Kirjoittaja Aihe: Matkamies maailmalla  (Luettu 13328 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnniB

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
  • ystäväkansaa
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #15 : 07.08.15 - klo:15:54 »
Ooops!  Olipa yllätys löytää näin monta viestiä! En koko viikolla ollut ehtinyt tietokoneelle. Kiitos teille kaikille tervetulotoivotuksista ja kiitos, että kerroitte vähän itsestänne.

Kiitos, Seppos!

Nyt selvisi, Pena, mistä tietosi Walesista ja kielestä tuli. Ja tuo taiteellinen 'avattaresi'/kuvasi. Mekin ajelimme Talyllynin rautatietä pohjoisessa lomaillessamme. Sinua varmaankin kiinnostaisi Snowdonin vuoren huipulle matkalaisia kuskaava hassu rautatie. http://www.snowdonrailway.co.uk/
 
Kiitos Pyryharakka! Kiitos Saukkis!

Kiitos Riitta-mummi. Lukeminen on minunkin harrastukseni, vaikka uskoon tultuani 15 ensimmäistä vuotta luinkin vain Raamattua, aina ja aina vain uudelleen alusta loppuun, vuorotellen englanniksi ja suomeksi. En saanut kyllikseni Jumalan virvoittavista elämän vesistä.  Nyt sähkökirjan tultua luen iltaisin sängyssä aina jotakin muutakin, kun e-kirjaa on helpompi pidellä, matkakertomuksia, historiaa, tutkimusmatkailua jne.

Kiitos, Leena! Kyllä kymriä yritetään elvyttää ja sitä puhutaan yhä enemmän ja enemmän niillä alueilla joissa sen katsotaan olevan perinteinen valtakieli.  Siksi pienin poikani joutui koulussa ensimmäiset kolme vuotta nauttimaan opetusta kymrinkielellä, vaikka me molemmat vanhemmat olimme kykenemättömiä häntä mitenkään avustamaan.  Ei hänestä sen kielen taitajaa tullut. Ja taisi kärsiä yleinen oppiminenkin siitä.

Kiitos, PekkaV, olisi mukava tulla herättäjäjuhlille. Ei mikään niin voi virvoittaa kuin laulaa Siionin virsiä ja kuunnella sanaa Jumalan armosta ja hoidosta.
Kun oli Lieksan herättäjäjuhlat (v.1979?), asuimme Lieksassa ja koska juhlavieraille tarvittiin asuntoja, annoimme kolmen perheen tulla meille noiksi päiviksi ja itse muutimme vanhempieni luokse 30 kilometrin päähän.  Yksi meillä asunut perhe oli Nilsiästä, josta olivat kotoisin myös kahden enoni sisarusvaimot Saima ja Martta Reinilä. Tunnetko Reinilöitä? Saima oli tullut apulaiseksi Kirkkoherra Paavo Malmivaaran perheelle kotikylääni Viekijärvelle, jossa kaksi enoani nämä sisarukset nappasivat. Kolmaskin veli olisi halunnut nuorimman sisaren vaimokseen, mutta isä Reinilä ei enää luovuttanut kolmatta tyttöään niin kauas toiselle puolelle Suomea. He kaikki ovat jo nukkuneet pois, mutta serkkujeni kanssa olen jatkuvassa yhteydessä.   

Minulla on hyvin kirjava elämäntarina, siitä tulisi pitkä juttu, joten olen kirjoittanut siitä erikseen tarinaa.  Jos Jumala tahtoo, julkaisen sen vielä.  Olen jo eläkkeellä ja tänne Walesiin jouduin, kun walesilainen mieheni, asuttuaan Suomessa 15 vuotta, vielä poti koti-ikävää ja minun uskoon tultuani luuli vaimonsa seonneen, kun aloin kulkea kirkossa ja seuroissa ja aloin lukea Raamattua...  No, ymmärsin, että pitihän miehenikin päästä kuulemaan evankeliumi omalla kielellään, joten suostuin muuttamaan Walesiin 26 vuotta sitten. 

Vaikeaa oli taloudellisesti neljän, pian viiden lapsen kanssa, kun Suomi ei vielä ollut EU:n jäsen ja minun piti odottaa 3 vuotta ennen kuin pääsin ammattityöhöni täällä. Olin hammaslääkäri ja ollut selkäsairaanakin kädet täynnä työtä suomessa, joten oli ihan Jumalan siunausta saada Walesissa hoitaa lapsia kotona ja levätä sillä aikaa kun mieheni pääsi oikeaan perheenpään rooliinsa.  Hän kun ei koskaan oikein oppinut suomenkieltä, hänen työnsä Suomessa oli ollut alipalkattua pätkittäistä englanninkielen opetusta.  Ja opin minäkin siinä vaimon kuuliaisuutta, josta alkoivat koitua suuret siunaukset avioliitollemme.

Suurin vaikeus täällä on ollut oman vakituisen seurakunnan löytyminen, kun olemme muuttaneet täälläkin jo kolme kertaa ja täällä seurakuntaelämä on hyvin kuolleessa tilassa. Erilaiset pienen pienet ryhmät eri uskonsuunnista taas suhtautuvat hyvin eripuraisesti ja epäluuloisesti evankelis-luterilaisesta taustasta tulleeseen. Sitä on aina ulkopuolinen "veneen keikuttaja", kun on ulkomaalainen.  Mutta Jumala on hoitanut ja aina lähettänyt aitoja uskovia ystäviä tueksi, sisaria ja veljiä Jeesuksessa Kristuksessa.  Me kristityt emme edes tajua kuinka hemmoteltuja me olemme siinä suhteessa ennen kuin maailmalle joutuneena.  Siellä Suomessakin te saatte olla oikein lihapatojen ääressä ja aina kun tulen Suomeen, virkistyn omankielisistä jumalanpalveluksista ja seuroista. 

Oletko, Pena, lähetyssaarnaajan poika, kun olet Afrikassa syntynyt?  Minun herännäisyyteni on Pelisjärveläistä perua, Opettajani Vieno ja Jaakko Koukkari olivat kummejani, he vielä käyttivät körttipukuja jopa arkena.  Uskova mummini oli sylikummini. Ukkini suku oli majoittanut Paavo Ruotsalaista Varpasessa hänen saarnamatkoillaan. Siellä on säilynyt tämän maja-aitan paikka sukuni entisillä sijoilla, kun kävin niitä katsomassa.  Niin että kummeilla on vakava merkitys.  Vanhempani taipuivat Jeesukselle vasta vanhuudessa, joten kotona en saanut tukea uskontielle, mutta kummieni eväät ja opetukset kantoivat oikeaan suuntaan ja olen heistä ikikiitollinen. Jumalan varjelus kantoi ohi kivikkoisen tuhlaajatytön matkan ja palautti kotiin. 
Ihanaa on kulkea tällä toiviotiellä Taivaan kotia kohti, ei väliä, vaikka ulkomaiden kautta. Siitä kiitän ja ylistän Herraa, jolla on kaikki suunnitelmat valmiina matkalle.  :109:   
"Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #16 : 07.08.15 - klo:18:15 »
Vanhempani ja körttiläinen kummitätini olivat lähetystyössä Ambomaalla, Lounais-Afrikassa. Maa on nyt itsenäistyttyään nimeltään Namibia. Isä oli pappi ja äiti farmaseutti. ELCIN:n (Namibian luterilainen kirkko) virsikirjassa on noin 90 Siionin virttä. Ansio siitä kuuluu Heikki Saarelle, joka käänsi niitä toimiessaan lähetyssaarnaajana Ambomaalla 1900-luvun alkupuoliskolla.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #17 : 08.08.15 - klo:04:50 »

   Kiitos sanoistasi. Minulla on sanannälkä. Vastauksesi sanat upposivat kuivaan maahan.

En tunne Reinilöitä. Asuimme Nilsiässä viisi vuotta, ajan jolloin kävin kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa. Muistaisin ehkä pari sukunimeä koulukavereistani, jos ne tulisivat eteeni. Reinilä ei niissä kuitenkaan ole.

No niin, mitäpä tässä muuta. Päämme ovat auki. Ei kun etiäpäin Taivaan tiellä ...

... Aika pieni piiri tämä foorumiaktiivienkin piiri on. Siksi on elähdyttävää tutustua uusiin, ja toivottaa tervetulleeksi. Sosiaalisella medialla on omat rajoituksensa kuten kaikella kanssakäymisellä. Mutta rikka rokassa se on tämäkin.

Kirjoittamisessa kokee sanan sisällön moninaisuuden. Myös Raamatun tekstien äärellä se on totta. Kuitenkin henki, Pyhä Henki vaikuttaa merkitysten tuolle puolen, kirkastaa lukijalle Sanan voiman. Mikä on Raamatun hengen mukaista -kysymys on polttava silloin, kun törmäämme sanan monimerkityksisyyteen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #18 : 08.08.15 - klo:06:45 »
Nyt ymmärrän, että kymrilläkin on oma maansa. Espanjassa ajellessa olen usein tavannut oudon rekisterikilven, se jotenkin on tavallisuudesta poikkeava, kun siinä oli jännä kuvio. Uteliaisuudesta piti kerran ihan kysyä asiasta, jolloin sen verran ymmärsin, että kymrin kieltä siellä puhutaan ja ollaan oikeutettu tähän kilpeen. Ymmärsin myös, että Englannin alueesta on kyse.
Minäkin luen mielelläni Annin tekstiä, että meiltäkin  :039:. Olen palvellut sotilaana, että siitä voidaan ymmärtää, jos tekstini on joskus karheata.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #19 : 08.08.15 - klo:06:48 »
Ihmiset ovat hyvin varovaisia yksityisyytensä suhteen. Minä en osaa olla.

Reinilöitä on Hengellisen Kuukauslehden kautta löytynyt ainakin nämä:

Kirsti Reinilä, HK:n markkinointisihteeri

Väinö Reinilä, seurapuhe HK:ssa Lapuan Juhlilla

https://www.h-y.fi/1764-vaino-reinila
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #20 : 08.08.15 - klo:07:35 »
Nyt ymmärrän, että kymrilläkin on oma maansa. Espanjassa ajellessa olen usein tavannut oudon rekisterikilven, se jotenkin on tavallisuudesta poikkeava, kun siinä oli jännä kuvio.

Se oli sitten varmaankin Walesin lohikäärme. Muitakin mahdollisuuksia on. http://www.visitwales.com/explore/traditions-history/national-symbols

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #21 : 08.08.15 - klo:09:02 »
Tietoihini Walesista kuuluvat sen hiilikaivokset, korkeatasoiset kuorot ja Cardiffin laulukilpailut. Karita Mattila on voittanut ensimmäiset kilpailut ja Tommi Hakala vuonna 2003.
Vieläkö hiiltä kaivetaan ?  Kirjoista muistan, että hiilen pöly aiheutti paljon keuhkosairauksia. Itselläni on astma, joten kaivosmiehen tytär en olisi. Olen poliisin tytär.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #22 : 08.08.15 - klo:09:35 »
Pena, löysit oikean kuvan. Olihan siellä Hispaniassa niitä englantilaisia muitakin: skotit, jotka silloin esiintyivät "separatisteina" ja kuljettivat omaa lippuansa, sitten gibraltarilaiset. Englannin kieleni on aika moosesmainen, että syvyyttä en sanomaani saa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #23 : 08.08.15 - klo:13:42 »
AnninB:n innoittamana alkoi tutkimusmatkani Walesiin.

Tässä maailman suurin ( ? ) mieskuoro, 8000 laulajaa stadionilla vuonna 1993

https://youtu.be/b5mqR-ehY9s
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #24 : 08.08.15 - klo:15:10 »
Ooops!  Olipa yllätys löytää näin monta viestiä! En koko viikolla ollut ehtinyt tietokoneelle. Kiitos teille kaikille tervetulotoivotuksista ja kiitos, että kerroitte vähän itsestänne.

Kiitos, Seppos!

Nyt selvisi, Pena, mistä tietosi Walesista ja kielestä tuli. Ja tuo taiteellinen 'avattaresi'/kuvasi. Mekin ajelimme Talyllynin rautatietä pohjoisessa lomaillessamme. Sinua varmaankin kiinnostaisi Snowdonin vuoren huipulle matkalaisia kuskaava hassu rautatie. http://www.snowdonrailway.co.uk/
 
Kiitos Pyryharakka! Kiitos Saukkis!

Kiitos Riitta-mummi. Lukeminen on minunkin harrastukseni, vaikka uskoon tultuani 15 ensimmäistä vuotta luinkin vain Raamattua, aina ja aina vain uudelleen alusta loppuun, vuorotellen englanniksi ja suomeksi. En saanut kyllikseni Jumalan virvoittavista elämän vesistä.  Nyt sähkökirjan tultua luen iltaisin sängyssä aina jotakin muutakin, kun e-kirjaa on helpompi pidellä, matkakertomuksia, historiaa, tutkimusmatkailua jne.

Kiitos, Leena! Kyllä kymriä yritetään elvyttää ja sitä puhutaan yhä enemmän ja enemmän niillä alueilla joissa sen katsotaan olevan perinteinen valtakieli.  Siksi pienin poikani joutui koulussa ensimmäiset kolme vuotta nauttimaan opetusta kymrinkielellä, vaikka me molemmat vanhemmat olimme kykenemättömiä häntä mitenkään avustamaan.  Ei hänestä sen kielen taitajaa tullut. Ja taisi kärsiä yleinen oppiminenkin siitä.

Kiitos, PekkaV, olisi mukava tulla herättäjäjuhlille. Ei mikään niin voi virvoittaa kuin laulaa Siionin virsiä ja kuunnella sanaa Jumalan armosta ja hoidosta.
Kun oli Lieksan herättäjäjuhlat (v.1979?), asuimme Lieksassa ja koska juhlavieraille tarvittiin asuntoja, annoimme kolmen perheen tulla meille noiksi päiviksi ja itse muutimme vanhempieni luokse 30 kilometrin päähän.  Yksi meillä asunut perhe oli Nilsiästä, josta olivat kotoisin myös kahden enoni sisarusvaimot Saima ja Martta Reinilä. Tunnetko Reinilöitä? Saima oli tullut apulaiseksi Kirkkoherra Paavo Malmivaaran perheelle kotikylääni Viekijärvelle, jossa kaksi enoani nämä sisarukset nappasivat. Kolmaskin veli olisi halunnut nuorimman sisaren vaimokseen, mutta isä Reinilä ei enää luovuttanut kolmatta tyttöään niin kauas toiselle puolelle Suomea. He kaikki ovat jo nukkuneet pois, mutta serkkujeni kanssa olen jatkuvassa yhteydessä.   

Minulla on hyvin kirjava elämäntarina, siitä tulisi pitkä juttu, joten olen kirjoittanut siitä erikseen tarinaa.  Jos Jumala tahtoo, julkaisen sen vielä.  Olen jo eläkkeellä ja tänne Walesiin jouduin, kun walesilainen mieheni, asuttuaan Suomessa 15 vuotta, vielä poti koti-ikävää ja minun uskoon tultuani luuli vaimonsa seonneen, kun aloin kulkea kirkossa ja seuroissa ja aloin lukea Raamattua...  No, ymmärsin, että pitihän miehenikin päästä kuulemaan evankeliumi omalla kielellään, joten suostuin muuttamaan Walesiin 26 vuotta sitten. 

Vaikeaa oli taloudellisesti neljän, pian viiden lapsen kanssa, kun Suomi ei vielä ollut EU:n jäsen ja minun piti odottaa 3 vuotta ennen kuin pääsin ammattityöhöni täällä. Olin hammaslääkäri ja ollut selkäsairaanakin kädet täynnä työtä suomessa, joten oli ihan Jumalan siunausta saada Walesissa hoitaa lapsia kotona ja levätä sillä aikaa kun mieheni pääsi oikeaan perheenpään rooliinsa.  Hän kun ei koskaan oikein oppinut suomenkieltä, hänen työnsä Suomessa oli ollut alipalkattua pätkittäistä englanninkielen opetusta.  Ja opin minäkin siinä vaimon kuuliaisuutta, josta alkoivat koitua suuret siunaukset avioliitollemme.

Suurin vaikeus täällä on ollut oman vakituisen seurakunnan löytyminen, kun olemme muuttaneet täälläkin jo kolme kertaa ja täällä seurakuntaelämä on hyvin kuolleessa tilassa. Erilaiset pienen pienet ryhmät eri uskonsuunnista taas suhtautuvat hyvin eripuraisesti ja epäluuloisesti evankelis-luterilaisesta taustasta tulleeseen. Sitä on aina ulkopuolinen "veneen keikuttaja", kun on ulkomaalainen.  Mutta Jumala on hoitanut ja aina lähettänyt aitoja uskovia ystäviä tueksi, sisaria ja veljiä Jeesuksessa Kristuksessa.  Me kristityt emme edes tajua kuinka hemmoteltuja me olemme siinä suhteessa ennen kuin maailmalle joutuneena.  Siellä Suomessakin te saatte olla oikein lihapatojen ääressä ja aina kun tulen Suomeen, virkistyn omankielisistä jumalanpalveluksista ja seuroista. 

Oletko, Pena, lähetyssaarnaajan poika, kun olet Afrikassa syntynyt?  Minun herännäisyyteni on Pelisjärveläistä perua, Opettajani Vieno ja Jaakko Koukkari olivat kummejani, he vielä käyttivät körttipukuja jopa arkena.  Uskova mummini oli sylikummini. Ukkini suku oli majoittanut Paavo Ruotsalaista Varpasessa hänen saarnamatkoillaan. Siellä on säilynyt tämän maja-aitan paikka sukuni entisillä sijoilla, kun kävin niitä katsomassa.  Niin että kummeilla on vakava merkitys.  Vanhempani taipuivat Jeesukselle vasta vanhuudessa, joten kotona en saanut tukea uskontielle, mutta kummieni eväät ja opetukset kantoivat oikeaan suuntaan ja olen heistä ikikiitollinen. Jumalan varjelus kantoi ohi kivikkoisen tuhlaajatytön matkan ja palautti kotiin. 
Ihanaa on kulkea tällä toiviotiellä Taivaan kotia kohti, ei väliä, vaikka ulkomaiden kautta. Siitä kiitän ja ylistän Herraa, jolla on kaikki suunnitelmat valmiina matkalle.  :109:

Tuo mainitsemasi Saiman tytär on hoitanut minua, olen esille ottamasi Paavo M:n tyttärenpoika! Reinilät ovat lähtöisin Nurmon Kourasta. Mutta jos oikein muistan, niin Saimahan muuttui Myllyseksi. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #25 : 08.08.15 - klo:17:56 »
Minä olen syntynyt Lappeenrannassa 72 vuotta sitten.

Samalta suunnalta siis olemme kotoisin Riitan kanssa.
Minä synnyin noin parisenkymmentä vuotta Riitan jälkeen Lappeenrannan keskussairaalassa.
Kotikunta oli Lappee, joka aika pian sitten liitettiinkin Lappeenrantaan,
Asuin reilut 8 ensimmäistä vuottani Lamposaaressa, josta muutimme Huhtiniemeen.
Missäpäin sinä Riitta asuit Lappeenrannassa ja milloin muutit pois?
Minä muutin 1983 pois, joskin vanhempani siellä edelleen asuvat ja käymme heillä kylässä.

Poissa AnniB

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
  • ystäväkansaa
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #26 : 08.08.15 - klo:18:04 »
Tuo mainitsemasi Saiman tytär on hoitanut minua, olen esille ottamasi Paavo M:n tyttärenpoika! Reinilät ovat lähtöisin Nurmon Kourasta. Mutta jos oikein muistan, niin Saimahan muuttui Myllyseksi. :kahvi:

Hauska tutustua, Kalistaja!
Aivan oikein, juuri soitin entiselle hoitajallesi.  Lähetti lämpimiä terveisiä- vaikkei ollut ihan varma, kuka hänen hoidokeistaan olet. Arveli nimesi alkavan H:lla? Hän oli silloin 15-vuotias ja olisi ollut haluttu pitemmäksikin aikaa, mutta ainoana tyttärenä joutui jäämään kotikylään vanhempiensa turvaksi. Muistin väärin tuon Nilsiän, Nurmohan se olikin, anteeksi.
Äitiäsi ja isovanhempiasi tapasin mummolassani. En ole varma oliko isoisäsi kastepappini, koska en muista minä vuosina he palvelivat siellä, mutta luulen niin.  He tulivat myöhemminkin vierailemaan. Mummini järjesti silloin aina ruokatarjoilun ja pyysi minua auttamaan, myös pian Joensuun herättäjäjuhlien jälkeen. Olin 18 vuotiaana arka tyttö ja joutunut häpeilemään möhläyksiäni suuresti arvostettujen vieraiden palvelemisessa...
Unohdin näes mummini huolella valmistamat maksalaatikot uuniin.  Vieraille oli tarjottu kyllä leikkele-salaattilautanen alkuruuaksi ja karjalanpaistia perunoiden ja vihannesten kanssa, mutta se mummini erikoisen hyvä laatikkoruoka jäi tarjoilematta...Vasta jälkiruuan, hedelmäsalaatin jo tultua, mummi nykäisi minua hihasta ja kysyi:"Entäs se maksalaatikko".   :'  ...  Vieraat vakuuttelivat yhteen ääneen, että olivat jo ihan liian kylläisiä kaikesta muusta mitä olivat saaneet, mutta kyllä minä häpesin.   
Isovanhempiasi monessa polvessa rakastettiin ja arvostettiin suuresti silläkin seudulla.
"Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #27 : 08.08.15 - klo:18:23 »
Suurin vaikeus täällä on ollut oman vakituisen seurakunnan löytyminen, kun olemme muuttaneet täälläkin jo kolme kertaa ja täällä seurakuntaelämä on hyvin kuolleessa tilassa.

Itse koen täällä pääkaupunkiseudun "lihapatojen" ääressä silti jonkinlaista vierautta tämän seurakunta-asian suhteen.
Olemme kyllä perheeni kanssa löytäneet paikan, jossa käymme ja olen siitä erittäin iloinen, että meillä on paikka, jossa käymme ja johon ainakin minä jollain tavalla koen kuuluvani. Sekin on kiva, että olemme tutustuneet muihin seurakuntalaisiin ja jotain yhteistä vapaa-ajallammekin seurakuntalaisten kesken on alkanut muotoutua. Tänään kävimme Nuuksiossa, meitä oli kolme lapsiperhettä ja oli kiva, kun lapsilla oli hauskaa.
Sunnuntaina kirkossa monesti koen joitain hengellisiä murusiakin saavani.

Paljon olen erilaisissa kristillisissä kuvioissa vuosikymmenet liikkunut ja Paavo Ruotsalaisen puhumaa "passia" etsiskellyt.
Herännäisyyden ajan historiaa Paavo Ruotsalaisen ajoilta olen jonkin verran lukenut, mm. useita Paavo Ruotsalaisen elämänkertoja. Jonkun ehkä jokusen elämänkerran olen luultavasti pariinkin kertaan lukenut.
Sitten löysin viime vuoden (2014) heinäkuussa kirjan "Jonas Lagus, Evankeliumin ääni", joka on reilut 200 sivuinen kirja. Tuo kirja jotenkin kolahti, olen sitä nyt yhdeksättä kertaa lukemassa läpi.
Paavo Ruotsalaisen / Jonas Laguksen elinaikaan sijoittuivat suuret herätyksen ajat maailmalla, myös meidän maassamme, Suomessa. Yhtä laajoja herätyksen tulia ei sitten ole tainnut maassamme sen jälkeen enää ollakaan.

Itse haluaisin edustaa 1800 luvun alkupuolen herännäisyyttä, uskonnolliset voimavarani ovat nimittäin jo kauan aikaa olleet sen verran lopussa, että en oikein mitään muuta tuntemaani ajatusmallia jaksaisi edustaa. Eri puolilla tapaamien kristittyjen keskuudessa keskustellaan autojen tuulettajan hihnoista, säästä, matkailusta, ruuista ja juomista yms. hyvistä maallisista asioista. Näitäkin asioita olen jo kurkkuani myöten täynnä.
"Passi" kiinnostaa ja Kristuksen sovituskuoleman merkitys ja siihen liittyvät asiat kiinnostavat, muita asioita en enää jaksa.

Ei taida olla enää missään seurakuntaa, missä elettäisiin vuotta 1830?
Vai onko?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #28 : 08.08.15 - klo:18:47 »
Synnyin Lappeenrannassa ja asuimme siellä sotavuodet ja muutimme 1947 Lahden lähelle Orimattilan Renkomäkeen jossa aloitin koulutien.

Lappeenrannasta on neöjävuotiaana vain muutamia muistikuvia. Sitä katua ei kai enää ole missä asuimme, se oli Vanha Ratatie. Kuulin myöhemmin että niille tienoille tuli linja-autoasema, joka sekään ei ole kai enää siinä.

Yhteydet sinne säilyivät sukulaisten kautta. Matin velikin asui sielä Tyysterniemessä kun oli Viipurin Vaneritehtaalla töissä.

Tunnen erikoista lukkarinrakkautta lappeenrantalaisiin. Olen tutustunutkin esim.
Arvi Lindiin ja muutamiin urheilijoihin sieltä.

Papereissani on syntymäpaikakseni merkitty Virolahti. Sota-aikan olivat ' kirjat sekaisin' ja minun synt.paikakseni tuli äitini kotipitäjä. Vanhempani olivat menneet naimisiin maaliskuussa 1942, ja missä isän kirjat silloin olivatkaan, en tiedä. Viipuri oli viimeinen asuinpaikka ennen sotaa, Valkjärven poikia hän syntyjään oli.

Myöhemmin olen asunut Kärkölässä , Hämeenlinnassa ja Lahdessa.
Helsinki on tuttua sukulaisten kautta. Tyttäreni on asunut sielä parikymmentä vuotta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa AnniB

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
  • ystäväkansaa
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #29 : 08.08.15 - klo:18:56 »
Vanhempani ja körttiläinen kummitätini olivat lähetystyössä Ambomaalla, Lounais-Afrikassa...

Hei, Pena, arvasin siis oikein.  Opettajani sisar, Kyllikki Korhonen, toi monta kertaa vieraita Ambomaalta kouluumme ja tuo Ambomaan lähetystyö tuli synonyymiksi kaikelle lähetystyölle lapsenmielessäni.
Nyt tarvitsisimme lähettejä sekä Brittein saarille että Suomeen, herättelemään pois eksyneet sielut kadotuksen teiltään. Walesin suuret herätykset 1903 muuttivat kaivoskylät muutamassa kuukaudessa.  Pubit jouduttiin sulkemaan kun ihmiset raitistuivat ja kirkkoja ja kappeleita rakennettiin kuin sieniä sateella, kun kaikki halusivat jumalanpalveluksiin ja seuroihin joka ilta. 
Nyt noita samaisia kirkkoja kappeleita seisoo tyhjillään tai yksityisasunnoiksi muutettuina.  Mieheni entisessä kotikylässä oli vielä tänne tultuani 8 kirkkoa tai kappelia, joissa kussakin kourallinen (5-10) seurakuntalaista.  Nyt on vain kolme toiminnassa vielä pienemmän kourallisen voimin. Herätystä tarvitaan.  "Oi, vuodata Herra jo henkesi..." 

Hei 1944
Arvelen samaa kuin Pena, että näit Espanjassa walesilaisessa autossa lohikäärmelipun kuvan.  Se on virallinen maan lippu, Rooman vallan aikaisen ja ehkä Arthurin Britannian ajan peruja.

Niin, Riitta-mummi, en osaa minäkään kätkeytyä yksityisyyden suojaan. 
Ei meillä pitäisi olla mitään salattavaa, ellemme sitten pelkää toisten ihmisten lyöntejä.  Mutta emmehän voi kieltää ristiä.  Jos meidät katsotaan arvollisiksi kantamaan Jeesuksen pilkkaa Hänen kanssaan, on se ihan ansio ja vakuutus siitä, että olemme oikealla tiellä.  Oletteko samaa mieltä? 
"Jos me valkeudessa vaellamme niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen , hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä." 1Joh1:7

Vastaukseksi kysymykseesi, "Vieläkö Walesissa hiiltä kaivetaan?" 

Kyllä kaivetaan, muttei lainkaan samassa mitassa kuin ennen PM Margaret Thatcherin kautta, kun alettiin ostaa kivihiiltä ulkomailta ja toiminta tuli kannattamattomaksi.  Muutamia yksityisiä kaivoksia on elpynyt, muttei se näy maisemissa kuten ennen, ja hiilikasat on maisemoitu vihreiksi.  Jotkut niistä ovat itsesyttyneet ja jouduttu avaamaan ja purkamaan. 

"Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"