Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys vs. körttiläisyys  (Luettu 61990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #90 : 18.09.17 - klo:08:26 »
Viidesläisyydessä ymmärtääkseni hyväksytään nuo molemmat tavat puhua. Körttipiireissä vain tuo jälkimmäinen.  Minua jollain tavalla häiritsee körttipiireissä tietty ahdasmielisyys tietyissä asioissa. Arasta mieltä on toki kaikkialla. Em väitä, että kortit keskimäärin olisivat sen ahdasmielisimpiä, kuin muutkaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #91 : 18.09.17 - klo:09:39 »
En tarkoittanut mitään hyväksymistä vaan vallitsevaa tapaa. Se heijastaa asenteita ja ilmapiiriä. Kuulijoitaan vakuutteleva nostaa itsensä - tai ainakin asiansa - heidän yläpuolelleen. Kokemuksensa jakava puhuu samalta tasolta silloinkin, kun puhuu jostakin ihmistä suuremmasta. Yleensä seuroissa puhuukin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #92 : 18.09.17 - klo:09:52 »
En tarkoittanut mitään hyväksymistä vaan vallitsevaa tapaa. Se heijastaa asenteita ja ilmapiiriä. Kuulijoitaan vakuutteleva nostaa itsensä - tai ainakin asiansa - heidän yläpuolelleen. Kokemuksensa jakava puhuu samalta tasolta silloinkin, kun puhuu jostakin ihmistä suuremmasta. Yleensä seuroissa puhuukin.

Aavistelen, että Pena puhuu vuosikymmenten takaisesta viidesläisyydestä, ei nykypäivän viidesläisyydestä.
Itse olen jollain tavalla seurannut useiden viimevuosien ajan jollakin tapaa viidesläisyytä ja körttiläisyyttä.

Minua häiritsee (joskin siedän sitä varmaan aika hyvin) se, että ollaan välillä jopa kovin neuroottisen tarkkoja siitä, että kukaan ei missään olosuhteissa asettuisi MINUN yläpuolelleni ja että tätä asennetta vielä kuvitellaan nöyryydeksi.

En tunne kovin hyvin menneen ajan viidesläisyyttä, jota Pena luultavasti tuntee, mutta Penalta ja muilta kuulemani perusteella voisin olettaa, että tällainen lause on noihin menneisiin aikoihin viidesläisten piirissä voinut sopia:  "Sinä olet väkevä veli, mutta minä olen sinua väkevämpi".
Ja sama nykyajan körtiksi käännettynä:  "Mitäpä minusta, mutta vielä vähemmän sinusta".
Molemmat tarkoittavat samaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #93 : 18.09.17 - klo:10:12 »
Ilmaisemme itseämme puheissa ja kirjoituksissa sillä tavoin kun usko Kolmiyhteisestä Jumalasta on meille avautunut. Muutumme matkalla, se on hyvä. Niin ovat myös herätysliikkeet ajassa muuttuneet.

Suon mielelläni erityyppisille ihmisille valinnan missä seurassa tuntevat olevansa omana itsenään kokemassa Kristuksen kirkkoa ja sen tehtävää.

Amerikoista tulee enemmän vaikutteita viidesläisille kuin körteille. Se perustuu tunteisiin vaikuttamiseen ja omakohtaisiin uskonratkaisuihin. Körttiläisille usko avaa ymmärrystä kohdata oma syntisyytensä ja löytää armollinen Jumala ja tuntea Hänet sielussaan.

" Hän muutti kaiken , Hän muutti kaiken " laulaa viidesläinen

Körtti veisaa: " Minä vaivainen, vain mato, matkamies maan monet vaellan vaikeat retket "

Tunnot eroavat, Kristus on yksi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #94 : 18.09.17 - klo:10:43 »
Ehdotan keskustelukumppaneilleni kuuntelemaan nykypäivän saarnoja viidesläisyyden parissa:
http://sro.fi/ohjelmat-radio-deissa/jumalanpalvelukset/jumalanpalvelusten-saarnat-2017

Ennen kaikkea ehdotan tutustumaan erään viidesläisyydessä vaikuttavan rovastin saarnoihin.
http://rovasti.fi/puheet1

Uusimpien saarnojen kuuntelemisen kautta saisi sellaista nykyhetken kuvaa viidennen herätysliikkeen korostuksista.
Ensimmäisen linkin takaa saanee käsityksen liikkeen nykykorostuksista, jälkimmäisen linkin takaa taasen saa kuvan siitä, millaisena kyseisen liikkeen korostusten haluaisin nähdä, eli toivoisin, että liike olisi enemmän Paavo Ruotsalaisen, Jonas Laguksen ja kumppanien linjoilla.
Oma näkemykseni on se, että vaikka viidesläisyys mitä ilmeisimmin on liian kaukana Ruotsalaisen ja Laguksen linjoilta, lienee se kuitenkin sitä lähempänä, kuin mikään muu suomalainen herätysliike (En tosin kovin hyvin tunne evankeelista ja rukoilevaista liikettä ja kaikkia Suomessa vaikuttavia pikkuryhmiä). Esim. nykykörtiläisyys on näkemykseni mukaan uskonnäkemyksensä puolesta varsin kaukana tältä linjalta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #95 : 18.09.17 - klo:10:50 »
En tunne kovin hyvin menneen ajan viidesläisyyttä, jota Pena luultavasti tuntee, mutta Penalta ja muilta kuulemani perusteella voisin olettaa, että tällainen lause on noihin menneisiin aikoihin viidesläisten piirissä voinut sopia:  "Sinä olet väkevä veli, mutta minä olen sinua väkevämpi".
Ja sama nykyajan körtiksi käännettynä:  "Mitäpä minusta, mutta vielä vähemmän sinusta".
Molemmat tarkoittavat samaa.

Enpä ole kuullut enkä edes rivien välistä aavistanut kumpaakaan ajatusta. Tarkoitan lähinnä sitä, mitä on tapana kutsua evankelioimiseksi. Se ei mielestäni ole samaa kuin evankeliumin julistaminen. Lauseeksi muotoiltuna se voisi olla: "Olen antautunut Jeesukselle, antaudu sinäkin." Körttiläinen veisaa ystäviensä kanssa: "Muistan päivää autuasta, jolloin Herran Jeesuksen kohdata sain, syntinen."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #96 : 18.09.17 - klo:10:54 »
Ensimmäisen linkin takaa saanee käsityksen liikkeen nykykorostuksista, jälkimmäisen linkin takaa taasen saa kuvan siitä, millaisena kyseisen liikkeen korostusten haluaisin nähdä, eli toivoisin, että liike olisi enemmän Paavo Ruotsalaisen, Jonas Laguksen ja kumppanien linjoilla.

Tuota sanotaan heränneiden sanoin korvasyyhyksi.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #97 : 18.09.17 - klo:13:33 »
 
Ensimmäisen linkin takaa saanee käsityksen liikkeen nykykorostuksista, jälkimmäisen linkin takaa taasen saa kuvan siitä, millaisena kyseisen liikkeen korostusten haluaisin nähdä, eli toivoisin, että liike olisi enemmän Paavo Ruotsalaisen, Jonas Laguksen ja kumppanien linjoilla.
 
Tuota sanotaan heränneiden sanoin korvasyyhyksi.

Näin varmasti onkin, mutta eikö viidesläisyys ole myös herännäisyysliike, syntymä aika on kuulemma hieman myöhemmin.
 
Itse koen kyllä että viidesläisyyden syntymä on jo lähtenyt ennen jo 1900-lukua.
Eli liikkeen syntymään on vaikuttanut niin itä kuin länsi, eri vuosi sadalla ja eri muodossa.

Tuohon korvasyyhyä vielä on minun todetava että sitä on ollut vuosia.
Mutta kun oikein tutkin sitä, mikä korvassa syyhyä ja siitä oli päästävä eroon.
Niin himputti se olikin korva käytävässä olevaa vaikkua.
Nyt ei syyhyä ja kuulokin on parantunut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #98 : 18.09.17 - klo:15:12 »
Herätysliike ja herännäisyys menevät helposti sekaisin. Viidenneksi herätysliikkeeksi kutsuttu ei ole herännäisyyttä. Se sana tarkoittaa tätä körttiläisyyttä.

Viidennen herätysliikkeen aluksi ilmoitetaan näköjään Urho Muroman 1920- ja 30-luvulla johtama evankeliointikampanja ja sen kutsumana maahamme tullut evankelista Frank Mangs.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #99 : 18.09.17 - klo:15:25 »

   Herännäisyyden juuret ovat päreiden ajoissa, viidesläisyyden sähkön.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #100 : 18.09.17 - klo:16:19 »
Viidesläisyys on kuitenkin lähempänä Paavon ajan herännäisyyden uskonkäsitystä, kuin nykykörttiläisyys.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #101 : 18.09.17 - klo:16:36 »
jälkimmäisen linkin takaa taasen saa kuvan siitä, millaisena kyseisen liikkeen korostusten haluaisin nähdä, eli toivoisin, että liike olisi enemmän Paavo Ruotsalaisen, Jonas Laguksen ja kumppanien linjoilla.

Eivätkö he (=viidesläiset) saa olla juuri sellaisia kuin ovat? Varmaan omana nykyisenä itsenään monelle ihan sopiva paikka. Jollei lopullinen paikka niin läpikulkupaikka vähintään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #102 : 18.09.17 - klo:16:40 »
Kieltämättä körttiläisyys on ajassa muuttunut. Minulle on poliittinen muutos ollut vaikeampi asia hyväksyä kuin sukupuolineutraali avioliittokäsitys. Naispaappeutta aina kannatin. Yleinen mielipide vielä tänään ymmärtää körtit vanhoillisiksi mustiin pukeutuviksi henkilöiksi, vai olenko tässäkin väärässä. Ihminen näköjään muuttuu, kun oikein muutetaan, tarkoitan tässä itseäni. En ole enää varma, että missä asiassa voisin sanoa olevani ehdottomasti jotakin mieltä. Olenkin kirjoittanut "vakaa käsitykseni lienee".

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #103 : 18.09.17 - klo:16:42 »
Eivätkö he (=viidesläiset) saa olla juuri sellaisia kuin ovat? Varmaan omana nykyisenä itsenään monelle ihan sopiva paikka. Jollei lopullinen paikka niin läpikulkupaikka vähintään.

Näkemykseni ei ilmeisesti miellyttänyt sinua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #104 : 18.09.17 - klo:16:44 »
Viidesläisyys ja muut käy mulle hern´moille, kun ne painottaa tekemisiä.
Sellaista suorituskristillisyyttä.

Nykypäivän viidesläisyydestä en tiedä, mutta mitä joskus 70-80 -lukujen vaihteessa satunnaisesti niissä piireissä piipahdin niin ainoa asia mikä olisi pitänyt tehdä oli se uskonratkaisu. Mutta kun se on se ainoa asia mitä en vain pysty tekemään. Leijonien revittäväksi nyt vielä joten kuten pystyisi kävelemään, mutta uskonratkaisu, ei onnistu. Ei se asia ole minun päätettävissäni uskonko vai en.

Uskonratkaisun tekemisestä minua ei kuitenkaan pelastanut mikään körttiläisyys vaan taustaltaan evankelisen Erkki Niinivaaran mainio pikku opus Maallinen ja hengellinen, jossa hän totesi että ihan epäluterilainen koko moinen vaatimus. (Kirja on muistaakseni jo 50-luvulta, joten nykyisestä evankelisuudesta ei sen perusteella voi päätellä mitään.)

Tai siis se uskonratkaisu oli ainoa tietämäni, mitä silloisten viidesläisten mukaan olisi pitänyt tehdä. En mene vannomaan ettei sen jälkeen olisi tullut eteen seuraava tehtävä. Ehkä ne annosteltiin yksi kerrallaan ja sinä pääsit listassa minua pidemmälle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.