Kirjoittaja Aihe: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju  (Luettu 11774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Avaan tällaisen hyville ihmisille tarkoitetun keskusteluketjun.
Kuten lienee jo tullut selväksi, pidän itseäni tietyssä mielessä hyvänä ihmisenä.
Kun katson sisimpääni ja seurailen omaa käyttäytymistäni eri tilanteissa, moni asia viittaa juuri siihen, että pidän itseäni varsin hyvänä ihmisenä.
Jos joku esim. haukkuu minua tai sanoo minua huonoksi ihmiseksi, niin vaikka en yleensä lähdekään puolustelemaan itseäni, vaan ennemminkin myöntelen ja kerron olevani samaa mieltä tuon syyttäjän kanssa, niin sisimmässäni kuitenkin monesti olen vastakkaista mieltä tuon syyttäjän kanssa.
Tällainen on mitä selvin osoitus siitä, että pidän itseäni hyvänä ihmisenä, siis ylätien kulkijana.
Joskus saatan jopa vähän kuohahtaakin, kun joku minua arvostelee: tällöin arvostelijakin havaitsee, että minkälaisena itseäni todellisuudessa pidän.

Jos oikeasti olisin nöyrä, alatien kulkija, joka ei pitäisi itseään hyvänä, tällöinhän en edes sisimmässäni kuohahtaisi, jos joku minua huonoksi tituleeraisi. Miksi yleensäkään kuohahtaa siitä, jos joku totta puhuu?
Oikea alatien kulkija ei tosiasioista kuohahda.

KAikki hyvä ihmiset, tervetuloa pohdiskelemaan kanssani hyvyyden onnea/ongelmaa/olemusta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #1 : 12.11.09 - klo:21:11 »
Avaan tällaisen hyville ihmisille tarkoitetun keskusteluketjun.

Oikea alatien kulkija ei tosiasioista kuohahda.

KAikki hyvä ihmiset, tervetuloa pohdiskelemaan kanssani hyvyyden onnea/ongelmaa/olemusta.

Oletko nyt aivan … tosissasi … ilmeisesti.
Joten asetat itsesi meidän kurjien yläpuolelle ja olet kivittämässä sitä naista joka myy tänään itseään kadun kulmassa tai sitä miestä joka juo ”korviketta” että kestäisi kylmän viiman.
Voi meitä raukkoja  kun toiset ihmiset jo päättävät Sinun puolesta kuka on hyvä ihminen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #2 : 12.11.09 - klo:21:20 »
Saattahan olla, että kukaan ei koe arvolliseksi (minua lukuunottamatta) tähän ketjuun osallistumaan.
Ehkäpä eräs hyvän, itseään täynnä olevan ihmisen tunnusmerkki, on se, että hän mielellään keskustelee itsensä kanssa.

Sellainen asia oli mielessäni, että kuinkahan itsetunto korreloi ihmisen hyvyyden kanssa?
Minusta tuntuu siltä, että kovin yleisesti ajatellaan, että huonon itsetunnon omaava ihminen pitää itseään huonona ihmisenä.
Tällä hetkellä ajattelisin, että itsetunnolla ja sillä, että pitääkö ihminen itseään hyvänä taikka huonona, ei välttämättä ole mitään yhteyttä.
Ihmisessä tuntuu olevan erilaisia kerroksia.
Pintakerroksessa ihminen saattaa pitää itseään kovin huonona/hyvänä, sitten kun mennään syvemmälle, tilanne saattaakin muuttua päivastaiseksi.
Esim. omissa pintakerroksissani saatan pitää itseäni huonona ihmisenä, alatien kulkijana, kun sitten yritän katsella syvemmälle itseeni, hämärästi havaitsenkin, että siellä syvemmissä kerroksissa pidänkin itseäni suurena hyviksenä.
Kumpi sitten milloinkin olen, riippuu siitä, mikä kerros milloinkin on "päällä".
JA päivastoin.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #3 : 12.11.09 - klo:21:22 »
Toki näitä kerroksia ihmisessä saattaa olla useitakin, joissa aina syvemmälle mentäessä ehkä käsitys omasta itsetä muuttuu.

Erilaiset tapahtumat, elämän kolhut ja onnistumiset myös saattavat nähdäkseni vaikuttaa ihmisen oman hyvyyden kokemuksiin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #4 : 12.11.09 - klo:21:26 »
minä olen täysin paska...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #5 : 12.11.09 - klo:21:30 »
Lainaus
Joten asetat itsesi meidän kurjien yläpuolelle ja olet kivittämässä sitä naista joka myy tänään itseään kadun kulmassa tai sitä miestä joka juo ”korviketta” että kestäisi kylmän viiman.

Sinun kannattaisi lukea tarkemmin, mitä kirjoitan.
Enkös minä jo sanonut pitäväni itseäni hyvänä ihmisenä.
Ja hyvä ihminenhän ei kivittele ketään eikä mene sinne kadun kulmiin katsomaan, että myykö siellä joku itseään vaiko ei.
Hyvän ihmisen tosin tulisi viedä tuolle korvikemiehelle jotain lämmintä syötävää.

Mahtaako sinussa Benkku asua hyvä mies?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #6 : 12.11.09 - klo:21:35 »
minä olen täysin paska...

En oikein usko tuota.
Muuten kyllä saatat olla oikea alatien kulkija, jota ehkä itsekin haluaisin pohjimmiltani olla.
Minä olen kuitenkin niin parkkiintunut ylätien kulkija, että vaikea täältä on nöyrtyä alatielle.
Vaikea on, vaikea...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #7 : 12.11.09 - klo:21:38 »
tämä on Lutherin sanonta...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #8 : 12.11.09 - klo:21:39 »
tämä on Lutherin sanonta...

No, Luther saattoi tuota ollakin.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #9 : 12.11.09 - klo:21:45 »
Tämähän on se sama ylpeä/nöyrä -dilemma. Jos huomaan olevani nöyrä, ylpistyn.  :018: Jos taas huomaan olevani ylpeä, se saa minut nöyrtymään.  :'(  

Auttaisiko tähän, jos olisi ylipäätään vähemmän tietoinen itsestään? Jos joku viilettää tuolla kaduilla auttamassa ja ajamassa toisten asiaa (tai ripustelemassa hengellisiä tekstejä), hän ei kerta kaikkiaan ehdi ajatella itsetunto-ongelmia, eikä hänellä ole aikaa pitää itseään sen kummemmin hyvänä kuin huononakaan ihmisenä.

Tuosta kuohahtamisesta. Minua harvemmin haukutaan muualla kuin ihan lähipiirissä.   :003: Ja silloinkaan en yleensä kuohahda, koska tiedän ja myönnän sisimmässäni, että haukut osuivat ihan oikeaan. Olin käyttäytynyt välinpitämättömästi ja sen seurauksena esim. rikkonut jotain. Jos taas joskus tiedän olevani jossain kiistassa oikeassa, niin silloinkin mielestäni asiat riitelevät ja kuohahdan asiani puolesta, en sen takia, että minun "hyvyyttäni" olisi epäilty tai loukattu.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

santtu-62

  • Vieras
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #10 : 12.11.09 - klo:21:48 »
Sinun kannattaisi lukea tarkemmin, mitä kirjoitan.
...Mahtaako sinussa Benkku asua hyvä mies?

Keneltähän on lukutaito mennyt… taitaa olla molemmin puolista.
Mutta jos tietäisit mitä teen leipäni etten uskon että nielisit ylpeytesi ja hyvyytesi jonnekin …
Sillä se nainen siellä kadun kulmassa ja se mies siellä sillan alla ei kysele minun hyvyyttäni vaan hän pyyteetömästi halaa minua ja minä en valita hänen tuoksuistaan tai eritteistä mitkä tarttuvat …
joten Herra päättäköön ketkä täällä maan päällä on hyviä ja huonoja …
Sinua minä en voi asettaa hyviin tai pahoihin ihmisiin, mutta …
parempi kuin en kommentoi sen enempää..
Terveisin . Iso Paska :icon_cool:
ps. äläkä arvostele kenessä asuu  mitäkin .

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #11 : 12.11.09 - klo:22:35 »
Kyllä minä tunnustan olevani niin kurja, että pidän usein itseäni hyvänä ihmisenä. Siitä seuraa sellainenkin ongelma, että on vaikea uskoa saaneensa jotakin syntiään anteeksi.
Pyryharakka

Poissa jazbaz

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #12 : 12.11.09 - klo:22:59 »
Minussa itsessäni ei ole mitään hyvää, joten katson olevani kelvoton osallistumaan tähän keskusteluun.
Minä vaivainen vain, mato matkamies maan...
Turhuuksien turjake

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #13 : 13.11.09 - klo:07:41 »
Minussa itsessäni ei ole mitään hyvää, joten katson olevani kelvoton osallistumaan tähän keskusteluun.
Minä vaivainen vain, mato matkamies maan...

Tuli mieleeni eräs tapahtuma, joka minulle on kerrottu.
Erään uskonnollisen yhteisön julkisessa kokoontumisessa saarnaaja ilmoitti puhujakorokkeelta, että seurakuntamme on saanut suuren lahjoituksen eräältä henkilöltä, joka ei kuitenkaan halua nimeään julki.
Heti tämän ilmoituksen jälkeen yleisön joukosta nousee eräs mieshenkilö, joka toteaa seuraavaa: "Minä" ajattelin, että näin on ehkä paras.

santtu-62

  • Vieras
Vs: No voi hyvä ihminen - hyvien ihmisten keskusteluketju
« Vastaus #14 : 13.11.09 - klo:08:14 »
Tuli mieleeni eräs tapahtuma... että näin on ehkä paras.

 :015: