Kirjoittaja Aihe: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat  (Luettu 10709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« : 25.11.09 - klo:11:06 »
Tällekin foorumille on löytänyt tiensä useita ihmisiä, jotka ovat saaneet traumoja joissain toisissa uskonnollisissa yhteisöissä.
Traumaattisten kokemusten johdosta monesti suhtaudutaan karsaasti kaikkeen tai lähes kaikkeen, joka juontaa juurensa kyseisestä yhteisöstä.

Minä taasen myönnän saaneeni traumaattisia kokemuksia eräästä kaikkien tuntemasta körttiyhteisöstä.
Omat traumaattiset kokemukseni myös ohjaavat toimintaani useassakin eri seikassa, joka liittyy körttiläisyyteen.
Erään harmittoman esimerkinkin voisin mainita: tällä hetkellä en voisi liittyä Herättäjä Yhdistyksen jäseneksi, koska jos sen tekisin, kokisin pahaa oloa siitä.

Mistä traumaattiset kokemukset uskonyhteisöissä pohjimmiltaan johtuvat?
Väitän, että kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä on ihmisiä, jotka kokevat saaneensa sieltä traumoja.
Toisissa yhteisöissä traumatisoituneita ihmisiä on suhteessä jäsenmäärään enemmän, kuin toisissa.
Toisaalta, kaikissa yhteisöissä valtaosa jäsenistöstä ei tunnusta saaneensa traumoja siinä määrin, että viitsisivät järjestöstä erota - eli eivät ole ehkä traumatisoituneet ollenkaan järjestössään.

Olen vakuuttunut, että traumatisoituminen on ainakin pääsääntöisesti usean muuttujan summa.

1)
Uskonnollinen yhteisö on siis eräs muuttuja, joka voi traumatisoida ihmisiä - joskin sillä on myös anti-traumaattisia vaikutuksia.
Uskonnollisen yhteisön voi pilkkoa useisiin osamuuttujiin, joiden yhteissumma on siis tuo uskonnollinen yhteisö.
Osamuuttujia: ideologia, opettajat, muut jäsenet, (opettajien ja muiden henkilöjäsenten terveydentila, luonteet, ihmissuhdetaidot,.....), henkilökemiat, ...
Jo tässäkin tuli lueteltua sellainen määrä osamuuttujia, että osamuuttujien eri arvoilla saadaan lukemattomia erilaisia lopputuloksia.
Osa lopputuloksista siis on eriasteiset traumaattiset kokemukset, jotka johtavat jäsenen eroon.
Suurin osa lopputuloksista on kuitenkin sellaisia, jotka jäsenet kokevat myönteisinä.
Osa traumaattisista kokemuksista kuittaantuu ehkä moninkertaisesti niillä hyvillä asioilla, joita yhteisöstä löytyy.

2)
Oma aiempi henkilöhistoria on varmaan myös eräs muuttuja, joka vaikuttaa traumatisoitumiseen.
Tämäkin muuttuja voidaan pilkkoa lukemattomiin erilaisiin osamuuttujiin, jotka yhdistettynä tuohon ykkösosan osamuuttujiin johtavat lukemattomiin eritasoisiin lopputuloksiin.

3 - 999)
Varmaan löytyy vielä useita muitakin syitä, jotka ovat edesauttamassa traumojen muodostumiseen uskonnollisissa yhteisöissä.
Suurinosa näsitä muista muuttujsita lienevät vähämerkityksisiä.

Mitkä muut syyt edesauttavat traumatisoitumsita uskonyhteisöissä?




« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:11:09 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #1 : 25.11.09 - klo:12:44 »
Eiköhän foorumi ole hieman huono osoite käsittelemään Sinun traumaattista ”kriisiä” ja  oireiluasi. :eusa_think:
Ehdottaisin jos mahdollista niin kääntymään…
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Traumaattiset_kriisit_ja_niiden_hoito
Toivottavasti saat apua…

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #2 : 25.11.09 - klo:13:35 »
Körttiläiselle körttifoorumi on varmaan huono paikka käsitellä körttiläisyyden aiheuttamia traumoja.

Muiden hengellisyyksienm aiheuttamia traumojahan täällä käsitellään jatkuvasti.
Vanhoillislestadiolaisilla on monta keskustelufoorumia  ko. hengellisyyden aiheuttamien trtaumojen käsittelyyn ja vertaistukeen...
Yleisesti hengellisten traumojen käsittelyyn on mm. huistsinnevada, vertaistuki, UUT. ja moni muu keskusteluryhmä.

Henkilökohtaisesti en ole saanut traumoja yhdestäkään hengellisestä yhteisöstä, jonka toimia olen seurannut. Minua ei ole milloinkaan yritetty puristaa, johonkin yhteen käsitykseen ja sen ehdottomaan oikeassa olemiseen....Vapaasti olen saanut/joutunut kuuntelemaan monenlaista opetusta ja armojärjestystä.
 
Körttiläisyyden plussia on, ettei siellä ensimmäisenä kysytä. Oletko uskossa ja oikein kastettu.... :icon_rolleyes:



santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #3 : 25.11.09 - klo:13:44 »
Körttiläiselle ...armojärjestystä.
Eiköhän kannattaisi harkita kääntymistä ammatti ihmisten puoleen, silloin kun ihminen alkaa oireilemaan henkisesti... :eusa_think:


Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #4 : 25.11.09 - klo:14:27 »
Hei!

Minullakin on raumoja ollut ja pahaa mieltä sekä pettymystä. Mutta en koe, että ne olisivat uskonnon, kirkon tai körttiläisyyden aiheuttamia. Olen aivan omatoimisesti ja ite saanut monta kertaa mielipahan oman käyttäytymisen, uskomisen / epäilemisen / uskottomuuden vuoksi. Alakulo on eniten pinnan alla oleva tunne. Siihen ei ole körttiliikettä tarvittu!

Körttiläiset ovat sensijaan kaikesta huolimatta vielä pitäneet porukassaan, sillä osaan näytellä hyvin körttiläistä. Eikä kaikki näy päällepäin, mutta joskus on vaikiaa veisata (jos sanoja tosissaan ylöspäin rukoillen tähtää) iltavirren viimeisen säkeistön paljastumispyyntöä (SV 236:4)

miettii Mauno

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #5 : 25.11.09 - klo:15:42 »
Minä taasen myönnän saaneeni traumaattisia kokemuksia eräästä kaikkien tuntemasta körttiyhteisöstä.
Omat traumaattiset kokemukseni myös ohjaavat toimintaani useassakin eri seikassa, joka liittyy körttiläisyyteen.
Erään harmittoman esimerkinkin voisin mainita: tällä hetkellä en voisi liittyä Herättäjä Yhdistyksen jäseneksi, koska jos sen tekisin, kokisin pahaa oloa siitä.

Mikäli tarkoitat trauma-termillä samaa asiaa, mitä Benkun linkki käsittelee ja mistä Wikipedian trauma-artikkeli puhuu, niin asiaan on syytä suhtautua vakavasti.

Olen aikoinaan keskustellut eräiden traumatisoivien tilanteiden yhteydessä trauma-asiantuntijan kanssa, joka on suositteli irottautumaan trauman aiheuttamasta asiasta vauriot minimoiden. Neuvo lienee varteenotettava ainakin näin maallikon näkökulmasta.

Uskonnollisiin yhteisöihin liittyvät traumat (monien muiden ohella) ovat vakavia asioita, kuten monista suomenkielisistäkin kirjoista voi lukea. Siksi niihin pitää suhtautua vakavasti, oli kyse omakohtaisesta kokemuksesta tai jonkun muun asioista.

Foorumikeskustelu ei välttämättä ole soveliain keino hoitaa traumaperäisiä psyykkisiä ongelmia. Saattaapa se jopa pahentaa asiaa. Siksi suosittelen kaikille harkintaa ja pidättyvyyttä asian käsittelyssä. Kannattaa kokeilla esimerkiksi puolen tunnin hautumisaikaa ennen Lähetä-napin painamista.

Mt




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #6 : 25.11.09 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: mt
Foorumikeskustelu ei välttämättä ole soveliain keino hoitaa traumaperäisiä psyykkisiä ongelmia. Saattaapa se jopa pahentaa asiaa. Siksi suosittelen kaikille harkintaa ja pidättyvyyttä asian käsittelyssä. Kannattaa kokeilla esimerkiksi puolen tunnin hautumisaikaa ennen Lähetä-napin painamista.


Tuohon en osaa tällä hetkellä ottaa kantaa, saatat hyvinkin olla oikeassa.
Jos olet oikeassa, silloin varoituksesi on paikallaan, koska jokuhan olisi saattanut ryhtyä omia traumojaan täällä availemaan.
Mikäli oikein muistan (en lue ketjua uudelleen läpi), kukaan ei ole vielä ehtinyt alkaa henkilökohtaisia traumojaan täällä availemaan ja ruotimaan.

Jatkukoon siis keskustelu edelleen aiheesta, josta se aloitettiin.


santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #7 : 25.11.09 - klo:15:56 »
Mikäli tarkoitat trauma-termillä samaa asiaa, mitä Benkun linkki käsittelee ja mistä Wikipedian trauma-artikkeli puhuu, niin asiaan on syytä suhtautua vakavasti. ... Kannattaa kokeilla esimerkiksi puolen tunnin hautumisaikaa ennen Lähetä-napin painamista.
Mt
:045:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #8 : 25.11.09 - klo:15:58 »


Tuohon en osaa tällä hetkellä ottaa kantaa, saatat hyvinkin olla oikeassa.
Jos olet oikeassa, silloin varoituksesi on paikallaan, koska jokuhan olisi saattanut ryhtyä omia traumojaan täällä availemaan.
Mikäli oikein muistan (en lue ketjua uudelleen läpi), kukaan ei ole vielä ehtinyt alkaa henkilökohtaisia traumojaan täällä availemaan ja ruotimaan.

Jatkukoon siis keskustelu edelleen aiheesta, josta se aloitettiin.




Huom.Eiköhän foorumi ole hieman huono osoite käsittelemään Sinun traumaattista ”kriisiä” ja  oireiluasi. :eusa_think:
Ehdottaisin jos mahdollista niin kääntymään…
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Traumaattiset_kriisit_ja_niiden_hoito
Toivottavasti saat apua…


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #9 : 25.11.09 - klo:19:07 »
Lainaus käyttäjältä: mt
Foorumikeskustelu ei välttämättä ole soveliain keino hoitaa traumaperäisiä psyykkisiä ongelmia. Saattaapa se jopa pahentaa asiaa. Siksi suosittelen kaikille harkintaa ja pidättyvyyttä asian käsittelyssä.

Luin tuota juttua tuon linkin takaa.
Aivan loppua en enää lukenut.
Olen sitä mieltä, että vaikeitakin asioita pitää voida käsitellä keskustelufoorumissa ja halutessaan nimimerkillä (ja niin sitä tehdäänkin varsin laajalti).
Vaikeaan tilanteeseen joutuneella ihmisellä ei ehkä ole mitään muuta kanavaa käsitellä asiaansa.
Ongelmallinen tilanne ei saa olla poikkeus, jota ihminen ei saisi jakaa.
Ilo on eräs asia, jonka ihminen haluaa jakaa.
Monia muitakin asioita hän haluaa jakaa muiden kanssa.
Netti on mitä oivallisin väline siihen.

mtltä kyselisin, että onko tässä keskustelussa ollut sinun mielestäsi jotain vaarallisia asioita, joita ei olisi pitänyt käsitellä taikka sanoa? Oliko mahdollisesti  teksissäni jotakin, joka sinua ärsytti?

Onko varallista, että jotkut ovat kertoneet seikaperäisesti traumaattisia kokemuskiaan karismaattisissa piireissä?
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:19:11 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

santtu-62

  • Vieras
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #10 : 25.11.09 - klo:19:18 »
Minä taasen myönnän saaneeni traumaattisia kokemuksia eräästä kaikkien tuntemasta körttiyhteisöstä.

Ota hyvä ihminen nyt ”terve järki käteen” . Minä en ole Sinua ojentamaan, mutta hieman hämmennyn ja pohdin omasta näkökulmasta, missä kuljet…

Foorumin ylläpitäjähän päättää loppusuoralla mistä voimme keskustella…

Mutta itse katsoisin että jälkilöylynä voi tämä keskustelu johtaa sellaiselle alueelle. Mihin en usko Sinun ammattitaitosi riittävän, kaikella kunnioituksella,niin Sinua kuin kaikkia muitakin ihmisiä kohtaan.

Toivoisin myös että et niin voimakkaasti pyrkisi ”käännyttämään” Sinun arvomaailmaan…
Sillä on ehkä mahdollista että se ei ole oikea, niin kuin ei minunkaan …
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:19:21 kirjoittanut Benkku »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #11 : 25.11.09 - klo:19:31 »
mtltä kyselisin, että onko tässä keskustelussa ollut sinun mielestäsi jotain vaarallisia asioita, joita ei olisi pitänyt käsitellä taikka sanoa? Oliko mahdollisesti  teksissäni jotakin, joka sinua ärsytti?

Onko varallista, että jotkut ovat kertoneet seikaperäisesti traumaattisia kokemuskiaan karismaattisissa piireissä?

Minusta olisi hyvä määritellä, mistä puhutan. Trauma-sanan voi ymmärtää monella tavalla. Aika yleinen tapa lienee vilkaista esim. Wikipediasta, mistä on kyse. Siteeraan:

Trauman seurauksena yksilö ei kykene selvittämään traumaattiseen tapahtumaan liittyviä ajatuksia eikä tunteitaan. Sen voivat aiheuttaa monenlaiset tapahtumat, mutta on olemassa muutamia yleisiä tekijöitä. Traumaattisessa tapahtumassa on usein kyse täydellisestä avuttomuuden tunteesta, minkä aiheuttaa todellinen tai mahdollinen uhka henkeä, ruumiillista koskemattomuutta tai mielenterveyttä kohtaan. Yksilön normaalia ajatusmaailmaa järkytetään, mikä altistaa hänet hämmentyneeseen ja turvattomaan tilaan.

Jos kyse on jostain tällaisesta, mielestäni nettifoorumi ei ole hyvä paikka käsitellä asiaa. Olen osallistunut verkkokeskusteluihin 80-luvun loppupuolelta lähtien, ja tämä käsitykseni perustuu sekä lukuisiin havaintoihin että muuten asioista saatuihin tietoihin.

Jos sen sijaan tarkoitetaan trauma-sanalla hieman keveämpiä asioita, kuten sitä, että jokin verkkoyhteisö kokonaisuutena tai joidenkin osallistujien tyyli alkaa ottaa pannuun, niin tällaisia asioita voi toki tuulettaa.

Sekin on eri asia, jos kertoo traumaattisista kokemuksista jälkikäteen. Silloin kyse voi olla vertaistuesta. Sitä on tälläkin foorumilla harjoitettu, mistä kiitokset asianomaisille.

Mutta silloin kuin asiaan liittyy psyykkistä oirehtimista, kuten traumatilanteissa, suosittelen muita keinoja. Verkosta saa kyllä neuvoja, mutta niiden laadusta ei ole mitään takeita. Poikkeuksia voivat olla tukifoorumit, joiden osallistujissa on asiantuntijoita. Tällaisista minulla ei ole kokemusta.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #12 : 25.11.09 - klo:19:36 »
Pientä pohdintaa eräästä jännästä ilmiöstä:
Toisuskoisten mielenterveyden epäileminen ei ole kovin harvinainen ilmiö.
Sitä esiintyy niin uskonnollisissa yhteyksissä, kuin ei-uskonnollisissakin yhteyksissä.
Olen sen verran usein törmännyt tähän ilmiöön, että pystyn jonkinlaisen yleiskaavankin tästä ilmiöstä rustata.
Se menee näin:
1) Keskustellaan jostain aiheesta.
2) Huomaan, että tuo toinen keskustelija uskoo asiasta juuri päinvastaista, kuin minä.
   Hänellä on kaikenlisäksi päinvastaisia kokemuksia jostain asiasta, kuin minulla.
3) Koska oma uskoni ja kokemukseni ovat suuressa ristiriidassa tuon toisen henkilön kanssa, ärryn.
4) Tunnemaailmani ja kokemukseni ja uskoni todistavat tietysi, että olen oikeassa (näinhän se on kaikkien kohdalla).
   Koska minä olen oikeassa, tuon toisen täytyy olla väärässä.
   
   Koska käsiteltävä asia (jossa tuo toinen on väärässä) on varsin selkeä, eikä siitä pitäisi voida olla, kuin yhtä mieltä,
   jää vain kaksi vaihtoehtoa:
   a) Henkilö on epärehellinen ja valehtelee kokemuksensa ja uskonsa
   b) Henkilöllä ei ole pääkopassaan kaikki kohdallaan, vaan hänellä on vaikeita mielenterveyden ongelmia.

5) Jos kohta a) tuntuu todennäköisimmältä, paljastan henkilön epärehellisyyden kertomalla sen hänelle.
   Jos kohta b) tuntuu minusta todennäköisimmältä vaihtoehdolta, kerron sen hänelle tavalla taikka toisella.
   Eräs ehkä yleisimmin käytetty lause tällaiselle henkilölle on, että "On tainut jäädä lääkkeet ottamatta?"
   (Tästä lauseesta on useita eri variaatioita, joita käytetään.)

Todellisuudessa toisuskoisuus ei juuri koskaan ole mielenterveyden ongelma.
Se on mielenterveydellinen ongelma yhtä usein, kuin samanmielisyyskin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #13 : 25.11.09 - klo:19:40 »
Ehkä tässä taudinkuvassa kyöstin kohdalla on kyse ns, käänteisestäpsygologiasta tai jostain.
Eli on sanut traumoja jossain yhteisössä, mutta ei osaa tai tahdo tai joku pitää silti kiinni yhteisössä.

Itse olen yli innokkaille ja päällekäyville naisille,"pooh, niinku joo no jokunen on ollut"..
Et nyt vaan oon homo anteeksi en ole niin kiinnostunut.
Kerran olin yhessä baarissa. Tulin Riikasta Tallinaan ja oli yö. Ainut paikka mistä sai ruokaa oli hotellin yöbaari ja tietty siellä oli sylitanssijoita ja täys meno päällä ja mun piti saada syödä.
Sanoin siinä tytölle, että .ööh olen homo ja vaan ihan syömässä iltapalaa tässä.
No eipä auttanut täys hässäkkähän se siitä vasta alkoi.
Kumma juttu ja toi käänteinenpsyko.. jotenkin vaan toimii,.

Varmaankin naiset kun vaan pysyy hakkaavan miehensä parissa tai jotka rakastuvat rikollisiin ja murhaajiin on siinä jotenkin taudinkuvassa.
 Tai meihet kun hakee sitä extreamia milloin mistäkin mistä ovat saaneet kolhuja. On tullut turpaan ja lisää vaan pitää hakea.

No oli syy ,ikä tahansa, niin se lienee kysymys miten moiseen tulisi suhtautua??

Psykologia: Selvittää ongelmia.Käänteispsykologia pyrkii ja haketuu ongelmiin.

Paras kuvaus käänteispsykologiasta lienee Salomo lapsi ja pari Äitiä vertauksesta?
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:19:45 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnollisen yhteisön aiheuttamat traumat
« Vastaus #14 : 25.11.09 - klo:19:45 »
Lainaus
Trauman seurauksena yksilö ei kykene selvittämään traumaattiseen tapahtumaan liittyviä ajatuksia eikä tunteitaan. Sen voivat aiheuttaa monenlaiset tapahtumat, mutta on olemassa muutamia yleisiä tekijöitä. Traumaattisessa tapahtumassa on usein kyse täydellisestä avuttomuuden tunteesta, minkä aiheuttaa todellinen tai mahdollinen uhka henkeä, ruumiillista koskemattomuutta tai mielenterveyttä kohtaan. Yksilön normaalia ajatusmaailmaa järkytetään, mikä altistaa hänet hämmentyneeseen ja turvattomaan tilaan.


Lainaus käyttäjältä: mt
Jos kyse on jostain tällaisesta, mielestäni nettifoorumi ei ole hyvä paikka käsitellä asiaa. Olen osallistunut verkkokeskusteluihin 80-luvun loppupuolelta lähtien, ja tämä käsitykseni perustuu sekä lukuisiin havaintoihin että muuten asioista saatuihin tietoihin.


Jos trauman seurauksena yksilö ei kykene selvittämään traumaattiseen tapahtumaan liittyviä ajatuksia eikä tunteitaan, niin siiten hän ei varmaan niitä selvittele ainakaan julkisesti missään, joten ei syytä huoleen.

Kun ihmiset puhuvat traumaattisista asioita ja saamistaan traumoista, niin mitä arvelet heidän tarkoittavan?
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:19:56 kirjoittanut karjalaisenkyösti »