaansa ovat rajalliset.

Olen taipuvainen uskomaan, että suvaitsevaisuus on kutakuinkion vakio, eli että kukaan ei voi väittää, että olisi toista suvaitsevaisempi.
Jos suvaitsee jotain asiaa, pakostakin on suvaitsematon jollekin toiselle asialle.
Otan esimerkin:
Perheen isäntä rakastuu vieraaseen naiseen. Hän voi pahoin kotona eikä jaksa enää siellä elää.
Hän muuttaa pois kotoa.
Jos suvaitsen tämän miehen toimintaa seurauksena on se, että mies kokee helpotusta ja iloisuutta elämässään, mutta vaimo ja varsinkin lapset saavat ahdistusta osakseen.
Jos taasen olen suvaitsevainen vai´mon ja varsinkin lasten mielipiteelle ja näin estettäisiin miehen teko, lapsilla olisi helpompaa ja ehkä vaimollakin, mutta mies kärsisi.
Tämä oli esimerkki, emmehän ala keskustella tästä esimerkistä. Tahdon vain sanoa, että jos tarpeeksi syvällisesti ryhdymme tätä suvaitsevaisuusasiaa pohtimaan, niin ehkäpä jokaisessa asiassa käy niin, että jos kumarran toiseen suuntaan, joudun pyllistämään toiseen suuntaan, eli jos suvaitsen jotakin asiaa, en voi samalla suvaita vastakkaiseen suuntaan.

Väitteeni on siis, että suvaitsevaisuus on vakio kunkin ihmisen kohdalla.

Se, miksi tulee illuusio siitä, että joku on toista suvaitsevaisempi on se, että mielipiteitä verrataan kulloiseenkin ajan henkeen: mitä tarkemmin ihminen edustaa kulloistakin ajan/paikan "henkeä", sitä suvaitsevaisempi ihmisen kuvitellaan olevan.

Minä muuten olen erittäin iloinen Perussuomalaisten menestyksestä,  joskin huomaan senkin, että Suomessa ei ole yhtään sellaista puoluetta, joka edustaisi vain sellaisia arvoja, joita itse pidän huonona. 


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: sivullisuus
« Vastaus #8 : 13.09.19 - klo:16:51 »
Joskus vain tuntuu, ettei kaikkiin mahdollisiin mielipidevääntöihin (täällä tai muuallakaan) kannata osallistua, niin kaukana näkemykset ovat toisistaan. Ja kiireitäkin on; hyvä keskustelu on aikaavievä laji kun ei voi mitä tahansa heittää. Silloin voi olla parempi vain yrittää elää muiden kanssa niin että näkevät että ihan ihmisiä sitä mekin ollaan, vaikka sitten "me" edustaisi ryhmää jota jotkut ehkä dissaa. Jutella linnuista ja kokkaamisesta ja teknisistä laitteista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: sivullisuus
« Vastaus #9 : 13.09.19 - klo:18:20 »
Juuri tällä öppiksen metodilla minäkin olen koettanut täällä olla. Kirjoitan omia juttujani arjen elämästä kiinnostuksineni, enkä niihin edes odota argumentointia.
Joskus jaetaan reseptejä tai kokemuksia.

Olen ehkä huono k e s k u s t e l i j a, mutta muuta pulinaa riittää. Se luo kuvaa minusta, juuri siitä erilaisesta tai sivullisesta Riitasta.

Muutamasta tölväisystä tai kohtikäyvästäkin ilkeydestä olen selvinnyt, ja taas jatkanut.

Olen täällä körttinä, erilaisena ehkä, mutta onko enää nykyään sitä prototyyppiä olemassakaan. Jotkut sitä yhä haikailevat, mutta pian joukkoomme tulee ihmisiä jopa muista kulttuureista, ehkä.

Hengellisisitä ei ole minun enää tarve kysellä, löydöt olen tehnyt, kiitos esim. lukuvinkeistä hengellisen kirjallisuuden alalta. Kirkossakäyden ja itse lukien  hoituu loput.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: sivullisuus
« Vastaus #10 : 13.09.19 - klo:20:11 »
^Minä taas ihan mielellänikin keskustelisin periaatteellisemmista, "vääntäisin" kunnolla... mutta aina ei aika eikä osaaminen riitä  :102:. Nytkin kiire yhden harjoitustyön kanssa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: sivullisuus
« Vastaus #11 : 14.09.19 - klo:07:31 »
Näen sen ja ihailen. Sie ja Pena olette asioiden selville ottajia ja keskusteluun kykeneviä ja sinnikkäitä. On muitakin, ainakin on ollut.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: sivullisuus
« Vastaus #12 : 14.09.19 - klo:08:37 »
Sie ja Pena olette asioiden selville ottajia ja keskusteluun kykeneviä ja sinnikkäitä.

Siitä sinnikkyydestä ei aina tykätä. Toisella keskustelusivustolla olen saanut viisastelijan ja vänkääjän maineen, varmaan ansaitustikin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: sivullisuus
« Vastaus #13 : 14.09.19 - klo:08:44 »
Tiedän. Seuraan sinun uljasta esiintymistäsi Kotimaa 24-palsoilla. Koska ajattelen useimmiten samalla tavoin ymmärrän miksi teet noin.  :eusa_clap:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: sivullisuus
« Vastaus #14 : 14.09.19 - klo:12:25 »
Tiedän. Seuraan sinun uljasta esiintymistäsi Kotimaa 24-palsoilla. Koska ajattelen useimmiten samalla tavoin ymmärrän miksi teet noin.  :eusa_clap:

Kuulkaaskin kertokaa, kuinka sinne ei enää pääse!  En ole ainakaan aiheuttanut tieteni kiusallisia tilanteita josta olisi bannattu, enkä ole vääntäjäkään, mutta kun en saa edes luetuksi keskusteluja.  Kun otin yhteyttä ja kysyin mikä on, lähetettiin lasku.   No hyvä, jos se on jäänyt rästiin, niin maksetaan.  Ei, ne rupesivat postittaaman paperilehteä lisäksi, ja sitä en yhtään halunnut.

Siis näen artikkelit, mutta en keskusteluja.  Ja kun olen koettanut järjellä selittää ja kysyä mikä on, ei tule tuon kummempaa selitystä.  Luulin jo, että ne on poistettu kokonaan. 

...............

Ne nimittäin oli tai toisinaan paras osuus, vaikka itse tunnustan etten kaikkia vänkäyksiä niin jaksanut seurata.  Oli ajattelijoita, joiden kanssa se vain ei tuntunut hyödyttävän mitään, senhän osapuilleen näki ettei tuo mieltään muuta —- jos sen kanssa yrittäisi sellaista dialogia joka lisäisi ymmärrystä, niin se vänkäys tuo enintään vaikutelman että se tässä on pääasiana. 
...............

Yliopistot järjestävät toisinaan käytännöllisen filosofian kursseja joissa on ollut myös tämmöisiä väittelyosuuksia, kurssin läpäistäkseen oli puserrettava vähintään viisi kumoamatonta argumenttia.  Sellaisten rakentelu oli hauskaa, siellä se oli pääasiana, tänne voisi sellaisen laittaa erikseen.  Vähän kuin tuo runopalsta, joka joskus huvittaa joskus ei.  Siis jos on halukkaita.

.....................

Itse en pidä sellaisen itseisarvoa kovin suurena, eritoten Kotimaan muutamisssa keskusteluissa se luullakseni vain loukkaa sitä, joka omista syistään ei voi ajatella toisin tai ainoastaan raivostuu, koska huomaa että viisaampi siinä yrittää kai vain pitää pilkkanaan,  paremmilla lahjoilla varustettu tai sinnikkäämmin ilmaisuaan hiova itseisarvoisesti tekee tästä väittelyfoorumin.... en oikein tiedä mitä siitä ajattelisin, kun keskustelu on eri asia kuin väittely ja tieteellisten argumenttien itseisarvo8nen muovailu..

Sitten oltiin pattitilanteessa, kun tullaan tontille yrittämään asiakeskustelua:  Ahaa, sinä taas.  Se tiedettiin lukematta mitä sinulla on sanottavanasi.  Eli hyvä teksti jätetään lukematta:  ” Ei se tahdo muuta kuin viisastella”. 

.................

Kun on ihmisiä, jotka miettisi ät halusta, miten tämä nyt menikään, mutta eivät välitä itseisarvoisesti osoittaa tai kilpailla sanan säilän heiluttamisella.  Niiden kanssa keskustelu on vaativampaa ja olisi tiedettävä  asioita, mutta ne ottaa tiedon halusta vastaan, kysyy ehkä lisää, ja se keskustelu on lukijalle antoisaa kuin mikä.  Sellaiseen menee mielellään mukaan. 

................

Itse tönäisen varmasti ihmisiä ihan suotta ja aiheetta, silloin menen vähäksi aikaa tieheni rauhoittumaan.  Mutta kukin tyylillään tietysti. 
« Viimeksi muokattu: 14.09.19 - klo:12:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.