Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista 2  (Luettu 32789 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #90 : 06.07.20 - klo:10:22 »
Tuntuu kivalta pysyä "kartalla", kun lueskelen Erkylästä. Olen niitä alueita nuohonnut kartan ja kompassin sekä polkupyörän kanssa. Olin nuori salskea viikinki siihen aikaan, nyt maa vetää puoleensa, että olen lyhentynyt kaksi senttiä niistä ajoista. Ei auttanut inttää mittaajalle, joka oli hyvin tiukkana tuloksensa puolesta. Tämä tapahtui jo Kuopiossa lopulle 20 v sitten. Että mikähän on tulos tänä päivänä, siitä en ole kiinnostunut. Kunhan kehoni vain pelaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #91 : 06.07.20 - klo:16:11 »
Ahaa, olet tainnut olla Riihimäen viestirykmentissä.
Sinne päätyi sisareni poika B-luokan viestimieheksi. Oli liian suoraselkäinen.  :003:  Harvoin suotaselkäisyyttä pahalla katsotaan, mutta fyysinen suoraselkäisyys näyttää olevan haitta.  :003:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #92 : 06.07.20 - klo:20:13 »
Oikeastaan olin Viestikoulussa, ensin kadettina ja sitten muutaman vuoden päästä kapteenikurssilla, että Riihimäen varuskunnan ympäristömetsät tulivat kierrellyksi. Samalla siellä rakennettiin sitä polttolaitosta, jonka alue tuli kierrettäväksi.
Kuulehan vielä, kaikenlaisia viestimiehiä tarvitaan. Ymmärrän  :003: tämän tarkoituksen. Hyvät jatkot lomallesi  :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #93 : 07.07.20 - klo:20:48 »
 :039:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #94 : 12.08.20 - klo:02:04 »
Selkostalonpojan (ja emäntänsä, piikansa, renkinsä) elämää: http://www.kirjastovirma.fi/kuusamo/selkostalonpojanelama


Tamperelainen historiantutkija Ulla Koskinen on julkaissut tietokirjan Suomessa selviytymisen historiaa – kivikaudelta keskiajalle ja 1900-luvun alkuun. Sitten joskus kun on aikaa niin lainaan kirjastosta ja luen. Kirjoittaja on itse kokeillut mökillään (=savupirtti) erilaisia entisaikojen taitoja ja teknologioita.
« Viimeksi muokattu: 12.08.20 - klo:02:17 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #95 : 26.10.20 - klo:13:16 »
Helsinki on minulle kai tutuin kaupungeista joissa olen käynyt. En ole asunut siellä koskaan. Pääkaupunki on monille tuttu kuvina.

Historiasta kiinnostuneena linkitän tämän kuvakertomuksen talteen, iloksi itselleni ja teille jotka siellä asutte.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000722799.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #96 : 26.10.20 - klo:13:20 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #97 : 26.10.20 - klo:14:22 »
Jussi Raittinen on samalla asialla. Laulu on syntynyt rintamalla. https://www.youtube.com/watch?v=wL2PTola58Y

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #98 : 02.12.20 - klo:11:51 »
YLEn sivuilla tänään kiinnostava artikkeli

https://yle.fi/uutiset/3-11672810
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #99 : 03.12.20 - klo:04:28 »
YLEn sivuilla tänään kiinnostava artikkeli

https://yle.fi/uutiset/3-11672810

Europaeus oli minulle tutti nimi, vaikka artikkelissa tuttavuutta ihmeteltiin. Vaikken saavuta kuuluisuutta sillä, joudun usein keksimään uusia sanoja Raamatun kääntämisessä. Toissa päivänä meni monta tuntia yhteen sanaan. Piti palata monta kertaa ja ajatella uudestaan. Olinpa onnellinen kun ratkaisu juolahti mieleen. Ritilä sana 2Moos. 27:4. Olen varmaan kuullut joskus, kun en tarvinnut keksiä ihan: katsęęstaye·nǫ·s utaˀææˀ...
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #100 : 16.01.21 - klo:16:32 »
Muistatteko henkilökohtaisesti aikaa, jolloin keskuslämmitys ei vielä kaupungeissa ollut yleistynyt? Jolloin kerrostalotkin vielä lämmitettiin esimerkiksi puulla, minkä takia vielä 50-luvun kerrostalojen katoilla on savupiiput.

Minä olen sen verran nuori, että omia muistoja ei ole. Mietin millainen hajumaailma on ollut. Silloin saattoi vielä olla jonkin verran hevosiakin liikenteessä, kai.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #101 : 16.01.21 - klo:16:34 »
Talossa, jossa asuin poltettiin myös roskat kunnes tuli kielto.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #102 : 16.01.21 - klo:17:14 »
Hämärästi muistelen, että kerrostaloissa oli jätekuiluja. Porraskäytävässä luukut, joihin varmaan sitten sai tunkea roskapussinsa, joka putosi alas pannuhuoneeseen poltettavaksi. Tai näin ainakin kuvittelen. Koskaan en ole tuollaista käyttänyt.

Jaa niin. Asuinhan kouluaikani talossa, jossa oli pannuhuone. Ehkä se oli suunniteltu öljynpolttoon, kun siellä oli pari sylinterimäistä säiliötä. Talossa kuitenkin mielestäni oli keskuslämmitys :017:  Harmi kuin isäni ei enää elä, hän olisi voinut tietää, mikä systeemi siinä oikein oli. Äitini ei koskaan ole tuollaisiin kiinnittänyt huomiota.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #103 : 25.03.21 - klo:08:30 »
Mirjami Lähteenkorvan nimi oli minulle tuttu runoilijana. Etsin hänestä lisää googlesta.

https://www.naistenaani.fi/mirjami-lahteenkorva-kansakoulunopettaja-kirjailija-runoilija/

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #104 : 25.03.21 - klo:09:03 »
Hämärästi muistelen, että kerrostaloissa oli jätekuiluja. Porraskäytävässä luukut, joihin varmaan sitten sai tunkea roskapussinsa, joka putosi alas pannuhuoneeseen poltettavaksi. Tai näin ainakin kuvittelen. Koskaan en ole tuollaista käyttänyt.

Tiedän tapauksen, jossa roskakuilussa syttynyt tulipalo nousi kuilua pitkin ylempiin kerroksiin.