Kirjoittaja Aihe: Rahat pois rikkailta!  (Luettu 12947 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #15 : 01.12.09 - klo:19:45 »
Paperien pyörittely ...

Niin niiin klishee. Kaipais avaamista.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #16 : 01.12.09 - klo:20:07 »
Ota paperiveitsi!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #17 : 01.12.09 - klo:20:37 »
Niinpä herrat ne vaan istuu ja nauttii suurta palkkaa... klisee sekin!

Jotkut varmaan vaan istuukin, mutta jos nyt mietitään mitkä kannustimet verottaja antaa tavalliselle pulliaiselle tehdä vähän lisätyötä, pyörittää oman työn ohella vaikkapa pienyritystä, niin jos verokirjalla töitä teet, niin poksahtaa sen verran mukavat progressiot ettei moni viitsi ruvetakaan. Jos perustat toiminimen, ei auta! Jos perustat avoimen yhtiön, ei auta, sama lopputulos!  Jos perustat osakeyhtiön jossa tulot on 300 000 eukkoa/v ja voit pistää pääomatuloiksi niin sitten rupeaa auttamaan mutta se ei enää olekaan sivuhommaa tai sitten jos on, niin tosi hyvää sellaista. Yhden miehen osakeyhtiössäkin voidaan osakeyhtiö ohittaa/purkaa jos se katsotaan liiaksi "ammatinharjoittamiseksi". Verottaja määrää pääomatulojen määränkin yhtiön nettovarallisuuden perusteella siten että lähes kaikesta sivutulosta tulee progressiivisesti verotettavaa ansiotuloa. Suomessa otetaan veroa kaikesta. Kohta paskalla käymisestäkin pitää maksaa erikseen.

Progressiivinen verotus on perseestä!  Ei ole ihme että tällaisesta systeemistä siiretään isoja pääomia ulkomaille.

Ja tyhmä kansa ulvoo innnosta kun joku populismiin hoksahtanut poliitikko lupailee veronkorotuksia rikkaille... -voi herranjestas!

Pitäisi olla niinpäin, että jos itse omalla työllään tienaa/hankkii ja viitsii yrittää niin verotus kevenisi lisätulojen osalta sitä mukaa mitä enemmän tienaa!

Suomessa on turha ketään kadehtia kun kaikilla on mahdollisuudet tehdä ja yrittää!  Salis kertoi hyvän esimerkin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #18 : 01.12.09 - klo:21:31 »
Mahdollisuus yrittää on viime aikoina annettu monelle, joka teki ennen työehtosopimuksen alaista palkkatyötä. Sitä sanotaan ulkoistamiseksi. Työpanos pitää markkinoida entiselle työnantajalle, josta on nyt tullut asiakas. Hinta- ja laatukilpailu lisää stressiä ja vähentää tuloja. Milloin tahansa joku kilpailija onnistuu vakuuttamaan asiakkaan tehokkaammalla markkinoinnillaan ja työ ja tulot loppuvat kokonaan. Eipä kannata kadehtia.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #19 : 01.12.09 - klo:22:37 »
Yhden miehen osakeyhtiössäkin voidaan osakeyhtiö ohittaa/purkaa jos se katsotaan liiaksi "ammatinharjoittamiseksi". Verottaja määrää pääomatulojen määränkin yhtiön nettovarallisuuden perusteella siten että lähes kaikesta sivutulosta tulee progressiivisesti verotettavaa ansiotuloa. Suomessa otetaan veroa kaikesta. Kohta paskalla käymisestäkin pitää maksaa erikseen.

Ennen varsinaista asiaa annan viimeiseen virkkeeseesi liittyvän neuvon. Pistä varmuuden vuoksi pehmopaperihankintojen kuitit talteen, niin voit vähentää ne faeces-tuotantoon liittyvinä tulonhankkimiskustannuksina. Älä myöskään unohda opintomatkoja ja alaan liittyviä konsultointimahdollisuuksia.

Aikoinaan 80-luvun lopussa perustin yhden miehen osakeyhtiön, josta tuli myöhemmin kahden miehen yhtiö. Silloin osakeyhtiön sivuuttaminen verotuksessa oli todellinen riski, etenkin kun merkittävin asiakas oli aluksi entinen työnantaja. Riskin pienentämiseksi hankin uusia asiakkaita, makselin vähän palkkoja ulos ja koetin harjoittaa muutenkin liiketoimintaa niin kuin kuuluu. Palkkaa nostin säännöllisesti ja kohtuullisen määrän. Kaikki tämä oli firmalle hyödyllistä. Henkilökohtaisessa verotuksessa huolellisesti perustellut vähennykset ovat menneet useimmiten läpi kerralla, pari kertaa on pitänyt tehdä muistutus ja pari kertaa antaa käsittelijälle lisätietoja. Tiukan paikan tullen on saanut joustavasti maksuaikaa. Tarkastuksia ei ole ollut.

Nykyisin osakeyhtiön verotuksessa sivuuttamisen riski on pienempi, kuten verohallinnon yhteinäistämisohjeesta (kohta 3.10) voi päätellä. Verohallinnon Palkkaa vai työkorvausta -ohjeessa todetaan: "Alkuvaiheessa yritystoiminnan tunnusmerkit saattavat olla lähellä työsuhteen tunnusmerkkejä (toimeksiantojen lukumäärä, työssä tarvittavien työvälineiden määrä ja hinta jne.). Tämä tulisi ottaa huomioon verotusratkaisua tehtäessä." Kyseinen ohje on seikkaperäinen ja selkeä. Jos nyt perustaisin jälleen yhden miehen yrityksen, osaisin sen perusteella järjestää toiminnan niin, ettei yhtiön sivuuttamisen riskiä olisi.

Edellä oleva olkoon esimerkki siitä, että ihan kaikissa tapauksissa verottaja ei ole yrityksen kannattavan toiminnan suurin este. Omien kokemusteni perusteella suurempia esteitä ovat yrittäjän oma ajattelu, kuten juuttuminen vanhaan ja kannattamattomaan, asiakkaan ajattelutavan unohtaminen, markkinoinnin kehittämisen unohtaminen ja tosiasioihin perustumaton hinnoittelu. Noin niin kuin esimerkkeinä.

Mt


santtu-62

  • Vieras
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #20 : 02.12.09 - klo:05:39 »
Jokainen haluaisi elää rikkaana, mutta kukaan ei haluaisi olla köyhä
Jokainen haluaisi elää kauan mutta kukaan ei haluaisi tulla vanhaksi



ps. katso jos mahdollista Matt. 20:1-16

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #21 : 02.12.09 - klo:12:29 »
Vanhuksia olen käännellyt yhden kesän. En ollut sen jälkeen sama pojankloppi kuin sitä ennen. Paperien kääntely on kevyttä työtä siihen nähden, riippumatta paperiin kirjoitetusta tekstistä.

Minä teen kuvaamaasi paperityötä, joka vaatii paljon ajattelua ja luovuutta. Paperille syntyy vain köyhää virkatekstiä, jos ei ajattele mitään. Jotta paperille syntyisi jotakin, on tiedettävä faktoja. Ne taas on selvitettävä lukemalla ja tutkimalla. Lisäksi on oltava koulutusta ja kokemusta, jotta työhön pystyy. Vanhuksia olen myös minä käännellyt. Työ on täysin eri luonteista: Sosiaalista ja fyysistä. Mutta sellaista osaamista ei vaadita, kun "paperityössä". Kysymys ei ole siis paperien pyörittelystä vaan siitä, että tekstiä syntyy.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #22 : 02.12.09 - klo:12:39 »
Ennen varsinaista asiaa annan viimeiseen virkkeeseesi liittyvän neuvon. Pistä varmuuden vuoksi pehmopaperihankintojen kuitit talteen, niin voit vähentää ne faeces-tuotantoon liittyvinä tulonhankkimiskustannuksina. Älä myöskään unohda opintomatkoja ja alaan liittyviä konsultointimahdollisuuksia.

Aikoinaan 80-luvun lopussa perustin yhden miehen osakeyhtiön, josta tuli myöhemmin kahden miehen yhtiö. Silloin osakeyhtiön sivuuttaminen verotuksessa oli todellinen riski, etenkin kun merkittävin asiakas oli aluksi entinen työnantaja. Riskin pienentämiseksi hankin uusia asiakkaita, makselin vähän palkkoja ulos ja koetin harjoittaa muutenkin liiketoimintaa niin kuin kuuluu. Palkkaa nostin säännöllisesti ja kohtuullisen määrän. Kaikki tämä oli firmalle hyödyllistä. Henkilökohtaisessa verotuksessa huolellisesti perustellut vähennykset ovat menneet useimmiten läpi kerralla, pari kertaa on pitänyt tehdä muistutus ja pari kertaa antaa käsittelijälle lisätietoja. Tiukan paikan tullen on saanut joustavasti maksuaikaa. Tarkastuksia ei ole ollut.

Nykyisin osakeyhtiön verotuksessa sivuuttamisen riski on pienempi, kuten verohallinnon yhteinäistämisohjeesta (kohta 3.10) voi päätellä. Verohallinnon Palkkaa vai työkorvausta -ohjeessa todetaan: "Alkuvaiheessa yritystoiminnan tunnusmerkit saattavat olla lähellä työsuhteen tunnusmerkkejä (toimeksiantojen lukumäärä, työssä tarvittavien työvälineiden määrä ja hinta jne.). Tämä tulisi ottaa huomioon verotusratkaisua tehtäessä." Kyseinen ohje on seikkaperäinen ja selkeä. Jos nyt perustaisin jälleen yhden miehen yrityksen, osaisin sen perusteella järjestää toiminnan niin, ettei yhtiön sivuuttamisen riskiä olisi.

Edellä oleva olkoon esimerkki siitä, että ihan kaikissa tapauksissa verottaja ei ole yrityksen kannattavan toiminnan suurin este. Omien kokemusteni perusteella suurempia esteitä ovat yrittäjän oma ajattelu, kuten juuttuminen vanhaan ja kannattamattomaan, asiakkaan ajattelutavan unohtaminen, markkinoinnin kehittämisen unohtaminen ja tosiasioihin perustumaton hinnoittelu. Noin niin kuin esimerkkeinä.

Mt




Aikanaan tein toiminimellä sivuhommia. Kyllä silloinkin piti veroja maksaa tukka märkänä. Nyt olen miettimässä uudelleen alkamista kun tuntuisi olevan kysyntää, joten mielessä  ja laskennassa muhii eri vaihtoehtoja asian toteuttamiseksi. Päätöstä alkamisesta en vielä ole tehnyt. Ongelma on tässä se, että kyse olisi enimmäkseen oman alani konsulttipalveluiden myynnistä joten yhtiössä ei olisi juurikaan varallisuutta/pääomaa, eikä velkoja. Ajatuksellisesti kyse on siis enemmän ammatin harjoittamisesta, mutta verotuksellisesti kyse on yksityisyrittämisen/lisäansion kuppaamisesta. Teet niin tai näin, minun vaihtoehdossani näytetään päätyvän aina ratkaisuun joka on lähes 1:1 verokirjalle tekemisen kanssa. Olen keskustellut asioista perusteellisesti veroviranomaisen kanssa.  Marginaalit ovat kapeat; pienehköllä vuosittaisella lisätulolla kertyy äkkiä tilanne jossa 40-50 % verotus on todellisuutta.

Suomessa todella oikeasti rikkaiden kärki on niin kapea, ettei Vanhasen esittämä ajatus "korkeimpien tuloluokkien verotuksesta" anna oikeaa kuvaa asiasta. Terävältä (oikeasti kovatuloiselta) kärjeltä ei kerry millään prosenteilla määriä joilla olisi merkitystä kansantalouden suossa rämpivälle maallemme. Pelkkä populistinen mediatemppu!  Nyt onkin sitten puhe (oikeasti) siitä, että jo n. 47 000 euron vuositulot kuuluvat siihen "korkeimpaan tuloluokkaan" josta Vanhanen puhuu. Jossain pääkaupunkiseudulla on pilvin pimein väkeä jotka tienaavat tuon verran päätyössään, se ei ole edes mitenkään ihmeellistä! Jos ajatellaan että keskiverto palkansaaja esim. opettajan tai toimihenkilön asemassa ansaitsee suomessa keskimäärin 3000-3500 euroa/kk, niin siinä ei saa montaakaan penniä tienata vuodessa yli, että Vanhasen "rikkaiden vero" rapsahtaa postilaatikkoon. Lisäksi tässä on se, että pääomatulojen ja palkkatulojen verotuksellinen kuilu kasvaa entisestään.  Eipä ole järkeä ei, eikä varmasti kannusta ketään tekemään työtä ja yrittämään. Se vain on niin, että populistiset silmänkääntötemput uppoavat umpiturvenuijaan kansanosaan jotka kuvittelevat jotain kaikesta hyötyvänsä? Loppujen lopuksi Masan viesti lienee: "minä ainakaan en ole leikkauksia kannattamassa..."  -just juu!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #23 : 02.12.09 - klo:13:00 »

Suomessa todella oikeasti rikkaiden kärki on niin kapea, ettei Vanhasen esittämä ajatus "korkeimpien tuloluokkien verotuksesta" anna oikeaa kuvaa asiasta.

Vanhasen puheenvuoro hyvätuloisten verottamista on lähinnä poliittista propagandaa. Ei hyvätuloisia kovasti verottamalla saada yhteiskunnan kannalta riittävästi verotuloja. Ainoa mahdollisuus on verottaa riittävästi keskiluokkaa. Näin saadaan riittävästi verotuloja. Eli köyhien tai rikkaiden kova verottaminen ei kannata. Moraalisesti on tietysti tärkeätä pitää yllä riittävän ankaraa progressiota ja samalla helpottaa vähätuloisten verotusta.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #24 : 02.12.09 - klo:18:37 »
näin se on... ei sitä tarvitse muuta kuin kynää, paperia ja taskulaskimen... ja lyhyellä matikallakin pääsee oikeanlaiseen suoritukseen....
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #25 : 02.12.09 - klo:18:54 »
Minä teen kuvaamaasi paperityötä, joka vaatii paljon ajattelua ja luovuutta. Paperille syntyy vain köyhää virkatekstiä, jos ei ajattele mitään. Jotta paperille syntyisi jotakin, on tiedettävä faktoja. Ne taas on selvitettävä lukemalla ja tutkimalla. Lisäksi on oltava koulutusta ja kokemusta, jotta työhön pystyy. Vanhuksia olen myös minä käännellyt. Työ on täysin eri luonteista: Sosiaalista ja fyysistä. Mutta sellaista osaamista ei vaadita, kun "paperityössä". Kysymys ei ole siis paperien pyörittelystä vaan siitä, että tekstiä syntyy.

Samaa mieltä molempien kanssa.
Ei paperihommat sen helpompia ole kuin muutkaan työt.
Itse olen viimepäivät nauttinut kun olen saanut tehdä käsillä työtä, siis rakennella.
Kun tekee ja saa aikaan ja näkee lopputuloksen, niin kyllä se on palkiitsevaa.
Vielä kun teen sellaista teknistä hommaa.

Kun olen aiemmin paljon tehnyt tarjouksia ja, sopimuksia ja kaikenlaisia paperiselvityksiä, niin monta kertaa huolettomampaa on tehdä tälläistä ns. kädentaitoa vaativaa työtä.
Paperihommat ja kait atk hommatkin vaativat aikamoista paneutumista ja motivaatiota.
Itse en niistä tykkää, ainot ehkä mainos ja markkinointikirjeitä, mutta muut paperityöt. Kiitos eii.

Kaikkea kun tekee, niin huomaa, että oma stressinsä on joka työssä.
Oppii arvostamaan kaikenlaista työtä.

Kun joskus jonkun opiskelijan työmäärää olen katsonut, niin ei todellakaan ole helppoa heilläkään.
Soisin kyllä heillekkin jonkunlaisen rahallisenkin bonuksen työssään.
Yrityksien sponssaus ei kuitenkaan ehkä ole paras mahdollinen tuki heille.

Suomessa on helppo alkaa yrittäjäksi, mutta siten jos yritys ei menesty ja tulee vaikka konkurssi, niin kaikenlainen tuki on poissa.
Jos yrittäjältä loppuu tilaukset, niin ei hän voi mennä minnekkään kassaan sanomaan, että nyt ei ole töitä.
No oikeasti itsehän ovat osansa valinneet.
Nykyään saa kaikenlaisia tukiakin uudet yrittäjät, mutta niissä on aina joku sellainen pointti, että tulee ensin laittaa joku summa ja sitten vasta saa apurahan, jos saa.
 EU tukirahojen kanssa pelaa niin hirveen moni, että hirvittää.
On jopa konsulltifirmoja jotka neuvvovat kuinka tulisi menetellä, että saisi EUlta rahaa.
Yritysten tuet vääristää kyllä monasti kilpailua.
 Kuitenkin hyvä kun sitä tukea jaetaan, mutta toivoisin sen tuen menevän sellaisille yrityksille, jotka kehittelevät aivan uusia asioita.
Vaikka luonnonsuojeluun ja luonnon kehittämiseen. Siis uusia metsiä ja villieläinten hoitoa ja kalojen ja sellaista.
Tai sitten uuden tekniikan kehittämiseen.

Tunnen erään hankolaisen miehen jolla on erilaisia hienoja idoita, mutta sponsori puuttuu ja EU tuen hakeminen on liian mahdotonta yhdelle ihmiselle.
Kaikenlaisia juttuja kuinka tietokoneet Aurinkovoimalla ja pienellä energialla toimisivat ja vanhuksille erilaisia apujuttujja, kuten erikoisia vetoketjun tapaisia juttuja ja vaikka mitä.
Taitaa olla niin, että monet hyvät ideat menevät ohi. koska pääoma puuttuu usein niiltä joilla sitä innovaatiota on. :icon_rolleyes:

No onhan meillä tietysti Isä taivaassa ja hän on luvannut auttaa meitä kaikessa ja kaikenlaisessa.
Siihen luottaen. :)





« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo:19:00 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #26 : 02.12.09 - klo:19:33 »
....
Mitä Viisveisaaja rahasta on huolissan, äijällä on katto pään päällä ja jääkaapissa hieman leipää. Viestejäsi lukiessani tuntuu myös "matkailu" olevan ...
Vai kiristääkö kenties... :icon_wink:
 :kahvi:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #27 : 02.12.09 - klo:19:42 »
Mitä Viisveisaaja rahasta on huolissan, äijällä on katto pään päällä ja jääkaapissa hieman leipää. Viestejäsi lukiessani tuntuu myös "matkailu" olevan ...
Vai kiristääkö kenties... :icon_wink:
 :kahvi:

No ei kiristä. Herralle kiitos hänen armostaan talous on hyvässä kunnossa.
Kunhan otin kantaa käsillä olevaan aiheeseen: Erilaiset työt kun muutkin kirjoitti, kuka opiskeluun liittyvästä ja kuka paperitöiden helppoudesta.

Anteeksi, jos sekosin taas aiheesta.
Sellainen mä vaan oon.

Kiitos Benkku palautteesta. Tuollaista palautetta saa laittaa ainakun menee kirjoittelut liian levottomaksi. :109:
Kaikki valta tekoälylle!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #28 : 02.12.09 - klo:19:58 »
Sellainen mä vaan oon.
Kiitos Benkku palautteesta. Tuollaista palautetta saa laittaa ainakun menee kirjoittelut liian levottomaksi.
Älä sie veli hyvä , pyyä anteeksi nehän katsoo että olet heikko ihminen.
Anna heitto takaisin tänne vaan, ei tarvitse olla ihmisten jalkojen pyyhkijä... Hän on sen tehnyt meidän puolesta. :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Rahat pois rikkailta!
« Vastaus #29 : 03.12.09 - klo:07:18 »
Älä sie veli hyvä , pyyä anteeksi nehän katsoo että olet heikko ihminen.
Anna heitto takaisin tänne vaan, ei tarvitse olla ihmisten jalkojen pyyhkijä... Hän on sen tehnyt meidän puolesta. :eusa_angel:

Mulla on paljonkin ollut töissä sellaisia kavereita kun ei ikinä myönnä virheitään ja kun niille sanoo jotain saa kinastella ja energiaa menee turhaan kiisteyyn.

Itse kyllä mielelläni useasti pyydän anteeksi ja toivottavasti osaan myös antaa.
Yleensäkin menestyy ja tulee paremmin ihmisten kanssa toimeen, kun vain nöyrästi pyytää anteeksi ja tekee vaikka työn uudestaan, tai lopettaa kirjoittelemasti typerästi.
Jos ihmiset osaisivat pyytää enemmän anteeksi ja myöntää virheensä niin moni riita loppuisi alkuunsa. :) :) :)
Kaikki valta tekoälylle!