Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 22323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #60 : 25.09.21 - klo:11:27 »
Niitä taitaa olla niin paljon, että sopivat metsästettäväksi vähintään siinä kuin muut hanhet? Mutta kyllähän ne syödä pitäisi sitten kanssa! Nyt kun on se älyttömyys, että voi jonkin verran luvalla ampua, mutta ruhot pitää hävittää.

Mikä on paljon? Aikoinaan USA:ssa oli kymmenien miljoonien muuttokyyhkyjen kanta ja metsästäjät tuhosivat lajin sukupuuttoon hyvin nopeasti. Viimeinen muuttokyyhky kuoli eläintarhassa (RIP)

Täällä hanhilaskijat merkkaavat ylös myös sen, millaisella pellolla hanhet ovat syömässä. Onko sänki, mullos vai mikä? Siitä on hyötyä erityisten hanhipeltojen suunnittelussa. Merikotkat paimentavat tehokkaasti hanhia. Eilen Tohmajärven Valkeasuon pelloilla oli ollut kolme merikotkaa n.10000 hanhen kimpussa. Ne nostattavat parven ilmaan ja nappaavat sieltä kukin yhden. Parvi joko laskeutuu takaisin, siirtyy toiselle pellolle tai lähtee muutolle. Näin muuten yhden merikotkan viimeksi parvekkeelta hanhireitillä. Se kaarteli hitaasti muutolla, mutta hanhiparvet nousivat ylemmäksi tai väistivät muuten. Saattaa nykyisin olla, että merikotkan muutto koillisesta alkaa samaan aikaan kuin valkoposkihanhien. Kotkat seurailevat selvästi hanhiparvia. 

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #61 : 25.09.21 - klo:16:22 »
Tietoa kotkien käyttäytymisestä en ole muualta vielä saanut lukea. Eikä maanviljelijätkään ole tästä maininneet. Kotkienkin tulee saada syödäksesnsä.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #62 : 25.09.21 - klo:17:21 »
Tietoa kotkien käyttäytymisestä en ole muualta vielä saanut lukea. Eikä maanviljelijätkään ole tästä maininneet. Kotkienkin tulee saada syödäksesnsä.

Saattaa olla Itä-Suomen (P-Karjala, E-Karjala ja Kymenlaakso) merikotkien nykyisin erikoinen käytös. Tosin aikaisempina vuosina valkoposkihanhet ei pysähtyneetkään Suomen puolen pelloilla, vaan Aunuksessa. Siellä on kuulemma pellot kasvaneet umpeen. Länsi-Suomessa muuttaa enimmäkseen metsähanhia ja täällä harvinaisia lyhytnokkahanhia ja lännen merikotkille riittää ruokaa merellä. Harvinaisemman maakotkan käyttäytymisestä ei ole tietoa.

Täytyy pyytää anteeksi karkea ja epäasiallinen kirjoitteluni tuolla toisessa ketjussa. Ei minulla teikäläisiä vastaan mitään ole; yksi kaveri oli majuri, joka kuului aikoinaan samaan pubishakkikerhoon ja joskus pelailtiin tuopin ääressä. Hän kuoli johonkin aika nuorena. Sitten on res.kapt. Koikkalainen, joka oli myös samassa kerhossa ja hänet tunnen vielä paremmin. Molemmat tiesivät sivariuteni, mutta ei siitä koskaan sen kummempia puhuttu. Onhan niitä muitakin; esim. yhden siskon mies, res.kapt. Haapojan Hannu, jonka viimeinen työpaikka oli Santahaminassa talouspäällikkönä. Hän on hallintotieteen maisteri. Kotoisin Seinäjoelta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #63 : 25.09.21 - klo:17:57 »
^
Voisi vielä mainita Koikkalaisen Hanskista, että hän on käynyt aikoinaan Valkealan körttiopiston.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Linnut 34
« Vastaus #64 : 25.09.21 - klo:17:57 »
Saattaa olla Itä-Suomen (P-Karjala, E-Karjala ja Kymenlaakso) merikotkien nykyisin erikoinen käytös. Tosin aikaisempina vuosina valkoposkihanhet ei pysähtyneetkään Suomen puolen pelloilla, vaan Aunuksessa. Siellä on kuulemma pellot kasvaneet umpeen. Länsi-Suomessa muuttaa enimmäkseen metsähanhia ja täällä harvinaisia lyhytnokkahanhia ja lännen merikotkille riittää ruokaa merellä. Harvinaisemman maakotkan käyttäytymisestä ei ole tietoa.

Täytyy pyytää anteeksi karkea ja epäasiallinen kirjoitteluni tuolla toisessa ketjussa. Ei minulla teikäläisiä vastaan mitään ole; yksi kaveri oli majuri, joka kuului aikoinaan samaan pubishakkikerhoon ja joskus pelailtiin tuopin ääressä. Hän kuoli johonkin aika nuorena. Sitten on res.kapt. Koikkalainen, joka oli myös samassa kerhossa ja hänet tunnen vielä paremmin. Molemmat tiesivät sivariuteni, mutta ei siitä koskaan sen kummempia puhuttu. Onhan niitä muitakin; esim. yhden siskon mies, res.kapt. Haapojan Hannu, jonka viimeinen työpaikka oli Santahaminassa talouspäällikkönä. Hän on hallintotieteen maisteri. Kotoisin Seinäjoelta.

Minä nyt en näistä linnuista niin tiedä kaupunkilaispoikana.

Toi ateeksipyyntö on hieno ele.
Itsekkin pyydän kanssa karkeaa ja epähienoa kirjoitteluani anteeksi.

Tuosta olla hyvää pataa kaikenlaisten ihmisten kanssa olen oppinut enempi ja enempi.
Aina ollut porukoissa ties millaisissa, jossa erimieltä milloin white power porukkaa ja milloin punk ja ties mitä jengiä ja yhdessä tehnyt töitä ties millaisen radikaalien kanssa..

Hyvähän se olisi elää sovussa sulassa jos se meistä on kiinni.
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #65 : 25.09.21 - klo:20:35 »
Ok minun puoleltani.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #66 : 25.09.21 - klo:22:45 »
Oli iltakävelyllä jo niin hämärää, etten nähnyt, oliko silkkiuikku vai härkälintu, joka esitti tyylikkäitä kokosukelluksia Tohloppijärvessä. Yksi yksilö vain. Härkälintuja siellä kyllä olen itsekin aiemmin tavannut.

Ja sitä kun tarkastelin niin bongasin toisenkin siivekkään. Ensin katsoin että mikäs turilas se tuo on, iso soikea kovakuoriainen lennossa kroppaansa lyhyemmillä siivillään. Ja sepä molskahti järveen kanssa, ihan upoksiin. Lieneekö ollut jokin sukeltajalaji? Muutaman sekunnin vain ehdin nähdä. Kokoa oli arviolta sen verran että tikkuaskiin mahtuu jollei jää korkeudesta kiinni, mutta paljon ei vapaata tilaa pituus- ja leveyssuuntaan jäisi. Menköön nyt lintuna, kun oli niin iso ja lensi.  :003:

Muuten harmittelin, kun Tohloppijärven pohjoispuoliselle suolle on sitten viime näkemän rakennettu sorapohjaisia maastosta selkeästi koholla olevia kulkureittejä. Ja löysin netin uumenista, että vuonna 2018 on kaupunkilaisilta kerätty lausuntoja järven ympäristön hoitosuunnitelmasta. Olisin siihen minäkin alueen käyttäjänä voinut mielipiteeni kertoa. Mm. juuri noita mainitsemiani reittejä oli vastustettu. Ja vähän matkaa sitä ennen olin muutaman vanhan leveämmän reitin "ei talvikunnossapitoa" -kylttejä ihmetellyt, kun kyllähän ihmiset haluavat niitä väyliä talvella käyttää. Siis mieluummin rahat entisten kunnossapitoon kuin uusien tekemiseen. Itse mieluummin kuljen muulla kuin sorapohjalla kun en tykkää sen rahinasta, eikä se jousta jalan alla. Pitänee koettaa aktivoitua.

Oli joku yleisempikin luonnonsuojeluketju, mutta menköön narina tähän.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #67 : 29.09.21 - klo:01:09 »
Eilisen päivän lintuhavainto oli palokärki, ja samalla ratkesi se krrrr-ääni, jota olin toisaalla kuullut ja ihmetellyt. (Ja tämän päivän lintu broileri...)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #68 : 02.10.21 - klo:14:09 »
Kävimme Vääksyssä. Mennessä en ollut uskoa silmiäni, niin valtavan paljon oli hanhia Paimelan risteyksen sänkipellolla ruokailemassa. Ajattelisin, että 1 kpl / neliöllä. Muutama tuhat ainakin.

Takaisin ajaessa olin kamera valmiina laukaisemaan. Ne olivat tunnin aikana poistuneen jatkamaan matkaa.

Myös kaksi joutsenten pientä ryhmää, 6 - 8 yksilöä oli. Ne olivat nurmella tai oraalla, vihreällä kuitenkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #69 : 23.10.21 - klo:16:27 »
Eilen ostarilla käydessä näin kuinka varis kylpi.

Siinä ostarin palaneen osan paikalla on nyt siisti hiekkakenttä johon yhteen notkelmaan oli kertynyt sen verran sadevettä että iso varis siinä seisoi veden ulottuessa jalkojen puoliväliin.

Voi sitä loiskutusta, näin että se oikein nautti ! En ollut ennen sattunut näkemään. Vain pikkulintujen kylpyhetki oli tuttu.

Olen nähnyt myös metsäteiden varsilla kanalintujen kylpykuoppia, siis sellaisia hiekkakylpyjen paikkoja.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #70 : 26.10.21 - klo:12:27 »
Päivää

Tänään olen muistellut jokin aika sitten edesmennyttä lintuharrastaja kaveriani Aimo Jukkaraa. Hän oli intohimoinen bongari, jota eivät pitkätkään matkat harvinaisuuksien perässä haitanneet, joskin sairastelu vei viimeisinä vuosina voimia. Olen kiitollinen monista retkistä, joita saimme yhdessä tehdä. Mieleeni muistuu erityisesti kesäöinen retki Ilomantsin Hattuvaaraan, aivan sinne rajan pintaan, kuuntelemaan etelänsatakieltä. Matkalla kuuntelimme autossa hänen toista "suurta" harrastustaan, nimittäin hän oli myös innokas barokki- ja kamarimusiikin kuuntelija. Joka kesä hän läksi Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleille yhdistäen musiikilliset elämykset luontoelämyksiin lintujen ja marjojen keräämisen myötä. Hän oli innokas luonnonsuojelija mennen aivan Linkolalaisiin mittasuhteisiin. Kevyelle musiikille hän tuhahteli harmaaseen partaansa. Aimolle ei erikoislääkärinä myöskään raha ilmeisestikään tuottanut ongelmaa mennä melkein mieli tahtoi ja poikamiehenä hän oli siinäkin vapaa.

Harvinainen satakielilajikin vihdoin kuultiin sen aloittaessa keskiyöllä konserttinsa ja tuskin olen kauniimpaa linnun laulua kuullut koskaan. Tämä on juuri se satakieli, josta runoilijat niin haltioituneina kertovat runoissaan.

Sydämen viimein pysähtyessä Aimo Jukkara pääsi viimein vapaaksi maan kahleista sinne, missä lintuja toivon mukaan näkyy paljon eikä luonnon pilaamisesta tarvitse murehtia. Lepää rauhassa helmassa kesäyön.

Aimon kunniaksi soitan hänen rakastamaansa musiikkia eli Vivaldin Magnificatin RV 610 in G minor Jordi Savallin johtaessa Le Concert des Nations orkesteria.

https://www.youtube.com/watch?v=kbUaT2k5n78

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #71 : 26.10.21 - klo:12:46 »
Kiitos lämminhenkisestä muistelosta. Ilomantsin seutu oli Tikka-sukuni kotiseutu 1600-luvulla. Sieltä lähtivät multavimmille maille Kannakselle.

Ja special-thanks Vivaldista ! Händel-hulluna tunnen Vivaldilta kai vain Vuodenajat.
Jordi Saval on moneen ehtivä mies. Joku pitää häntä Kevin Kinen näköisenä.

Hienot solistit , ja harvinaisen korkea tenoti, lähes kontra.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 34
« Vastaus #72 : 26.10.21 - klo:12:53 »
Voi itku...samaa haluan sanoa.
Kiitos Sivullinen hienosta ja puhuttelevasta tekstistäsi, vaaramaisemissa koetusta ELÄMÄSTÄ!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 34
« Vastaus #73 : 13.11.21 - klo:11:21 »
Kävin äsken ostarilla kukkakaupassa. Matkalla sinne päin kuulin korpin äänen. Sitä en ole liki kolmeen vuoteen kuullutkaan. Maalla sitä kuuli ja Kilpiäisissäkin.

Tähyilin ja siellähän se suuri musta vahvanokkainen istui koulun pihan suurimman koivun latvassa. Tosi suuri se olikin, vallankin kun siihen tulivat varis ja pari harakkaa sitä härnäämään eron näki. Näin sen myös lennossa kun se antoi kiusaajilleen kyytiä.

Kun palailin, tähyilin taas koivuun. Siellä oli k a k s i !   Ne ikäänkuin suukottelivat. Molemmat olivat suuria.
Kotiinpäin mennessä katsoin niiden suuntaan pari kertaa, ja sitten ne olivat kadonneet. Ilmeisesti olivat liitäneet alas saaliinsa kimppuun. Olisikohan autojen ylajama orava tms. ollut niiden ostarille tulon asia.  :017:

Tiedän pöllöjen käyvän jopa aivan keskustoissa, mm. Bubi-huuhkaja tästä tunnetaan. Korppia en ole luullut täällä kohtaavani.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #74 : 21.12.21 - klo:10:56 »
Pihlajanmarjoja on vielä aika paljon, ja niinpä pieniä tilhiparvia kiertelee mussuttamassa marjoja. Mitään jättiparvia ei ole näkynyt, olisikohan suurin 150 osunut okulaareihin. Jotakin räkättejäkin näkyy vielä näillä leveyksillä, mutta vähissä ovat. Isoimmat parvet on siirtyneet eteläiseen Suomeen.