Kirjoittaja Aihe: Syksy II  (Luettu 13546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Syksy II
« Vastaus #45 : 01.10.17 - klo:19:35 »
Kohta kylmä kolkuttelee kivenheiton kantomatkalla, kuura kovettuu kohmeloksi...

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Syksy II
« Vastaus #46 : 01.10.17 - klo:20:14 »
Kohta kylmä kolkuttelee kivenheiton kantomatkalla, kuura kovettuu kohmeloksi...

Kyllä kiitos.
Kävin paripäivää sitten kaverini kanssa uimassa, siis tutun.
Syksy on ihmisen parasta aikaa.
Syyssato ja jälkikorjuu ja sotajuhlat.

Kun nyt olen muuttanut maalle, niin syksy vielä enemmän on tullut iholle, siis jotenkin tää luonto ja muu tässä kosketeltavammaksi.

Niin ja kait kun toi olutkin, kun on tossa käymässä ja nää syksyjen marjasadot ja ties mitä.

Näin melkein kalastajana, niin meri kylmyys ja ahvenet, kun syö paljon kun menevät syvemälle ja tää silakka aika ja muu.

Varmaan eniten tää mua tykästyttää, kun on jotenkin aika taistelua ja sellaista äijämeininkiä tää syksyssä selviäinen.
Niin ihmiselle, kuin kaloille, luonnolle ja ihmisille.

Jotenkin syksy ruskineen on siisti.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Syksy II
« Vastaus #47 : 03.10.17 - klo:01:08 »
Kantsi käydä kalassa, kissalle kelpasi! Kermainen keltavalmuskasoosi kavereille. Kestitsin koko konkkaronkan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Syksy II
« Vastaus #48 : 03.10.17 - klo:07:35 »
Googlasin keltavalmuskan. Se on minulle tuntematon sieni. Älä syö useita kertoja viikossa !

http://www.tohtori.fi/?page=5033584&id=8056218
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Syksy II
« Vastaus #49 : 03.10.17 - klo:23:14 »
^Viimeaikaisten tutkimusten mukaan herkkutatti, haperot ja kantarellit ovat ihan yhtä vaarallisia! http://www.funga.fi/blog/viela-uudelleen-keltavalmuskan-syotavyydesta/

Ja samoin tietenkin myös silakka ja kaikki muutkin kalalajit. Rypsiöljy vasta vaarallista onkin: https://en.wikipedia.org/wiki/Rapeseed#Health_effects.

Keltavalmuskaa en minä ainakaan niin paljon löydä, että monta kertaa viikossa säännöllisesti söisin. Hyvin kyllä maistui syöjille soosini, joka oli lähinnä keltavalmuskalla maustettua kermaa  :icon_biggrin:. Viimemainitusta joku vasta slaagin saisikin, ja joku toinen spagetista, jonka kanssa sitä söimme.

Vähän nyt harmittaa, etten viime sienireissullani kerännyt monilukuisena esintyneitä monivyöseitikkejä. Jokin extreme-harrastus se minullakin pitää olla, olkoon sitten sienestys. Maksanseutuhan tässä vähän onkin jo pakotellut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Syksy II
« Vastaus #50 : 10.10.17 - klo:07:25 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Syksy II
« Vastaus #51 : 28.08.18 - klo:11:23 »
Syksykö minulle lie antanut energiaa, että aloin touhuta koko kesän rästitöitä oikein ahnaasti.
Otin pölynimurin , johon en ole vuosiin koskenutkaan, ja menin takkahuoneen siivoukseen.
Sitten vaihdoin ikkunaverhon omaan huoneeseeni, ja kesäverhot laitoin tuulettumaan.
Poimin viimeisiä kukkia maljakkoon ja siivosin tiskipöydän.

Kaikki silláikaa kun Matti oli curlingia pelaamassa. Alkoi sekin kesäisen mölkyn sijaan.

Nyt on kohta ruoka valmis ja syönnin jälkeen lähden Leena-ystävää tapaamaan, jos ei ala tämä touhuaminen liikaa väsyttää. Nukuin kehnosti taas omien murehtimisten kanssa.

Sain kuin kehoituksen soittaa ent. työkaverille. Ja hänelle kuuluikin vakavaa sairautta.

Syyspuuhia on vielä edessä. Oikeastaan pihatyöt ja - kalusteet ovat ne ensimmäiset.

Pihlajat ovat jo aloittaneet ruskaan pukeutumisen, mutta marjat eivät ole vielä kypsiä. Tilhiä saa vielä odttaa.

Lintulautaa ei Matti anna laittaa paikalleen. Se on ollut hyönteishotellina.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Syksy II
« Vastaus #52 : 28.08.18 - klo:12:12 »
Minä vielä soittelen Maruschkaa, kaunis päivä mennä talkoisiin

https://www.youtube.com/watch?v=pYB41WbU6gM

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Syksy II
« Vastaus #53 : 29.08.18 - klo:00:48 »
Sieniä tulee sittenkin. Luulin että saisin olla yhden syksyn niiltä rauhassa. Eilen löysin järjettömän ison herkkutatin, joka oli kokoisekseen uskomattoan hyväkuntoinen. Todella ruokaisa sieni, siitä riittää moneksi ateriaksi.

Ehkä minulla voisi olla lammas tai pari, kävisin niiden kanssa kävelyllä ja antaisin niiden hoitaa sienet.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Syksy II
« Vastaus #54 : 29.08.18 - klo:14:50 »
Innostuin tuosta tiedosta niin että lähdimme metsään Vesivehmaalle.
Paikalta josta viime vuonna saimme mukavasti tatteja, kehnäsieniä ja jokusen kantarellin oli tehty aukkohakkuu ja jälki oli sen mukainen.
Vierellä oli vielä vähän vanhaa metsää jäljellä ja neljä kangastattia ja jokusen voitatin löysin, hyvin pieniä kuitenkin.
Ilman saalista ei tultu, otettiin tyttären luumupuusta osamme.

Paistoin kuitenkin nuo vähät sienet. Laitan ne illemmalla munakkaan täytteen joukkoon.

Kuuma syyspäiväksi. Ei ollut metsässä mukavaa, mutta ei onneksi myöskään hyttysiä eikä hirvikärpäsiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Syksy II
« Vastaus #55 : 05.09.18 - klo:12:10 »
Kuvasatoa lehdessä syksyn sadonkorjuusta:

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2482563
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Syksy II
« Vastaus #56 : 05.09.18 - klo:12:22 »
Linkkisi viimeisessä kuvassa on tintti selällään auringonkukan alla. Siitä lintu ottaa yhden siemenen ja lennähtää lähelle oksalle ja nappaa siemenen suihinsa, tosin kovan työn kautta. Meillä on lopulle 50 isoa auringonkukkaa, joita tarjottelen syötäväksi ennenkuin ruokatarjoilun aloitan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Syksy II
« Vastaus #57 : 05.09.18 - klo:19:02 »
Hirvikärpäsistä on jo kirjoitettu paljon. Odottelenkin pikkupakkasia, niin niihin syksyn kiusaajat kyllä sortuvat.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Syksy II
« Vastaus #58 : 05.09.18 - klo:20:13 »
Opettaja viritteli urkuharmonistaan syksyisin synkkiä säveliä:

Syys on,
syksy saapui synkkä, kolkko,
pikkulinnut lensi pois,
kylmä niillä täällä ois.


Tuota piti laulaa. Ärsytti, varmaan siksikin, että piti taas mennä kouluun. Mutta kun ei minusta syksy niin synkkä ollut. Tuon jälkeen tosin oli.

Ja joka vuosi sama toistui.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Syksy II
« Vastaus #59 : 05.09.18 - klo:21:39 »
Minä muistan laulua: Syksy jo saa, harmaa on maa. Koivuista lehdet jo pois putoaa.
Pyryharakka