Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys vs. körttiläisyys  (Luettu 61998 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #75 : 20.08.17 - klo:19:48 »
OPKO tuntuu vieraalta, pitää mennä lunttaamaan mitä kuukkeli siitä sanoo.

--
Wikipedia sanoo aluksi näin:

"OPKO eli Suomen Evankelisluterilainen Opiskelija- ja Koululaislähetys ry (ruotsiksi FSSM eli Finlands Evangelisk-lutherska Student- och Skolungdomsmission) on suurin Suomessa toimiva kristillinen opiskelijajärjestö. OPKO järjestää opiskelija- ja nuortentoimintaa 10 kaupungissa. Ruotsinkielistä toimintaa on Helsingissä, Turussa ja Vaasassa. Suomen OPKO kuuluu kansainvälisesti toimivaan kristilliseen opiskelijaliikkeeseen (International Fellowship of Evangelical Students).

OPKO toimii Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piirissä, mutta se on hallinnollisesti itsenäinen. Periaateohjelmansa mukaan OPKO sitoutuu Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen ja tekee yhteistyötä paikallisseurakuntien sekä muiden luterilaisten järjestöjen kanssa."

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #76 : 20.08.17 - klo:19:50 »
Eli taas opin jotain uutta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #77 : 20.08.17 - klo:21:20 »
Se kartanolaisuus taisi olla melko erikoista ?
Joskus joku kertonut siitä, muistelisin.

Kartanopietismi on eri asia kuin kartanolaisuus. Venäjälle sotavankeuteen päätyneet Kaarle XII:n upseerit tutustuivat siellä pietismiin ja toivat sen vapauduttuaan mukanaan kotimaahansa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #78 : 28.08.17 - klo:17:25 »
Ai pietismi on tullut Venäjältä Suomeen?

Kaikenlaista tulee aina yli rajojen ja kovasti ne sekoittaa.
Viidesläisyys on kai enempi lähellä karismaattisuutta, kuin körttien herännäisyys?
Tuntuu kuitenkin jotenkin, että suomalaiset on aika yliherkkiä karismaattisuuteen.
Oli joku porukka tai joku puhuja jonka ns, kokouksissa lapset olivat menneet hurmokseen ja kaatuilleet ja joku lapsiasiamies tai joku kirjoitti lehtiin, että toi on jo vaarallista lapsille.

Millanenhan olisi se sopiva uskominen ns, suurelle yleisölle Suomessa?


Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #79 : 28.08.17 - klo:19:35 »
Pietismi tavoitti Venäjällä sotavankeudessa olevat karoliinit tietääkseni Saksasta lähetetyn pietistisen kirjallisuuden muodossa. Tieto ja vaikutteet kulkivat silloinkin vaikka tätä nettiä ei ollutkaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #80 : 11.09.17 - klo:18:51 »
Olen kaivannut rakasta pikkuveljeäni juhania jo jonkin aikaa edes käväisemään tänne kotikonnuille. Moneen kertaan mietin syytä hiljaisuuteensa.
Näin kyllä Herättäjäyhdistyksen sivuilta, että seurojen järjestämistä Helsingin suunnalla on hänellä paljonkin, mutta mitä muuta kuuluu ?
Nyt se selvisi kun kurkkasin Kotimaa24 blogeja. Sinne juhani on koonnut mittavan, ansiokkaan, hauskan ja syvällisen kirjoituksen Hernnhutilaisuudesta !  :eusa_clap:

Juhani ehkä muistaa kun luonnehdin n. 6 - 7 vuotta sitten uskoni ( omasta mielestäni silloin ) olevan ortodoksis-hernnhutilais-körttiläiseksi. Sen vähän perusteella mitä olin lukenut hernnhutilaisista tunnistin sisaruuden elämänilossa ja arjen toimissa yhteiseksi hyväksi.
Nyt lisäisin vielä katolisuuden , niiden mestareiden tähden jotka ovat avaneet minulle jälleen uuden oven.

Kuitenkin rohkenen yhä olla körtti, sillä körttiseurojen seinien sisään saavat monenlaiset matkaajat tulla levähtämään ja veisaamaan matkavirsiä. Körtit ovat avarin liike, ja yhä avarammaksi käy, jos Jussin pussi näin lujasti heilahtaa !    :003:  Antaa laivan keinua, ei se uppoa sillä laivan masto on risti, ja kippari on Kristus.

Herrnhutilaisuus;

https://www.kotimaa24.fi/blogit/herrnhutilaisuus/

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #81 : 12.09.17 - klo:21:15 »

Viidesläisyys ja muut käy mulle hern´moille, kun ne painottaa tekemisiä.
Sellaista suorituskristillisyyttä.

Itte vaikka luen Raamatun aika useasti läpi vuodessa ja käyn seuroissa ja elän aika uskonnollista elämää, niin en ketään ikuna alkaisi painostaa tekemään samaa tai elämään kuin minä elän.
Tää sopii mulle ja auttaa mua arjessa ja vapaalla.

Jos joku alkaisi painostaa tekemään näitä juttuja, niin voisi jopa jäädä ja ainakin alkaisi ahdistaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #82 : 17.09.17 - klo:12:41 »
En ole vielä kohdannut ainoaakaan "liikettä"  jolle olisi kelvannut todellinen armo, jonkinlainen lauseen päättäminen sanoihin .. mutta Jeesus Kristus. En löytänyt ajattelua herännäisyydestä lainkaan sen ihmeellisemmin kuin nuorena ns. viidesläisyydestä.

Lars Mikael antaa viidesläisyydestä erittäin tyhjentävän selvityksen ensimmäisellä sivulla.  Sen ydinalueita ovat lähinnä muiden herätysliikkeiden "katvealueiksi"  jääneet seudut, Kymenlaakso kenties selkeimpänä näistä. Myöhemmin epäilemättä joka tarjotin on esillä ihan missä vain, Kotkassa pääsee körttiseuroihin niin halutessaan muutaman viikon (?) välein. Samoin Kotkaan rakennettiin jo varhain SLEY:n rukoushuone, mutta sen toiminta jäi suhteellisen suppeaksi ja vaikuttamattomaksi.

No.  Viidesläisyys on esittänyt: Kyllähän se Jeesus, mutta...   kyllä sinun on tehtävä vapaantahdonratkaisu ja sitten todistettava koska "suun tunnustuksella pelastutaan", ja pahimmoillaan vetänyt piiriinsä innokkaita nuoria teologeja joista erään kanssa pidän yhä jnkv yhteyttä, joka toteaa edelleen ettei ikinä aikonutkaan "lukea teologiaa"  vaan halusi "lukea papiksi".  Kysy siinä sitten, miksi tuommoinen vapaan tahdon käsite jo luterilaisittain on ihan hölmö.  Suhteessa Jumalaan ei ihmistahto tee mitään ratkaisuja tai valintoja.  Toinen juttu on, että suhteessa ihmisiin pitäisi kyllä taipua Jumalan tahtoon.

 Mutta.  Onko tuo sen merkillisempää loppujen lopuksi, kuin herännäisyyden ... mutta kyllä sinun täytyy kulkea  tätä alatietä (mitä hiivattia se tarkoittaa???) uskosi on oltava "arkaa ja ikävöivää"  (kuka sen mittaa??, Onko usko "arkaa ja ikävöivää"  jos esimerkiksi tällä foorumilla ollaan sormi soosollaan selittämässä pää tutisten kuinka Jumala sitä ja Jumala tätä meille ihmisille tai itse asiassa sinulle siellä niin?  Riisuu asioista joihin ei ole muistanut edes pukea sitä ihmislasta? 

Eihän se auto vaan tämä hölmöys. Silloin ajattelin että joopa. Nyt riittää tätä lahkolaisuutta. Kaikkialta löytyy sananselittäjää, ja ihmistä joka NIIN mielellään selittää juuri SINULLE tapahtuvia asioita. Ne kai on niitä jumalanvierimmäisiä sitten, kun niin tarkoin tietävät, mutta aika pahoin demetti se körttiläisten jumala kyllä on...   

....................

En ylipäänsä ole kohdannut ihmistä joka ei keksisi ehtoja pelastukselle.  Varsinkaan kun on kyseessä sen toisen pelastus joka nyt on vähintään kyseenalainen juttu.  Sitten kokoonnutaan koolle ja kehutaan kuinka meidän liike niin ja meidän liike näin ettei sille ole vertaa.

Ei, viidesläisyys ei jättänyt minulle "ikuisia traumoja".  Kävin rippikouluni ja kuljin mielelläni seurakunnassa vanhempienkaan tietämättä, mitä soppaa kehnosti koulutetut teologit jossain vaiheessa keittivät kokoon, mutta toisinaan kaipaan syvästi juuri viidesläistä opetusta. Kaipaisin tietoa siitä, välittääkö Jumala yksittäisestä ihmisestä ja hänen kohtalostaan. Kysyin tätä körttipapilta ja sain päin kasvojani kakkaisen naurun.  Sen jälkeen kuuntelin tunnin katkeraa vuodatusta pastoriparan Kymin vuosien kokemuksista.

Ei se kakkainen nauru eikä se katkeruus. En minä ole mennyt hänen rippikouluunsa kitarakuorona laulamaan jotain... "juna on lähtenyt" enkä mitään muutakaan. Mutta hatara uskoni mureni siinä kasvojeni edessä. 

Mikäs. Nyt löytyy taas sopiva Siionin Viersi. Ei lapsellinen uskoni tuo koetusta kestä. Eikös se mallaa niin mainion hyvin?  Mutta kun tahtoisin uskoa -- ja siihen tahtoon, siihen kohtaan osataan iskeä tuhoavasti myös. Tämä foorumi oli onnistunut jatko. Minä en keskustele kanssasi koska olen kansannainen ja sinä opiskellut.  Miksi tämä "kansannainen" ei itse opiskele jos noin jurnuttaa? Tietenkään siinä tapauksessa ei ennätä roikkua täällä ihan yhtä suurta minuuttiaikaa, mutta kukaan ei saa kaikkea. Hän sai terveyden syntymälahjaksi. Olisi kiitollinen.


Minun aarteeni oli koetusten keskellä ollut luottamus siihen, että Jumalalla on tarkoitusperänsä. Jumala tietää, Jumala näkee, Jumala välittää. En minä vienyt viidesläisyydestä muuta mukanani. Hölmöähän olisi tehdä niin että koettelematta kaikkea pitää ihan joka hullutuksen! 

Varmasti liikaa tukeuduin tähän foorumiin.  Epäilemättä katselen liiaksi näyteikkunaa, jolle muutama ylenintoinen syytää päivittäin kuormittain omia ajatuksiaan, näkemyksiään, kokemuksiaan. Mutta mitä täältä veisin mukaani?  Mitä koko herännäisyydestä? 

On syntiä opiskella. On ihan pirunmoinen synti jos sinä olet opiskellut enemmän kuin minä, mutta hahhahhaa, minäpäs olenkin semmoinen kuin ihkaoikea syntymäkörtti. Kyllä kaikki on syntiä ja mitä etevämpi olen lykkimään päätäni maton alle alatieläisyyteni osoitukseksi sitä parempi minä olen. 

Kuka vaan huomaisi että takapuoli keikkuu pystyssä yhä.


« Viimeksi muokattu: 17.09.17 - klo:12:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #83 : 17.09.17 - klo:18:56 »
Kiitos Leena, että olet eetterissä. Pistit aika pitkän jutun.

Tuumaan Manun lailla, että "kyllä se siitä".

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #84 : 17.09.17 - klo:20:58 »

No.  Viidesläisyys on esittänyt: Kyllähän se Jeesus, mutta...   kyllä sinun on tehtävä vapaantahdonratkaisu ja sitten todistettava koska "suun tunnustuksella pelastutaan", ja pahimmoillaan vetänyt piiriinsä innokkaita nuoria teologeja joista erään kanssa pidän yhä jnkv yhteyttä, joka toteaa edelleen ettei ikinä aikonutkaan "lukea teologiaa"  vaan halusi "lukea papiksi".  Kysy siinä sitten, miksi tuommoinen vapaan tahdon käsite jo luterilaisittain on ihan hölmö.  Suhteessa Jumalaan ei ihmistahto tee mitään ratkaisuja tai valintoja.  Toinen juttu on, että suhteessa ihmisiin pitäisi kyllä taipua Jumalan tahtoon.

 Mutta.  Onko tuo sen merkillisempää loppujen lopuksi, kuin herännäisyyden ... mutta kyllä sinun täytyy kulkea  tätä alatietä (mitä hiivattia se tarkoittaa???) uskosi on oltava "arkaa ja ikävöivää"  (kuka sen mittaa??, Onko usko "arkaa ja ikävöivää"  jos esimerkiksi tällä foorumilla ollaan sormi soosollaan selittämässä pää tutisten kuinka Jumala sitä ja Jumala tätä meille ihmisille tai itse asiassa sinulle siellä niin?  Riisuu asioista joihin ei ole muistanut edes pukea sitä ihmislasta? 

Kuka vaan huomaisi että takapuoli keikkuu pystyssä yhä.

Olen kokenut tuon aivan toisin. Ei sinun täydy vaan saat ja kelpaat silti. Toisekseen ihmisen ja Jumalan välissä ei ole ketään eikä mitään. Näin sen koen vahvasti lyhennettynä, niin on paljon helpompi elää. Jos näin en kokisi ei pystyisi elämään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #85 : 18.09.17 - klo:03:46 »
Minä taas olen pohtinut tätä ilmaisua: ”Ihmisen ja Jumalan välissä ei ole ketään eikä mitään”.
Tätähän kuulee hyvin usein varsinkin körteiltä.

Mutta onko todella näin, ettei Jumalan ja minun välissä ole mitään?
En ole lukenut Raamatun läksyjäni niin hyvin että voisin sanoa tietäväni jotain. 
Mutta minä kyllä koen että Jumalan ja minun välissä on joku ja nyt joudun sen ilmaisemaan Raamatusta näin maallikkona:


PAAVALIN ENSIMMÄINEN KIRJE TIMOTEUKSELLE:

2: 5. Jumala on yksi ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä, ihminen Kristus Jeesus.

Siksi minä koen taas että minun ja Jumalan välillä on joku joka puolustaa minua ja hän on Kristus.
Minä koen myös että minun on helpompi elää taas tämän käsityksen mukaan kuin edellisellä nimimerkillä on oma käsitys asiasta.

Voisin sanoa että ei ole sellaista uskonnollista seurakuntaa joissa olisi mukava olla ja syödä pullaa takan ääressä ja keskustella rakkaudesta.
Aina tulee olemaan eripuraa asiasta kuin asiasta. 

Täällä foorumilla parjataan viidesläisyyttä  ja sen hihuli tilaisuuksia. Minä taas näen ja koen sen että nuoret ja nuoret aikuiset ovat vapautuneita omalla tavallaan Sanan ääressä.
Kun taas me jo äikäät ihmiset olemme hieman eikä niin hiemankaan Sanan ääressä hartaita.

Lopuksi voin todeta että mitä mieltä olettekin. Niin kyllä herännäisyydessäkin on ollut ja tulee olemaan hiukan pietissyyttä, vaikka sitä pyritään kitkemään pois nykyisin.

Arvaan tai ei edes tarvitse arvata kuka ja ketkä tulevat ilmaisemaan jälleen kerran miten heitä on kohdeltu viidesläisyydessä ja kuinka viideläisyys johtaa harhaan, mutta siihenhän heillä on oikeus ja vapaus.

Minulle taas on käynyt toiste päin ja se olen kokenut hieman tälläkin foorumilla. 
Täytyy myös myöntää että ollen myös itsekin ollut monta kertaa tilanteisiin syyllinen.

Samoin olen kokenut myös körttien seuroissa ja heidän parissa nykypäivänä.
Siionin virsien uudistus ja hehkutus Armosta ovat tulleet Jumalan ja ihmisen väliin.

ps. Itse suosittelen molempien osapuolten tutustumaan molempiin herätysliikkeisiin ja ennen kaikke niiden historiaan. Se ehkä voisi avartaa omaa elämää, missä on silloin  helpompi hengittää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #86 : 18.09.17 - klo:07:22 »
Onko viidesläisyys oikeastaan pietismiä vaikka sitä uuspietismiksikin sanotaan? Joidenkin arvion mukaan se on paljolti amerikkalaista kalvinismia.

Kolminaisuusoppi ja oppi Jeesuksen kahdesta luonnosta ovat kristinuskon keskeisimpiä. Edellisen mukaan Jeesus on komiyhteisen Jumalan persoona, Poika. Näin ollen yhteys Jeesukseen on yhteys Jumalaan. Toisen opin mukaan Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jumala, täysin ihminen ja täysin Jumala. Näin ollen Jeesus on itsessään välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä.

Näin olen ymmärtänyt.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #87 : 18.09.17 - klo:07:27 »
Viidesläisyys ja muut käy mulle hern´moille, kun ne painottaa tekemisiä.
Sellaista suorituskristillisyyttä.

Itte vaikka luen Raamatun aika useasti läpi vuodessa ja käyn seuroissa ja elän aika uskonnollista elämää, niin en ketään ikuna alkaisi painostaa tekemään samaa tai elämään kuin minä elän.
Tää sopii mulle ja auttaa mua arjessa ja vapaalla.

Jos joku alkaisi painostaa tekemään näitä juttuja, niin voisi jopa jäädä ja ainakin alkaisi ahdistaa.

Toisen voimaperäinen ja jatkuva painostaminen jonkun tekemiseen on verrattava toisen voimaperäiseen kieltämiseen jonkuin tekemisestä. Molemmat voivat olla yhtä ahdistavia. Viisveisaaja taitaa harrastaa tuota jälkimmäistä, eli haluaa kieltää viidesläisiä elämästä omalla tyylillään.

Molempien asioiden harrastaminen on tietysti sallittua.
Ihmisellä on kuitenkin tässä asiasssa vapaa tahto: hän voi halutessaan kasvattaa itseään suvaitsevampaan suuntaan, eli hyväksymään ahdistumatta sen tosiasian, että toisissa piireissä voidaan painostaa jonkun asian tekemistä ja tosissa piireissä voidaan painostaa olematta tekemättä juuri jotain tiettyä asiaa.

Itse käyn viidesläisten tilaisuuksissa ja en kovin hyvin tunnista näitä vaatimuksia. Luultavasti on niin, että jos olisin elänyt niissä piireissä joitain vuosikymmeniä sitten, tunnistaisin itsekin nuo asiat.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #88 : 18.09.17 - klo:07:28 »
Mielestäni nykyviidesläisyys muistuttaa enemmän Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyttä, kuin nykyinen körttiläisyys.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #89 : 18.09.17 - klo:07:37 »
Äskettäisessä tilanteessa tuli havainnollisesti esiin olennainen ero tavassa pitää hartauspuhe. Viidesläisyyteen kuuluu pyrkimys vaikuttaa kuulijoihin, körttiläisyydessä pikemminkin jaetaan kokemus siitä, mikä on vaikuttanut itseen.