Kirjoittaja Aihe: Mita kirjoituksemme kertoo meista?  (Luettu 3521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« : 21.06.07 - klo:12:28 »
Luin Philip Pullmanin Universumien tomu (suosittelen!)trilogian toista osaa 'salaperainen veitsi' ja tuli aivan hassu olo. Rivien valista pystyi "lukemaan" yllattavan paljon kirjailijasta ja hanen mieltymyksistaan (kahvi, retkeily ym.) siispa ryhdyin pohtimaan...

Tottakai on hyva kirjoittaa itselle tutuista aiheista, koska vain niihin saa tarvittavaa syvyytta. Kuitenkin eiko todellista taitoa osoita kirjoittaminen uskottavasti oman elinpiirin ulkopuolella olevista asioista (Sinuhe Egyptilainen!).

 Ja entas sukupuolten ajattelun erot: Onko mahdollista kirjoittaa uskottavia ja aitoja mies- ja naishahmoja. Suosikkikirhoihini kuuluvat Taru ja Tarmo Vayrysen fantasia kirjat ehka osaltaan juuri siksi, etta maailma on ehea koska siina on seka mies- etta naisnakokulmaa (miehet ja naiset kun tuppaa ajatella vahan erilailla, sen kummemmin yleistamatta :lol: ) Lempikirjailijani Jostein Gaarder osaa myos hyvin elaytya monenlaisiin eri hahmoihin. Ja ehkapa J.K Rowlinginkin yksi suosion salaisuus on se, etta han kirjoittaa uskottavasti, niin tytoista kun pojistakin.

Tossa oli nyt aiheena fiktio, mut asia erikseen on viela kaikki muut kirjoitelmat. Mita ne kertovat meista ja mita me annamme niiden kertoa? Herasko ajatuksia? Jos niin kavi, kerro toki muillekin...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« Vastaus #1 : 21.06.07 - klo:12:54 »
Noista kirjailijoista tuli mieleen itseäni tässä viime aikoina järkyttäneitä totuuksien paljastumisia kirjailijoista, joiden töistä tykkään. Loistavaa fantasiakirjailijaa Robin Hobbia olin jostain syystä alusta alkaen pitänyt miehenä ja kun ilmeni, että kirjailija onkin nainen, olin jostain syystä valtavan järkyttynyt. Eihän sen pitäisi vaikuttaa kirjasta pitämiseeni? Tietysti siitä lähtien olen nähnyt kirjat ihan eri valossa...

Samaten toisesta scifi- ja fantasiakirjailijasta Orson Scott Cardista paljastui epämiellyttäviä poliittisia kantoja ja nyt kun ne tietää, ovat ne kyllä luettavissa hänen kirjoistaankin. Jotenkin liika informaatio kirjailijasta tappaa vain tarinaan ja kirjaan keskittymisen, ehkä seikka korostuu fantasiakirjallisuudessa, jossa ajatuksena onkin paeta toisiin maailmohin.  Onneksi on Neil Gaiman, joka on henkilönäkin yhtä hurmaava kuin kirjalliset työnsä.

On kyllä raivostuttavaa lukea sellaisia kirjoja, joissa sukupuoliroolit ovat epäuskottavia, itse nyt tietenkin kiinnitän lähinnä huomiota naishahmojen kuvaukseen. Olen myös joissain kirjoissa kiinnittänyt huomiota epäuskottaviin mieshahmoihin, liian ns. täydellisiin.

Poissa Maikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 39
Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« Vastaus #2 : 22.06.07 - klo:09:56 »
Ai mitä kantoja Orson Scott Cardilla on? Tietty jos ajattelee vaikka Enderiä niin kyllähän siinä (ihmis)henki painaa aika vähän kun yritetään pitää järjestelmää koossa, mutta tarkoititko tätä?

Spoilerivaroitus (Lordi Kultainen -sarja) tähän väliin.
Hobbin kohdalla jäin miettimään, että jos kirjailija olisi ollut mies, niin olisiko tarina päättynyt toisin. Siis Fitzin ja Narrin tarina. Odotin koko ajan onnellista loppua, ja kun sen sijaan tulikin lällyromanttinen loppu - se oli järkytys! Jotenkin koko tarinalta meni pohja pois.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« Vastaus #3 : 24.06.07 - klo:10:53 »
Lordi Kultainen sarjan loppuhan oli ihan peruskamaa fantasian maailmassa. Sarja oli ihan mahtava, mutta kyllä yhdyn Maikin mielipiteeseen pohjan putoamisesta.

Luin Jonathan Stroudin Bartimeus trilogian jo jonkin aikaa sitten loppuun, ja sen loppu oli mielestäni hyvä. (spoilereita) Mitä kertoo kirjailijasta ja hänen mielikuvituksestaan se, että kirjan yksi kolmesta päähemnkilöstä saa komean lopun, kivalla tavalla. Tarkoitan siis että erittäin rumalla ja väkivaltaisella, ja kaiken lisäksi noin 10-15 vuotiaille tarkoitetussa sarjassa.

Philip Pulmannin Universumin tomun loppu kertoo miehestä varsin paljon. Jos jokau ei ole sarjaa lukenut, kannattaa lukea. Kirjasta muutoin tykkäsin, lopetus ei jotenkin lysähti.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« Vastaus #4 : 24.06.07 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Maikki"
Ai mitä kantoja Orson Scott Cardilla on? Tietty jos ajattelee vaikka Enderiä niin kyllähän siinä (ihmis)henki painaa aika vähän kun yritetään pitää järjestelmää koossa, mutta tarkoititko tätä?


Wikipedian mukaan kirjailja on aika vanhoillinen mormoni ja aika kärkäs ilmaisemaan mielipiteitään esim. homoliitoista (syntiä). Ja itse olen vain Alvin-sarjaa lukenut ja siitä näitä vanhoillisia kantoja voi kyllä aika helposti lukea.

Ja en ole vielä lukenut Lordi Kultaista loppuun (ei vain saa aikaiseksi), että ei nyt tarkempia spoilauksia enää!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« Vastaus #5 : 18.12.09 - klo:21:44 »
Mitä kirjoitukset foorumilla kertoo minusta?
Itsearviointi: Häilyvä,riidan haastaja  :icon_wink: , itsenäinen, "vedättäjä"(älä tule liian lähelle :icon_wink:)... etsijä, kaipaa jo "kotiin".. :icon_cool:


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mita kirjoituksemme kertoo meista?
« Vastaus #6 : 19.12.09 - klo:11:21 »
- Mitä nimimerkkini kertoo minusta?  No, tosissaan kyllä, mutta ettei vaan vähän kosiskeleva?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.