Kirjoittaja Aihe: Mitä teet elääksesi?  (Luettu 56351 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #30 : 20.04.05 - klo:08:20 »
Kah. Meidän opo höpötti pelkästään lukiosta (oli nääs myös lukion opo) ja suorastaan johdatteli reilusti yli puolet valitsemaan lukion (lukio saa nääs rahaa aloittavien oppilaiden määrän mukaan) ja sitten oli kauhea määrä keskeyttäneitä heti ekana vuonna. Että semmosia opoja.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #31 : 20.04.05 - klo:13:16 »
Meillä ainakin yläasteella keskityttiin aika tasapuolisesti sekä lukioon että amkiseen... Lukioon päädyin sitten itse, ajoittain kaduttaa mutta meneehän se näinkin.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #32 : 20.04.05 - klo:16:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Meiän opo vaan jauhaa amiksesta että mää en sitte lukiosta muuta tiiäkkään ko että sielä on sohvat ja akvaario.


Sanokaa opollenne asiasta. Ehkä hän ei ole huomannut sitä ja sanokaa myös, että haluatte välillä kuulla myös lukiosta ette aina vain amiskasta. Veikkaampa, että moni tälläkin palstalla vastaa ilomielin lukioon ja lukio-opiskeluun liittyviin kysymyksiisi.
Arvaa vaan kuinka monta kertaa  :(  mutta eihän se ota kuuleviin korviinsakaan. Eikä meidän luokastakaan oo ko oisko 4 menossa muualle ko lukioon. Joulun alla kaverin kanssa opotunnilta lähtiessä puheltiin että onneks vaihtuu kevätlukukausi nii puhutaan joskus lukiostakin. Opo oli että "Eeei me lukiosta oikeestaan puhuta, kyllä teille kerrotaan kaikki siellä lukion opinto-ohjaustunnilla!" Täytyy sanoa että me oltiin aika närkästyneitä :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #33 : 20.04.05 - klo:18:51 »
Rajansa kaikella, mutta minusta on oikeastaan hyvä että opot puhuvat myös amiksesta. Sillä kun on nykyään yleisesti ihan liian huono maine, ainakin täällä päin, ja kyllä tähän maahan ammattiosaajiakin vielä tarvitaan! :)

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #34 : 20.04.05 - klo:21:29 »
Minä kyllä ymmärrän sen amiksen maineen ihan täysin. Nytkin kun katsoo, minkälaista porukkaa on esim. raksapuolella tai autopuolella, niin ei perkele. IKINÄ en sellaisten ihmisten antaisi minulle rakentaa taloa, tai koskea autooni. Varmasti on asiallistakin porukkaa, mutta turhan paljon sellaisia räveltäjiä että olisivat minun puolestani saaneet jäädä syntymättä.

Muutenkin lähinnä ärsyttää kaikenmaailman paperi- ja metalliduunarit, joille yhteiskunnan pitää kustantaa kaikki, ei varmaan vaikeata arvata että kenen rahoilla. Sitten kun ei saada tarpeeksi palkankorotuksia, niin mennään duunareitten tapaan lakkoon. Kova sana olisi kyllä jättää demarit ja muut vasemmistolaiset oppositioon, ja rajoittaa hitusen SAK:n valtaa ja touhuamista. Suomi kun kuitenkin ON porvarivaltainen maa. Saisivat kokoomus ja keskusta tottua toisiinsa, mutta kun ei niin ei.

Suunnattomasti siis ärsyttää yhteiskunnassamme se, että ne jotka vaivautuvat lukioon ja yliopistoon, niin maksavat palkastaan niin paljon veroa, että hukkaan valuu kaikki se opiskelu ja muu toiminta. Minä henkilökohtaisesti haluaisin nähdä sen päivän, kun kaikenmaailman levyseppähitsaajat maksaisivat ITSE käyttämistään palveluista, eivätkä eläisi toisten kukkarolla. Kyllä kummasti laskisi heidänkin elintasonsa...

Ja sama kaikenmaailman tuloerojen vähentämisellä. Minkä takia ihminen ei saisi suomessa rikastua ihan rehellistä työtä tekemällä? Miksi täällä kaikkien rikkaiden pitää olla talousrikollisia tai muuten epäilyttävin toimin varansa keränneitä. Pitäisi vihdoinkin kohdata se fakta, että maailmassa ON ja TULEE AINA OLEMAAN rikkaita ja köyhiä. Valtion ei oikeasti tarvitse olla Peter Pan ja Suomen Sherwoodin metsä.

Eli jokaiselle siis ansionsa mukaan. Jos valitset lyhyemmän ja helpomman opiskelupaikan, niin sitten saat vähemmän palkkaa. Jos opiskelet kauan, ja teet vaativaa työtä, saat enemmän palkkaa. Aivan turha tulla kertomaan, että duunareitten työ on raskasta. Paskan marjat, oli viimeksi 60-luvulla. Fyysisesti raskasta työtä tekevät nykyään aniharvat, ja niitä raskaita töitä ei sitten tehdä tehtaissa vaan jossain ihan muualla.

Poissa Iha Miikka Vaan

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #35 : 20.04.05 - klo:22:51 »
Vuosi sitten olin Lukion ensimmäisellä ja tuolloin asuin äipän ja isukin siiven alla, mutta se ei oikein sopinut minulle jotein lähdin maailmalle(kokkolaan) ja näin pitää pärjätä omillaan melko pitkälle. Opintotuki on melko pieni joten kyllä isukki aina silloin tällöin tukee minua, mutta muuten kyllä aika omillani(opintotuki + kesätyöt)! Rahaa tulee kesällä töistä muutama tuhat euro ja niillä on sitten tarkoitus pärjätä seuraava vuosi vaikka ei niistä jää mitään kesän jälkeen jää jäljelle.

Opiskelut sujuu ensimmäistä vuotta Kokkolan KauppaOpistossa ja kahden viikon päästä loppuu(työharjoittelu), joten oman paikkani olen business institutessa löytänyt :lol:

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #36 : 21.04.05 - klo:08:21 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Minä kyllä ymmärrän sen amiksen maineen ihan täysin. Nytkin kun katsoo, minkälaista porukkaa on esim. raksapuolella tai autopuolella, niin ei perkele. IKINÄ en sellaisten ihmisten antaisi minulle rakentaa taloa, tai koskea autooni. Varmasti on asiallistakin porukkaa, mutta turhan paljon sellaisia räveltäjiä että olisivat minun puolestani saaneet jäädä syntymättä.


En tiedä, provosoitko ihan tarkoituksella, mutta vastaampa silti. Olen sinun kanssasi samaa mieltä siitä, millaista porukkaa amiskassa yleensä on, mutta on syy siihen on todennäköisesti se, että he eivät ole päässeet lukioon tai sitten heillä on yleensä jonkin sortin "asennevamma", joka on yleensä saatu jo vanhemmilta. Sen mukaan et ole "kunnon ihminen", jos et käy amiskaa ja mene sen jälkeen heti töihin.  

Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Muutenkin lähinnä ärsyttää kaikenmaailman paperi- ja metalliduunarit, joille yhteiskunnan pitää kustantaa kaikki, ei varmaan vaikeata arvata että kenen rahoilla. Sitten kun ei saada tarpeeksi palkankorotuksia, niin mennään duunareitten tapaan lakkoon. Kova sana olisi kyllä jättää demarit ja muut vasemmistolaiset oppositioon, ja rajoittaa hitusen SAK:n valtaa ja touhuamista. Suomi kun kuitenkin ON porvarivaltainen maa. Saisivat kokoomus ja keskusta tottua toisiinsa, mutta kun ei niin ei.


En tiedä, millainen perhetausta sinulla on, mutta olen ainakin itse duunariperheen lapsi ja voin sanoa, että minusta SAK on todella hyvä asia, koska muuten Suomi ei olisi elintasoltaan läheskään samanlainen valtio kuin se tällä hetkellä on. Muutenkin tuo lakkoilu on minusta erittäin hyvä keino ajaa etujaan. Juuri esim. paperimiehillä ja ahtaajilla on sisua vuosi toisensa jälkeen jättäytyä TUPOn ulkopuolelle ja vaatia suurempia palkankorotuksia, eikä tyytyä niihin naurettavin pieniin TUPO-korotuksiin, jotka juuri ja juuri peittävät inflaation vaikutuksen. Vahva SAK on minusta suuri vahvuus Suomelle eikä heikkous, kuten nimimerkki m.k. asian esittää.

Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Suunnattomasti siis ärsyttää yhteiskunnassamme se, että ne jotka vaivautuvat lukioon ja yliopistoon, niin maksavat palkastaan niin paljon veroa, että hukkaan valuu kaikki se opiskelu ja muu toiminta. Minä henkilökohtaisesti haluaisin nähdä sen päivän, kun kaikenmaailman levyseppähitsaajat maksaisivat ITSE käyttämistään palveluista, eivätkä eläisi toisten kukkarolla. Kyllä kummasti laskisi heidänkin elintasonsa...


Jos sinusta kaikki opiskelu valuu hukkaaan progressiivisen tuloverotuksen takia, niin kysyn, että miksi sitten opiskelet? Kyllähän levyseppähitsaajat sun muut maksavat tällä hetkellä veroja palkastaan samalla tavalla kuin muutkin, tosin vain vähemmän, mutta hekin maksavat.

Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ja sama kaikenmaailman tuloerojen vähentämisellä. Minkä takia ihminen ei saisi suomessa rikastua ihan rehellistä työtä tekemällä? Miksi täällä kaikkien rikkaiden pitää olla talousrikollisia tai muuten epäilyttävin toimin varansa keränneitä. Pitäisi vihdoinkin kohdata se fakta, että maailmassa ON ja TULEE AINA OLEMAAN rikkaita ja köyhiä. Valtion ei oikeasti tarvitse olla Peter Pan ja Suomen Sherwoodin metsä.


Tuloerojen pienentäminen on yksi keino lisätä yhteiskunnan vakautta. Tuloerojen pienuudesta johtuu varmasti osittain se, että Suomessa on vähän rikollisuutta moniin muihin maihin verrattuna. Maailmassa tottakai on aina rikkaita ja köyhiä, mutta ei köyhienkään missään nälkärajalla tarvitse elää. Kyllä heillekin kuuluu ihan samanlainen ihmisarvoinen elämä, missä korkeasti koulutetuillekin. Sitäpaitsi eikös kohledinkin siunaamisessa sanota, että "Sinun omaasi me annamme, Sinun omaasi me jaamme". Tämä käy minusta hyvin ohjeeksi myös muualle yhteiskuntaan. Pystyyhän tässä yhteiskunnassa rikastumaan muutenkin kuin vain rikollisilla menetelmillä. Esimerkkeinä voisin mainita vaikkapa Linus Torlwaldsin (toivottavasti kirjoitin nimen oikein).

Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Eli jokaiselle siis ansionsa mukaan. Jos valitset lyhyemmän ja helpomman opiskelupaikan, niin sitten saat vähemmän palkkaa. Jos opiskelet kauan, ja teet vaativaa työtä, saat enemmän palkkaa. Aivan turha tulla kertomaan, että duunareitten työ on raskasta. Paskan marjat, oli viimeksi 60-luvulla. Fyysisesti raskasta työtä tekevät nykyään aniharvat, ja niitä raskaita töitä ei sitten tehdä tehtaissa vaan jossain ihan muualla.


Kyllä taitaa vieläkin se fakta päteä, että duunareiden työ on fyysisesti raskaampaa kuin korkeasti koulutettujen. Toki niin on ja pitääkin olla, että enemmän koulutusta ja enemmän palkkaa, mutta ei duunarit siitä huolimatta mitään orjatyövoimaa saa olla.

On vielä syytä huomauttaa, että suurin osa Suomen viennistä perustuu "duunarivaltaisille" aloille, jos näin saa ilmaista. Esim. 1990-luvun loppupuolella Suomi oli maailman toiseksi suurin paperin viejä heti Kanadan jälkeen (tämän hetken tilannetta en tiedä) ja sellussakin neljäntenä.

Jos olette yhtään seurannut uutisia, niin olette huomanneet esim. MasaYardsin laivatelakoilla olevan suuren työvoimapulan, jonka takia kaikkia tilauksia ei välttämättä voida toimittaa. Se ei tee hyvää Suomen viennille, sillä Suomessahan on perinteisesti osattu rakentaa hyviä laivoja (ainakin loistoriseilijöitä ja jäänmurtajia). Jos nimimerkin m.k. kuvailemat asiat touteutuisivat, voisin olla melko varma siitä, että ko. teollisuudenala kuihuisi vielä lisää, koska tekijöitä ei löytyisi.

P.S. Mihin tämä maailma menisi, jos duunareita ei olisi ollenkaan? Kuka keräisi roskat, korjaisi putket jne.?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #37 : 21.04.05 - klo:14:23 »
Saattoi tuossa amiskommentissa olla tahallistakin provosointia, huomasit... Ihan asiallistakin väkeä on, sitä on turha kiistää, mutta aivan liian vähän.

Perhetaustasta sen verran että molemmat vanhempani ovat akateemisesti koulutettuja, isä on pappi ja äiti lakimies. Miten niin lakkoilu on hyvä keino? Ei mitenkään. Kyllä saisi ahtaajille ja paperiduunareille kelvata samat palkankorotukset kuin muillekin. Lakkoilun pitäisi aina olla viimeinen keino, ja sitten kun mennään laittomaan lakkoon niin pitäisi olla jo sellaisessa kusessa että ei mitään rajaa. Ahtaajien lakkoilun takia ajetaan paperikoneita alas, kun vienti ei vedä. Siinä menee rahaa hukkaan aivan julmetut määrät, siksi että jonkun saakelin ahtaajan pitäisi saada 20€ enemmän rahaa kuukaudessa. Turpaansa ne kaipaavat ja sillä siisti.

Vahvasta SAK:sta ei suomelle ole MITÄÄN hyötyä. Porvarienemmistöisessä maassa vahvasta duunareitten ammattiliitosta ei ole kerta kaikkiaan mitään hyötyä. Ay-liike sinällään on OK, mutta kun on noin mulkkua porukkaa. Vähän aikaa sitten pidetty LAITON bussilakko oli minulle ainakin ihan tarpeeksi. Olisi pitänyt rapsauttaa AKT:lle tuntuvat sakot, ettei toistuisi tuollainen puuhastelu. Kerrotko minulle, mitä hyötyä porvarille on SAK:sta? Olisi mahtavaa nähdä kunnon kokoomusvetoinen porvarihallitus, joka laittaisi aisoihin tuollaisen touhuamisen.

Kyllä, pitkä opiskelu valuu osittain hukkaan kun verotus on progressiivista. Kyllä, levyseppähitsaajat maksavat veroja, mutta eivät riittävästi. Jos on pienet tulot, niin sitten eletään sen mukaan. Jos jollakulla on isommat tulot kuin toisella, niin ei helvetissä tarvitse jakaa niistä muille. Terveydenhuollosta voisi minusta aivan hyvin ruveta jokainen maksamaan sen mukaan mitä käyttää. Vakuutukset on keksitty. Tietysti pitää saada ilmaista terveydenhuoltoa, jos ei oikeasti ole varaa maksaa, mutta muuten kyllä minusta ihan käytön mukaan.

Tuloerojen pienentäminen on hyvä keino keventää hyvätuloisen kukkaro, ei mitään muuta. Ei köyhien tarvitse missään nälkärajalla elää, kuten eivät elääkään. Mutta eipä kyllä tarvitse duunarinkaan syödä kaviaaria ja ajella mersulla! Kerrotko minulle, miten ihminen rikastuu suomessa työtä tekemällä? Jätetään harvan suuryrityksen johtajisto pois laskuista, niin kylläpä menee vaikeaksi. Ja Torvalds kirjoitetaan ihan yksöisveellä :D

Duunareitten työ raskaampaa kuin korkeasti koulutettujen? Anteeksi jos kuulostan hieman karkealta, mutta tuo on jo melkoista paskanjauhantaa. Automatisaatio on tehtaissa edennyt sille asteelle, että koneet hoitavat työn. Itse voi sillä välin pelata pasianssia tai vaikka runkata, aivan sama. Kunhan katsot että ei vääränvärisiä valoja syty tauluun, niin homma hoituu.

Korkeasti koulutetut ihmiset joutuvat oikeasti käyttämään aivojansa siinä työssä, ja tekevät henkisesti raskasta työtä. Anteeksi jos nyt pahoitan mielesi, mutta työläistaustasi kyllä valitettavasti paistaa aika paljon läpi kommenteistasi. Edelleenkään yhteiskunnassa ei osata ajatella, että henkisesti raskas työ olisi oikeasti raskasta.

Kvaernerin telakoilla työvoimapula? Justiinsahan sieltä lomautettiin porukkaa oikein urakalla. Tilauksiakaan ei tule, kiitos sen että palkkakustannukset ovat liian suuria, ja kilpailukyky on menetetty. Tähän on ajauduttu, kun ei olla tyydytty järkeviin palkankorotuksiin. Edelleenkin kyllä työtä on tarjolla tekevälle.

Kyllä perikato odottaisi meitä, jos duunareita ei olisi ollenkaan. Kysymys on vain siitä, että duunareitten pitäisi tyytyä asemaansa. Työläinen ei ole keskiluokkaa eikä porvaristoa, vaan työläinen ja sillä siistiä.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #38 : 21.04.05 - klo:14:57 »
On olemassa maita jossa rikkaat saavat olla rikkaita ja rahvaat kuolevat katuojaan. Suomessa on pidetty tärkeänä rakentaa kaikille hyvinvointiyhteiskuntaa. En sinänsä osaa olla sitä mieltä että nyt pitäisi lopettaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #39 : 21.04.05 - klo:16:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Rajansa kaikella, mutta minusta on oikeastaan hyvä että opot puhuvat myös amiksesta. Sillä kun on nykyään yleisesti ihan liian huono maine, ainakin täällä päin, ja kyllä tähän maahan ammattiosaajiakin vielä tarvitaan! :)
No, se ei ole hyvä jos puhuvat vain amiksesta, kuten meidän rakas opomme. Ainoa mitä me lukiosta tällä hetkellä tiedetään, on peräisin vanhempainillasta (jossa oppilaiden piti täyttää kyselylappu kiertelemällä luokissa, joissa kerrottiin eri oppilaitoksista) ja yhdestä lukiovierailusta. Ja sama koskee ihan sitäkin, että minne lukiosta sitten voi jatkaa, yliopistoista ei puhuta paljon mitään, ammattikorkeakouluista sen sijaan... :roll:

P.s. Mikko, käytät tosi kaunista kieltä  :lol:  :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #40 : 21.04.05 - klo:17:11 »
Ei yläasteella edes tarvitsisi puhua halaistua sanaa siitä, mitä tapahtuu toisen asteen koulutuksen jälkeen. Kyllä meilläkin oli opot (anteeksi vain) sen tason tolloja, että ei paljoa kannata.

Mitäs siitä lukiosta haluat tietää? Kysy pois niin kerron. Sen verran voin kyllä kertoa, että jos aikoo jatkaa yliopistoon tai ammattikorkeaan, niin ei muuta kun lukioon vaan. Ammatikorkeaan valituista opiskelijoista olikohan 70% tulee lukiosta, yliopistoon melkein kaikki. Eli jos haaveena korkean asteen opinnot, niin sitten lukioon, jos haluaa ammatin nopeasti niin sitten amikseen.

Poissa Henri

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 78
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #41 : 21.04.05 - klo:17:25 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Miten niin lakkoilu on hyvä keino? Ei mitenkään. Kyllä saisi ahtaajille ja paperiduunareille kelvata samat palkankorotukset kuin muillekin. Lakkoilun pitäisi aina olla viimeinen keino, ja sitten kun mennään laittomaan lakkoon niin pitäisi olla jo sellaisessa kusessa että ei mitään rajaa.


Tuossa asiassa olen kyllä täysin samaa mieltä.  Erityisesti ahtaajien lakkoilu tuottaa suuret tappiot. Ja siitä kärsivät kyllä kaikki, eivät pelkästää yritysten pääjehut.


Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Vahvasta SAK:sta ei suomelle ole MITÄÄN hyötyä. Porvarienemmistöisessä maassa vahvasta duunareitten ammattiliitosta ei ole kerta kaikkiaan mitään hyötyä. Ay-liike sinällään on OK, mutta kun on noin mulkkua porukkaa. Vähän aikaa sitten pidetty LAITON bussilakko oli minulle ainakin ihan tarpeeksi. Olisi pitänyt rapsauttaa AKT:lle tuntuvat sakot, ettei toistuisi tuollainen puuhastelu. Kerrotko minulle, mitä hyötyä porvarille on SAK:sta? Olisi mahtavaa nähdä kunnon kokoomusvetoinen porvarihallitus, joka laittaisi aisoihin tuollaisen touhuamisen.


Jos Suomi nyt mielestäsi on niin porvarillinen niin, miksi demarit ovat järjestään vaaleissa joko suurin tai toiseksi suurin puolue. Suomen keskustahan ei varsinaisesti mikää porvaripuolue ole. Sehän ajaa pääasiassa kuitenkin vielä maanviljelijän etua. Teollisuuspyörii kuitenkin yhä edelleen työläisten varassa, vaikka automaatiotakin tosin on jo paljon. Lähes varmasti voin sanoa, että kaikki työläiset äänestävät SDP:tä tai jotain muuta vasemmistopuoluetta. Joten varmastikaan porvarit eivät ole enemmistö Suomessa.
 
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kyllä, pitkä opiskelu valuu osittain hukkaan kun verotus on progressiivista. Kyllä, levyseppähitsaajat maksavat veroja, mutta eivät riittävästi. Jos on pienet tulot, niin sitten eletään sen mukaan. Jos jollakulla on isommat tulot kuin toisella, niin ei helvetissä tarvitse jakaa niistä muille. Terveydenhuollosta voisi minusta aivan hyvin ruveta jokainen maksamaan sen mukaan mitä käyttää. Vakuutukset on keksitty. Tietysti pitää saada ilmaista terveydenhuoltoa, jos ei oikeasti ole varaa maksaa, mutta muuten kyllä minusta ihan käytön mukaan.


Ja hienosti mentäisiin Ameriikan malliin. Yhdysvalloissahan kuitenkin talouskasvusta huolimatta elää suhteellisesti enemmän ihmisiä, jotka ovat köyhyysrajan alla, kuin esimerkiksi Suomessa.

Kommentoin myöhemmin lisää jos jaksan. Nyt loppuu aika.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #42 : 21.04.05 - klo:17:54 »
Kyllä suomi on, ainakin näennäisesti, porvarivaltainen maa. Ongelma onkin siinä että Kokoomus ja Keskusta eivät onnistu tekemään yhteistyötä. SDP on kyllä suurin tai toiseksi suurin puolue, mutta kannatus on silti siinä 25% huitteilla. Vasemmistoliitolla alle kymmenen, ja siinäpä se vasemmisto sitten onkin. Perussuomalaiset, kokoomus, RKP, kristilliset ovat jokseenkin porvaripuolueita, niiden kannatus aikalailla samaa luokkaa kuin vasemmistolla. Keskusta kun lasketaan mukaan, niin ollaankin reilusti 50 paremmalla puolella. Keskustakin kuitenkin jo ehkä siirtynyt ohi Maalaisliiton ajoista, mutta edelleenkään en menisi porvaripuolueena pitämään. Työväenpuolue se ainakaan ei ole. Tässäpä perusteita sille, että suomi on, ja tulee aina olemaan, porvarienemmistöinen maa. Vaalituloksia pitää vaan osata lukea...

Presidentinvaaleissa nyt kerrankin kokoomuksella tilaisuus päästä toiselle kierrokselle. Valitettavasti vaan homma on niin, että kepulaisethan eivät tule asettumaan täysin Niinistön taakse, ja peli on selvä. Toinen kierros itsessäänkin on epävarma, hyvin paljon mahdollista on että Halonen saa yli puolet äänistä jo ensimmäisellä kierroksella.

Jos (ja toivottavasti kun) Niinistö päihittää Vanhasen, on Kokoomuksella jonkinlainen etulyöntiasema vuoden 2007 eduskuntavaaleihin, jos Keskustaan verrataan. Keskustalla olisi silloin takana tappiot sekä kunnalis- että presidentinvaaleissa, ja takana hallituskausi. Kokoomksella olisi taas takanaan reilu voitto kunnallisvaaleissa, ja jos ensimmäistä kertaa päihittäisivät Keskustan ehdokkaan presidentinvaaleissa, niin siinä on kepu hätää kärsimässä. Demareita ei Kokoomus todennäkösesti tule päihittämään, mutta se ei haittaa. Aina ei tarvitse saada eniten ääniä saadakseen pääministerin pallin (vrt. Harri Holkerin hallitus 1987-1991), mutta Kataisesta tuskin on pääministeriksi. Molemmat nuorehkot pääministerit (Aho ja Jäätteenmäki) on media saattanut, osin aiheestakin, aika huonoon valoon, joten pääministerin on parempi olla mies ja yli 40 vuotias. Riippuu tietenkin demareitten tulevasta puheenjohtajasta, miten lopulta käy. Jos Heinäluoma valitaan, saattaa olla mahdollista siihenkin että Kokoomus päihittäisi 2007 jopa demarit. Sitten onkin vaan tarpeen saada välit kuntoon Keskustan kanssa, ja muodostaa kerrankin TOIMIVA porvarihallitus. Heinäluomassa on nimittäin se huono puoli, että oikeistolaiset (lipposlaiset) demarit saattavat äänestääkin protestiksi Kokoomusta, jos puolueen johtoon valitaan vasemmalta laidalta oleva entinen ay-johtaja. Ongelmaksi muodostuu vain se, että tässä maassa ei varmaankaan koskaan ole muodostettu oikeasti toimivaa hallitusta, jossa ei ole mukana demareita. Eipä sinällään, sinipuna on sinällään ollut Lipposen aikana hyvinkin toimiva vaihtoehto.

Kaikki ylläoleva (lukuunottamatta Halosen valintaa presidentiksi, se on läpihuutojuttu) on VAIN ja AINOASTAAN spekulointia, ja suurimmaksi osaksi omia näkemyksiäni siitä miten saattaisi käydä. Tilanne voi myös olla täysin toinen, aika näyttää. Aika loppuu minullakin, olisi kiva jatkaa ikuisuuksia...

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #43 : 21.04.05 - klo:19:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
On olemassa maita jossa rikkaat saavat olla rikkaita ja rahvaat kuolevat katuojaan. Suomessa on pidetty tärkeänä rakentaa kaikille hyvinvointiyhteiskuntaa. En sinänsä osaa olla sitä mieltä että nyt pitäisi lopettaa.
Höh. Miksi AINA kun ehdottaa sitä, että ihmiset oikeasti eläisivät kukkaronsa mukaan, niin sanotaan että se ei ole hyvinvointiyhteiskunta. Eikö se justiinsa jumalauta ole hyvinvointiyhteiskunta, jossa ei osteta sellaista johon ei varaa ole! Vanha kansa sanoo: "Posasta pesee minkä polle aitaa kaataa". Jos on ohut kukkaro, niin sitten ei päästetä pollea tallista miten sattuu rellestämään :wink:

Missään en sanonut, että kaikki pitää karsia. Terveydenhuolto pitää tarjota niille, joilla ei oikeasti ole siihen varaa. Mutta, pentti perusduunarilla kyllä taatusti on varaa maksaa itselleen vakuutus, joka korvaa ne hoidot!

Yllättävän demareilta tuntuu tämä nuori körttikansa minun silmiini, jokseenkin yllättävää (ja samalla valitettavaa). Pitäisi jossakin vaiheessa ymmärtää, että kun väki suomessakin lähinnä vähenee, niin enää ei ole niitä jotka maksavat kaikki nämä palvelut. Ei olla kaukana siitäkään, että Nokia lähtee, ja sitten ollaan muuten kusessa. 1990-luvun alku on pelkkä hetkellinen notkahdus jos joskus Nokia häipyy tästä maasta. Siinä sitten saa olla tyytyväinen kaikesta niistä palveluista ja tuista, joita on maksettu niillä rahoilla, joita yritykset ja hyvätuloiset ovat valtion kirstuun syytäneet.

Koko verosysteemi on tällä hetkellä remonttia vailla, ja nyt ei enää perusparannus auta, kun on päästetty rapistumaan. Ei muuta kun puskutraktori hommiin, kenties vahasta voisi vielä perustukset hyödyntää? Kiire vaan alkaa olla, ennen kuin systeemi sortuu omaan mahdottomuuteensa. Hommahan kusee niin täydellisesti reisille, että ei mitään rajaa...

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä teet elääksesi?
« Vastaus #44 : 21.04.05 - klo:20:39 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ei yläasteella edes tarvitsisi puhua halaistua sanaa siitä, mitä tapahtuu toisen asteen koulutuksen jälkeen. Kyllä meilläkin oli opot (anteeksi vain) sen tason tolloja, että ei paljoa kannata.

Mitäs siitä lukiosta haluat tietää? Kysy pois niin kerron. Sen verran voin kyllä kertoa, että jos aikoo jatkaa yliopistoon tai ammattikorkeaan, niin ei muuta kun lukioon vaan. Ammatikorkeaan valituista opiskelijoista olikohan 70% tulee lukiosta, yliopistoon melkein kaikki. Eli jos haaveena korkean asteen opinnot, niin sitten lukioon, jos haluaa ammatin nopeasti niin sitten amikseen.
Ainevalintakortit. Tarvitseeko täsmentää? Ja mistä saa kirjoja ostettua ja kuinka hirviästi ne maksaa?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna