Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 22  (Luettu 15115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #120 : 15.03.23 - klo:07:21 »
Kyllä ainakin nuoruuden aikana minua on ehdottomasti maailma ajanut näiden ihmisten pariin melkein eniten. Olin jotakin muka saanut näistä ystävistä ja rakkautta niihin, ja kun minä kuulin sitten sinä aikana niitä pilkattavan paljo enemmän kuin nyt, ja kuulin kuinka ne silti Jumalaa siitä kiittivät, ja pyrkivät iankaikkiseen elämään, mutta ne toiset päätäpahkaa iankaikkiseen kadotukseen, niin ei tuntoni mitenkään jaksanut seurata tätä jälkimmäistä joukkoa.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #121 : 16.03.23 - klo:07:24 »
Tällä tavalla Jumala on minua johtanut, ajanut ja pakottanut seuraamaan tätä kansaa, ottamaan sen kanssa päälleni surut ja ilot, ottamaan omikseni sen puutteet ja synnit. Sillä sama juuri ja sama perisynnin voima on minussa kuin muissakin. Se on Jumalan suuri armo, että saa edes elämän ulkonaista puhtautta pitää, ei meillä sitäkään itsessämme ole. Mutta siinä joutuu siihen ajatukseen, että jos minäkin suuresta armosta tulen autuaaksi, niin kyllä niitä sitten tulee hyvin monta muutakin. Ei siihen itselläni mitään etuoikeutta ole.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #122 : 17.03.23 - klo:07:26 »
Mutta sen minä olen huomannut, kuinka äärettömän tarpeellinen armo jokapäiväisessä elämässä on. Voi hyvät ystävät, ei saisi Jumalan sanaa jättää pitkäksi aikaa käyttämättä! Se on ehdottomasti sielun ruoka, josta se ravintonsa saa. Kuulkaa, harvoin se, joka siinä toivossa käy sanan kuulossa, että Herra siitä saisi antaa, jää ilman vaikutusta. Siinä sanan harjoitukessa on välttämätöntä se, että sitä on tehtävä yhtä hyvin kylminäkin aikoina, ja kotielämässä. On käytävä myös kirkossa. Älkäämme millään tavalla unohtako sitäkään puolta. Nämä kuuluvat niihin välikappaleihin, joilla Jumala johtaa ja pitää yhdessä meitä. Jos on harjoittanut Raamatun lukemista jokapäiväisessä elämässä, niin se sana, mitä kuullaan saarnassa ja seuroissa, aukee paljon helpommasti tunnolle.

Juho Malkamäki

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #123 : 17.03.23 - klo:15:28 »
Mutta sen minä olen huomannut, kuinka äärettömän tarpeellinen armo jokapäiväisessä elämässä on. Voi hyvät ystävät, ei saisi Jumalan sanaa jättää pitkäksi aikaa käyttämättä! Se on ehdottomasti sielun ruoka, josta se ravintonsa saa. Kuulkaa, harvoin se, joka siinä toivossa käy sanan kuulossa, että Herra siitä saisi antaa, jää ilman vaikutusta. Siinä sanan harjoitukessa on välttämätöntä se, että sitä on tehtävä yhtä hyvin kylminäkin aikoina, ja kotielämässä. On käytävä myös kirkossa. Älkäämme millään tavalla unohtako sitäkään puolta. Nämä kuuluvat niihin välikappaleihin, joilla Jumala johtaa ja pitää yhdessä meitä. Jos on harjoittanut Raamatun lukemista jokapäiväisessä elämässä, niin se sana, mitä kuullaan saarnassa ja seuroissa, aukee paljon helpommasti tunnolle.

Juho Malkamäki

Opettaja penan aamuhartaukset on parhaimpia.

Olen itse yrittänyt vaikka millaista juhon tuossa esittämää harjoittaa, mutta ainoa mikä minulla toimii on päivittäinen armolahjan suorittaminen, no se ei kuulune heränneiden palstalle, siis kielilläpuhuminen.
Sen harjoittaminen onnistuu.
Raamatun sanan lukeminen jota Juho painottaa, ei vaan istu.
Joskus menee paremmin sen kanssa, mutta aamu niin kiireinen, että yleensä jää.
Illalla muita tekosyitä samoin rukousten kanssa.

Juho varmaa hartaudessaan on oikeassa silti.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #124 : 20.03.23 - klo:08:13 »
Muuten Luteerus puhuessaan siitä kuinka välttämätöntä elämäntien matkamiehelle on Pyhä Henki, sanoo sen kaikkein elävimmästi vaikuttavan puhutun sanan kautta. Ja kokemus osoittaa tämän myöskin niin elävästi todeksi.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #125 : 21.03.23 - klo:07:23 »
Heprealaiskirjeen 13. luvun 7. värssyssä sanotaan: "Muistakaa teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat ja katsokaa, minkälainen loppu heillä on ollut ja seuratkaa heidän uskoansa."
Muistuu tällä hetkellä mieleeni, että viime syksynä oli kulunut 63 vuotta siitä, kun Niilo Kustaa Malmberg tässä kirkossa siunattiin haudan lepoon*. Minulla oli onni olla siinä tilasuudessa läsnä ja sain jo poikasena muulloinkin seurata niitä harjoituksia ja sanan viljelemistä, mitä silloin täällä pidettiin. Neljännellätoista ikävuodellani ollen sain jo paljon kuulla hänen saarnojansa ja seurapuheita ja olla hänen sanansa kuulossa hyvin usein. Hänen kauttansa minun vanhempani saivat piston tuntoonsa ja liittyivät samaan joukkoon. Suuri määrä kansaa oli koolla niissäkin hautajaisissa, mutta ei niin paljon kuin nyt. Paljon on lisääntynyt tämä kansa, ihmeen paljon, monta vertaa siitä, jos kohta sitä oli jo paljon silloinkin.


Juho Malkamäki

*1858

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #126 : 22.03.23 - klo:07:24 »
Alussa lukemieni sanojen johdosta tekisi minun mieleni vähän kertoella Niilo Kustaa Malmbergista ja hänen ystävistään. Nämä viimeksimainitut muistelivat opettajaansa äärettömällä hellyydellä kauan, kauan hänen kuolemansa jälkeen ja näkivät hyvin elävästi, minkälainen loppu hänellä oli, ja seurasivat hänen uskoansa. Siitä ei ole epäilystä, se on varma. Mutta minkälaisella mielellä he häntä muistivat? Murhemielellä, hyvin raskaalla murhemielellä seurasivat hänen uskoansa ja toimintaansa. Voi kun he muistelivat niitä hellällä mielellä ja kertoilivat toisillensa, kuinka hän sanoi siitä ja siitä asiasta.
Mutta aika oli silloin heränneen kansan keskuudessa toinen kuin nyt. Ei kulunut pitkä aika, kun se kansa oli mennyt kahtia eikä jäänyt yhtään pappia, joka olisi ollut tällä puolela ja tunnustanut sitä. Ne tahtoivat vain kaikki olla sitä oikomassa. Suuri osa maallikoistakin erosi. Mutta niille ei jäänyt murheellista mieltä, ei, ei papeille eikä maallikoille, jotka olivat Niilo Kustaa Malmbergiä vastaan. Niillä oli päinvastoin ajatus, että kyllä se on nyt aikansa elänyt ja niin ne erkanivat pois, toinen henki vei ne erilleen.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #127 : 23.03.23 - klo:06:43 »
Niilo Kustaalla oli erityisenä painona se, että herätettyjen isien ja äitien tuli kasvattaa lapsia jumalanpelkoon. Hän pani sen asian erikoisesti heidän sydämellensä. Ja he ottivat tämän kehoituksen aivan täydestä. He olivat huomanneet, että hän ei ollut heitä missään asiassa harhaan johtanut. Hänellä oli aina oikea sana, joka lähti oikeasta hengestä. Se ravitsi ja kehoitti heitä.
Ja se murhe, mikä heillä on lapsista ollut, on ollut kallista murhetta Jumalan mielen mukaan. Siinä murheessa on lapsia kannettu Herralle ja se on antanut kalliin hedelmän. Tämä kansa, mikä täällä nyt on heränneeksi kansaksi sanottu, on aivan niitä lapsia, jotka ovat olleet kasvatettavina ja sydämellä sen murheen alla, mikä jäi vanhempien tuntoon.
Näin on käynyt. Sellaista hedelmää on jäänyt.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #128 : 24.03.23 - klo:07:29 »
Kului sitten pitkä aika, jolloin papiston puolelta yleensä katseltiin epäluulolla herännyttä kansaa, epäluulolla nekin, jotka eivät suorastaan saarnatuolilta nimittäneet niitä farisealaisiksi. Kun tietää sen, että herännyt kansa oli alkujansa kirkollista kansaa, niin kuin herätyskin on alkujansa ollut ja niinkuin se on sitä nytkin, ymmärtää, ettei ollut mikään helppo asia kuulla papeilta sellaista arvostelua, joka loukkasi pyhimpiä tunteita, joka löi alas juuri niitä tunteita, mitä Jumalan Henki oli saanut erityisellä rakkaudella vaikutetuksi.
Tällaisissa olosuhteissa ollen täytyi täällä pitkät ajat elää Jumalan sanan keskinäisellä viljelemisellä kokoontumalla yhteen aika ajoin. Ja virret olivat jo silloinkin monta kertaa hyvin eläviä.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #129 : 25.03.23 - klo:07:17 »
Niinkuin tiedätte, on tämä vainaja, jonka hautajaisia nyt vietetään, ollut minulle tunnettu aivan lapsuudestansa asti. Mutta kun hän tuli sitten papiksi, joutui hän pois täältä Savoon, Nilsiän seurakuntaan. Hänen siellä oloajastaan ei täällä tietty sanoa sitä eikä tätä. Mutta niinkuin täällä on tänä päivänä jo sanottu, hänen kulkunsa ohjautui sieltä Kiuruvedelle. Ja kun hän siellä oli ollut jonkin aikaa, alkoi sieltä kuulua kummia sanomia, sanomia herätyksistä. Ja ne olisivat olleet hyvin iloisia sanomia, mutta se epäusko, mikä oli pappien piirissä heränneestä kansasta, vaikutti sen, ettei tahtonut voida uskoa todeksi sitä, että Niilo Kustaa Malmbergin pojasta* sellainen henki lähti, joka ihmisiä herätti.
Mutta oltuansa siellä jonkun vuoden, tuli hän sitten kerran tänne kotipitäjäänsä useampia heränneitä miehiä mukanansa. Täällä kyläiltiin ja oltiin seuroissa eri paikoissa ja tapahtui se ihmeellinen armo, että nuo pitkät ajat epätoivon alla kituneet ihmiset, jotka eivät valtiokirkon papeilta saaneet mitään tunnustusta, saivat nyt niin ihmeellistä ravintoa ja uutta elämää kiusoihinsa ja epätoivoonsa. Ja sittemmisin on ollut mahdotonta minunkaan olla tapaamatta sitä miestä silloinkin, kun hän oli kaukana Savossa.


Juho Malkamäki

*Wilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #130 : 26.03.23 - klo:08:37 »
Kuulkaa, hänessä näkyi niin elävästi, että hän oli saanut Kristuksen kihlat ja voiteen ylhäältä. Missään tapauksessa ei olisi muuten voinut sillä tavalla ja sellaisella hengellä esiintyä. Ja hänelle olikin ylhäältä annettu siksi hyvä säiliö, johonka Jumala sitten vuodatti voimaansa pitkin matkaa, että siitä oli aina antaa sen mukaan, mitä kulloinkin tarvittiin, milloin nuhdetta, milloin lohdutusta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #131 : 27.03.23 - klo:07:32 »
On ihmeen suuri Jumalan lahja näkyvissä siinä, että Hän antoi tälle papille niin paljon voimaa, että hän jaksoi kulkea niin kauan vastamäkeä kuin hänen täytyi kulkea. Eikä Herra vielä myöhemminkään pitkään aikaan myöntänyt hänelle paljon helpotusta. Mutta vähitellen alkoivat ajat kuitenkin muuttua. Muistan senkin pappeinkokouksen, joka oli Reisjärvellä sen pikkupappilan eräässä huoneessa. Silloin oli jo joitakuita kallellansa sinne päin, sellaisia jotka jo vähän alkoivat likistellä ja tulla joukkoon. Ja sehän oli jo Jumalan suuri lahja! Ja niin on sitten vähitellen yhä lisääntynyt niiden luku ja tullut lisää kannatusta. Tähän asti on Herra nyt sitten auttanut meitä ja auttanut niin tavattoman voimallisella rakkaudella ja hellyydellä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #132 : 28.03.23 - klo:08:25 »
Se, mikä tämän vainajan toiminnassa oli suurinta, se on täällä jo lausuttu, ja se on siinä, että hän oli omassa persoonassansa pieni. Hänellä oli avonainen omatunto. Ja kuulkaa, hän ei ollut terve, vaan sairas. Ei koskaan ihmisen sielu ole terve, jos omatunto valvoo, oli se pappi tai sanankuulija. Mutta jos omatunto nukkuu, niin kiusat loppuvat, ei ole murhetta, ei kipuja, eikä ole sitten myöskään kipujen parantajaa.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #133 : 01.04.23 - klo:07:28 »
Kun nyt ajattelee tulevaisuutta, niin eihän mahda suuri Jumala enää koskaan sallia Suomen heränneelle kansalle sitä kauheaa perkeleen kavaluutta, joka veisi sen uudestaan hajalle. Totta, totta Jumala suuresta armostansa pitää omattunnot niin auki, ettei kukaan lähde niin rohkeasti toistansa leimaamaan, niinkuin tehtiin Niilo Kustaan aikana. Jumalan työn menestyminen riippuu niin äärettömän paljon siitä, kuinka kunnioitetaan toisiansa, annetaan arvo toisillensa, rakastetaan toisiansa. Tämähän on erikoinen elämän Herran viimeinen neuvo. Ja meidän tulisi erityisesti muistaa ja pyytää Häntä aukaisemaan meidän omantuntomme, jos rupeaa tekemään mieli olla parempi kuin joku toinen. Silloin pysytään Herran edessä. Eikä niiden haavoitettujen parista voi olla poissa Jeesus Kristus. Hänen tekee mieli tulla niiden joukkoon, jotka puutostensa kanssa taistelevat, ja niillä on ehdottomasti rukouksia Herran eteen, niitä ei tarvitse siihen käskeä - eikä sitä kukaan käskemällä teekään.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #134 : 02.04.23 - klo:07:32 »
Joka tunsi tämän vainajan* sisällistä elämää, se tietää, kuinka hän eli omien vaivojensa ja puutostensa tunnossa. Mutta kuulkaa, ei koskaan ole ollut eikä tule olemaan sellaista, joka ei farisealaisella mielellä toisesta vikoja löytäisi. Tämä mies oli itse sairas ja kipujen alainen mies siinä suuressa sairaalassa, jossa on parannettavina kaikenlaisia sairaita ja halvatuita, mutta jossa Jeesus Kristus on itse ylilääkärinä.

Juho Malkamäki

*Wilhelmi Malmivaara