Kirjoittaja Aihe: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin  (Luettu 22674 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #90 : 22.10.19 - klo:13:30 »


 Pari kertaa olen pudonnut kärryiltä ( mutta noussut aina uudestaan) Leenan vähintäänkin rönsyileviä kertomuksia tästä ketjusta lukiessani, mutta olenko tulkinnut oikein, että Leena ei ole kaipaamaansa syvällistä tyydytystä tämänhetkisestä körttimeiningistä saanut ja siksikin on heivaamassa/heivannut körttipuvun harteiltaan?! :017: :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #91 : 22.10.19 - klo:13:58 »
Pari kertaa olen pudonnut kärryiltä ( mutta noussut aina uudestaan) Leenan vähintäänkin rönsyileviä kertomuksia tästä ketjusta lukiessani, mutta olenko tulkinnut oikein, että Leena ei ole kaipaamaansa syvällistä tyydytystä tämänhetkisestä körttimeiningistä saanut ja siksikin on heivaamassa/heivannut körttipuvun harteiltaan?! :017: :kahvi:

Kenties Leena on huomannut, että körttipuku on itse asiassa kovin pinnallinen asia eikä missään tekemisissä syvällisen tyydytyksen kanssa. Maukka Perusjätkä lauloi aikoinaan, että "vaatteet on mun aatteet". Leena on toista maata.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #92 : 22.10.19 - klo:14:10 »


Mutta kun Leena vaikutti muutenkin kyllästyneeltä koko nykyiseen körttitouhuun. Vai tulkitsinko väärin? :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #93 : 22.10.19 - klo:15:16 »
Tuohon en sano mittään, luulen olevani jäävi.

Mutta komiaan taloon HY muuttaa edelleenkin. Siirilän pappila:

https://www.h-y.fi/ajankohtaista/herattaja-yhdistys-muuttaa.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #94 : 22.10.19 - klo:15:19 »
Katsoin saman kuukausikirjeestä. On hienoa, että pitäydytään vanhassa rakennuskannassa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #95 : 22.10.19 - klo:15:59 »

Mutta kun Leena vaikutti muutenkin kyllästyneeltä koko nykyiseen körttitouhuun. Vai tulkitsinko väärin? :kahvi:

Konsultoin sinua sen verran, että älä sorru tulkintaan. Anna Leenan itse kertoa ja jokaisen lukijan tulkita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #96 : 22.10.19 - klo:16:20 »
Mutta kun Leena vaikutti muutenkin kyllästyneeltä koko nykyiseen körttitouhuun.

Sinäkin, Kalistaja, vaikutat kyllästyneen nykyiseen körttitouhuun. Kaipaat joko entistä tai jotain kokonaan uutta. Näinkö?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #97 : 22.10.19 - klo:17:14 »
Kalistaja on kova luu, lapualaanen. Ei se pienistä säikähdä. :icon_wink: :023:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #98 : 22.10.19 - klo:20:14 »
Kalistaja on kova luu, lapualaanen.

Mitäpä tuosta, kunhan ei osoittaudu umpiluuksi.  :003:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #99 : 25.10.19 - klo:02:08 »
Sinäkin, Kalistaja, vaikutat kyllästyneen nykyiseen körttitouhuun. Kaipaat joko entistä tai jotain kokonaan uutta. Näinkö?

Mukavaa kun noin paljon kiinnostuitte. Kiitoksia huomiosta.

Etkö itse ole tyytymätön? Itsestäni suuresti vaikutti siltä. Kahdenvälinen keskustelu on toisinaan ja useimmiten tottakai asiallista käydä erikseen kahdenvälisenä. Että se tehdään näin läpinäkyvästi on syynsä, jotka puolestaan eivät kuulu ikävä kyllä teille jokaiselle, ettekä vakuutan, menetä mitään kuolematonta.

Mene ja sano vaikka perimmältään olisin jossain määrin kyllästynyt samaan kuin sinä siellä, vaikka alun perin saattaisi näyttää ettei nyt ainakaan. Toisinaan ulkoisten tunnusten riisuminen merkitsee kaikkeen kyllästymistä ja ehkä hylkäämistä. Toisinaan ainoastaan jonkinlaista ymmälläänoloa:  Tämmöinen täällä, mitä minä tällä teen?  Niinno ne juhlat, ja kun menen Valamoon varaan huivin matkaan vaikka niitä saa respasta lainaan. Itse usko kaiketi on sydämen asennetta, suhdetta Jumalaan, eikä yksinään vaan osana seurakuntaa.  Suvut ja puvut ovat siinä toisarvoinen asia, pakanallinen piirre, kuten on liiallinen takertuminen suurten isien muistoon  aina.

Sen huivin tajuan muttamutta.

Muistan keskustelun isä Arsenin, nykyisen Kuopion piispan kanssa.  Hän on niitä hyvin harvoja, joilla on kanttia arvostella omaa kirkkoaan, ja vaatteista hän kerran kommentoi toivovansa, ettei jokaisen ortodoksiseen kirkkoon konvertoineen naisen olisi ilmeinen luulo feresin autuuttavasta vaikutuksesta —- että se kuuluu päälle, kun nyt ollaan ortodokseja. Ettäs näette. 

Ehkä se oli vain tätä tympeyttä.  Tai kyllästymistä vaarin serkun kummin naimaan, joka siis taatusti tuuppasi Lagusta vahingossa niin, että äijä putosi tällingeiltä kun väsäsivät naapurin navettaa sen palaneen tilalle.

Ja miksei kumpaakin saisi harrastaa, jos se kiinnostaa.

Mutta merkillistä meininkiä tuo, että pidetään tuommoista lukua vuohista ja lampaista. Sinulla näin körtit ja nyt puhut suorastaan rivoja. Että merkillistä meininki. Miten niin?  Sinä siellä olet sekava kun puutut sinulle kuulumattomiin.  Vai eikö niissä omissa ollut sittenkään kyllin?

Sehän on kuin sota- ajan mielialojen nuuskiminen, varsinkin kun sinun kuvittelisi muistavan paremmin, etten minä maininnut Paavoa, en Aku Rätyä enkä ainuttakaan Malmivaaraa kun tavattiin sinun tehdessäsi juttua eri sortin körttiläisistä. Ainut mainittu persoona oli Bonhoeffer, aawekörtti.

Eli aika outo outolinnuksi, ja etenkin sanomaan sinulle vastaan: Kyllä,
olen nähnyt ja seuraillut maailmaa syleilevää meininkiä ja tuskastunut semmoiseen mutta ah, en Herättäjäyhdistyksen menoissa.Meillä on maassamme laajasti ymmärretty sananvapaus, mutta kestääkö mies, jos sanotaan vastaan?  Minulla ei ole niitä havaintoja jotka sinulla.  Kunnioittaisimmeko kumpaakin kokemusta?

Mitä siihen pukuun tulee, niin siihen pätee, mitä kirjoitin.  Muistatko mitä?  Sen kantamisen arvollisuudesta tuli sanomista ennen kuin se oli valmiskaan, ja päätin että jos siihen vielä palataan, niin siirtyköön eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 25.10.19 - klo:02:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #100 : 25.10.19 - klo:02:43 »
Ei se lyhennetty versio ehtinyt perille.  Ei tätä voi yöllä raapustella. No hyvä. Siitä puvusta:  riittäisikö tämän päivän kristityn, körtin tai miksi hän sitten haluaa itseään nimitettävän ( Leena riittää) vaatimaton, tuhlailematon pukeutuminen, jossa aikaa ja rahaa ei haaskata shoppailuun ja pintamuodin joka väreen seuraamiseen? Väreihin jotka kuuluvat tähän kauteen. Koruihin ja meikkeihin joita on kaikilla.  Sius nyt. Se käy ekosysteemin päälle. Käskettiin viljellä ja varjella. Ei tuhlata ja tuhota.

Körttipuvussa on aivan liikaa esillä. Tarkoitus on kääntynyt itseään vastaan, ja kysely, hypistelyt  ja ” saanksmä ottaa susta valokuvan” oli kyllä kivaa. Kolme ensimmäistä minuuttia. Sitten se kävi vaivalloiseksi ja sen jälkeen vain nolotti.   Enää en kehtaisi pukeutua huutomerkiksi, vaikka myönnetään, se on mukava, väljä, lämmin ja vilpoisa yhtä aikaa. Mutta minä en kanna siinä edes oman sukuni perinnettä. 

Eikä sitä voi käyttää jos toimii talkoolaisena. Näin vain on. Se jäi käyttämättä jo Sotkamossa.

Vastaisitko lopulta itse sinulle esitettyihin kysymyksiin?
« Viimeksi muokattu: 25.10.19 - klo:02:51 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #101 : 25.10.19 - klo:08:40 »
Sotkamon muistan oikein hyvin, sen tapaamisemme siis. Taisi kaikilla olla kylmä. Todellakin pystyin Sinut Leena-lady jotenkin tunnistamaan, ei ollut körttejä ylläsi, eikä ollut edes pitkähihaista vaatettakaan. Näin, että värisit.

Mutta emme pelänneet vaarojen matkaa. :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #102 : 25.10.19 - klo:13:12 »
Emme niin.  Värisin ja hytisin, ja tuli mieleeni varsin alussa kysyä tarvitsevatko käsiparia tai jotain.  Että mitä muuta hyvänsä vaan ei jäätelönmyyntiä.  Siihen ei tarvittu ketään, mutta lepohuoneeseen oli oikein pyydetty, että jos joku. Siellä kului sitten ripeästi aika, eli väki sai kyl asfaltti-ihottumaa, nuoret etenkin, poikkesin iäkkäämpien luona jos pitelivät kurkun seutua ja värinsä vaihtui, selitin lääkärille jolla vastuu oli, eli paikalliselle ettei nämä ole kipeitä ei, vaan ulkjona on ihan luokaton sadekuuro.

Mutta tuota. En kuulu Suomen harvalukuiseen aatelistoon, minulla taisi olla ylläni ne räjähtäneet sammarit ja vanha paita körttivirren säkeellä. Ei sinun tarvitse enää kuin riisua tuo arvonimi.  Se on tosin uusi.  En ole ennättänyt olla lady vielä yhden ainutta kertaa. 

Semmoisia lempinimiä löytyy kuin Mukelo, Muke (edelleen perheen käytössä)  Muti (Lapset eivät osanneet sanoa Muke) eli ne sanovat yhä Muti. Skädä (Olisiko joikin snadin paikallisversio tai yhdistelmä sukunimeä ja tuota Snadia?) Sitten oli vielä Ressu (resessiivinen homotsygootti, yritin auttaa parasta ystävääni parissa kouluaineessa ja havainnollistin, katso mun silmiä. Miten ne on peritty? Mikä mä oon?) Eli mentäiskö ennemmin näillä kun uudet --- Nimimuisti meni verkkaan mutta varmasti nelissäkymmenissä, ja siitä on parikymmentä vuotta ja rapiat.  Ei tartu uusi nimi mieleen enää.  Jos näin, kun olen enempi ladyn irvikuva. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #103 : 25.10.19 - klo:13:27 »
Tulee vielä paineita kirjoittaa että Herra Sotilasarvo Tuntematon.  Tai Herra Kenraali Kenttäylennyksellä ;).  Seppos olisi luontojaan Sir.  Penalle istuu jostain syystä Monsieur.  Rittaa-mummi saisi hyljätä mummin toimet, kai me hänetkin ylennämme? 

Minä muuten tahtoisin tytöt inttiin ja menisin itse kanssa, eli enkö saisi olla edes Rouva Alikersantti, enkö?  Olen sitä paljon miettinyt, naisten aika huonoa kykyä ryhmäytyä työtehtävän äärelle,. sitä kun koulukiusaaminen alkaa tyttöjen joukosta, pojat tulevat mukaan kai honkkeliuttaan.  Olettaisin ihan todella tuollaisen yhteisen suuren tavoitteen ja ponnistelun, jaetun manailun ja naurun kasvattavan ja kantavan työelämään asti. 

Näinkin ajattelen.  Mutta etäällä olemme herännäisyyden harmituksesta ja kysymyksestä, mikä Kalistajaa kiukuttaa?
« Viimeksi muokattu: 25.10.19 - klo:13:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #104 : 25.10.19 - klo:13:29 »
Mietin tuota otsikkoa. Jospa se olisikin toisin päin: Heränneet eivät vastaa maailman syleilyihin. Eikö asiat olisi silloin juuri niinkuin niiden pitäisikin olla?

Maailman sylissähän tässä joudutaan olemaan, kuka enemmän tai vähemmän kiusallista muukalaisuutta tuntien. Ainakin joskus.