Kirjoittaja Aihe: Mitä teet elääksesi?  (Luettu 57603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #135 : 23.10.20 - klo:05:34 »
  Edelleen kirjoitan. Siis kirjoitan saadakseni ruoka- ja retkirahaa ja muuta tuollaista. :kahvi:

Kirjoitan minäkin, mutta siitä ei tule kunniaa eikä rahaa! Käännän kesimäärin 20 jaetta Raamattua päivässä irokeesinkielellä riimitettynä runomittaan. Harjoittelin aikanani Siioninvirsillä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #136 : 23.10.20 - klo:08:20 »
Kirjoitan minäkin, mutta siitä ei tule kunniaa eikä rahaa! Käännän kesimäärin 20 jaetta Raamattua päivässä irokeesinkielellä riimitettynä runomittaan. Harjoittelin aikanani Siioninvirsillä.

Onko irokeesirunoudella oma perinteinen mittansa samaan tapaan kuin suomalaisilla nelipolvinen trokee: ”Vaka vanha Väinämöinen”? Hiawatha-runoelma lainasi sen tietääkseni Kalevalasta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #137 : 23.10.20 - klo:11:52 »
Irokeesirunomittaa on varsin vähän tutkittu asia. Olen varmaan itse vaatimattomasti asian paras tuntija. Olen huomannut 8-tavuisia fraaseja joissakin perinteissä taruissa, mutta aineisto on liian pieni yleistää. Ei taida enää olla kertojia olemassakaan. Nauhoitin varmaan itse viimeisiä 70-luvulla. Jo 1700-luvulla joitakin virsiä kirjoitettiin ja siitä tuli 1800-luvulla perinteeksi joka jatkui 1900-luvun puoliväliin. Sellaiset virret ovat kaikki sopivia laulettaviksi tiettyihin virsisäveliin, mutta riimitys puuttuu poikeuksetta. Se on omituista, sillä on varsin helppoa käyttää riimiä irokeesikielillä. Voi olla joku muu paitsi minä, joka sen tekee.
On kolme eri lausumistyyliä, jotka ovat perinteisesti käytetty muodollisessa puheessa: kertomistyyli (joka on kalevalalle lähin), rituaalipuhe, jossa on pitempi jaksoja, ja rituaalilaulelo, jossa äänentaso ja rytmi ovat vielä kaavamaisempia.
Olen itse käyttänyt riimitettyä muotoa, jota voisi laulaa virsisäveliin, siksi, ettei kukaan enää puhu kieltä ja olen ajatellut laulun olevan oiva tailaisuus käyttää kieltä, vaikkei osaisikaan puhua sitä sujuvasti. Tietääkseni kukaan ei laula sitä sen enempää kuin englanninkielisiä Siioninvirsiäni. Harrastan kai menetettyjä taisteluja!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #138 : 23.10.20 - klo:13:22 »
Thomas, oletko Suomen ainoa irokeesi-körtti ? Entä koko maailman ?
...
Minä elän ja vaalin perheestäni, lähinnä Matista ja lapsenlapsenlapsistani Lotasta ja Martasta.
Myös muut jo vanhemmat jälkeläiset ovat saaneet osansa , neuvoista ja varoituksista. Sekä ruokinnasta !

Itse olen leipäbi ansainnut konttoristina kenkäkaupassa, rakennusliikkeesä, kirjakaupassa ja pisimpään pankissa.

Nyt eläkeyhtiöt jakavat minulle leipärahaa. Parempaa leipää saan Kristukselta.
Jolla on korvat, se kuulkoon !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #139 : 23.10.20 - klo:13:33 »
Thomas, oletko Suomen ainoa irokeesi-körtti ? Entä koko maailman ?
...

Oletpa kultainen.
En mielelläni väitä olevani körtti. En halua pilata körttien mainetta. Siksi pidän Siioninvirret etutaskussani enkä takataksussa niin kuin ihan oikea körtti, ettei kukaan erehtyisi luulemaan minua paremmaksi kuin olen.
Leppävirralla on toinen irokeesi. Sekin on vähän arvelluttava identiteetti, kun en kuulu mihinkään USAn määrittelemään ryhmään. Kuulun kylläkin irokeesiraittiusseuraan. Ja puhun vahaa kieltä itsekseeni joka päivä!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #140 : 23.10.20 - klo:13:35 »
Huvittaa se, että kuuluun kahteen seuraan: herättäjäyhdistykseen ja irokeesiraittiusseuraan.  :003:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #141 : 23.10.20 - klo:13:38 »
Löysin Pinterestistä jutun jossa kuvataan joitakin hyvin menestyneitä intiaaneja. Kyllä heistä varmaan jokainen kelpaisi presidentiksi siinä missä Trump:

https://capsunm.tumblr.com/post/103478225539/national-american-indian-heritage-month-american

Tästä kuvasta lähdin liikkeelle:

https://fi.pinterest.com/pin/806496245767217521/

Harrastan alkuperäiskansojen kuvien keräämistäkin. :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #142 : 23.10.20 - klo:17:20 »
Vielä on tarkoitus reilu puoli vuotta tehdä toimistotöitä. Sitten pitäis pitää ansaitut lomat pois ja jäädä eläkkeelle.

Tämän ketjun alusta huomaa, miten tämä foorumi on vuosien varrella muuttunut. Tuossa tilastossa oli aika paljon opiskelijoita, eikä minkäänlaista kohtaa eläkeläisille.   

Näin on, foorumia hallitsevat eläkeläiset (iäkkäät ihmiset) ja muutama poikkeusta lukuun ottamatta.

Mutta kysymykseen , mitä teet elääksesi ja vietät aikaasi päivisin?

Muuta kuin istut netin ääressä.

Minulla on muutama ajatus mielessä, mutta ei mennä asioiten edelle.

Terv. Bengt  :icon_cool:

Ps. Et muuten usko kuinka iäkkäät ihmiset riitelevät ja ovat ilkeitä toisilleen, nimimerkillä kokemusta on sosiaali- ja terveys puolelta.  :icon_wink:








« Viimeksi muokattu: 23.10.20 - klo:17:26 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #143 : 23.10.20 - klo:17:27 »
Minun pitää syödä ja juoda elääkseni  :003:. Ansiotuloni on sotilaan ammatista.


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #144 : 23.10.20 - klo:17:41 »

Harrastan alkuperäiskansojen kuvien keräämistäkin. :icon_biggrin:

Moni näistä, jopa 1800-luvun alusta, kävisi ihan hyvin suomalaiseksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Native_Americans_in_the_United_States_Congress

Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #146 : 23.10.20 - klo:18:16 »
Moni näistä, jopa 1800-luvun alusta, kävisi ihan hyvin suomalaiseksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Native_Americans_in_the_United_States_Congress

Kuten tämänkin sotilas. Hän on melko lailla hämäläisen kummipoikamme näköinen, jolla on ns. aasialais-silmät. Taatusti padasjokelaista sukua molempien vanhempiensa polelta.

https://fi.pinterest.com/pin/806496245767217672/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #147 : 25.10.20 - klo:06:10 »
Minun pitää syödä ja juoda elääkseni  :003:. Ansiotuloni on sotilaan ammatista.

Kummallista, miten ihminen on epäjohdonmukainen. Olen anti-militaristi, mutta kunnioitan yli kaiken veteraaneja.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #148 : 25.10.20 - klo:06:29 »
Kummallista, miten ihminen on epäjohdonmukainen. Olen anti-militaristi, mutta kunnioitan yli kaiken veteraaneja.

Onko tuo oikeastaan epäjohdonmukaista? Veteraanit ovat niitä, jotka ovat kunnialla hoitaneet militaristien heille sälyttämät tehtävät.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #149 : 25.10.20 - klo:07:52 »
Minä ymmärrän asian niin, että Suomessa maallinen esivalta määrää sotilaistakin so eduskunta lainsäätäjänä. Presidentti on armeijan ylin päättäjä.
Minullahan ei ollut aktiiviaikanani kaikkia ihmisoikeuksia, mutta se oli esivallasta, lähinnä vasemmistokansanedustajien tahto.

En ole muuta kuin rauhanturvaamisen veteraani. Sodassa olisin ollut ehkä arka.