Kirjoittaja Aihe: Matkamies maailmalla  (Luettu 13274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnniB

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
  • ystäväkansaa
Matkamies maailmalla
« : 02.08.15 - klo:15:48 »

Jumalan rauhaa kaikille!
Uskaltauduin kirjautumaan joukkoon, kun aamuyöstä alkoi koti-Suomen ikävä vaivata täällä Walesissa asujaa.
Ilahduin löydettyäni monien kristillisten foorumien tarjonnasta juuri Körttifoorumin, koska jo uskoontulossani sain Jumalan sanasta, 2Tim3:14-17 kehotuksen:Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut.
Olinhan jo lapsuuteni Pohjois-Karjalan herännäisyyden mailla saanut alkuopetusta viikottaisissa herätysseuroissa.  Mummini sekä körttiopettajieni opetus, rukoukset ja matkaeväät auttoivat vihdoin Jumalan armokutsun kuulemisessa niin että pääsin 27v. sitten palaamaan jo kasteessa solmittuun Jumalan armoliittoon.  Tärkein kyltti minussa on siten armahdettu syntinen, Jeesuksen seuraaja. Muuten olen viiden aikuisen lapsen äiti, ja viiden tytön isoäiti. Mieheni on walesilainen.
Luterilaista kirkkoa ei asuinmaassani ole, sitä vastaa Anglikaaninen kirkko, joka kylältämme on jo kuihtunut olemattomiin.  Rukoilen herätystä, Jumalan väkevää armotuulta sekä tänne, että koti-Suomeen. Kiitos, jos sovin joukkoonne.
 
"Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #1 : 02.08.15 - klo:16:48 »
Croeso!

Poissa AnniB

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
  • ystäväkansaa
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #2 : 02.08.15 - klo:20:42 »
Diolch yn fawr! = Kiitos paljon! :icon_surprised:

Olet kielimiehiä siis, Pena. 
Jos on Walesin kieltä tunnistamattomia, heille selitykseksi, että Pena yllätti minut sanomalla "Tervetuloa" "Croeso"aivan ilmiselvällä walesinkielellä.  No paljon enempää en minäkään Cymrin eli walesin kieltä osaa, on se vaan niin vaikea kieli, ehkä vaikeampikin kuin suomenkieli. Se on yksi Euroopan vanhimmista kielistä.
Kirkoissa jumalanpalvelukset toimitetaan useimmiten kahdella kielellä ja olen oppinut veisaamaan/ääntämään virret virsikirjasta myös walesiksi.  "Oi Jeesukseni", eli "O Iesu mawr"-virren ensimmäinen säkeistö Walesiksi, saanen laittaa näytteeksi.
(Virren nimi: Llef, Kirjoittanut David Charles 1803-1880)
"O! Iesu mawr, rho d'anian bur
I eiddil gwan mewn anial dir,
I'w nerthu drwy'r holl rwystrau sy
Ar ddyrys daith i'r Ganaan fry."

Ja jos joku haluaa kuulla virren veisattuna melko läheisessä Morristonin Tabernacle kappelissa Prinssi Charlesin läsnäollessa , se ja muitakin löytyy tästä linkistä:
https://www.youtube.com/watch?v=Uh0cD8siSRY
Onko lupa panna se tähän?
 
 :109:
"Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #3 : 02.08.15 - klo:22:50 »
Diolch yn fawr! = Kiitos paljon! :icon_surprised:

Olet kielimiehiä siis, Pena. 
Jos on Walesin kieltä tunnistamattomia, heille selitykseksi, että Pena yllätti minut sanomalla "Tervetuloa" "Croeso"aivan ilmiselvällä walesinkielellä.  No paljon enempää en minäkään Cymrin eli walesin kieltä osaa, on se vaan niin vaikea kieli, ehkä vaikeampikin kuin suomenkieli. Se on yksi Euroopan vanhimmista kielistä.
Kirkoissa jumalanpalvelukset toimitetaan useimmiten kahdella kielellä ja olen oppinut veisaamaan/ääntämään virret virsikirjasta myös walesiksi.  "Oi Jeesukseni", eli "O Iesu mawr"-virren ensimmäinen säkeistö Walesiksi, saanen laittaa näytteeksi.
(Virren nimi: Llef, Kirjoittanut David Charles 1803-1880)
"O! Iesu mawr, rho d'anian bur
I eiddil gwan mewn anial dir,
I'w nerthu drwy'r holl rwystrau sy
Ar ddyrys daith i'r Ganaan fry."

Ja jos joku haluaa kuulla virren veisattuna melko läheisessä Morristonin Tabernacle kappelissa Prinssi Charlesin läsnäollessa , se ja muitakin löytyy tästä linkistä:
https://www.youtube.com/watch?v=Uh0cD8siSRY
Onko lupa panna se tähän?
 
 :109:

Kyllä sen saa siihen laittaa. Tervetuloa mukaan
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #4 : 03.08.15 - klo:11:15 »
Hyfrydol on somalaisessakin virsikirjassa.

https://www.youtube.com/watch?v=FjTq3_FvU8U

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #5 : 03.08.15 - klo:16:39 »
Kiinnostukseni kymriin heräsi käydessäni tutustumassa Walesin kapearaiteisiin juniin. Rheilffordd Talyllyn, joka lähtee Tywynistä, oli viehättävä elämys. Toivon vielä pääseväni tutustumaan Rheilffordd Eryri'in, joka oli tuolloin vasta käynnistymässä oleva projekti. https://en.wikipedia.org/wiki/Welsh_Highland_Railway

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #6 : 03.08.15 - klo:22:41 »
Tervetuloa AnniB! On mukava, että saadaan uusia jäseniä foorumille ja eri puolilta maailmaa.  :039:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #7 : 04.08.15 - klo:07:06 »
Tervetuloa AnniB !

Walesista minulle tulee ensinnä mieleen Tom Jones ja Catherina Zeta-Jones. Harvoin sieltä tänne päin tulee muita uutisia kuin jalkapallotuloksia. Ja nyt oli paikkakuntamme lehdessä tämä:

http://www.ess.fi/uutiset/ulkomaat/2015/08/04/walesilaiskaupunki-nimitti-narrin-700-vuoden-tauon-jalkeen
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #8 : 04.08.15 - klo:11:09 »
Sydänellisesti tervetuloa, ja hauskaa että voit olla yhteyksissä juuri sieltä missä kuitenkin asut eli aika pitkältä. Vieläkö kymriä puhutaan toisena kielenä siellämain? Tahtoisin joskus nähdä Walesin, mutta yhtäläisesti monta muutakin paikkaa.  :icon_biggrin: Tarvitaanko teillä käsiparia vaikka lammasten kerintään (huomaat, käsitykseni periytyvät teeveesarjoista ja Croninin kirjoista, joten siellä on kaivoksia ja nummikukkuloita ja lampaita... )  :003: 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #9 : 06.08.15 - klo:21:42 »
Tervetuloa AnniB!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #10 : 07.08.15 - klo:05:44 »

   Kirjoita lisää, AnniB, niin voimme tutustua paremmin. Kerro, miten olet sinne kauas kulkeutunut. Työ? Puoliso? Mitä teet työksesi...
No, ei täällä muutkaan ole itsestään välttämättä kertoneet, että ei silti. Mutta mikä sinua kiinnostaa? Mihin aikasi menee? Oletko usein tietokoneen ääressä? Onko sinulla paljon harrastuksia?

Minä olen liittynyt foorumiin kymmenen vuotta sitten. Isänisäni oli kotoisin Nilsiästä. Hän tutustui heränneisiin. Lapseni jatkavat samalla uralla.
Olen viidettä vuotta eläkkeellä. Minulla ja vaimollani on kaksi tytärtä ja viisi lastenlasta. Vanhin heistä aloitti vuosi sitten koulutien. Nuorin on vuoden, potra poika, jykevä isännänalku.

Käytkö usein Suomessa? Tule ensi kesänä Vantaalle herättäjäjuhliin http://www.herattajajuhlat.fi/ !

Kuulumisiin

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #11 : 07.08.15 - klo:09:47 »
Minä taas olen Afrikassa syntynyt ja koulussa pitkän latinan lukenut juuri eläköitynyt kuvaamataidonopettaja, joka olen perinyt isältäni kiinnostuksen kieliin, mutta en hänen lahjakkuuttaan oppia niitä. Herännäisyyden lienen saanut kumminlahjana Paavo Ruotsalaisen tyttärentyttären pojantyttäreltä (olikohan se noin?).

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #12 : 07.08.15 - klo:12:39 »
Minä olen syntynyt Lappeenrannassa 72 vuotta sitten. Matilla ja minulla on kaksi tytärtä, neljä lastenlasta ja neljä lastenlastenlasta. Olen työskennellyt pankissa ja muutamassa muussa konttorissa nuorempana.
Kiinnostukseni suuntautuu kulttuuriin, kotiin ja koiriin.  Kielellinen ilmaisu, etenkin kirjallisuus on harrastuksistani rakkain. Olen kaikkiruokainen useimpien elämän alojen suhteen. Matematiikka ja muut tekniikat ovat minulle vieraita, ne ovat Matin juttuja. Olemme ihmisinä hyvin erilaiset, mutta avioliittomme on sietänyt sitä jo yli 51 vuotta.
Herännäsyys tuli vasta Lahden Juhlilla 2007 tutuksi ja rakkaaksi. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #13 : 07.08.15 - klo:15:15 »
Olen työskennellyt pankissa ja muutamassa muussa konttorissa nuorempana.
 Matematiikka ja muut tekniikat ovat minulle vieraita, ne ovat Matin juttuja.

Olen aina kuvitellut, että pankkineidit osaavat laskea.  :003:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #14 : 07.08.15 - klo:15:38 »
 :018:  Eihän kaikki Alkon myyjätkään ole alkoholisteja.  :003:

Onneksi olivat koneet ja kaaviot joilla laskea korkokertymiä, valuuttakursseja ja lainan kokonaiskustannuksia.  Minulle oli todellakin ihmiset ha heidän toiveensa pääasiat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)