Kirjoittaja Aihe: Jäähyväiset  (Luettu 21016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Jäähyväiset
« Vastaus #45 : 19.08.08 - klo:15:06 »
Kävin katolisten kotisivulla.
En löytänyt vastausta  Marialle tarkoitettuihin rukouksiin,

muttä löysin uudestaan aneet, jotka luulin jo kuuluvan menneisyyteen.
Lainaus

Ane ja sen saaminen
Katso myös: Aneeseen liittyvät teot.

Apostolisen katumusoikeusistuimen asiakirjasta "Aneen lahja" (englanniksi).

[...]

 


Aneista oli kirjoitettu paljonkin.

Mystillistä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Jäähyväiset
« Vastaus #46 : 19.08.08 - klo:16:33 »
Katolinen kirkko julistaa Maria synnittömäksi näin:

"The most Blessed Virgin Mary was, from the first moment of her conception, by a singular grace and privilege of almighty God and by virtue of the merits of Jesus Christ, Savior of the human race, preserved immune from all stain of original sin."

Ja heti etusivulla löytyy kaikille maailmassa tuttu rukous:

Ave Maria/Terve Maria
gratia plena/armoitettu
Dominus tecum/ Herran sinun kanssasi
benedicta tu in mulieribus/ siunattu sinä naisten joukossa
et benedictus fructus ventris tui Iesus/ ja siunattu kohtusi hedelmä Jesus
Sancta Maria/ Pyhä Maria
Mater Dei/Jumalan Äiti
ora pro nobis peccatoribus nunc/rukoile meidän syntisten puolesta
et in hora mortis nostrae/sekä kuolemamme hetkenä.
Amen.

tai seuraava litania, josta vain pieni osa

Sancta Maria, Pyhä Maria
ora pro nobis, rukoile puolestamme
Sancta Dei Genetrix, Pyhä Jumalan synnyttäjä
Sancta Virgo virginum, Pyhä neitsyeiden Neitsyt
Mater Christi, Kristuksen Äiti
Mater Ecclesiae, Seurakunna Äiti
Mater Divinae gratiae, Jumalallisen armon Äiti
Mater purissima, puhtain Äiti
Mater castissima, neitsyiden Äiti
Mater inviolata, koskematon Äiti
Mater intemerata, loukkaamaton Äiti
Mater amabilis, rakastettava Äiti
Mater admirabilis, ihmeellinen Äiti
Mater boni Consilii, hyvän neuvon Äiti
Mater Creatoris, Luojan Äiti
Mater Salvatoris, Vapahtajan Äiti

jne jne
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Jäähyväiset
« Vastaus #47 : 19.08.08 - klo:19:11 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Kävin katolisten kotisivulla.
En löytänyt vastausta  Marialle tarkoitettuihin rukouksiin

Mariaan liittyvän katolisen opin peruslähde lienee katolinen katekismus. Esim. ruotsinkielisen version asiahakemistosta löytyvät keskeiset Mariaa käsittelevät kohdat.

Mt

hm

  • Vieras
Jäähyväiset
« Vastaus #48 : 25.09.08 - klo:07:51 »
Olen koko aamun miettinyt tätä foorumia. Jotenkin kylmäksi ja kolkoksi paikaksi on mennyt. Haudanvakavaa. Veikkaan, että foorumista on ollut puhetta esim. taannoin Aholansaaressa ja höpinöihin on toivottu muutosta.

Kolmisenkymmentä vuotta on tullut oltua h-y:n jäsen ja kuukauslehteä luettua. Kuitenkin olen tuntenut itseni koko ajan jokseenkin sivulliseksi. Nyt tuo tunne on voimistunut niin paljon, että on aika jättää nämä kuviot.

Foorumi (ja koko körttiläisyys) tuntuu nykyään olevan hyvien ja hienojen ihmisten paikka. Puhtaita pulmusia, jotka osaavat sivistyneesti keskustella. Tällaista osaamatonta töksäyttelijää tuskin kaivataan. Tyhmää raajarikkoa.

No jäähän Siionin virret! Niitä ei kukaan voi omia itselleen.

Ei sota yhtä miestä kaipaa.

Hyvästi!

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Jäähyväiset
« Vastaus #49 : 25.09.08 - klo:08:37 »
Jos ja kun sivulliseksi itseään mieltänyt hm ei ole kunnolla päässyt lämpimään tupaan niin se taitaa kyllä olla paljolti jo ennestään tuvassa istuvien kehnoutta ja kyvyttömyyttä huomata ja toimia. Ehkä liian moni on sittenkin turhan kauan ns. omissa asioissa. Itse olen ainakin yrittänyt katsoa asioita monelta kantilta. Tarpeeksi hyvin en kaiketi ole onnistunut. Olen useammin kuin toisinaan yrittänyt muistella ja etsiä sitä mikä körttiläisyydessä on hyvää ja kantavaa ollut. hm löysi virret, se kai se parasta, tai lähellä parasta.

   Mutta olisiko myös - asioissa on usein enemmän pointteja kuin heti esiin tulee - hm:n kirjeen julkitulolla ja hänen jäähyväissanoissaan ( toivottavasti ne eivät ole sitä) lienee merkitystä myös sillä hm ei muualla olevien viestien mukaan ole saanut unta. Toivon hm:n nukahtavan kevyensyvään uneen ja herättyään jatkavan keskustelua. Hän kirjoitti tuohon ylös hyvän aiheen.

   En ihan usko siihen, että foorumi olisi - ei se mielestäni edes tunnu siltä - hyvien ja hienojen ihmisten paikka. Upeita ihmisiä olen herännäisyyden parissa tavannut, mutta en yhtään täydellistä, en yhtään likikään täydellistä. Edes lähes täydellisiä körttiläisiä ei edes ole, ellei sitten Jeesus ollut körttiläinen.

   hm, älä lähde mihinkään. Minä ainakin olen kernaasti ollut hänen - siis hm:n - tekstiensä kautta Pohjois-Karjalassa - enkä ainoastaan siksi, että olen asunut Pohjois-Karjalassa mukavia vuosia 1960- ja 1970-luvulla.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Jäähyväiset
« Vastaus #50 : 25.09.08 - klo:11:39 »
Onhan täälä kirioottelevat aika fiiniä ja lukenutta porukkaa, että jollekkin voi olla isoo kynnys kirioottaa tänne omia piäniä ajatuksiaan. Itte oon halunnu olla toista ääripäätä, notta  voin minäkin sivistyssanoja tuntematta kirioottaa eikä kiälioppivirheekkään oo niin vaarallisia, että niiren kaas ei voi elää tätä epätäyrellistä elämää. Jokaanen tutkikohon ensin sitä omaa malkaa silimässänsä.
Minä ja moni muukin on mialuusesti lukenu mitä sinulla hm on ollut syrämellä, kun oot ajatuksiasi tanne lähetellyt.
Eihän nämä nettiyhteesöt voi korvata sitä oikiaa tervettä kanssakäymistä kuten ollahan huamattu näiren traakisten koulusurmien yhteuyres.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

hm

  • Vieras
Jäähyväiset
« Vastaus #51 : 25.09.08 - klo:16:19 »
Kaikki hyvin!

Kiitos kalistajalle ja mörtille lämminhenkisistä viesteistä.

Kyllä taitaa malka olla allekirjoittaneella omissa silmissä ja vielä molemmissa.

Aurinko paistaa taas (ainahan se paistaa ainakin näkymättömissä). Lintutornilla oli sen verran mukava, tuttu porukka, että siellä käynnin jälkeen elämä taas voittaa. Aina niin vakava Savo-Karjalan veropiirin pomokin (tai vastaava) oli heittänyt verohommansa hiiteen ja kertoili hyviä juttuja pipo takaraivolla ja nauraa hörötteli.  :lol:

Se siitä masennuksesta!

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Jäähyväiset
« Vastaus #52 : 25.09.08 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Olen koko aamun miettinyt tätä foorumia. Jotenkin kylmäksi ja kolkoksi paikaksi on mennyt. Haudanvakavaa. Veikkaan, että foorumista on ollut puhetta esim. taannoin Aholansaaressa ja höpinöihin on toivottu muutosta.


Minä olen pannut merkille saman. Luen tätä päivittäin, mutta harvoin on keskusteluja, joihin haluaa lähteä mukaan, tai jos lähtee, tulee helposti väärinymmärretyksi. Tai sitten menee niin ohi, ettei minkäänlaista - edes virtuaalista - kohtaamista synny.

Lainaus
Ei sota yhtä miestä kaipaa.


Kaipaapas. Joskus se on juuri yhdestä miehestä kiinni, kunhan on oikea mies oikeassa paikassa. Tai nainen.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Jäähyväiset
« Vastaus #53 : 25.09.08 - klo:18:36 »
Tuota, tuota: eeva-kaisa! Mielestäni sinulla on ollut usein lämpimiä ja ymmärryksellisiä viestejä, sanon sen näin julkisesti.

 Ei meidän täällä kuitenkaan alati tarvitse lähteä mukaan "juttuihin", ei meidän tarvitse olla samaa mieltä kuin edellinen ja sitä edellinen kirjoittaja. Usein on kuitenkin jännästi niin, että foorumi alkaa elää  juuri silloin kun se näyttää kuivuvan.

  Ei meidän tarvitse täällä alati "räpätä" tai pohdiskella. Mutta älkäämme jättäkö tätä. Yhdessä huomaamme enemmän. Eikä yksi ihminen aina kaikkea osaa ja jaksa sanoa... toinen voi jatkaa, ja kolmas...

   Sypäkkää syksyä! Jokaiselle! :wink:  :lol:  :D

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jäähyväiset
« Vastaus #54 : 25.09.08 - klo:22:27 »
Itsekin olen huomannut muutoksen foorumilla. Väliin tuntuu, että olen ihan pihalla jutuista enkä edes ymmärrä, mitä asia koskee.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Jäähyväiset
« Vastaus #55 : 25.09.08 - klo:22:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Itsekin olen huomannut muutoksen foorumilla. Väliin tuntuu, että olen ihan pihalla jutuista enkä edes ymmärrä, mitä asia koskee.


Älä vaan silti lähde.  :wink:
Pitänee kysyä silloin, kun ei aukene. Täällä on ehkä käsittelytavat monipuolistuneet. Onko se sitten hyvä vai huono, tiedä tuosta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jäähyväiset
« Vastaus #56 : 29.09.08 - klo:22:21 »
En minä lähdössä ole. Olen vain vähän taukoa pitänyt...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Jäähyväiset
« Vastaus #57 : 30.09.08 - klo:12:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
En minä lähdössä ole. Olen vain vähän taukoa pitänyt...


En minäkään, mutta juuri tänään klo 12, päätin, että pidän taukoa. Syynä on pieni turhautuminen hyssyttelyyn. Palaan taas, kun olen sillä mielellä.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Jäähyväiset
« Vastaus #58 : 01.10.08 - klo:09:58 »
Olen niin uppoutunut virtuaalimaailmaan, että taitaa sen kiinnostus viedä voiton körttifoorumista. Huru-ukonkin on opittava elämään virtuaalimaailmassa ja kesytettävä se menemällä mukaan. Kai sitä pitää profiloitua seuraavaksi Facebookiin. Jos ei kaikkia näitä tee, putoaa  kelkasta ja siihenhän ei ole vielä varaa. Kaikista parhaitenhan sitä samaistuu uusiin virtauksiin menemällä rohkeasti mukaan. Suomalaista yleisöä ja koko Eurooppaa (mainoksista päätellen) kiinnostava metalli- ja tangomessu lienee seuraava askeleeni imeä uskonnollisia kokemuksia.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Jäähyväiset
« Vastaus #59 : 01.10.08 - klo:12:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Olen niin uppoutunut virtuaalimaailmaan, että taitaa sen kiinnostus viedä voiton körttifoorumista. Huru-ukonkin on opittava elämään virtuaalimaailmassa ja kesytettävä se menemällä mukaan.

moisissa kiertely aina avartaa. Mutta eikös körttifoorumikin ole virtuaalimaailmaa vai veisaatko Second Life:ssa? (itse en ole jaksanut liittyä sinne kun kaikkeen ei riitä aikaa)

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Suomalaista yleisöä ja koko Eurooppaa (mainoksista päätellen) kiinnostava metalli- ja tangomessu lienee seuraava askeleeni imeä uskonnollisia kokemuksia.

kerro sitten meillekin että pitääkö vanha vitsi "taivaaseen ei pääse hevillä" edelleen paikkansa tai kuinka epätahtiset tangoaskeleet vielä sallitaan :)