Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XI  (Luettu 46016 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #45 : 19.11.23 - klo:09:15 »
Jeesuksen ruokavalio pelastaa.

Jeesus pelastaa, muta ei ravintoterapeuttina.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #46 : 19.11.23 - klo:10:06 »
Jeesus pelastaa, muta ei ravintoterapeuttina.

Jos se Jeesuksen ruokavalio tarkoittikin ehtoollisleipää ja -viiniä, niin kyllähän se pelastaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #47 : 19.11.23 - klo:10:16 »
Jeesuksen ruokavalio pelastaa https://maansuola.fi/jeesus-ruokavalio-pelastaa/  :eusa_pray:

Jaa niin ilmaston pelastaa. Mikä ettei, mutta taidetaan tarvita toimia muutenkin kuin ruokavalion saralla.

Ihmettelin kun väitettiin, että D-vitamiinin puutos olisi ollut ongelma. Ehkä peittävimmin pukeutuvilla. Minulle on väitetty että aika pienet määrät auringonvaloa riittäisivät tarpeen tyydyttämiseen. Entäs se C - jos ja milloin villivihanneksia on ollut saatavilla, niin luulisi että niistä saa. Osattiinkohan hapattaa?

Mistähän sienten käyttöä koskeva väite on peräisin? Kaveri oli Jordaniassa arkeologina ja väitti että maassa kasvaa kolme sientä ja nekään ei syötäviä. Joskus aiemmin oli se Mamren tammikko ja Libanonissa setriä, voi olla että ne tarvitsee sieniseuralaisia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33811
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #48 : 19.11.23 - klo:10:17 »
Viisi leipää ja kaksi kalaa pelasti suuren miesmäärän.

Tänään minä valmistan kalakeiton kirjolohesta josta toinen file graavattiin. Pari ateriaa on 'pelastettu' !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #49 : 19.11.23 - klo:14:31 »
Viisi leipää ja kaksi kalaa pelasti suuren miesmäärän.
Aamen! Pienen pojan eväät, viisi leipää ja kaksi kalaa, ovat täydelliset eväät.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #50 : 19.11.23 - klo:14:31 »
Jeesus pelastaa, muta ei ravintoterapeuttina.
Jeesukselle on kaikki mahdollista. Hän on Kaikkivaltias, mikään ei ole Hänelle mahdotonta.   :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33811
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #51 : 02.12.23 - klo:09:11 »
Vaikka sieni -ja kaaliruoat ovat minulle huonosti sopivia, laitan tänään metsäsienikastikkeen jauhoisten perunoiden ja parsakaalin kanssa.

Nyt koetan olla laittamatta mitään joululta maistuvaa. Ei rosollia, ei liepeäkalaa ei torttuja ( paitsi osto-sellaisia on muutama ).

Juustoja söimme eilen omenan kera sellaisenaan kun piparkakkuja eikä edes keksejä ollut. Joimme vettä. Punaviini ostetaan vasta oluksi.

Jotain naposteltavaa saisi olla urheilukisojen ajaksi. Hedelmiä kyllä on, mutta jotain muuta saisi olla...
Ai niin on taateleita, joulukakkua varten, mutta päätinhän ettei mitään jouluista.

Ni nyt sen keksin, Pop corneja laitan ison kattilallisen.

                                                                 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #52 : 21.12.23 - klo:05:13 »
Kuulkaa kaikki kansa.

Mahtaako joku koyikokki tai paremmin kotileipuri vaivattomasti muistaa homperskojen reseptiä?  Koska en itse ehdi tai viitsi tai no niin, en oikein ehdikään etsiä sitä foorumin uumenista nolottaa edes kysellä,  mutta siis jos ja niinpoispäin ja selittelyt sikseen. 

Meidän vanhukset toivovat että leipoisin heille sillä äitee 93 ei ole aikoihin jaksanut ja alkuaan se oli minun hommani joskus silloun joskus kun vielä asuin kotona. 

Ne ruskeat siirappipiparkakut jäivät aina syömättä,  minä ne pistelin kun teki makeaa mieli  ja niitä riitti noin maaliskuuhun.  En tiedä,  miksi ne leivottiin.  Tortut teen valmiiseen voitaikinaan ja valmiista luumumarmeladisya,  kyl ne kelpaa,  mitään kanelipullaa en tee kun isä sai viimein noin 90 ikäisenä sanottua ettei pidä kanelista kuten en oikein itsekään.  Teen pullataikinasta semmoisia vaniljaviinereitä,  kaulittu taikina sivellään voilla ja siihen vaniljasokeria ja taikinalevy taitetaan kahtia ja siitä viipaleita jotka kieritetään kuin semmoinen lanka, josta tehdään nauhaa,  huh,  en kyl osaa mitään selittää,  joka tapauksessa se nauha kiertyy itsestään solmuun.  Luultavasti jokainen tämän tietää mutta väsyneenä sitä kirjoittaa kaikenlaista turhaa. 

Jos jaksan ja ehfin teen sämpylöitä niille.


Eihän siinä muuta,  kuin ihmettelemään kuinka ne kaikki matkaavat täältä Kotkaan.  Kai siellä täytyy poiketa, täytyy saada joku vapaaehtoinen ruokkimaan siilit vaan sitten. Yhden yön voin olla poissa kotoa  kun heitän matoset kuppeihin lähtiessä,  mutta seuraavana iltana tarttee tarjoilla uusi matosatsi.  Etenkin Xander on  heti kupilla, kun se täyttyy.  Vanhukset eivät enää jaksa pitempiä vierailuja kuin varttitunnin ja parasta on puhelu,  itsekään en enää jaksa mitään Kymenlaakson kierrosta ja Lapsi nume. 1 joka asuu Karhulassa koirineen ja miehineen potee koronaa eli logistiikka tässä saattaa pettää.  Täytyy kysellä miten sisko surffaa, täytyy nuo lahjatkin saada perille mutta nehän divät kuivu pilalle.


Huh,  mutta se homperska siis jos joka niitä leipoo olisin kiitollinen reseptistä.  Tulee hirveät jauhosulkeiset mutta kun ei ne enää monia jouluja täällä torttuja maistele,   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33811
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #53 : 21.12.23 - klo:05:41 »

        200g voita  (sulata osittain)
        200g sokeria
        1munan keltuainen
        1rkl siirappia
        1tl kanelia
        2 tl soodaa
        5,5dl vehnäjauhoja

   Sekoita kaikki aineet sekaisin ja leivo pyöryköitä paista 200asteessa Tulee 30-40kpl
...   

               :114:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #54 : 21.12.23 - klo:06:22 »
Kiitos,  rakas Riitta-mummi! :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33811
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #55 : 21.12.23 - klo:09:59 »
Tänään on Suutarinlohen vuoro.
Jos olisi ollut liivatelehtiä kaapissa, olisin hyytelöinyt liemen.


https://kalaruoka.fi/reseptit/perinteinen-suutarinlohi/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33811
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #56 : 01.01.24 - klo:12:00 »
Jouluruuista ei ole paljon enää jäljellä. Lasimestarin silli on purkissaan ja haudutettu punakaali samoin. Niissä on etikkaa ja se säilyttää.

Kinkun lopusta keitin eilen hernerokan, jolla vuosi 2024 vaatimattomasti mutta maukkaasti aloitettiin.

Roskiin piti heittää kaksi rutikuivaa torttua ja pikkuruisen tuuvinkia. Nekin surren säästeliäänä emäntänä heitin.
Pihalla näkyi yksi nälkäinen varis etsivän hangesta syötävää. Luulen sen olleen jäätynyttä oksennusta. Olihan viimeyönä ostarilla tavanomainen meno uunnavuonna.

Paukuista huolimtta nukuin hyvin. Jo yhdeksön jälkeen olin unessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #57 : 03.01.24 - klo:03:12 »
Keittiössäni tapahtui jotain ihmeitä, kun jääkaapista siivoamistani nahistuneista juureksista ja kaalinkannikasta, yli-ikäisestä hapankaalista ja pakastetusta tillistä sekä jo vähän epäilyttävältä vaikuttaneesta kypsästä sianlihapalasta kehkeytyi herkullinen kaalikeitto. Edes se kaikkein paras mauste eli nälkä ei nyt selitä, sillä koko joulukausi tuli syötyä turhankin tukevasti

En ole oikein ollut kaalisopan ystävä, ennen kuin tajusin että siinä pitää olla mukana hapankaalia ja tilliä. Pelkästä hapankaalista tulee liian hapan, mutta noin puoliksi kun pistää tuoretta ja hapanta, tulee sopiva.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33811
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #58 : 03.01.24 - klo:06:52 »
Hapankaalin ystävänä laitan hapankaalia kaalikeittoon, mutta tilli ! Tilli on suomalaisten suosikkiyrtti, mutta minä tykkään laittaa sitä vain kalaan ja tillilihaan ja kesäkeittoon. Jotenkin sen maku on niin voimakas, että se rajoittaa. Persilja, toinen suosikki, sopii helpommin.
Muita yrttejä kokeilen liha- ja kanaruokiin sekä aasialaisiin hörsötyksiin. Niilllä voi säveltää aina uuden 'melodian'.

Äiti opetti: Jos liha haiskahtaa tai on niljakas, laita se joksikin aikaa etikkaveteen !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #59 : 03.01.24 - klo:09:46 »
^ Ehkäpä hapankaalin hapolla on sama vaikutus kuin etikalla äitisi ohjeessa?

Minäkin ihmettelin ensin tilliä kaalikeitto-ohjeessa, mutta päädyin kokeilemaan ja totesin, että hyvin se siihen sopii. Eihän se oikeastaan ole sen kummempaa kuin juurikin tilliliha, josta kyllä pidän.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.