Kirjoittaja Aihe: Suomalaisuus ?  (Luettu 10950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Suomalaisuus ?
« : 30.07.15 - klo:08:23 »
Mitä me olemme, luulemme olevamme ?
Mistä me pidämme kiinni ?
Mikä on muuttunut aikojen kuluessa, onko mikään ?

Aamu-tv:n keskustelijat puhuivat minusta hyvin.
Vieläkö pelätään vierasta, erilaista ihmistä, uskontoa ja kulttuuria ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #1 : 30.07.15 - klo:08:42 »
Mitä me olemme, luulemme olevamme ?
Mistä me pidämme kiinni ?
Mikä on muuttunut aikojen kuluessa, onko mikään ?

Aamu-tv:n keskustelijat puhuivat minusta hyvin.
Vieläkö pelätään vierasta, erilaista ihmistä, uskontoa ja kulttuuria ?

En katsonut ohjelmaa, mutta kuinka ollakaan kun mietin juuri näitä tässä yhtenä päivänä. En ole perinteisessä mielessä isänmaallinen enkä kunnioita perinteitä (enkä isien perinnäissääntöjä), mutta minulla on juuret Suomessa. Olen siis suomalainen, koska olenhan täällä syntynyt ja kasvanut ja elän täällä. Suomessa ehdottomasti parasta on monipuolinen luonto (jota kyllä yritetään vimmatusti tuhota kaivoksilla jne.) ja näillä korkeuksilla vielä neljä vuodenaikaa. Maailma muuttuu ihmisen toimesta (eihän se muuten muuttuisi mihinkään), joten ihminen on velvollinen pitämään huolta luonnosta. En pelkää vieraita kulttuureja enkä vieraita ihmisiä enkä uskontoja. En pelkää mitään  :icon_cool:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #2 : 30.07.15 - klo:09:58 »
Joitakin kulttuurivaikutteita on suomalaisuus sulattanut jokseenkin vaivattomasti itseensä. Tango on Argentiinasta ja Aku Ankka Yhdysvalloista.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #3 : 30.07.15 - klo:10:27 »
Onneksi tusinassa on 12 ihmistä. Meitä mahtuu siihen monenlaisia. Minä vastaavasti kunnioitan perinteitä ja sellaisia arvoja.

myyrä

  • Vieras
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #4 : 30.07.15 - klo:13:49 »
Joitakin kulttuurivaikutteita on suomalaisuus sulattanut jokseenkin vaivattomasti itseensä. Tango on Argentiinasta ja Aku Ankka Yhdysvalloista.

Sauna on alunperin Siperiasta, josta se tuli suunnilleen samanlaisena Suomeen ja Ruotsiin. Siperiasta sauna meni intiaanien mukana Pohjois-Amerikkaan. Inkkarien sauna on periaatteessa samanlainen kuin meillä. Joulupukki olkipukkina tuli Ruotsista ja punanuttuisena lahjojen jakajana Saksasta. Pyhä Nikolaus tuli Välimeren maista. Joulukuusi tuli Saksasta. Suomen kieleen on tullut hirveästi sanoja venäjästä ja ruotsista. Niistäkin löytyy netistä.

Suomalaiset itse tulivat kai kahdestakin suunnasta? ja samoin kristinusko tuli sekä idästä että lännestä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #5 : 30.07.15 - klo:14:16 »
Saksalainen Weihnachtsmann voi alkujaan olla melkein minkä värinen vain. Punanuttuinen Santa on Coca Colan mainoskampanjasta peräisin. Taiteilija kampanjan pukkihahmojen takana oli muuten ahvenanmaalaista sukua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #6 : 30.07.15 - klo:14:21 »
Suomalaisuus muuttuu koko ajan, ottaa koko ajan vaikutteita muualta. Sitä muuttavat enimmäkseen suomalaiset itse. 800-luvun suomalainen, 1500-luvun suomalainen ja 1800-luvun suomalainen eivät tunnistaisi nykyistä Suomea. En minäkään halua museoida Suomea juuri sellaiseksi kuin se on nyt.

Olen kuitenkin tietynaikaiseen Suomeen tietyssä tilanteessa syntynyt suomalainen. Ei minulle olisi helppoa, jos minut yhtäkkiä tästä paikasta tempaistaisiin pois ja heitettäisiin jonnekin ihan toiselle puolen maapalloa asumaan. Varmasti törmäilisin kuin norsu posliinikaupassa, ja kaipaisin niitä asioita, jotka Suomessa toimivat. Sikäli oma maa on maailman paras, että olen tottunut täkäläiseen mentaliteettiin ja toimintatapoihin. Ei se silti tarkoita, että mikään ei voisi olla muualla paremmin tai ettei muualta jossakin asiassa voitaisi oppia ottaa.

Alan jopa hyväksyä sen, että joulupukki pukeutuu muodikkaasti punaiseen, vaikka valokuvien mukaan onkin minulle ensimmäiset lahjat jakaessaan vielä käyttänyt karvalakkia ja väärinpäinkäännettyä turkkia.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #7 : 30.07.15 - klo:15:35 »
Meinasin ehdottaa punanuttuiseksi lahjojenjakajaksikin jenkkipukkia mutten ole nyt aivan varma. Mielestäni saksaa puhuvien alueitten perinnössä lahjat tuo Kristuslapsi ja ainakin Itävallassa se on mielestäni näin, ja Pyhän Nikolauksen päivää vietetään keski-Euroopassa monessa maassa kuten näissä ja Alankomaissa jokseenkin kun meillä on itsenäisyyspäivä, joko 6 tai 7 joulukuuta. Silloin annetaan pieniä lahjoja. Smyrnan piispa Nikolaus kun oli lapsirakas mies ja etenkin köyhille lapsille lahjoitteli omaisuuttaan

Sveitsiläisessä perinteessä lahjat annettiin jos niitä oli varaa antaa toisinaan jouluyönäkin mutta tavallisemmin loppiaisena itämaan tietäjien tuomien lahjojen muistona.

Näissäkin saattaa olla päällekkäisyyttä ja sekaannusta eivätkä kulttuurien rajat juhlatapoineen kulje tietysti nykyisten valtiorajojen ylitse, kielirajojen pikemminkin. Ne ovat vanhempaa perua. Poropaimentolaisia eli Suomen alueella paljon ennen viljelyskulttuurin voittoa, silloin saanelaiset vetäytyivät tunturialueille. Norjassa ja Ruotsissakin heitä liikkuu tuntuvasti etelämpänä, ja Suomen ja siperian kansojen kulttuurit ovat monin tavoin päällekkäiset. Siten sen luettelu mikä tuli mistäkin edellyttäisi sen hoksaamista että niiden keksintöjen "tullessa" ei tämmöisiä rajoja tunnettu.

Suomen kulttuuri-  ja kansanuskonnon historia kuuluu selvästi itäiseen traditioon. Meillä ei tunneta skandinaavista jumalhovia, Thoria ja kumppaneita, eivätkä skandinaavit tätä maata joukkoon laskekaan.

Alueellisesti puhutaan fennoskandiasta. Ainakin koulussa opetettiin ja säätiedoittajat näkyvät saaneen saman opin.
« Viimeksi muokattu: 30.07.15 - klo:15:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #8 : 30.07.15 - klo:15:42 »
Muttamutta. Itselläni on kollattuna siinä kahdeksan sukupolvea täällä asuneita ja pääasiassa tämän tapaista kieltä puhunutta joukkoa ja se riittää.

Isänmaanrakkaudesta on kirjoitettu hyvä kirja, olen mainostanut ennenkin, Vesa Mannisen Pojan polku isän tie. Kohti napaa. Se kertoo primitiivisen varhaisen narsismin muokkautumisesta kohti isänmaan tervettä rakastamista, se ei sano, me olemme paras ja arvokkain ja vain meille on tarjottava elintilaa, mutta on valmis puolustamaan niitä koteja jotka on rakennettu sille alueelle, jossa toisinaan tuhisten ja nahisten mutta kuitenkin yhteen kuuluen on puhuttu samoin ja pidetty samoja asioita arvokkaina ---  kuten rehellisyyttä eikä vaikka sitä kuka nokkelimmin vedättää. Ja hiljaisuutta.

Meillä on kuin onkin rakastettavanamme oma maa, oma kieli, tänne vähitelken kotoutunut tapojen ja käytäntöjen sopivaisuuksien ja sopimattomuuksien kokoelma. On hyvä sitä välillä tuulettaa ja kysyä mikä nyt sitten kuuluu olla jollakin tavalla vain koska niin on aina tehty. Tosin tätä kohtaa parwmmin pikkupaikkakunnilla, no, yhtäläisesti Hesassa johon muotoutuu se oma Helsinki, paikat joissa käy ka bussinumerot jotka muistaa...

Mutta siinä että voi ja saa sanoa mistä on, kuka on, mitä kieltä puhuu, on tavaton rikkaus.

« Viimeksi muokattu: 30.07.15 - klo:15:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #9 : 30.07.15 - klo:16:14 »
Poropaimentolaisia eli Suomen alueella paljon ennen viljelyskulttuurin voittoa, silloin saanelaiset vetäytyivät tunturialueille.

Minun käsittääkseni poropaimentolaisuus on kohtalaisen uusi ilmiö. Wikipedia kirjoittaa siitä jotakin. Mutta voisi kumminkin olla perusteita vaatia, että Suomi saamelaisille ja suomalaiset takaisin... no jonnekin. Nykykäsityksen mukaan ei Volgan mutkaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #10 : 30.07.15 - klo:16:37 »
Minun käsittääkseni poropaimentolaisuus on kohtalaisen uusi ilmiö. Wikipedia kirjoittaa siitä jotakin. Mutta voisi kumminkin olla perusteita vaatia, että Suomi saamelaisille ja suomalaiset takaisin... no jonnekin. Nykykäsityksen mukaan ei Volgan mutkaan.

En tiedä sinun käsityksistäsi mitään, kuten en sitäkään mikä katsotaan uudeksi  ilmiöksi, mutta wikipedia mainitsee sen alkuperän ajankohdasta aivan oikein tunnettavan erimielisyyttä. Eräopaskurssin eräänä etätehtävänä oli tähän teemaan perehtyminen koska kuljimme saamelaisalueella. Sitä ei tiedetä missä määrin edelleen huonosti kesyyntyvä poro otettiin osaksi ravintotaloutta,  mutta paljon ennen 1800-lukua. Suurtokkia tosin saattoi hyvinkin kerääntyä pororikkaille vasta parisataa vuotta sitten.

Metsästys ja etenkin kalastus on kuulunut elinkeinoihin aina, ja pororyhmien mukana tehtävä kulkeminen päättyi yllättävän myöhään, sillä yhä elää saamelaisia joiden perheet kulkivat kesän tullessa kohti Norjan rannikkoa ja sieltä talveksi tunturiin. Ei niillä rajoilla kyselty passeja.

Saamen kielessä on murteita niin tosin, että helpompaa on monien puhua keskenään norjaa. Kolttakulttuuri on oma lukunsa.
« Viimeksi muokattu: 30.07.15 - klo:16:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #11 : 30.07.15 - klo:16:41 »
Viimeeksi tänään olen lukenut lehdestä mitä suomalainen kaipaa ulkomailla asuessaan kotimaasta. Ruisleipää ja salmiakkia.  Moni on kertonut myös Fazerin Sinisen kuuluvan niihin.
Supisuomalaisia ovat muutama lehmärotu, suomenhevonen, suomenajokoira ja pystykorva ja Suomen Lapinkoira.

Mämmi on kotoperäinen ruokalaji, vai onkohan ? Sama voi olla Karjalanpaistin kanssa. Piirakatkin ovat tulleet Idästä päin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #12 : 30.07.15 - klo:17:04 »
Idän ja lännen raja kulkee maamme halki sen kummemmin tunteita nostattamatta. Hyvä niin! Jugoslavia oli myös sen molemmin puolin ja hajosi verisessä sodassa. Meillä raja merkitsee vain joidenkin perinteiden erilaisuutta. Läntinen ruokaperinne perustuu lieden ja itäinen uunin käyttöön. Lännessä saunotaan vihdalla ja idässä vastalla.

myyrä

  • Vieras
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #13 : 30.07.15 - klo:17:17 »
Lännessä lehmät on itikoita  :icon_eek: ja jossain päin lakat on hilloja  :icon_eek:

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Suomalaisuus ?
« Vastaus #14 : 30.07.15 - klo:20:26 »
Ja jossain päin poimitaan vatukoita (mesimarjoja) ja toisaalla vatukot ovat vattujen kasvupaikkoja.