Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 8  (Luettu 7246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #15 : 22.05.23 - klo:13:07 »
Alati rapistuva ruumiini kertoo omaa tarinaansa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #16 : 22.05.23 - klo:13:18 »
Uskon sen. Tarinoissamme on paljon samaa.

Teveiset meiltä teille ! 

                           
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #17 : 16.06.23 - klo:03:13 »

   on huono.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #18 : 18.06.23 - klo:13:45 »


           Minua vaivaa ainoastaan se kun niin monia teitä/teistä tuntuu niin moni asia vaivaavan. :kahvi: :017:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #19 : 18.06.23 - klo:16:51 »
On kaksi koulukuntaa, kuten muissakin kysymyksissä usein. Toinen on sairauden kieltäjät. Aihe on tabu, siitä ei puhuta saati kirjoiteta.

Toiset ovat sosiaaliset avomieliset, joille sairauden ovat kuulumisten ja puheiden aihe.

Etenkin me iäkkäät jotka 'nautimme' monista vaivoista, olemme niistä herkästi puhuvia, ja kirjoittavia. Näin saavat kaikki tutut tietää että mitä nyt kuuluu.

Sairaudet jaetaan siinä missä ilotkin.

Nykyään, ja ehkä jo aiemminkin ( ei nuorena kiinnostanut ) lehdet tekevät jopa lööppejä sairauksien kustannuksella.

Viikottain esim. IS julistaa mikä mihinkin sairauteen auttaa ( tai ei auta ).

Tuttua on tällainen: Syö hyvin ja terveellisesti. Ulkoile ja liiku, liike on lääke !

Jos kaikkia neuvoja noudattaisin, olisinko sitten 'terve kuin pukki'.

Raamattu kertoo myös sairauksista ja siitä kuka ja miten oli Hän joka paransi kaikki sairautemme.
Lepra on tiettävästi vanhin tunnettu sairaus. Onneksi se on saatu paranemaan lääketieteen keinoin.
Myös sokeus, epilepsia, halvaus tunnetaan Raamatussa. Jeesus paransi näitäkin.

Hänen voimansa oli omaa jumalallista laatua. Samaa ei voi sanoa useimmista jotka yrittäävät samaa, omin voimin ja rahan kiilto silmissä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #20 : 27.06.23 - klo:22:22 »
Venäytin sitten nilkkani oikein kunnolla, juuri kun huomenna pitäisi mennä silmälääkäriin. Ehkä saan jotenkin konkattua sinne. Onhan taksikin keksitty. Siellä odottaa vain tarkastus. Olen nyt vielä ennen sitä ihan tervesilmäinen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #21 : 28.06.23 - klo:15:46 »
^ Ninhän siinä kävi, että lähete keskussairaalaan tuli. En oikein saanut selville miksi. Joku pikaoperaatio, jolla voi ehkäistä silmänpaineen äkillistä nousua? Nyt oli paineet normaalit. Kai. Ja jotain antibiootti-kortisonitöhnää pitäsi ostaa mutten tiedä miksi.

Miksi juuri silmälääkäreillä on niin kiire, ettei saa kunnolla katsoa kummalla linssivaihtoehdolla näkee paremmin? Taiselitystä, mikä se vaiva oli. Vaikka hammaslääkäri, niin selitetään niin perusteellisesti.

Harmikseni optikko oli sitä mieltä, ettei vanhoihin kehyksiini saa uusia linssejä. Olen niihin niin mielistynyt. Oikeastaan viimeksi ostinkin lasit niin, että muuten vain katselin kadulta optikkoliikkeeseen sisään ja näin kehykset joista tiesin että nuo haluan. Nyt oli työ ja tuska löytää jotain siedettävää.

Presbyopatia on hieno nimi ikänäölle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #22 : 28.06.23 - klo:19:32 »
En ole silmälääkäri, vaan potilas minäkin olen ollut kohta 11 vuotta.
Lääkkeesi viittaisi tulehdukseen.
Matilla ja mulla oli ennen kaihileikkausta joku antibiootti myös.
Pikaoperaatiosta en ole koskaan kuullutkaan. Ehkä jotakin voi tehdäkin kun paineet on liikaa nousseet. Minulla pääsi keskuslaskimo tukkeutumaan ja sen hoito on sekä lääkkeet että injektion. Niitä ei tarvitse pelätä jos niihin joutuu.

Lääkärit on erilaisia, hekin. Toinen puhuu, toinen ei. Monet ulkolaiset ei niin mielellään puhu, mutta muuten osaavat työn.
Mulla on ollut monta venäläistä, yksi ilm. afgaani. Kaihileikkauksen teki egyptiläinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #23 : 12.08.23 - klo:08:17 »
Poskihampaasta lohkesi nyt aamutuimaan purupinta pois. Enkä mitään purukumia järeämpää edes pureskellut. Luulisin, että se on aitoa hammasta eikä mitään iankaikkisen vanhaa muovipaikkaa, on sillä lailla nystermäinen (sain siis palan talteen). Ja tietysti näin viikonloppua vasten, eli en voi heti soittaa hammaslääkäriasemalle. En ole vielä kokeillut, vihlooko kuuma tai kylmä juoma. Pitänee lähteä apteekkiin ostamaan sitä itsepaikkausainetta. Ikään kuin ei olisi muutakin tekemistä kuin vielä tuollaistakin hoitaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #24 : 12.08.23 - klo:09:06 »
Vetaistukea täältä !  Itselle kävin samoin toissaviikolla ja viimeviikolla se korjattiin.
Se oli muutoin helppoa, mutta hml. kokeili ensin jotain pikakovettuvaa , mikä ei kovettunutkaan ja vaihtoi sitten fuji iin.

Lapsenlapselta poistettin eilen kaksi poskihammasta. Oli kuulema 'viime hetkellä' mitä se merkinneekään. Hän kuitenkin pääsi heti PHHYKYn klinikalle.

Joo, aina minullekin kaikki hoitoa vaativa sattuu viikonloppuna. Kaksi kertaa olen joutunut Meilahteen lähtemään silmän takia. Lukumattomia päivystyksen ( ei Akuutin ) jonotuksia on elämässäni ollut. Viimeinen kerta oli liikaa. Kiirepäivystyksessä istuin neljä tuntia. Nälkähän siinä jo tuli.
Sen jälkeen, samasta vaivasta, menin Mehiläiseen.

Olen muuten saanut hyvän kohtelun, mitä jokunen stressaantunut hoitsu on ollut.

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #25 : 12.08.23 - klo:19:50 »
^ Ehkä tämänkin saa vielä sementoitua paikoilleen. Pahaa kyllä pelkään, että hampaassa irronneen osan alapuolella on jotain häikkää niin ettei onnistu. Mutta miten tuollainen noin vain napsahtaa irti? Ehkä pitää kysyä siltä hammaslääkäriltä. Kahvin juonti ainakin onnistuu, eikä jääkaappikylmä vesimelonikaan tehnyt pahaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #26 : 12.08.23 - klo:20:44 »
Samaa minäkin mietin. Olli, hml, kuitekin näki että siellä oli reikä, eli vaikka se ei ollut kivulias niin jotain oli jo alkanut tapahtua. Se porattiin pois ja sitten paikattiin.

Nyt söin juuri palan lanttua. Sekin onnistui, tosin etuhampailla.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #27 : 15.08.23 - klo:19:46 »
Poskihampaasta lohkesi nyt aamutuimaan purupinta pois. Enkä mitään purukumia järeämpää edes pureskellut. Luulisin, että se on aitoa hammasta eikä mitään iankaikkisen vanhaa muovipaikkaa, on sillä lailla nystermäinen (sain siis palan talteen).

Eipä se ollut kumpaakaan, vaan keraaminen paikka, joka on tehty sillä samalla hammaslääkäriasemalla, jolla kävin, tosin eri lääkärin toimesta. Tänä aamuna katsottiin, mutta ei vielä tehty mitään, sillä pitää olla pidempi aika toimenpiteitä varten varattuna. Luultavasti saadaan kiinnitettyä takaisin ja hyvä että otin talteen. Ainakin tämänaamuinen meni vielä takuukorjauksen piikkiin, eli en maksanut mitään.

Kuulemma näissä tapauksissa kiinnityssementti yleensä jää kiinni irronneeseen paikkaan ja se siitä hiekkapuhalletaan pois, mutta minulla olikin jäänyt hampaaseen, mikä taitaa vaatia enemmän toimia, mutta toisaalta suojaa hammasta niin ettei nyt ole mitään oireita. Ehdin hoitaa ensi viikon reissun ennen korjausta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #28 : 15.08.23 - klo:20:15 »
Mielenkiitoista.   :023:

Älypää-tietona oli minulle uutta, ellei ollut vitsi, että jos hammas ( ilm.maitohammas ) irtoaa niin kun sen panee maitoon, sen voi hml. kiinnittää.

Elokuvissa olen nähnyt että kun esi. sirkkelin katkaisema sormi laitetaan muovipussiin, niin sen vöi kirugi kiinnittää.

Näillä näkymin minulla ei ole muuta hoidettavaa kun syyskuun alussa on määrä tilata aika diabets-labroihin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #29 : 17.08.23 - klo:19:49 »
Nyt on korvan vuoro tuottaa huolta. Ilmeisesti äskein hurja kiertävä huimauskohtaus johtuu korvasta.
Google on hyvä apu kun ihmetyttää mistä mikin johtuu.

Rauhoitun oitis ensisäikähdyksestä kun luin oireista. Niitä esioireitahan on miullakin ollut.
Varasin korvalääkärin. Hän onkin serkkuni tytär ja olen kerran aiemmin tarvinnut hänen apuaan.

Tässä iässä voi melkein sanoa, että ei päivää ilman jotakin uutta...

Kestetään kyllä hoitojen avulla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)