Kirjoittaja Aihe: Pois porukasta?  (Luettu 10034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #30 : 16.03.11 - klo:20:37 »

Kuuluuko ryhmään kuulumiseen aina tietoisuus joukosta, johon ei kuulu?

Miksi noin pitäisi ajatella?  Tuossahan on oletuksena että ryhmään kuulumattomuus johtuu tarpeesta määrittää ero itsen ja ryhmän välille.

Ryhmään kuulumattomuus johtuu nähdäkseni pääasissa siitä ettei ko. ihminen tunne tarvetta kuulua ko. ryhmään.


Salis oli siinä oikeassa että lähes jokainen kuuluu jonkinlaiseen ryhmään, mutta minä tarkoitan lähinnä uskonnollisia ryhmiä. En tunne tarvetta esim. olla körttiläinen tai saada kertoa jollekin olevani körttiläinen enkä mikään muukaan.  No; -ehkäpä luterilainen jos ihan varta vasten halutaan tietää mihin viiteryhmään kuulun.  uskonnollista vakkaumusta ei tarvitse määritellä tarkemmin.  Kaikki luterilaisen kirkon sisälle syntyneet herätysliikkeet ovat pohjimmiltaan  suuntakristillisyyttä.  Meillä on yksi kirkko ja se riittää. Sen puitteissa on jo kaikki mitä tarvitaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #31 : 16.03.11 - klo:20:55 »
Lainaus
No ei kyllä tosiaankaan ole. Tämä on virtuaalikeskustelua ja virtuaalielämää.  Ihan hyvä asia sinänsä ja toisinaan ajanviete mutta ei pidä ottaa liian vakavasti sillä oikeaa elämää tämä ei ole.

 
höphöp    :018:

minä keskustelen kirjallisesti internetin kautta ihan oikeasti, naputelen kahdella sormella ihan oikeasti
ja hengitän samalla ihan oikeasti ja jalkaa särkee ihan oikeasti - ei mistään epätodellisuudesta tietoakaan  :109:
Herra armahda.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #32 : 16.03.11 - klo:21:50 »
Minun mielestä näitä netissä keskustelemisia ja sinne tänne "kuulumisia" ei kannata ottaa niin tosissaan. Tämähän nyt on tällaista p*skan jauhantaa.

Sen verran tosissaan pitää ottaa, että muistaa netiketin ja ymmärtää, että kirjoittaa ihan oikeille ihmisille eikä koneille, joille saa aukoa päätä niin paljon kuin lystää. Itse asiassa kirjoitusten suhteen pitää olla 10 kertaa tarkempi kuin puheen suhteen, koska kirjoituksessa ei näy ilmeet, eleet eikä äänenpainot. Esimerkiksi Suomi24:sta löytyy vino pino niitä pällejä, jotka kuvittelevat, että kun keskustelupalstalla ei ole silmiä, nenää ja suuta niin sinne saa työntää toisia loukkaavaa saastaa. (Tai sitten just ymmärtävät sen ja tekevät tahallaan...) Onneksi täällä suurin osa käyttäytyy eikä kuvittele, että aivoton provoaminen ja toisten lyttääminen on netissä jotenkin hyväksytympää kuin normaalielämässä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #33 : 16.03.11 - klo:22:26 »
Se ero tällä kuitenkin tuohon Jampen peräänkuuluttamaan oikeaan elämään on, että me tosiasiallisesti emme toisiamme tunne. Jos näemme, ja sen tähden nuo järjestetyt kohtaamiset ovat tervettä menoa, tilanne realisoituu monelta osin. 

Tietämättä mitään toisistamme  meidän on vaikeata ilman aistien suomaa ilmeisen selvää lisäinformaatiota käsittää, miksi joku aivan yllätyksellisesti käyttäytyy toisin kuin aikaisemmin. Sitä nimittäin juuri netissä useinkaan ei asianomaiselta olla kiinnostuneita tiedustelemaan, mutta saatetaan kernaasti se kyllä kertoa, jopa liittäen mukaan varma oikea diagnoosi. Reaalimaailmassa ei kukaan toimi noin, koska jokainen näkee omin silmin mistä on kysymys. Täällä joutuu arvailemaan liikaa, ja silloin myös toimenpiteiden kohdalla olisi toivottavaa, että tuo hyvin niukka informaatio jonka luotettavuuskin on subjektiivista, muistettaisiin arvoltaan aika olemattomaksi.

En tiedä -- itse ehkä kertaalleen tarkistaisin, onko paikalla vakavakin hätä.  Aivoinfarktipotilaan käytös muuttuu ja siksikö hänet ajetaan ulos?   Jos noin muuten kokee armon saaneensa, se olisi sitä, että armo saisi vähän tihkua etenpäinkin. Nöyrää joukkoon rakastamista.Tee toiselle, kuten toivoisit itsellesi siinä tilanteessa tehtävän, ehkä. Ja jos joku kovin itsepintaisesti vaatii poistettavaksi joukosta lopullisesti jotakin tiettyä henkilöä, tai mitä nyt kuvittelisin voivaksi tapahtua, niin sitten voi miettiä, onko akoilta nyt solmussa muukin kuin kengännauha. Ukot harrastavat muita asioita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #34 : 17.03.11 - klo:07:57 »
No, minä en ainakaan tätä pidä "oikeana" elämänä. Tämä on pelkkää tyhjänpäiväistä ajankulua silloin kun ei ole mitään järkevämpääkään tekeillä. En minä ainakaan tällaiseen ripustaudu ja tee siitä elämän sisältöä. Jos joku haluaa niin kaikin mokomin, mutta aika epätervettä se kyllä on.

Jos nettikirjoittelusta tulee elämää vakavampi kysymys ,niin ei silloin kaikki ole ihan kohdallaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #35 : 17.03.11 - klo:08:19 »

näin on

ei ole hyvä ripustautua mihinkään mistä tulee ainoa elämän sisältö
ei nettikirjoitteluun kuin ei muuhunkaan

se on riippuvuutta

Eikä mistään saa tulla elämää vakavapi kysymys,
ainakaan muiden sanomisista niin netissä kuin muuallakaan.

Yhdyn täysin  :icon_biggrin:


...mutta todellista kaikki on silti
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #36 : 17.03.11 - klo:08:20 »
Mitä on oikea elämä?

Se on pääsääntöisesti sitä, minkä joku kokee omaan elämäänsä kuuluvana asiana.
Oikeaan elämään kuuluu vessassa käynnit, ruokailut, mahdollinen työssä käynti tai mahdollinen opiskelu, harrastukset, .....

Minun kannaltani pitsinnypläys ei ole elämää.
Jollekulle toiselle se saattaa olla olennainen osa elämää.

Sosiaalinen kansakäynti on monelle oikeaa elämää.
Näinollen keskustelufoorumit saattavat olla sitä jollekin.
Toiselle se on puhelimessa lörpöttely.
Jollekin se on kylässä käyntiä.
Jollekin näitä kaikkia - jollekin ei mitään näistä.

Nähdäkseni on varsin rajoittunutta väittää, että jokin oikeaan elämään kuuluva asia ei olisikaan oikeaa elämää.

Minulle keskustelufoorumit ovat osa normaalia ja luonnollista elämää.
Jollekin se ei sitä ole ja jollekin se on sitä, mutta tämä joku vain uskottelee, että se ei sitä olisi.

Olen paljon kirjoitellut ja lukenut netissä ja näinollen maailmankuvani on sitä kautta laajentunut valtavasti.
Minulla on varmaan siksi paljon laajempi maailmankuva Jampeen verrattuna, koska tämä on minulle oikeaa elämää ja Jampelle se ei ole sitä.
Ryhdy Jampe sinäkin elämään.
« Viimeksi muokattu: 17.03.11 - klo:08:24 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #37 : 17.03.11 - klo:08:41 »
Olen paljon kirjoitellut ja lukenut netissä ja näinollen maailmankuvani on sitä kautta laajentunut valtavasti.
Minulla on varmaan siksi paljon laajempi maailmankuva Jampeen verrattuna, koska tämä on minulle oikeaa elämää ja Jampelle se ei ole sitä. Ryhdy Jampe sinäkin elämään.

En tiedä, mutta yllä oleva pätkä jutustasi tuntuu jotenkin sellaiselta, että yrität puolustella tavallista itseäsi.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #38 : 17.03.11 - klo:09:16 »
En tiedä, mutta yllä oleva pätkä jutustasi tuntuu jotenkin sellaiselta, että yrität puolustella tavallista itseäsi.

Voi olla noinkin, en jaksa pohtia asiaa.
Joka tapauksessa tuohon varsin outoon tokaisuuni ei kannata suhtautua liian ryppyotsaisesti.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #39 : 17.03.11 - klo:09:20 »
Voi olla noinkin, en jaksa pohtia asiaa.
Joka tapauksessa tuohon varsin outoon tokaisuuni ei kannata suhtautua liian ryppyotsaisesti.

Otsani ei ole rypyssä.  :003:
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #40 : 17.03.11 - klo:09:36 »
näin on

ei ole hyvä ripustautua mihinkään mistä tulee ainoa elämän sisältö
ei nettikirjoitteluun kuin ei muuhunkaan

se on riippuvuutta

Eikä mistään saa tulla elämää vakavapi kysymys,
ainakaan muiden sanomisista niin netissä kuin muuallakaan.

Yhdyn täysin  :icon_biggrin:


...mutta todellista kaikki on silti
Niinpä niin. On erinomaista jos jollakin on noin loistavasti. Itse kyllä olen ihmiskontakteista riippuvainen, joskaan nyt minun ei tarvitse kaiken aikaa niitä roikottaa ja olen pienestä pitäen tarvinnnut kohtalaisesti omaa tilaa ja aikaa myös, tavallisesti oireisina aikoina.  Työriippuvuudesta on elämä pakottanut irrottautumaan  (täällä pitäisi vähän siivota, jotta sikäli ikävää vapautua ihan kokonaan) mutta hengellisistä yhteisöistäni olen suorastaan kiusallisen riippuvainen. Jos ne yhtäkkiä olosuhteiden pakosta olisivat tässä, ja tämän keksisi joku yhtäkkiä ehdottomasti minulta kieltää, niin olisihan se vähän kuin koulukiusaaminen ja vanhanajan kirkkokuri niputettuina yhteen. Kirkkoonkin pääsi katumusajan jälkeen takaisin, tännepä ei eli lujassa on salvat. 

Etkö Pena kysynyt juuri tuota "pois porukasta"  pikemmin kuin porukan arvoa, merkitystä, terveellisyyttä, oikeellisuutta, oikeaoppista käyttäytymistä tai muuta?
« Viimeksi muokattu: 17.03.11 - klo:09:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #41 : 17.03.11 - klo:12:07 »
Körttiläisyydestä sanotaan, että katto on korkealla ja seinät leveällä. Kynnyskin on kuulemma matala. Tämä ymmärretään usein niin, että herännäisyyteen on helppo tulla mukaan, liittyä joukkoon. Onko niinkin, että on yhtä helppo lähteä omille teilleen, irtaantua? Ettei vain olisi niinkin, että joukosta on helppo myös hätistää pois ne, joiden käytös ei miellytä?

Lestadiolaisuus on tiivis ja rajansa selvästi linjaava liike. Siitä irtautuminen on tunnetusti kipeää, teki sen sitten omasta tahdostaan tai vastentahtoisesti. Onko körttiläisyys väentupa, jonka ovesta kuljetaan kaiken aikaan ulos ja sisälle? Millä mielellä lähtijät mahtavat olla, kuuluuko helpotuksen huokaus vai itkun nyyhkäys?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #42 : 17.03.11 - klo:15:37 »
Körttiläisyydestä sanotaan, että katto on korkealla ja seinät leveällä. Kynnyskin on kuulemma matala. Tämä ymmärretään usein niin, että herännäisyyteen on helppo tulla mukaan, liittyä joukkoon. Onko niinkin, että on yhtä helppo lähteä omille teilleen, irtaantua? Ettei vain olisi niinkin, että joukosta on helppo myös hätistää pois ne, joiden käytös ei miellytä?

Lestadiolaisuus on tiivis ja rajansa selvästi linjaava liike. Siitä irtautuminen on tunnetusti kipeää, teki sen sitten omasta tahdostaan tai vastentahtoisesti. Onko körttiläisyys väentupa, jonka ovesta kuljetaan kaiken aikaan ulos ja sisälle? Millä mielellä lähtijät mahtavat olla, kuuluuko helpotuksen huokaus vai itkun nyyhkäys?

Minusta kansanliikkeessä pitää olla tilaa ja kynnyksen pitää olla matalana. Jos taas tahdomme korostaa johtajien opin erinomaisuutta suhteessa joukkoihin, pidämme kovan opillisen kurin ja joukot niin tiiviinä, ettei kukaan lipsahda niistä edes vahingossa ulos.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Pois porukasta?
« Vastaus #43 : 17.03.11 - klo:16:25 »
Minusta kansanliikkeessä pitää olla tilaa ja kynnyksen pitää olla matalana. Jos taas tahdomme korostaa johtajien opin erinomaisuutta suhteessa joukkoihin, pidämme kovan opillisen kurin ja joukot niin tiiviinä, ettei kukaan lipsahda niistä edes vahingossa ulos.

Eikä sisään kukaan tule muuten kuin helvetillä uhaten. On hyvä, että on liikettä ja vaihtoa. Sitä vain haikailen, ettei kukaan lähtisi lapikkaan jälki takamuksissaan. Tiedän kyllä, että Ukko-Paavo potki joskus polvirukouksiin mieltyneitä persuuksille. Ei hän tainnut heille kuitenkaan ovea näyttää.