Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2  (Luettu 37104 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« : 15.04.13 - klo:19:34 »
Uusi politiikka-ketju lienee syytä aloittaa arvokkaasti ja sehän käy parhaiten Keminmaan suuren miehen, Paavo Väyrysen reilun vuoden takaisella vaalipuheella. Väyrynen on lähdössä kai eurovaaleihin  :)

www.youtube.com/watch?v=ZdR1xSN7MYM


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #1 : 15.04.13 - klo:19:52 »
Tänään sai Venezuela uuden presidentin. Myös Pohjois-Korea juhlii perustajansa Kim Il-sungin syntymäpäivää.

Katainen-Himas-akselilla hiljeni, mutta Alppilan koulun opettajan potkut ovat edelleen niin kiinnostavia että Iltasanomien sivusto ei pelaa kunnolla, ilm lukijoiden suuren määrän takia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #2 : 16.04.13 - klo:11:25 »
Uusi politiikka-ketju lienee syytä aloittaa arvokkaasti

Eduskunnan lisärakennuksen Arkadiankatu 3. Helsinki parkkialueen vieressä on liikennemerkki: Pelastustie.

Tämä pistää ajattelevan kansalaisen hieman hämilleen sillä liikenne merkki on vino asennossa ja eikä sijaitse millään tavalla esteettömän pelastustien vieressä vaan enemminkin ”kiviröykkiön” keskellä.

ps.vai "pelastustie"...ennemmin voisi olla kyltissä "turmiontie" tekstinä:  :icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 16.04.13 - klo:11:31 kirjoittanut Töölöläinen »

myyrä

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #3 : 16.04.13 - klo:13:24 »
Ei mitään uutta Latinalaisesta Amerikasta.

Venezuelan oikeisto-oppositio ei kyennyt sulattamaan vaaleilla valitun presidentin voittoa vaan aloitti väkivaltaisuudet. Ovat palkanneet kaduille myös huligaaneja sekä moottoripyöräjengiläisiä. Mieleen tulee väistämättä Chile, kun USA:n tukema oikeisto teki vallankaappauksen ja syrjäytti presidentti Allenden.

Opposition vaatima vaalien tarkistuslaskentakin on tehty, mutta ei vaan sekään kelvannut. Olen lähes varma, että jenkit on sekaantuneet taas kerran asioihin.

Toivon, että demokratia voittaa!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #4 : 16.04.13 - klo:14:46 »
Ei mitään uutta Latinalaisesta Amerikasta.

Venezuelan oikeisto-oppositio ei kyennyt sulattamaan vaaleilla valitun presidentin voittoa vaan aloitti väkivaltaisuudet. Ovat palkanneet kaduille myös huligaaneja sekä moottoripyöräjengiläisiä. Mieleen tulee väistämättä Chile, kun USA:n tukema oikeisto teki vallankaappauksen ja syrjäytti presidentti Allenden.

Opposition vaatima vaalien tarkistuslaskentakin on tehty, mutta ei vaan sekään kelvannut. Olen lähes varma, että jenkit on sekaantuneet taas kerran asioihin.

Toivon, että demokratia voittaa!

Outoa ajattelua. Olen tavannut muutamia Venezuelan opposition ihmisiä. Tilanne ei ole lainkaan kuten Chilessä vaan kysymys on väärinkäytöksistä niin vaaleissa kuin Chavezin aikana. Eivätkä väärinkäytökset ole vähäiset. Ennen Chavezin valtaantuloa Venezuela oli kehittynyt ja varakas maa. On naiivia uskotella itselleen, että Maduron kannattajat ovat puhtaita pulmusia.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #5 : 16.04.13 - klo:15:07 »
Outoa ajattelua. Olen tavannut muutamia Venezuelan opposition ihmisiä. Tilanne ei ole lainkaan kuten Chilessä vaan kysymys on väärinkäytöksistä niin vaaleissa kuin Chavezin aikana. Eivätkä väärinkäytökset ole vähäiset. Ennen Chavezin valtaantuloa Venezuela oli kehittynyt ja varakas maa. On naiivia uskotella itselleen, että Maduron kannattajat ovat puhtaita pulmusia.

Olet tavannut? Sitten varmaan oletkin tietoinen, miten USA yrittää päästä Venezuelan isoille öljymarkkinoille. Varakkaat oli ilman muuta tyytymättömiä Chaveziin, mutta köyhät hurrasivat. Chavez teki virheitä, mm. tukeutumalla liikaa Kuubaan, mutta enemmän hyvää hän sai aikaan omassa maassaan kuin huonoa. Hän mm. valtiollisti isoja ulkomaisia firmoja.

Oletko siis sitä mieltä, että jos esim. Niinistön valintaan tyytymättömät olisivat lähteneet pahoinpitelemään kaduille ihmisiä ja uhkailemaan sairaaloihin, niin se olisi oikein. Vähän tuollaisen kuvan kirjoituksestasi saa.

Täysin puhdas pulmunen ei ole kukaan.

ps. ja voisit perustella puheitasi väärinkäytöksistä vaaleissa 

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #6 : 16.04.13 - klo:17:32 »
Olet tavannut? Sitten varmaan oletkin tietoinen, miten USA yrittää päästä Venezuelan isoille öljymarkkinoille. Varakkaat oli ilman muuta tyytymättömiä Chaveziin, mutta köyhät hurrasivat. Chavez teki virheitä, mm. tukeutumalla liikaa Kuubaan, mutta enemmän hyvää hän sai aikaan omassa maassaan kuin huonoa. Hän mm. valtiollisti isoja ulkomaisia firmoja.

Oletko siis sitä mieltä, että jos esim. Niinistön valintaan tyytymättömät olisivat lähteneet pahoinpitelemään kaduille ihmisiä ja uhkailemaan sairaaloihin, niin se olisi oikein. Vähän tuollaisen kuvan kirjoituksestasi saa.

Täysin puhdas pulmunen ei ole kukaan.

ps. ja voisit perustella puheitasi väärinkäytöksistä vaaleissa 

Tunnen todellakin jo nuorisojärjestöajoilta venezuelalaisia opposition ihmisiä. Olen sitä sukupolvea, joka ramppasi kansainvälisissä nuorisokokouksissa ja niiltä ajoilta on verkosto eurooppalaisia ja amerikkalaisia ystäviä, joihin pidän yhteyttä ja joita tapaan.

On aivan totta, että Chavez ylläpiti öljyrahoilla sosiaalisia ohjelmia köyhille. Ensimmäinen väärinkäytös oli hänen toimi kautensa pidentäminen. Perustuslain mukaan presidentti voi olla toimessaan kaksi kautta. Tätäkin muutettiin niin, et Chavez voi olla niin pitkään kuin haluaa presidenttinä.

Toinen väärinkäytös koski lehdistönvapautta, jota rajoitettiin Chavezin aikana merkittävästi. Näin eri tavalla ajattelevilta vietiin mahdollisuus sananvapauteen.

Chavezin keino hoitaa taloutta on ollut devalvaatio. Niinpä valuutan arvo on 8. osa siitä, mitä se oli ennen Chavezia.

Chavezin aikana murhat ja väkivalta ovat massiivisesti lisääntyneet kehnon yleisen järjestyksen ja oikeusjärjestelmän rappeutumisen takia.

Chavezin aikana ja jälkeen keskusvaalilautakunnat on miehitetty omilla kannattajilla. Näin on helppoa aikaansaada haluttu tulos.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #7 : 16.04.13 - klo:17:53 »
En tiedä Venezuelalaisista, mutta tämän päivän lehdestä luin että tästedes lomallakin voi hakea sairaslomaa eli omavastuuta ei enää ole. Siis jos olen lomalla ja sairastun, voin hakea saikkua jolloin loma siirtyy ja työnantajan on tämä vain hyväksyttävä.

Ei mene minusta aivan oikein.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

myyrä

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #8 : 16.04.13 - klo:18:02 »
Tunnen todellakin jo nuorisojärjestöajoilta venezuelalaisia opposition ihmisiä. Olen sitä sukupolvea, joka ramppasi kansainvälisissä nuorisokokouksissa ja niiltä ajoilta on verkosto eurooppalaisia ja amerikkalaisia ystäviä, joihin pidän yhteyttä ja joita tapaan.

On aivan totta, että Chavez ylläpiti öljyrahoilla sosiaalisia ohjelmia köyhille. Ensimmäinen väärinkäytös oli hänen toimi kautensa pidentäminen. Perustuslain mukaan presidentti voi olla toimessaan kaksi kautta. Tätäkin muutettiin niin, et Chavez voi olla niin pitkään kuin haluaa presidenttinä.

Toinen väärinkäytös koski lehdistönvapautta, jota rajoitettiin Chavezin aikana merkittävästi. Näin eri tavalla ajattelevilta vietiin mahdollisuus sananvapauteen.

Chavezin keino hoitaa taloutta on ollut devalvaatio. Niinpä valuutan arvo on 8. osa siitä, mitä se oli ennen Chavezia.

Chavezin aikana murhat ja väkivalta ovat massiivisesti lisääntyneet kehnon yleisen järjestyksen ja oikeusjärjestelmän rappeutumisen takia.

Chavezin aikana ja jälkeen keskusvaalilautakunnat on miehitetty omilla kannattajilla. Näin on helppoa aikaansaada haluttu tulos.

Chavez oli kiistelty hahmo, joka härnäsi tahallaan jenkkejä. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että hän sai maan öljyrahoilla paljon hyvää aikaan maan vähävaraisille, eikä antanut kaiken mennä suuryhtiöiden taskuihin.

Alunperin tässä kuitenkin keskusteltiin Maduron vaalivoitosta, jota oppositio ei kestänyt, mutta en jaksa enää väitellä.

Pakenen luontoon lintujen lauluun, siellä on hyvä olla  :eusa_angel:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #9 : 16.04.13 - klo:18:24 »
En tiedä Venezuelalaisista, mutta tämän päivän lehdestä luin että tästedes lomallakin voi hakea sairaslomaa eli omavastuuta ei enää ole. Siis jos olen lomalla ja sairastun, voin hakea saikkua jolloin loma siirtyy ja työnantajan on tämä vain hyväksyttävä.

Ei mene minusta aivan oikein.

Käsittääkseni työnantaja voi edellyttää lääkärintodistusta. Aikaisemminhan karenssi taisi olla seitsemän päivää, nyt nolla. Jostain luin, että työkyvyttömyydeksi arvioidaan kyvyttömyys varsinaiseen työhön eikä esim. loman askareisiin. Jalkavaiva rajoittaa tehokkaasti mökkipuuhia, mutta ei välttämättä toimistotyötä, mikäli työhöntulo järjestyisi, ja järjestyisihän se esim. taksilla. Käsivamma on eri juttu, koska se estää tehokkaasti tietokoneen käytön.

Missähän laissa, asetuksessa tai viranomaismääräyksessä tästäkin asiasta on säädetty? Periaatteessa kansalaisen pitäisi löytää asiasta pätevä tulkinta, johon voisi vedota, mutta taitaapa jäädä löytämättä.

Mt


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #10 : 16.04.13 - klo:19:06 »
Kotona opetettu työmoraali, ja itsekin olen aina ajatellut että töistä ollaan sairaslomalla vain siinä tapauksessa ettei kyetä töihin. Silloin ollaan oikeasti kipeitä. En ole ikinä ymmärtänyt esim. sellaisia jotka ovat sairaslomalla ja kuljeskelevat kaupoissa ym. omilla asioillaan sairaslomalla ollessaan. Taitaa olla niinkin että moni on vaan suoraan sanottuna laiska.

Olen muutenkin monesti ajatellut että varsinkin nuoremmalta polvelta on työmoraali häviämässä. Työnantajiakin kohtaan tämmöiset lait ovat kohtuuttomia. Ja jos lomalla ollessaan sattuu sairastumaan, se on vaan huonoa tuuria sitten. Moni sairastuminenkin johtuu huonoista elintavoista.

Oli oikeasti sairas tai ei, niin lomalla sairastaminen pitäisi ehdottomasti tapahtua sairastajan omaan piikkiin, ei se ole työnantajan vika. Varsinkin pienyrittäjiä kohtaan tämä on täysin kohtuutonta ja epäoikeudenmukaista. Itse en aio koskaan käyttää moista "oikeutta".
« Viimeksi muokattu: 16.04.13 - klo:19:11 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #11 : 16.04.13 - klo:19:15 »
Toinen on nämä nykyajan nuuskunenät jotka saavat joka paikassa näppyjä "homeen ja huonon sisäilman" takia. Monenko KOTONA on tehty tutkimus? Luulen että suuri, jos ei suuRIN osa nk. "ongelmista" poistuisi jos niiden koti tarkastettaisiin ensin.  Ei sitä ennenkään mistään homeesta valitettu eikä nuuskittu ja syynätty joka vesipisaraa. Nykyään on aivan hullua että esim. taloaan ei uskalla myydä kun pitää pelätä että sen ostaa joku hienohelma nirppanenä joka nuuskii nurkat kuin verikoira.  Sellaista taloa tuskin on olemassakaan jossa ei jotain pasiliskoa löydy kun kaikki nurkat ja seinät, katot ja lattiat nuuskitaan ja revitään auki. Olkoon uusi tai vanha.

Yksi on nämä kaikenmoiset "raadonit", niin kyllähän on hullua hommaa. Minä oon asunut tässä rakentamassani talossa jo kauan ilman koneellista ilmanvaihtoa (huippuimuri ja tuloilma-aukot on) enkä ole vieläkään tänne tukehtunut. Missä se raadoni on? En ole vielä ikinä nähnyt... "lämmöntalteenotot" ja kaikki... -täytyy sanoa että empä ole sitäkään kasaa vielä yhdessäkään talossa nähnyt vaikka kaikki kehuu ottavansa muka lämpöä talteen. Nuoria vedetään kuus-nolla ja rahat pois. Iloisia maksajia muotikotkotuksille riittää...
« Viimeksi muokattu: 16.04.13 - klo:19:21 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #12 : 16.04.13 - klo:23:19 »
^Meillä valittivat jokseenkin kaikki muut käytävän varren duunarit, että saavat töissä silmä- tai hengitystieoireita, myös ne, jotka tekevät salaa palkattomia ylitöitä. Tehtiin oikein virallinen kartoitus, en valittanut kun mitään oireita ei siihen mennessä ollut minulla ollut, mutta pari viikkoa kyselyn deadlinen jälkeen paukahtivat päälle. Jotenkin olen alkanut uskoa, että työpaikkamme sisäilmassa on ehkä oikeastikin jotain vikaa. Olin siis vuosia ensin istunut toisessa paikkaa ja vasta äskettäin vaihtanut nykyiselle paikalleni, huoneeseen jossa joku nuuskunenä ei voinut istua paria päivää pidempää.

Sellainen tauti tai vamma, joka estää työnteon, ei välttämättä estä kaikkia harrastuksia tai vaikka asioilla käyntiä - tai sitten päinvastoin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #13 : 17.04.13 - klo:08:15 »
Yksi on nämä kaikenmoiset "raadonit", niin kyllähän on hullua hommaa. Minä oon asunut tässä rakentamassani talossa jo kauan ilman koneellista ilmanvaihtoa (huippuimuri ja tuloilma-aukot on) enkä ole vieläkään tänne tukehtunut. Missä se raadoni on? En ole vielä ikinä nähnyt... "lämmöntalteenotot" ja kaikki... -täytyy sanoa että empä ole sitäkään kasaa vielä yhdessäkään talossa nähnyt vaikka kaikki kehuu ottavansa muka lämpöä talteen. Nuoria vedetään kuus-nolla ja rahat pois. Iloisia maksajia muotikotkotuksille riittää...

So, so, Jampe! Appiukkoni asui kymmeniä vuosia radon-talossa  ja jo 96-vuotiaana kuoli. Sietääpä varoa moista!

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #14 : 17.04.13 - klo:12:14 »
Toinen on nämä nykyajan nuuskunenät jotka saavat joka paikassa näppyjä "homeen ja huonon sisäilman" takia. Monenko KOTONA on tehty tutkimus? Luulen että suuri, jos ei suuRIN osa nk. "ongelmista" poistuisi jos niiden koti tarkastettaisiin ensin.  Ei sitä ennenkään mistään homeesta valitettu eikä nuuskittu ja syynätty joka vesipisaraa. Nykyään on aivan hullua että esim. taloaan ei uskalla myydä kun pitää pelätä että sen ostaa joku hienohelma nirppanenä joka nuuskii nurkat kuin verikoira.  Sellaista taloa tuskin on olemassakaan jossa ei jotain pasiliskoa löydy kun kaikki nurkat ja seinät, katot ja lattiat nuuskitaan ja revitään auki. Olkoon uusi tai vanha.

Yksi on nämä kaikenmoiset "raadonit", niin kyllähän on hullua hommaa. Minä oon asunut tässä rakentamassani talossa jo kauan ilman koneellista ilmanvaihtoa (huippuimuri ja tuloilma-aukot on) enkä ole vieläkään tänne tukehtunut. Missä se raadoni on? En ole vielä ikinä nähnyt... "lämmöntalteenotot" ja kaikki... -täytyy sanoa että empä ole sitäkään kasaa vielä yhdessäkään talossa nähnyt vaikka kaikki kehuu ottavansa muka lämpöä talteen. Nuoria vedetään kuus-nolla ja rahat pois. Iloisia maksajia muotikotkotuksille riittää...

Kyllä kotimaisen rakennustoiminnan laatu on romahtanut ja on ihme jos ei hometta taloonsa saa kun sitä oikein pyytää. Se fuskaamisen määrä on todella suuri. Tämäkin talo jossa asun käräjöi rakennuttaajaansa vastaan, kun rakentaja oli pankrutissa ja voitti hovissa jutun ja rakennuttaja ei saanut valituslupaa korkeimpaan oikeuteen eli maksui monen vuoden vetkutuksen jälkeen korkoineen tämä osan mistä oikeutta käytiin. Toinen asia, joka on saatu pysymään kurissä oikeilla pintamateriaaleilla on tietysti auki. Kun pohjan alle ei saa laittaa kapillaarista materiaalia niin tottakai täällä on kun se on halvempaa. Maavaraisen alakerran lattiat pitää olla hengittävää materiaalian, niin se vähäinen kosteus haihtuu luonnollisesti ja vain yksi kapillaarisulku on jouduttu tekemään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi