Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2  (Luettu 49289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #120 : 22.03.14 - klo:20:25 »
Armosta ja lähimmäisen rakkaudesta körttiläisyys puhuu.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #121 : 22.03.14 - klo:21:37 »
Näköjään ainakin jo vuoden 1734 laki tuntee avioeron mahdollisuuden (puoliso voi karata kotoaan ja jos häntä ei vuoteen löydy niin avioliiton voi päättää). Sitä en tiedä, miten kirkkolaki on asiaan suhtautunut.

Vuoden 1686 kirkkolaki.
Avioliiton ollessa sekä hengellinen että maallinen asia, on jaoteltava asia näiden kesken. Maallisiin kuuluu mm:

Lainaus
Luku XV
VII . Cosca ero tapahtu Awioskäskys / cuca pitä edescatzoman ne Lapset / cuin molemmat Wanhimmat omaxens tundewat / ja mikä cungin Naimisen oikeus on / sijnä huones / talois / cuin jaettaman pitä.

Sovittelukin tunnettiin:
Lainaus
Näitä nimitettyjä ja muita sencaltaisia mailmalisia asioita tule mailmallisen oikeuden tutkistella ja duomita : Mutta cuitengin pitä Rijtaweljein ensin ne asiat Duomio Capitlumijn edesandaman / ja siellä coeteldaman / jos hywä ja ystäwällinen sowindo taitan tehdä / nijsä asiois / cuin taitan ja tule sopia.

Varsinainen ero kuuluu piispalle ja tuonmiokapitulille:
Lainaus
V . Millä oikeudel Kihlaus eli Awioskäsky / paitzi huorutta / pitä eroitettaman.

VI . Nijn myös cosca Awiopari mahta eroitetta yhdesä macamast ja istumast.

VII . Cosca se wiallinen / joca Huoruden tähden Awiopuolisastans eroitetan / pitä saaman naida / ja kenen canssa.

VIII . Cosca se joca Puolisaldans hyljätyx tule / taita itzens Awioskäskyyn anda.

Varsinaiselle avioerolle on omistettu oma lukunsa:
Lainaus
XVI . Lucu . Erosta Kihlauxis ja Awioskäskys.

Muukin syys kelpaa kuin huoruus:
Lainaus
§ . VIII . Ilman huoruden Synnit / eroitetan Awioskäskyn Side / cosca jocu waatimata ja ilman oikeita syitä / wihast ja pahast Sisust / ylönanda Awiopuolisans / ja sen tykö poisjuoxe / oleskele ulcona waldacunnast / sillä aicoimisel ja Ajatuxel / ettei enä asua / eikä yhtä pidä hänen canssans / eli tehdä hänelle sitä welwolisutta / Apu ja Holhomista / cuin Awiosääty ano ja waati.

Koko laki:

http://kaino.kotus.fi/korpus/vks/meta/lait/flor1688_rdf.xml

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #122 : 01.04.14 - klo:19:42 »
Hajannusta on ollut aiemminkin. Ja silti on eletty edelleen "omas joukoss".

http://www.h-y.fi/87-4.-paavon-kuoleman-jalkeen

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #123 : 02.04.14 - klo:16:51 »
H-Y:n sivuja on mukava "kollata" kertaamismielessä. Tulee uutta vastaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #124 : 02.04.14 - klo:21:43 »
Vapaat ihmiset muuttuvat kaiken aikaa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #125 : 02.04.14 - klo:22:30 »

      ...

... prosessi ...

...


      
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #126 : 05.04.14 - klo:14:02 »
http://www.h-y.fi/87-4.-paavon-kuoleman-jalkeen

En ymmärtänyt tekstistä paljon mitään. Vaikka nyt

Lainaus
Vasta N.G. Malmbergin poika Wilhelmi Malmivaara ryhtyi kokoamaan hajaantunutta laumaa ja heränneiden ääni alkoi kuulua uudelleen.

Miten se lauma oli hajallaan, ja miten se kokoontui? Missä ääni alkoi kuulua?  :017:
No, ehkä luen pääsiäisenä uudelleen. Nyt on näitä arkisia askareita.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #127 : 14.04.14 - klo:14:14 »
Erässä elämäni vaiheessa kävin körttiseuroissa.
Seuroissa on muutama ystävällinen ihminen ja lämmin kotoisa tunnelma.
Seurat poikkeavat yleisistä kristillisitä kokoontumisista sillä, että siellä hyväksytään vain Raamatun tulkinta. Kirjoittamaton sääntö on, että Raamattua ei saa siteerata tai ainakin niin, että sen siteeraaminen ei ole toivottavaa.
Raamatun tulkinta on kuitenkin sallittua ja saamani käsityksen mukaan täysin hyväksyttävää.
Jos puhuja siis kuitenkin siteeraa Raamattua, hänen tulee pyytää sitä anteeksi, jonka jälkeen hän saa Raamattua siterata - ja siteeraaminen tulee tapahtua ulkomuistista, ei Raamatusta lukemalla.
Muistaakseni eräässä körttiseurassa Lauttasaaren kirkossa joku puhuja pyysi anteeksi, kun siteerasi Raamattua, tai ainakin hän antoi ymmärtää, että Raamatun siteeraaminen ei ole tapana.
Välillä lauletaan siinonin virsiä, jotka hyvin pitkälle ovat myös Raamatun tulkintaa.

Hassu ilmiö sinänsä: on sopimatonta lukea varsinaista raamatuntekstiä, mutta on sopivaa tulkita Raamattua lukematta sitä tekstiä, jota tulkitaan.
Kuten jo totesin, Raamatun tulkinta tapahtuu körttiseuroissa puhumalla ja laulamalla.

Omaleimaista körttiseuroille on myös se, että siellä rukous tapahtuu vain laulamalla. Yleensä kristillisissä piireissä rukousta harrastetaan niin puheen kuin laulunkin muodossa. Puhemuodossa oleva rukous koetaan körttiseuroissa huonoksi asiaksi, mutta laulumuodossa oleva rukous on sallittua.

Mainitsisin vielä, että hankkimani kokemuksen perusteella olen varsin vakuuttunut, että jos joku siteeraisi seurapujeessaan Koraania, sitä ei tarvitsisi pyydellä anteeksi.

Täytyy hämmästyneenä todeta nyt, että tämä tulee itselleni uutena asiana.  Olisiko asianomainen puhuja itse jostakin omasta syystään pyytänyt anteeksi?  Olisit kysynyt häneltä syytä.  Itse pyydän anteeksi sitä, etten koskaan muista tarkkaa kohtaa jota siteeraan esimerkiksi täällä.  Pirska antaa kärsivällisenä minulle linkin, yhtä säännöllisesti se katoaa, ja etenkin synoptikot sekoittuvat minulta, etenkin Matteus ja Markus, samoin tietyt kirjeet, kaikki psalmit melkein, ja VT:n historiakirjat.  Sitä itse pyydän anteeksi jos siteeraan.  Ei ole kielletty, ei liioin jonkin Siionin Virren säkeen siteeraamista muistamatta mikä...    Siihenkin on suhtauduttu toleranssilla että totean: En minä puhu... En minä ole mikään puhuja... Mutta - ja sitten  puhun kuitenkin.   :repee:  (voi Leena, voisitko jossakin olla hiljaa... Onneksi tuo tapa on varsin tuores, ja saan sen kyllä haltuun)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #128 : 09.05.14 - klo:18:02 »
Kokemukseni on rajoitettu. Kuopiossa missä olen käynyt ahkerasti seuroissa siteerataan paljon Raamattua ja jopa Runebergia ja vaikka Aale Tyyneä. Olen itse kerran siteerannut Koraania. En muista pyysinkö anteeksi. Todennäköisesti pyysin, sillä voi tuntua ajantuhlaukselta kuunnella sellaista tyhjänpäiväistä puhettani yleensäkin.
Voi olla, että ulkomaalainen korostus on niin mielenkiintoista, ettei ole huomattu mitä typerää asiaa haastelen. Ihmettelen körttien suvaitsevaisuutta. Siteeraan Raamattua joka kerta kun puhun. Ja olen niin suulas etelän otus, että puhun joka kerta ja aina. Ei ollut tarkoitusta rikkoa sääntöjä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #129 : 09.05.14 - klo:19:14 »
Kokemukseni on rajoitettu. Kuopiossa missä olen käynyt ahkerasti seuroissa siteerataan paljon Raamattua ja jopa Runebergia ja vaikka Aale Tyyneä. Olen itse kerran siteerannut Koraania. En muista pyysinkö anteeksi. Todennäköisesti pyysin, sillä voi tuntua ajantuhlaukselta kuunnella sellaista tyhjänpäiväistä puhettani yleensäkin.
Voi olla, että ulkomaalainen korostus on niin mielenkiintoista, ettei ole huomattu mitä typerää asiaa haastelen. Ihmettelen körttien suvaitsevaisuutta. Siteeraan Raamattua joka kerta kun puhun. Ja olen niin suulas etelän otus, että puhun joka kerta ja aina. Ei ollut tarkoitusta rikkoa sääntöjä.

Jännä juttu... minäkin olen siteerannut Koraania täällä stadin seuratuvassa, mutta myös mm. katolista mystiikkaa... mutta en kalvinismia. En ole ekumeenikko.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #130 : 09.05.14 - klo:22:29 »
Jännä juttu... minäkin olen siteerannut Koraania täällä stadin seuratuvassa, mutta myös mm. katolista mystiikkaa... mutta en kalvinismia. En ole ekumeenikko.
En minäkään ole ekumeenikko. Olen uskontotieteilijä, armon kerjääjä, ja kaikkien kanssa rukoilija. Siionin virret on taskussa, usein sekä vanhat että uudet.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #131 : 09.05.14 - klo:22:36 »
Miksi tällaista sanotaan, joka vierastaa ekumeniikkaa, mutta unelmoi aidosta ekumeniasta tavallisten ihmisten kesken? Minulla on tapana kiteyttää haaveeni niin, että toivoisin voivani osallistua Herran aterialle maroniitin ja mennoniitan kanssa yhdessä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #132 : 10.05.14 - klo:08:51 »
Miksi tällaista sanotaan, joka vierastaa ekumeniikkaa, mutta unelmoi aidosta ekumeniasta tavallisten ihmisten kesken? Minulla on tapana kiteyttää haaveeni niin, että toivoisin voivani osallistua Herran aterialle maroniitin ja mennoniitan kanssa yhdessä.

Minulla on varmaan väärä käsitys ekumeniasta. Olen sen nähnyt kristittyjen kokoontumiseksi tavalla, joka jättää muut ulkopuolelle. Toivoisin voivani osallistua Herran aterialle muslimien ja mormonien kanssa yhdessä.
Oikeastaan, toivoisin maan päälläkin, että Suomessa kaikki voisivat olla samassa ja yhdessä kirkossa, myös mormonit, muslimit ja juutalaiset. Kirkko, joka pystyy pitämään sisällään laestadiolaiset pystyisi myös ottamaan hinduja vastaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #133 : 10.05.14 - klo:09:05 »
Täytyy hämmästyneenä todeta nyt, että tämä tulee itselleni uutena asiana.  Olisiko asianomainen puhuja itse jostakin omasta syystään pyytänyt anteeksi?  Olisit kysynyt häneltä syytä.  Itse pyydän anteeksi sitä, etten koskaan muista tarkkaa kohtaa jota siteeraan

Kysymys on kuitenkin tässä yhteydessä herännäisyyden historiasta. Väite, ettei siteeerata Raamattua körttiseuroissa hämmästyttää Leenaa ja hämmästyttää minuakin, niin vähällä kokeemuksellä kuin liikunkin. Ainoa sanoma, joka esiintyy kaikissa seuroissa, missä olen ollut, on 4Moos. 6,23-26. Milloinkaan ei ole mainittu, mistä teksi löytyy Raamatusta tai edes, että se on ylipäätänsä Raamatussa. Mutta joka kerta päätetään sillä, jopa yhteen ääneen lausuttuna. Tietääkö joku mistä lähtien on ollut tällainen perinne (jos en erehdy sanomalla, että se on perinne).
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #134 : 10.05.14 - klo:09:14 »
Minulla on varmaan väärä käsitys ekumeniasta. Olen sen nähnyt kristittyjen kokoontumiseksi tavalla, joka jättää muut ulkopuolelle. Toivoisin voivani osallistua Herran aterialle muslimien ja mormonien kanssa yhdessä.
Oikeastaan, toivoisin maan päälläkin, että Suomessa kaikki voisivat olla samassa ja yhdessä kirkossa, myös mormonit, muslimit ja juutalaiset. Kirkko, joka pystyy pitämään sisällään laestadiolaiset pystyisi myös ottamaan hinduja vastaan.

Mahtaisivatko muslimit ja hindut haluta kristittyjen ehtoollispöytään? Mietin, mistä kumpuaa se, että hindut ja muslimit pitäisi saada samaan ehtoollispöytään kristittyjen kanssa? Onko toive, että hekin kääntyisivät kristityiksi, koska Kristus on lunastanut heidätkin?

Jos muslimit osallistuvat HPE:een ja ajattelevat, että Jeesus oli vain profeetta, niin hyödyttääkö ehtoollinen heitä?

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.