Kirjoittaja Aihe: Pois porukasta?  (Luettu 10063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Pois porukasta?
« : 15.03.11 - klo:15:47 »
Heränneet puhuvat mielellään ystävien joukkoon rakastamisesta. Tästä on monella meistäkin omia lämpimiä kokemuksia. Onko tällä kauniilla asialla myös synkkä kääntöpuolensa? Millaisia ovat kokemukset körttiläisten torjumisesta tai hylkäämisestä? Kuka ei mahdu joukkoomme, ketä emme kelpuuta ystäväksi?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #1 : 15.03.11 - klo:17:01 »
minulla on vitoslaisia ystävinä... kato kummaa
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #2 : 15.03.11 - klo:17:03 »
En saa viestiäni poistettua, vain muutettua. Tyhjä.
The End, Pena, veikkaisin.
« Viimeksi muokattu: 15.03.11 - klo:17:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #3 : 15.03.11 - klo:17:15 »
Tekopyhä omavanhurskaus nimetään joskus synniksi, jota körttiläinen jyrkimmin karttaa. Sellaiseksi tulkitut äänenpainot ovat saaneet toisinaan huutia täältä forumiltakin. Eikö tekopyhyyden näkeminen toisessa ole kuitenkin juuri sitä itseään, rikan katsomista malka omassa silmässä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #4 : 15.03.11 - klo:18:12 »
Eipä siltikään, Pena, sellaista sattuu ja itsensä on äärimmäisen tärkeää mennä peilin eteen joka päivä. Mutta jotakin käsittämätöntä' saa kokea, jos sattuu joskus joutumaan vähän niinkuin, no, kohteeksi tai miten sanoisi. Jumala parantaa!  Siinä on jotakin minulle käsittämätöntä, enkä taida osata siksi selittääkään. Luulen että päivittäin, kuten minua pyydetään katsomaan, kuka kaipaa anteeksipyyntöäni, minun on myös katsottava  missä saatetaan tarvita anteeksiantoa.  Ja se tulee Jumalalta, se tulee kuin kevättulva, pyyhkii pois menneen, ja vähitellen kasvaa "kyynelin kylvetystä" maasta uusi toivon oras. Nämäkin sanat on lainattu, ja tähän turhan pateettiset. Mitä kovaäänisemmin vaaditaan:  Pois - tai jäädään lonksuttamaan ovea: kiinnipäs! Aukipas! Taas teit väärin: Kiinni! Eikun auki!  sitä äänekkäämmin kuuluu toisaalta: Minä en heitä ulos.
Ja vain sillä puhujalla on lopulta merkitystä. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #5 : 15.03.11 - klo:20:25 »
Mutta teeman suhteen, minähän sanoin: Kuuluu sarjaan The end...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #6 : 15.03.11 - klo:21:05 »
Mutta teeman suhteen, minähän sanoin: Kuuluu sarjaan The end...
Minä luulen että tartuit liian vaikeaan palaan. Kukaan ei tahdo ajatella tällaisia. Joka tapauksessa aikansa ja joskus kai omankin aikamme porukasta pois -tahdotuimman malliesimerkki on Jeesus Kristus itse. Hänen saamansa myönteinen palaute oli varsin harvinaista. Kymmenestä spitaalista parannetusta yksi tuli kiittämään. Joskus hän, puhuttuaan totta, sai kuulla: Tämä on sietämätöntä puhetta, ja jäi yksin. Niin, että lopulta olivat ympärillä vain ne valitut kaksitoista, joilta hän kysyi: Tahdotteko tekin mennä pois?

Tuo on omiin korviini ollut aina surullisista surullisin kysymys.

 Ja lopputulos inhimillisesti katsoen mitä viheliäisin. Se on kuin peili edessämme.  Tähän me kykenemme.  Mutta siksi et saa tästä keskusteluakaan syntymään, luulen. Meitä hävettää ja harmittaa.
Me puolustaudumme:  Niinhän pitikin käydä!  Se oli silloin ja ne siellä!  Totta. Mutta samalla se silti kertoo ihmisestä kaiken.
« Viimeksi muokattu: 15.03.11 - klo:21:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #7 : 16.03.11 - klo:08:04 »
Otin tämän kysymyksen esiin katsellessani samojen muutamien nimien esiintymistä keskustelusta toiseen. Mietin, ketkä ovat jääneet ajan mittaan joukosta pois. Tuntuu myös siltä, että puheenaiheet ovat tulleet pinnallisemmiksi ja itseään toistavammiksi. Ehkä mielikuvani on väärä. Onko tässä joukossamme joku tiukka ääneen lausumaton olemisen, ajattelemisen ja sanomisen kaava, johon monien on mahdoton sopia?

Kenties tämäkin kiusallinen peili on joskus hyvä ottaa esiin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #8 : 16.03.11 - klo:08:52 »
Olen minäkin kaivannut tänne vaivattua sielua ja Johannesta, mutta omasta halustaan ovat tainneet jäädä pois. Heissä on semmoista perinteistä herännäisyyshenkeä, joka on minulle lapsuudestani tuttua.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #9 : 16.03.11 - klo:12:23 »
Syvällistä?
Kuka sekin on. Mua syvällisempää ajattelijaa ei olekkaan. :-\

Ei kun miten toikin Pena määritellään? Pinnallinen tai ei.
 Onhan se tietty niinkin, kun paljon samat ihmiset kirjoittelevat, niin silloin syvällisempi pohtiminen jää vähemmälle.

Herännäisyydessä on minusta sellainen puoli, että jokainen vähän itsensä näköisen tekee siitä omalla kohdallaan.
Sanneli jotenkin hienosti siitä kirjoitti, että kun toisen uskonmäärää ei kysellä tai siihen puututa niin jokainen joutuu vähän itse jäsennellä sen uskomisensa tai epäuskonsa.
Eli ei ole mitään selkeää kaavaa, kuten joissakin piireissä on, että näin me uskomme ja fundamentaalisesti uskommekin.

Mulle tämä sopii vallan mainiosti. Ei hirveesti jaksaisi kuunnella läksyä läksyn päälle ja käskyä käskyn päälle.
Saa töissä kuunella sitä ihan tarpeeksi.

Jos nyt heränneet kuitenkin painottavat omaa pienuuttaan ja armonalla olemista, niin en olisi huolissaan määristä henkilöinä, kuten vissiin tässä oli aiheena, tai siitä että pois työnnettäisiin ketään körttien parista.
Kyllä herännäisyyden perinteet pitävät omanlaisensa hullut yhdessä ja jopa niitä lisääntyy joukkoon.

Toisaalta koko ajatus että pitäisi saada lisää porukkaa ei mua henkilökohtaisesti innosta. Mielummin jossain pienessä körttituvassa kuin jossain missä paljon ihmisiä.
Hengellisiä asioita kivoin mietiskellä rauhassa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #10 : 16.03.11 - klo:14:09 »
Lainaus käyttäjältä: 5veisaava
että pois työnnettäisiin ketään körttien parista

Minulle körttifoorumi edustaa körttiläisyyttä, koska muulla tavoin en enää ole körttiläisyyden kanssa tekemisissä.
Näinollen minulle körttiläisyys on ainut ryhmä, jossa julkisesti on kehoiteltu körttimuottiin soveltumattomia ihmisiä poistumaan porukasta muualle.
Myös minä olen saanut körttihistoriani ainana julkisia kehoituksia / vihjailuja, että pitäisi poistua.
En tiedä, että olenko missään muualla missään yhteisössä nähnyt tämänkaltaisia suoria kehoituksia tai niitä itse kokenut.

Sinällään tiukat rajat sallitun ja ei-sallitun välillä ei ole aitomaattisesti mikään huono asia.
Kullakin ryhmällä on omat sääntönsä, ja jos ei niitä halua noudattaa, niin on luonnollista, että ei voi kuulua joukkoon ja että joukko ei halua tuollaista mukaansa ottaa.
Ihmiset ovat erilaisia, josta seuraa se, että tarvitaan erilaisia ryhmiä.
Lähes kaikille löytyy joku/joitain ryhmiä, joihin voi itsensä mieltää.
Körttiläisyydellä on oma tärkeä paikkansa tässä tarpeellisten ryhmien joukossa.

Minä taidan olla se, joka Viisveisaajan körttikuvioihin houkuttelin.
Seuroissa käytiin ja positiivisina ne koettiin: lämminhenkisiä tilanteita.
« Viimeksi muokattu: 16.03.11 - klo:14:13 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #11 : 16.03.11 - klo:14:31 »
Heränneet puhuvat mielellään ystävien joukkoon rakastamisesta. Tästä on monella meistäkin omia lämpimiä kokemuksia. Onko tällä kauniilla asialla myös synkkä kääntöpuolensa? Millaisia ovat kokemukset körttiläisten torjumisesta tai hylkäämisestä? Kuka ei mahdu joukkoomme, ketä emme kelpuuta ystäväksi?
Kuuluu elämän kiertoon...
"Syynä iltaan yksinäiseen
On turhan usein hahmo portsarin.
Hänen eessään minä pelkään
Enemmän kuin eessä tuomarin.
Olen kahvassa kiinni,
Vasten ovea painaudun.
Hahmos saapuvan nään
Ja oitis reipastun.
Katsot minua silmiin
Ja näytät: "Ei tänään!"
Sanot: "Pois!" ja minä menen.
Kohta huomaat, etten mennyt mihinkään.

refrain:
Kunpa sinut tuntisin paremmin,
Silloin ehkä pääsisin sisällekin.
Vaikka pakotat minut poistumaan,
Tulen uudestaan.

Otin kotona pohjaa
Ja siitä kiinni jään.
Joskus tuntuu, ettei sisälle saa
Mielestäsi mennä selväkään.
Kadehdin vain niitä,
Jotka pokerinsa pystyy pitämään,
Sillä itse ovimiestä
En saa petetyksi yhden yhtäkään".

Turo's Hevi Gee - Portsarin elämää

ps.tämän olen ainakin todennut omassa duunissani.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #12 : 16.03.11 - klo:14:39 »
Myös minä olen saanut körttihistoriani ainana julkisia kehoituksia / vihjailuja, että pitäisi poistua.
En tiedä, että olenko missään muualla missään yhteisössä nähnyt tämänkaltaisia suoria kehoituksia tai niitä itse kokenut.

Kiitos, Kyösti! Ehkä tästä kuitenkin syntyy jonkinlaista ajatusten vaihtoa. Minulla on se tuntu, että körttiläinen itsensä tutkisteleminen kääntyy helposti itsesuojeluksi: "Minun vajavaista kilvoitteluani ei muut arvioi kuin vain minä itse!" Kohti käyviä kysymyksiä esittämällä saanee helposti noita kehoituksia ja vihjailuja.

Se on kai tärkeintä, jättävätkö lähtijät joukkomme omasta aloitteestaan ja hyvillä mielin, vai kokevatko he ahdistuneina tulleensa torjutuiksi tai hylätyiksi. Vastauksia ei taida saada, mutta kysymys on ehkä syytä pitää mielessä.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #13 : 16.03.11 - klo:14:45 »
Vastauksia ei taida saada, mutta kysymys on ehkä syytä pitää mielessä.
Varmasti onkin syytää pitää mielessä tämä kysymys...mutta minä en nyt ainakaan ota päänsärkyä itselleni tästä aiheesta. Sillä eihän tässä tiedä mitä huominen tuo tulleessaan... voi vaikka kuulua "naps" ja siihen loppu tämän lintusen laulu. :icon_wink:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #14 : 16.03.11 - klo:14:46 »
Myös minä olen saanut körttihistoriani ainana julkisia kehoituksia / vihjailuja, että pitäisi poistua.

Elä köpi kuitenkaa poistu. Oot kiva  :)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna