Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen IX  (Luettu 34924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Tämän luin / Tätä luen IX
« : 07.11.14 - klo:08:29 »
E-E S:n  aamun lehdessä oli hieno juttu. Voisin kuvitella itseni tällaiseksi kirjailijaksi. Aine voisi olla esim.
Ajatuksia kaivon tyhjentämisestä.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/11/06/kokemuskirjastossa-ei-maistu-kuiva-paperi-vaan-eletty-elama?ref=paijat_hame-section-teaser-latestCurrent-teaserCategoryMain
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tätä luen IX
« Vastaus #1 : 07.11.14 - klo:09:12 »
   
   Anni Kytömäki: Kultarinta

Anni Kytömäki (körtillinen sukunimi) (s.1980) on koulutukseltaan luontokartoittaja. Hän on työskennellyt kansalaisjärjestöissä ja muusikkona. Kotiseudullaan vanhassa Hämeessä (Wanhassa Hämmeessä!) hän kulkee harjuilla, soilla ja sammalmetsissä, kuuntelee tuulta ja etsii polkuja tarinoihin, jotka saattoivat olla totta. (etulieve)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #2 : 08.11.14 - klo:07:51 »
Viime aikoina olen lukenut muutamaa tekstiä yhä uudestaan oppiakseni ne ulkoa. Ensi-ilta meni jokseenkin hyvin, vaikka yksi virke pääsikin unohtumaan.

http://www.kaakko135.fi/tapahtumat/elama-yhta-sirkusta-runokuvaelma-ensi-ilta-7112014

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #3 : 08.11.14 - klo:08:15 »
Hyvä Pena !   :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #4 : 08.11.14 - klo:15:30 »
Martti Luther isänä ja puolisona  ;

http://www.esse.fi/1536-rakkaus-pelasti-lutherin
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #5 : 08.11.14 - klo:20:18 »
Runokirjojen ohella on kirjastosta lainalla Markku Ojasen Hyvinvoinnin käsikirja.
Markku Ojanen on psykologian emeritusprofessori, joka tunnetaan myös onnellisuusprofessorina. Hän on julkaissut useita teoksia psykologiasta, uskosta ja yhteiskunnasta.

Ja Askel-lehtikin lainassa.
Joskus lainaan lehtiä, selailen niitä vaikken kaikkea luekaan.
Samoin cd:tä lainailen toisinaan.

Lehtien lukusali on hyvä kyllä kirjastossa mutta nykyään useimmiten tuon lehdetkin kotiin luettaviksi jos löydän kiinnostavia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #6 : 09.11.14 - klo:19:53 »
Sattuipa kummallisesti. Leena käytti jossakin kirjoituksessaan muutaman säkeen Viisauden kirjasta ( Viis... )

Olin  muutamaa päivää aiemmin lainannut Vanhan Testamentin Apogryyfikirjat, joita en ollut
koskaan tutkinut, sillä hengellinen lukemisto on minulle ikääni nähden melko uutta, Raamattua ja viidesläisyyden ja vapaiden suuntien kustanteita lukuunottamatta.

Nyt olen selaillut sitä jonkin verran ja kiinnostukseni Viisauden kirjaan heräsi. Siinä on minusta aivan oikeita näkemyksiä. Miksi sitä ei ole otettu nyky-Raamattuun, on kai se ettei kirjoittaja nimestään huolimatta ole kuningas Salomo, vaan pidetään häntä kreikkalaisena, Platonilta oppinsa saaneena.
Toinen asia on se , että jos nähdään kirjoittajan tarkoittavan itseään, se on melko ylpeilevää puhetta. Kuitenkin, mitä tähän mennessä olen lukenut, kahdeksan lukua, se on viisautta vaikka toistaakin itseään. Kuten Sananlaskutkin tekevät.

Sirakin kirjaa olen joslkus nähnyt siteerattavan. Sen saatan myös lukea.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #7 : 12.11.14 - klo:07:59 »
Viidestä varaamastani kirjasta kolme on tänään lainattavissani: C Jung, T Mannermaa ja Ignatius Loyola.
Kirja Franciscuksesta ja Petri Merenlahden Ihmisen näköinen jumala ovat vielä lainassa. Olen 1. jonossa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #8 : 12.11.14 - klo:08:22 »

   Olen päässyt kiinni Anni Kytömäen Kultarintaan.
Kuusisataaneljäkymmentäneljä-sivuinen teos "... maalaa pienillä, tarkoilla siveltimenvedoilla eeppisen tarinan 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä. Kultarinta hehkuu sammalten tuhansia värejä, vaeltaa korpien uumeniin ja kipuaa karhunkallopetäjään. Levollinen ja inhimillisyydessään ajaton esikoisromaani rakentuu taiten viritetyistä kohtauksista ja käänteistä, joita synnyttää arvaamaton ja oikullinen elämä itse." (takakansi)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #9 : 12.11.14 - klo:19:48 »
Olen edennyt neljäkymmentä sivua Tuomo Mannermaan kirjassa Pieni kirja Jumalasta. Hän kirjoittaa kaunista kieltä
jota minun oli aluksi hieman vaikea sisäistää. Nyt olen !V luvussa Lahja. Nyt löytyi jotakin uutta ja suurta:

Kristuksessa on ilmennut Jumalan ystävällisyys ja ihmisrakkaus, filantropia.
Luther tähdentää, ettei koko Raamatussa ole suloisempia sanoja Jumalan
armosta kuin nämä kaksi: ystävällisyys ja ihmisrakkaus.
Koira, hevonen ja delfiini ovat ihmisrakkaita, jatkaa Luther. Niillä on luonnostaan
halu ja rakkaus ihmiseen. Samanlainen halu ja rakkaus ihmisiin on Jumalalla.
Hän ei ole osoittanut vain suopeaa mielialaa heitä kohtaan. Jumala ei vain ota
ihmisiä vastaan ja siedä heitä ympärillään. Hän etsiytyy heidän luokseen ja
pitäytyy heihin ollakseen heidän kanssaan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #10 : 14.11.14 - klo:16:22 »
Ignatius Loyolan Pyhiinvaeltajan kertomus on edennyt kohtaan jossa Pyhiinvaeltaja joutuu neljän kirkonmiehen kuulusteluun puhumisistaan Salamancassa.
Tekstissä tulee eteen mm. kuolemansynnit ja lievät synnin . Niitä googlaillessani löysin tämän tekstin Paavalin seurakunnan sivuilta.  Aiheesta on myös Jaakko Heinimäki kirjoittanut kirjan, josta lähdetieto tekstin alla.

Erityisesti kirjoittajan esiin ottama ylpeyden synti on minulle tuttu.

https://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/paavali/hengellinenelama_0/kuolemansynnit-mitaneoikeinovat.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #11 : 15.11.14 - klo:09:49 »
Mulla on kirjastosta nyt runokirjojen ja askartelu- ja käsityölehtien lisäksi fil. maist. Kai Vakkurin kirja jota olen eilenkin lueskellut.
Kirjan nimi Leikki ja luovuus.
Ihan hauskaa luettavaa esimerkkeineen päivineen.
Alkaa leikin olemuksesta ja käsittelee paljon asiaa eri puolilta.
Sanoisinko että hauskaa luettavaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #12 : 15.11.14 - klo:09:54 »
Haapajärven juhlilla yksi Kytömäki niminen nainen oli pöntössä, oli vanhaa körttisukua. Kuka tietää näistä kahdesta Kytömäestä "yhteensä".

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #13 : 15.11.14 - klo:10:20 »
Haapajärven juhlilla yksi Kytömäki niminen nainen oli pöntössä, oli vanhaa körttisukua. Kuka tietää näistä kahdesta Kytömäestä "yhteensä".

En tiedä kuin vähäsen Annista ja Timosta. Anni on kirjailija Hämeestä ja siis Kultarinnan kirjoittaja ja Timo on aktiivinen lintuharrastaja Keski-Suomesta, Laukaasta. Heidän välisestä, mahdollisesta sukulaisuussuhteesta ei ole tietoa.  Molemmat syvävihreitä, siis heitä, joita Juhani Huttunen taannoin Kotimaa24:ssa haukkui "ekofasisteiksi". Nämä "ekofasistit" ovat oikeasti surullisia ja murheellisia luonnon tuhoutumisesta verrattuna tavan vihreisiin. Syvä- tai ekovihreät ei ole poliittinen puolue.

Peukutus "ekofasisteille".  :023:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #14 : 15.11.14 - klo:10:42 »
Kreikkaa suurin annoksin. Minä oletin ilmoittaneeni että luin passiiviin asti, mutta minun oletettiin lukeneen imperfektikin niin että minulle tuli hirmuinen kiire >:(.  Minua huvittaa nähdä mitä siutä tentistä tulee >:(

Mutta minä olen siis tehnyt suuryrityksen ja oppinut ainakin joitakin seikkoja.  Nimittäin minä en osannut soveltaa mitään kinä lähinnä ihmettelin mitä ne kaikki sinnetänne ripotellut turhanpäiväiset pikku sanat siellä teki...  Nyt ninä tiedän mutten vielä välttämättä muista.
« Viimeksi muokattu: 15.11.14 - klo:10:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.