Kirjoittaja Aihe: Pelastusvarmuus  (Luettu 44168 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #120 : 24.05.20 - klo:19:01 »
Pelastusvarmuus.

JKälleen yhtä omituista kaanaankieltä kuin joku alatie.

Mitähän Jumala mahtaa ajatella, kun puhumme vaikeampia kuin Hän?   :003:  Kristusta ymmärsivät kaikki kuulijat, jos nhän olisi horissut käsittämättömiä kyllä olis kuulijat kaikonneet. 

Jos tahtoo sinne erämaahan saa ehkä ensimmäisenä hellittää rakkaasta puheenparrestaan.  Uskaltautua etsimään arkikielen polkuja.  Luulenpa että siinä jäätiin kotiveräjille.  :icon_confused:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #121 : 24.05.20 - klo:19:02 »
Tässä kokonaan mihin seppos´lle vastasin. Jäin ihmettelemään mistä tuo oli leikattu.
...




Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #12 : 03.08.16 - klo:19:52 »
Lainaus
Histan häissä (oikeissa) Ruotsista paikalle hankittu Rosenius kysyi Stenbäckiltä pelastusvarmuudesta ja vastaus oli jatkuvasti kieltävä. Lopuksi hän kysyi "entä jos nyt kuolisit miten sinun kävisi" Vastaus oli se on yksi Jumalan armollisessä kädessä. Tämän jälkeen hän meni ja kirjoittu tutun virren "Silmäisi eteen Jeesus".

Jos minulta kysytään pelastusvarmuudesta, niin minulla ei ole kuin luottamus armolliseen Jumalaan, että hän voi syntisen armahtaa. Ei siis sinnepäinkään kuin evenkelikaalit sitä kauppaavat. Pelastusvarmuus ei tuote, jolla kehuskellaan ja joka otetaan tai saadaan oikeaan ryhmään kuulumalla.

Edellä oli siis henkilökohtainen tuntoni asiassa. Tuntekoon toiset vapaasti kuin haluaa, mutta monia heitä pidän hiljaisessa mielessäni armon varkaina.




Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #13 : 03.08.16 - klo:20:37 »

Kirjoitit seppos hienosti tuosta Stenbäckin ja Roseniuksen kohtaamisesta. Ei ole kauan kun luin Oravalan Erämaan profeetan ja juuri tuo kohta oli se mikä minustakin on oikein.
Se mikä sopii toiselle uskolle, ei olekaan toiselle tarkoitettu. Minä en ole niitä joita tuuditellaan tietyn tyylisillä puheilla ja musiikilla ' olemaan uskossa'.

Sen kaltaisiin nojapuihin tai kainalosauvoihin nojaaminen ei vie eteenpäin, vaan matkamies jää pitämään seuraa samankaltaisten seuraan. Viihtyy sijoillaan,  eikä korpitaival eikä ruisleipä maistu.
 Uskominen ei ole haaveilua helmiporteista ja lasimeristä, vaan jotakin paljon karumpaa. Taistelua elämästä ja kuolemasta se on.
Syvässä synnintunnossa, ja armon varassa matkaa tehdään. Jeesus matkakumpp

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #122 : 24.05.20 - klo:19:06 »
Tässä kokonaan mihin seppos´lle vastasin. Jäin ihmettelemään mistä tuo oli leikattu.
...


Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #12 : 03.08.16 - klo:19:52 »
Lainaus
Histan häissä (oikeissa) Ruotsista paikalle hankittu Rosenius kysyi Stenbäckiltä pelastusvarmuudesta ja vastaus oli jatkuvasti kieltävä. Lopuksi hän kysyi "entä jos nyt kuolisit miten sinun kävisi" Vastaus oli se on yksi Jumalan armollisessä kädessä. Tämän jälkeen hän meni ja kirjoittu tutun virren "Silmäisi eteen Jeesus".

Jos minulta kysytään pelastusvarmuudesta, niin minulla ei ole kuin luottamus armolliseen Jumalaan, että hän voi syntisen armahtaa. Ei siis sinnepäinkään kuin evenkelikaalit sitä kauppaavat. Pelastusvarmuus ei tuote, jolla kehuskellaan ja joka otetaan tai saadaan oikeaan ryhmään kuulumalla.

Edellä oli siis henkilökohtainen tuntoni asiassa. Tuntekoon toiset vapaasti kuin haluaa, mutta monia heitä pidän hiljaisessa mielessäni armon varkaina.




Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #13 : 03.08.16 - klo:20:37 »

Kirjoitit seppos hienosti tuosta Stenbäckin ja Roseniuksen kohtaamisesta. Ei ole kauan kun luin Oravalan Erämaan profeetan ja juuri tuo kohta oli se mikä minustakin on oikein.
Se mikä sopii toiselle uskolle, ei olekaan toiselle tarkoitettu. Minä en ole niitä joita tuuditellaan tietyn tyylisillä puheilla ja musiikilla ' olemaan uskossa'.

Sen kaltaisiin nojapuihin tai kainalosauvoihin nojaaminen ei vie eteenpäin, vaan matkamies jää pitämään seuraa samankaltaisten seuraan. Viihtyy sijoillaan,  eikä korpitaival eikä ruisleipä maistu.
 Uskominen ei ole haaveilua helmiporteista ja lasimeristä, vaan jotakin paljon karumpaa. Taistelua elämästä ja kuolemasta se on.
Syvässä synnintunnossa, ja armon varassa matkaa tehdään. Jeesus matkakumpp

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #123 : 24.05.20 - klo:19:10 »
Siis nyt en ymmärrä mutta enhän minä mitään ymmärräkään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #124 : 24.05.20 - klo:19:19 »
Kaikki eivät kuitenkaan kestä kuolemaansa asti uskomalla omavoimaisesti noin, vaan he luopuvat uskostaan, ja pelastusvarmuuskin haihtuu siinä samalla kuin syksyinen aamu-usva. Siksi luterilaisen pääperiaatteen mukaan pelastusvarmuus on tuntematon käsite körttiläisyydessä.


Heh, tul pois piilosta...  Kyl sen tiet että luterilaisen pääperiaatteen mukaan synneistä suurin  on se, ettrei luota Jumalan hyvyyteen ja se koskee juuri pelastusta ilman ehtoja.  Sitä minulta ette vie, viekää se körttimekko ja seurat ja oma seuranne, vaan siitä minä pitelen kiinni viimeiseen veripisaraan... Kyllä varma on niin, se on paras ja ainut mikä minulla on. 

On sitä yritetty mutten uskalla sanoa missä ja milloin.  Olkaa huoleti, ennen foorumin aikaa.  :icon_cool:

Eipäs vaan viety.  :109:  Viis minä mistään varmuuksista tai muista tunne-elämän kokemuksista, vaan  varmasta pelastuksesta Kristuksen tähden. Ellei kelpaa niin saahan sitä kai ilman olla ja armosta pelastua silti, niin on, vaan kokeilkaapas tosissanne elää kokonaan siitä luopuen!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #125 : 24.05.20 - klo:19:47 »
Ymmärrän niin että Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja haluaa että kaikki pelastuvat.
Jeesus on kuollut kaikkien ihmisten syntien tähden,
Mielestäni tänä on varmaa, tehty valmiiksi meidän puolestamme.
Saanko kysyä, mikä on ihmisen osa tässä pelastuskysymyksessä?
Minulla on siitä jonkinlainen käsitys, mutta en osaa muotoilla sanojani oikealla tavalla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #126 : 24.05.20 - klo:19:57 »
Ymmärrän niin että Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja haluaa että kaikki pelastuvat.
Jeesus on kuollut kaikkien ihmisten syntien tähden,
Mielestäni tänä on varmaa, tehty valmiiksi meidän puolestamme.
Saanko kysyä, mikä on ihmisen osa tässä pelastuskysymyksessä?
Minulla on siitä jonkinlainen käsitys, mutta en osaa muotoilla sanojani oikealla tavalla.

Tästä on jokaisesta liikkeestä joku ymmärtänyt ytimen ja sanonut jokseenkin näin: 

Minä naulat teroitin joilla löin sun ristihin.

................

Itse ajattelen että se on ei-mitään-osaa.  Synnintuntokin on käsitetty Jeesuksen aikana niin toiseksi kuin nyt, se oli hätää elämästä, lapsesta, sairautta, kipua, nälkää, puutetta... aivan niin.  Ei se ollut pahuus johon huudettiin armoa, ehkä pahoihin henkiin sentään.  Pietari sanoi, mene pois minun edestäni, minä olen syntinen mies.

Toisinaan, että se todellisuudessa onkin elämä Kristusta seuraten.  Joten pieleen meni ja nämä ovat pelkkiä löpinöitä lepopäivän ratoksi. 

En siis syytä ketään, olihan minulla Raamattu ja  lukitaito, mutta toivoisin että minulle olisi opetettu tämä, eikä höpisty mitään jonninjoutavia uskossapysymisiä nuorena... ja vähin niitä höpöttäjiä on riittänyt myöhemmin ihan kautta elämän matkaa.

.......................

Kirjoittakaa hälle toiset kanssa ja minä pyytäisin, mietitymmin kuin mitä ensin mieleen vilahtaa ja suomeksi kiitos.
« Viimeksi muokattu: 24.05.20 - klo:20:03 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #127 : 24.05.20 - klo:19:59 »
Jumala on antanut ihmiselle pelastusmahdollisuuden antamalla Jeesuksen kuolemaan
ristille meidän syntiemme tähden.
Uskomalla sydämestämme tämän omalle kohdallemme saamme kokea pelastuksen.
Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, olemme saaneet Pyhän Hengen,
saamme kokea uuden voiman, saamme muuttua ja uudistua, iloita Herrassa.
Saamme uskoa, luottaa, toivoa, rukoilla, kokea myös pelastusvarmuutta.
Jeesuksen pelastustyö on varma, Hänen ristin juurella saamme omakohtaisesti kokea apua
maailman myllerryksissä.
Joh. 3:16
 :109: :eusa_pray:

Tuollaista tänne kirjoitin...liian monisanaisesti...liian omavoimaisesti...
Tähän löytynee joku sopivampi sanamuoto, mielelläni lukisin.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #128 : 24.05.20 - klo:20:04 »
Kiitos Leena, yritän ymmärtää.

Joku kuitenkin on, koska kaikki ihmiset eivät pelastu, vaikken minä tiedä...mutta eiköhän se
ole Raamatun mukaistakin, suuri osa joutuu kadotukseen.
Itse koen tärkeäksi sellaiset kuin esim.
syntien tunnustaminen, syntien anteeksipyytäminen, parannuksen teko, kilvoittelu...
Jumala vaikuttaa minussa tahtomisen ja tekemisen, Pyhä Henki johdattaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #129 : 24.05.20 - klo:20:06 »
vn, paljon sait arkikieltä aikaan ja se on jo puoli voittoa, kun on kai tarpeetonta tehdä Pyhän Hengen tehtävästä sanan aukaisijana ihan mahdoton missio... 

 Meillä on yksi ainoa kuva siitä tuomiosta.  Minulla oli jano... nälkä... olin koditon... alaston... sairas... vankilassa...

ettekä te minua armahtaneet!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #130 : 24.05.20 - klo:20:11 »
Arjen kristillisyys.
Toivo, luottamus, ilo, rauha.....merkkejä siitä että on lyhyet tilivälit Jumalan kanssa...
rukous, hiljentyminen....elävä ja toimiva omatunto...Jumala puhuu omassatunnossa,
olosuhteissa, Raamatussa

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #131 : 24.05.20 - klo:20:14 »
Ja ehkä niinkin että Jumala voi kääntää ihmisen puutteet ja virheet parempaan suuntaan.
Seurakuntayhteyskin, yksinäinen puu palaa huonosti.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #132 : 24.05.20 - klo:20:19 »
Kiitos Leena ajatusten vaihdosta!

Siunausta ja hyvää vointia sinulle!

 :039: :109:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #133 : 24.05.20 - klo:20:19 »
Jatkan hieman.  Minullehan on siis opetettu, ja körtti oli kyllä niin viimmisen päälle, että nämä teot ovat Jumalan Hengen tekoja joita me emme huomaa itse, tulimme muuten vain  tehneeksi.  Sen takia tuomiolla kysyttäisiin että milloin med näimme sinut ...... emmekä sinua palvelleet.

 Silloin on paino sanalla m i l l o i n.  Eli oho, kun en huomannutkaan.

En usko sitä.   Juttuhan jatkuu, 

kaikki minkä olette tehneet y h d e l l e vähimmistä veljistä, olette tehneet minulle... tai jättäneet tekemättä.

Sitä olisi kilvoittelu, nyt luulen, toisen ihmisen auttamista ja armahtamista, lohduttamista ja rohkaisemista.

Minä siis luulen.  En tiedä.  Älä ainakaan ahdistu, minä pyydän.

................................................

Jos mitä kaipaan körtteihin on rippi. 

Kuulemma kasvattaa omavoimaisuutta.

Eipä elämä juuri päästäis sitä kasvamaan, mutta, no, ja olkoon.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #134 : 24.05.20 - klo:20:20 »
Kiitos Leena ajatusten vaihdosta!

Siunausta ja hyvää vointia sinulle!

 :039: :109:

Kiitos itsellesi!  Jeesus myötä!   :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.