Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys vs. körttiläisyys  (Luettu 61992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #105 : 18.09.17 - klo:16:48 »
Paljastan salaisuuden: Viisveisaajalla ei ymmärtääkseni ole kovin vankkaa kokemusta viidesläisistä.
Uskonnollisista piireistä hänellä kyllä on vankkaa kokemusta, mutta muualta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #106 : 18.09.17 - klo:16:49 »
Näkemykseni ei ilmeisesti miellyttänyt sinua.

No olen siis eri mieltä kanssasi. Olen sitä mieltä että viidesläiset saavat olla mitä ovat.  Mitä kukaan ulkopuolelta on sanomaan, mitä heidän pitäisi olla.

(Miellyttäminen ja samaa mieltä oleminen ovat ehkä eri asioita? Mutta jos ne ovat mielestäsi sama asia niin sitten on niin ettei näkemyksesi miellytä. Minusta se olisi kuitenkin vähän hassu tapa sanoa että olen eri mieltä. Kuin olisin jotenkin loukkaantunut, mitä en ole.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #107 : 18.09.17 - klo:16:52 »
Mitä kukaan ulkopuolelta on sanomaan, mitä heidän pitäisi olla.

Itse en koe olevani ulkopuolinen, vaan tavalla ja toisella kyseisen liikkeen sisällä aika säännöllinen mukana olija.
Koetko, että sisäpuolellakaan ei saisi antaa kehitysehdotuksia omaan porukkaansa?
Tai ehkä saa, mutta ei julkisesti?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #108 : 18.09.17 - klo:16:59 »
Mitä kukaan ulkopuolelta on sanomaan, mitä heidän pitäisi olla.

Yleensäkin karsastan tuonkaltaisia keskutelujen rajoitusyrityksiä ja syyllistämisiä, vaikka rajoittaminen lienee tiedostamatonta.
Tuonkaltaisen toteamuksen informaatioarvo on kutakuinkin nolla.

En kuulu mihinkään puolueeseen, mutta minulla voi hyvinkin olla erilaisia näkemyksiä siitä, millainen minkin puolueen tulisi olla.
Sama koskee muitakin ryhmittymiä, minulla saattaa olla näkemys siitä, kuinka heidän pitäisi toimia.

Minulla saattaa olla jopa näkemys siitä, kuinka kassajonossa pitäisi toimia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #109 : 18.09.17 - klo:17:03 »
Itse en koe olevani ulkopuolinen, vaan tavalla ja toisella kyseisen liikkeen sisällä aika säännöllinen mukana olija.
Koetko, että sisäpuolellakaan ei saisi antaa kehitysehdotuksia omaan porukkaansa?
Tai ehkä saa, mutta ei julkisesti?

Ok, jos koet itsesi sisäpuoliseksi, niin sitten asia on toisin.

Sitä voi ehkä vähän ihmetellä, miksi sitten tällä foorumilla, mutta toisaalta kun ketjun nimi on mitä on, niin sekin on oikeastaan ymmärrettävää.

Sen sijaan en ymmärrä sitä usein toistuvaa todisteluasi, että viidesläiset ovat lähempänä alkuaikojen körttiläisyyttä kuin körttiläiset itse. En tarkoita etten ymmärtäisi sen sisältöä - voihan olla että ole oikeassa - vaan sitä, miksi toistelet sitä. Tarkoitatko sanoa, että ette te nykykörttiläiset mitään oikeita körttiläisiä ole kun olette niin kaukana alkuperäisistä körttiläisistä, että jopa viidesläisetkin ovat heitä lähempänä, joten teidän täytyy muuttua.

Koetko itsesi myös körttiläisyydessä sisäpuoliseksi?

Ja ihan siksikö vain pitäisi muuttua, että muistuttaisi jotakin vanhaa ja alkuperäistä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #110 : 18.09.17 - klo:17:10 »
Yleensäkin karsastan tuonkaltaisia keskutelujen rajoitusyrityksiä ja syyllistämisiä, vaikka rajoittaminen lienee tiedostamatonta.
Tuonkaltaisen toteamuksen informaatioarvo on kutakuinkin nolla.


No hei, etkös nyt rajoita keskusteluani ja syyllistä? (OT, mutta mihin on hävinnyt vanha kunnon syyttäminen? Nykyään kaikki vain syyllistävät.)

Ainoa, joka täällä voi rajoittaa keskustelua, on ylläpito. En kuulu ylläpitäjiin, joten en voi rajoittaa. Mielipiteeni saanen kuitekin sanoa minäkin. Ja olen sitä mieltä, että jonkin liikkeen ulkopuolelta on asiatonta sanoa, mitä sen liikkeen oppien tai käytäntöjen tulisi olla. (Korkeintaan voin ihmetellä, jos ne vaikuttavat sisäisesti ristiriitaisilta, mutta siinäkin on kysymys siitä etten ymmärrä, ei siitä että jotakin mielestäni pitäisi muuttaa.)

Oli minulla suosikkini viimeksi Kokoomuksen puheenjohtajavaalissa, vaikkein puoluetta äänestä saati ole jäsen. Toisin valitsivat, eikä minulla ole kanttia mennä sanomaan että väärä valinta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #111 : 18.09.17 - klo:17:12 »
Tarkoitatko sanoa, että ette te nykykörttiläiset mitään oikeita körttiläisiä ole kun olette niin kaukana alkuperäisistä körttiläisistä, että jopa viidesläisetkin ovat heitä lähempänä,

Motiivieni kirjo voi olla hyvin moninainen.
Eräs motiivini on se, että haluaisin oikaista sen mahdollisen väärinkäsityksen, että nykykörttiläisyys edustaisi jotenkin Paavo Ruotsalaisen ajan körttiläisyyden uskonkäsitystä. Olen paljon lueskellut kirjallisuutta, joka liittyy herännäisyyteen Paavon ajoilta sekä tunnen jonkin verran myös nykyistä körttiläisyyttä. Sen pohjalta olen tähän näkemykseen päässyt.

Koetko itsesi myös körttiläisyydessä sisäpuoliseksi?

Menin esim. minkä ryhmän kesäjuhliin hyvänsä, niin saatan välillä kokea jonkinlaisia sisäpuoleisuuden tuntemuksia.


Ja ihan siksikö vain pitäisi muuttua, että muistuttaisi jotakin vanhaa ja alkuperäistä?

Minun näkemykseni mukaan Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyden uskonkäsitys on sen arvoinen, että siihen suuntaan kannattaa muuttua. Mitä tulee ulkonaisiin puitteisiin, kuten pukeutumiseen, niin se ei ole minulle merkityksellinen seikka.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #112 : 18.09.17 - klo:17:18 »
No hei, etkös nyt rajoita keskusteluani ja syyllistä?

Kyllä, ainakin rivien välistä.
En aina toimi omien periaatteitteni mukaan.


Ainoa, joka täällä voi rajoittaa keskustelua, on ylläpito. En kuulu ylläpitäjiin, joten en voi rajoittaa.

Fyysinen (=sensurointi tai banni)  rajoittaminen ei ole ainut tapa rajoittaa keskustelua.


Mielipiteeni saanen kuitekin sanoa minäkin. Ja olen sitä mieltä, että jonkin liikkeen ulkopuolelta on asiatonta sanoa, mitä sen liikkeen oppien tai käytäntöjen tulisi olla.

Jos olet tuota mieltä, niin sitten pyri elämään periaatteesi mukaan.
Tuo näkemyksesi on täysin hyväksyttävä, joskin itse en sitä täysillä edusta.
Moninaisuus on rikkaus.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #113 : 18.09.17 - klo:17:23 »
Onko tuo sen merkillisempää loppujen lopuksi, kuin herännäisyyden ... mutta kyllä sinun täytyy kulkea  tätä alatietä (mitä hiivattia se tarkoittaa???) uskosi on oltava "arkaa ja ikävöivää"  (kuka sen mittaa??,

En ole kyllä tuollaista täällä kokenut... Ehkä joskus hieman itsetietoista ajatusta, että olisi se alatie tietysti parempi, vielä jos sitä osaisi kulkea, mutta tuskin yhtään sen varmemmin perille vievä. - No joo, kokemukset ovat henkilökohtaisia, niihin vaikuttaa paitsi se mitä täällä sanotaan, myös se, kuka sanat kuulee/lukee.

Muita liikkeitä täällä on (ehkä pettymyksekseni) arvosteltu enemmän kuin olisin olettanut. Mutta mitään sinun täytyy uskoa tai tehdä kuten me -henkeä en ole löytänyt.

Ja jos joku oppineisuutta on sattunut halveksimaan, eihän se sitä tarkoita että kaikki.

Mutta jos pelastusvarmuuden tunnetta kaipaa, niin sen saa kyllä paremmin muualta. Ja en ihmettele jos muunkin sellaisen varmuuden että kyllä Jumala välittää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #114 : 18.09.17 - klo:17:29 »
Fyysinen (=sensurointi tai banni)  rajoittaminen ei ole ainut tapa rajoittaa keskustelua.

Taidan olla niin jääräpää, että minuun tehoaa vain ylläpito.

Ja että että etkös itsekin rajoita keskustelua, niin sehän oli heitto. Et sinä tietenkään minun suutani sulkemaan pysty.

Minä en omista lähtökohdistani ymmärrä, miten mitään muuta kuin ylläpidon ylläpitäjänä tekemät toimet voi kokea rajoittamiseksi. Sama se mitä muut täällä kirjoittavat (edes ylläpitävä henkilö muuten kuin ylläpitäjän roolissa), ei se kenenkään sanomisia rajoita. Ei tarvitse olla yksimielisten selkääntaputtelijoiden hymistelyfoorumi, hakea joukon hyväksyntää mielipiteilleen.

Paino sanoilla "minä en ymmärrä".

Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti
Yleensäkin karsastan tuonkaltaisia keskutelujen rajoitusyrityksiä ja syyllistämisiä, vaikka rajoittaminen lienee tiedostamatonta.

Ei se ollut rajoittamisyritys, enkä pyrkinyt herättämään sinussa syyllisyydentunnetta. Ainoastaan ilmaisin mielipiteeni. Muuta mieltä saa olla ja sen julki tuoda. Mutta en aio rajoittaa mielipiteitteni ilmaisua siinä pelossa, että joku saattaa kokea ne yritykseksi rajoittaa omaa ilmaisuaan (vaikkei se tarkoitukseni olekaan).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #115 : 18.09.17 - klo:17:54 »
Tiedän että Kansanlähetyksellä (viidesläinen) on laitettu tavoitteita, päämääriä, missiota,
ym. hienoja asioita mietinnän tuloksena paperille.
Niitä varmaankin on jostain saatavissa ja luettavissa.
Ehkä muillakin herätysliikkeillä olisi vastaavia.
Lehtien pääkirjoituksissa on tietoja, samoin kesäjuhlilla on toiminnan katsauksia yms.



Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #116 : 18.09.17 - klo:18:15 »
Mitä tulee ylläpitoon, niin se ei rajoita eriäviä mielipiteitä. Sen sijaan se puuttuu perättömiin tietoihin ja loukkaaviin lausumiin.

Toisekseen olisi minullakin kokemusta molemmista, mutta ylläpitäjän roolista johtuen en kirjoita tänne mielipiteitäni kovin herkästi. Arvelkaa vapaasti mitä mieltä olisin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #117 : 18.09.17 - klo:18:35 »
Minulla on pari kokemusta viidesläisyyden ja körttiläisyyden kohtaamisesta. Hienoimmillaan se on ollut sitä, että viidesläinen on siioninvirsiseuroissa kaikessa rauhassa seurannut miten tässä tuvassa on tapana käyttäytyä ja sitten ottanut puheenvuoron, kun on ollut jotain annettavaa. Tökeröimmillään se on ollut sitä, että viidesläinen on ottanut ohjat käsiinsä, noussut seisomaan, lukenut päivän tekstin Raamatustaan ja pitänyt herätyssaarnan, johtanutpa vielä seurakansan rukoukseen. Joka porukassa on monenlaisia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #118 : 18.09.17 - klo:18:37 »
Tiedän että Kansanlähetyksellä (viidesläinen) on laitettu tavoitteita, päämääriä, missiota,
ym. hienoja asioita mietinnän tuloksena paperille.
Niitä varmaankin on jostain saatavissa ja luettavissa.
Ehkä muillakin herätysliikkeillä olisi vastaavia.
Lehtien pääkirjoituksissa on tietoja, samoin kesäjuhlilla on toiminnan katsauksia yms.

Tuttujen ihmisten kautta lähdin mukaan viidesläiseen liikkeeseen vuonna 1983.

Jätin Kansanlähetyksen tilaisuuksissa käymisen  2000-luvun alussa. Olin ollut mm. Helsinki Missiossa 1987 ( Billy Graham) sielunhoitoavustajana. Se oli amerikkalaisittain erinomaisesti organisoitua käännytystoimintaa. Koulutusta oli paljon etukäteen , ja lopputulokset kirjattiin, esim. perustettujen raamattupiirien luvut kerättiin.

Jotenkin tunsin ' orjuutta' . Kristuksen orja olen vapaaehtoisesti, mutta sen tapainen ajatusten ohjailu mitä niissä porukoissa koin, ei sovi minulle.
Pidänkin, että on suuri ero olla jäsenenä körteissä, vaapaassa hengessä, tai tietoisesti johdetuissa ja ohjaillussa viidesläisten piireissä.

Silloin en muusta tiennyt, mutta nyt huomaan eron. En ole kuitenkaan heidän toimintatapojensa ' uhri' vaan halusin olla itsenäisesti ajatteleva kirkon jäsen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #119 : 18.09.17 - klo:18:42 »
Minulla on pari kokemusta viidesläisyyden ja körttiläisyyden kohtaamisesta. Hienoimmillaan se on ollut sitä, että viidesläinen on siioninvirsiseuroissa kaikessa rauhassa seurannut miten tässä tuvassa on tapana käyttäytyä ja sitten ottanut puheenvuoron, kun on ollut jotain annettavaa. Tökeröimmillään se on ollut sitä, että viidesläinen on ottanut ohjat käsiinsä, noussut seisomaan, lukenut päivän tekstin Raamatustaan ja pitänyt herätyssaarnan, johtanutpa vielä seurakansan rukoukseen. Joka porukassa on monenlaisia.

Samaan olen törmännyt.
Yleensä körttimummot ja vaarit ovat silloin olleet hyvin suvaitsevaisia ja antaneet viidesläiset pitää palopuheensa.

Vaikka karjalaisenkyösti kirjoitti, että mulla ei ole niin paljoa kokemusta viidesläisistä, niin jotakin on ja kaikki ne on sellaisia kauhee kokemuksia.
Päivi Räsänen taitaa olla heidän pääjehunsa siellä ja se kyllä kertoo aika paljon porukasta.

Ei mulla viidesläisyyttä mitään sen isompaa vastaan ole, kunhan pysyvät äänenkantaman päässä.
Kaikki valta tekoälylle!