Kirjoittaja Aihe: Hoosianna  (Luettu 4247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Hoosianna
« : 26.11.09 - klo:13:10 »
Se on ensi pyhänä hoosiannakirkko. Täytyy tunnustaa, että hoosianna on riemullinen, mutta jumalanpalveluksen raamatuntekstien perään sanotut Hallelujat kyllä ärsyttävät. Turhaa kirkkoroinaa, minun mielestäni. Joku voi olla eri mieltä, mutta ottaa silloin vastuun siitä itselleen. (ei kovin vaarallista)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hoosianna
« Vastaus #1 : 26.11.09 - klo:13:18 »
Se on ensi pyhänä hoosiannakirkko. Täytyy tunnustaa, että hoosianna on riemullinen, mutta jumalanpalveluksen raamatuntekstien perään sanotut Hallelujat kyllä ärsyttävät. Turhaa kirkkoroinaa, minun mielestäni. Joku voi olla eri mieltä, mutta ottaa silloin vastuun siitä itselleen. (ei kovin vaarallista)

Jos nuo hallelujat lausutaan tavallisella äänellä ja monotonisesti, niin silloin ne ovat todellakin turhaa kirkkoroinaa.
Jos ne lausutaan kovalla värikkäällä äänellä (puoliksi huutaen) ja riittävän usein, silloin nillä on aivan varmasti oma tärkeä paikkansa tähän vuodenaikaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hoosianna
« Vastaus #2 : 26.11.09 - klo:15:37 »
Se on ensi pyhänä hoosiannakirkko. Täytyy tunnustaa, että hoosianna on riemullinen, mutta jumalanpalveluksen raamatuntekstien perään sanotut Hallelujat kyllä ärsyttävät. Turhaa kirkkoroinaa, minun mielestäni. Joku voi olla eri mieltä, mutta ottaa silloin vastuun siitä itselleen. (ei kovin vaarallista)

Meillä päivän evankeliumia ennen ja sen jälkeen lauletaan Halleluja 3 kertaa. Minua ne eivät ärsytä yhtään. Ensimmäisen ja toisen lukukappaleen jälkeen seurakunta sanoo Jumalalle kiitos. Nekään eivät ärsytä minua. Hoosianna on todella riemullinen ja siihen voi yhtyä täysin rinnoin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hoosianna
« Vastaus #3 : 26.11.09 - klo:16:13 »
Lainaus
Minua ne eivät ärsytä yhtään.

Jos näin on, niin sinä joudut ottamaan vastuun tuosta, ettei ärsytä.

Edellinen kirjoitus oli Pirskan 777. teksti.
Onneksi olkoon (ja kiitos) 777 hyvästä kirjoituksesta!

Pirska
ystäväkansaa

 Poissa

Viestejä: 777
 

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Hoosianna
« Vastaus #4 : 26.11.09 - klo:17:46 »
Minä en pääse tänä vuonna kirkkoon veisaamaan Hoosiannaa  :icon_sad:

Täytynee jumittaa ittensä sunnuntaina radion ääreen
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Hoosianna
« Vastaus #5 : 26.11.09 - klo:18:38 »
Meilläkin taitaa olla koko hoosiannan laulaminen uhanalaista, kun kahdesta kirkosta vain toisessa järjestetään messu.
Arvattavissahan on, että messu on juuri siin kirkossa, joka on pitäjän toisella laidalla.
Kun kirkkoon olisi tulijoita, silloin ei messuja ole lähellä, eli kaikissa kolmessa taajamassa. Tyypillistä nykyaikaa.

Kuinka yleinen tapa Hallelujan laulaminen ylipäänsä on kirkoissa? En ainakaan kotikirkossa ole ikinä törmännyt...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Hoosianna
« Vastaus #6 : 26.11.09 - klo:19:15 »
Myö luikautettaan Hallelja evankeliumitekstin jälkeen, ennen pyrstön laksemista penkkiin.

Tulee mentyä varmasti Hoosiannat lalamaan. Ukko-kulta vetäsee sen urkuparvelta kuoron kanssa äänissä ja muu rahvas kuka mitenkii.
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hoosianna
« Vastaus #7 : 26.11.09 - klo:19:31 »
Jos näin on, niin sinä joudut ottamaan vastuun tuosta, ettei ärsytä.

Edellinen kirjoitus oli Pirskan 777. teksti.
Onneksi olkoon (ja kiitos) 777 hyvästä kirjoituksesta!

Pirska
ystäväkansaa

 Poissa

Viestejä: 777
 

Kiitos! Nyt tulee 778. teksti.

Kopioin toisen sävelmäsarjan kohdalta seuraavan tekstin. Nykyään on todella monta mahdollista tapaa toimittaa jumalanpalvelus. Eri seurakunnissa on eri tyylejä.

Evankeliumi ilmoitetaan sanomalla esimerkiksi: Nouskaamme kuulemaan pyhää evankeliumia.
Evankeliumin lukemisen edellä ja/tai sen jälkeen voidaan laulaa halleluja. Evankeliumia
edeltävään hallelujalauluun voidaan liittää hallelujasäe (ks. Evankeliumikirja). Hallelujalaulun ja
hallelujasäkeen sävelmiä s. 421.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Hoosianna
« Vastaus #8 : 26.11.09 - klo:20:19 »
Usein on tullut käytyä hoosiannana. Saa nähdä nyt, saako syntisäkkinsä nostettua kirkkotielle.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hoosianna
« Vastaus #9 : 26.11.09 - klo:20:24 »
Usein on tullut käytyä hoosiannana. Saa nähdä nyt, saako syntisäkkinsä nostettua kirkkotielle.
Usienmiten se riippuu siitä tuleeko aamulla ajoissa herätyksen tilaan ja saa teet juotua. No kyllä jokseenkin aina on saanut itsensä ajoissa ylös.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Hoosianna
« Vastaus #10 : 26.11.09 - klo:20:32 »
Missä sen säkkinsä tyhjentäisi synnistä ellei kirkossa?

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Hoosianna
« Vastaus #11 : 27.11.09 - klo:00:25 »
Se on ensi pyhänä hoosiannakirkko. Täytyy tunnustaa, että hoosianna on riemullinen, mutta jumalanpalveluksen raamatuntekstien perään sanotut Hallelujat kyllä ärsyttävät. Turhaa kirkkoroinaa, minun mielestäni. Joku voi olla eri mieltä, mutta ottaa silloin vastuun siitä itselleen. (ei kovin vaarallista)
hoosianna hymni on mukava mutta "avaja porttis"-virsi antaa vielä enemmän. makuasia :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hoosianna
« Vastaus #12 : 27.11.09 - klo:10:33 »
Usienmiten se riippuu siitä tuleeko aamulla ajoissa herätyksen tilaan ja saa teet juotua. No kyllä jokseenkin aina on saanut itsensä ajoissa ylös.

Nyt ei ole enää vaihtoehtoa jäädä kotiin, kun lupasin avustaa ehtoollisenjaossa. Pastori soitti ja tapanani ei ole kieltäytyä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Hoosianna
« Vastaus #13 : 29.11.09 - klo:01:59 »
Meillä kukitetaan huomenna yksi työntekijä eläkkeelle. Ehkä olisi viisasta esim. nukkua vähän ennen
aamukirkkoa, ettei menisi lähtösaarna ohi korvien.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Hoosianna
« Vastaus #14 : 29.11.09 - klo:22:21 »
Meillä saatiin runsaasti väkeä kirkkoon, kun järjestettiin rippikoululaisten ilmoittautuminen messun yhteyteen.  :023:
Pyryharakka