Kirjoittaja Aihe: Joukkoon rakastaminen  (Luettu 28213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #75 : 31.07.13 - klo:08:37 »

   En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. Joh: 15:15


   
   Minulle oli tärkeä, osui ja upposi, 80-luvulla Herättäjän kustantama Ystäviksi minä sanon teitä. Se oli muistaakseni Jussi Kuoppalan toimittama. Kirja päivitti lapsenrakkauteni herännäisyyteen.




 "Muukalaisuudentunne ei ole Jumalan kansalle vierasta. Kun muistelen nuoruuteni aikoja Etelä-Pohjanmaalla, saimme seuratuvissa usein kuulla, että uskon ihmiset ovat täällä ajassa niitä vieraita ja muukalaisia, jotka etsivät isänmaata (Hebr. 11:13-14).
---------
Maailmassa, mutta ei maailmasta, siinä on Jumalan muukalaisten keskeinen kilvoituskohta.
---------
Eräs asia on syytä erityisesti muistaa Jumalan muukalaisista puhuttaessa. He vaeltavat toivon varassa. Taakat kyllä painavat kulkijain hartioita, mutta ilo Herrassa on heidän väkevyytensä. Erkki Pesonen, menneen polven sydämellinen Herran palvelija, sanoi Seinäjoen herättäjäjuhlilla v. 1925: "Herra kuljettaa omiaan murheen ja ilon kautta. Pääasia on, että pysytään Herran matkasaatossa eikä uskota, mitä sanoo oma sydän ja mitä Jumalasta vieraantunut maailma, vaan kysytään Herran tietä ja Herran mieltä."
---------
Älkäämme jääkö pois matkajoukosta, vaikka maailma siihen houkutteleekin. Kristus, meidän sydäntemme ruhtinas, on toivottu voittopalkintomme, joka on armosta perillä meille luvattu."


Olavi Kares: Jumalan muukalaiset

kirjasta
Olavi Kares, Jussi Kuoppala, Jukka Malmivaara, Ystäviksi minä sanon teitä (1981)

Onko tässä jotain nykyihmistäkin koskettavaa vaiko vain menneen maailman historianlehtien havinaa? Muukalaisuus, Herran tien kysyminen.. Mitä ajatuksia herää?




 Olen joskus miettinyt sanontaa "ystäväkansa", mitä se oikein loppujen lopuksi tarkoittaa? Taitaa olla kirjakin, jonka nimi on "Ystäviksi minä sanon teitä", kirjoittanut muistaakseni Jussi Kuoppala. Minusta kaikkien kanssa ei voi olla ystävä eikä edes kaveri. Jos väittäisin olevani esim. täällä kaikkien ystävä niin valehtelisin. Hyvin moni jää täällä ajatuksiltaan vieraaksi, samoin kiinnostuksen kohteet ovat erilaisia. Olenkin sitä mieltä, ettei pelkkä samaan herätysliikkeeseen kuuluminen tee ystävää. Siihen tarvitaan kai sitä "oikeanlaista kemiaa".

Mitäpä mieltä muut?



                                                                                     :049:
 Ystäviksi minä sanon teitä / Olavi Kares, Jussi Kuoppala, Jukka Malmivaara
Author: Kares, Olavi
Herättäjä-yhdistys, 1981
Saatavuus:
Sijainti    Hyllypaikka         Tila
Pasila      kirjavarasto 1     242     HYLLYSSÄ




Lainaus käyttäjältä: "satman":

”Oletko uskossa?”, ”Työ on Jumalanpalvelusta.”
Nämä kaksi slogania ovat ääripäät asennoitumisessa uskon kysymyksiin.
”Ystäviksi minä sanon teitä”, on Jussi Kuoppalan toimittama kirja 80-luvulta.
Väsymyksen voittaessa ystävä hoitaa. Srk:ssani arkiystävät on täytynyt hakea muualta. Juhlaystävät ovat vakaata, ahkeraa, sivistynyttä, uskollista körttikansaa.
Totuus tulee julki. Naapurit ja työkaverit valaistuvat hetki hetkeltä näkemään todellisen karvani. Jumala tekee työtään tässäkin. Ei pidä huolestua eikä kiirehtiä. Sielunvihollinen lastaa kyllä kuormaa niiltä osin kuin kyse ei ole Jumalan mielen mukaisesta murheesta.

...   ............. Cool


Täällä seudulla, jossa asun asia ei ole ihan noin yksikertaista. Meidän pitjässä on 35000 asukasta eli kovin moni ei voi olla niistä tuttu. Lisäksi olen käynyt töissä tuossa puolen miljoonan asukkaan naapurikaupungissa, mistä olen myös kotoisin.  Ystävät jakautuvat moneen eri ryhmään, kuten työkavereihin, harrastuskavereihin, nuoruuden ystäviin(paljon), naapureihin ja sukulaisiin. Kaikista niistä löytyy kaikenlaisia ja aina sieltä poimiutuu esiin ihmisiä, joilla on taustaa ja joita nätisti pyytämällä saa mukaan. Tämä juttu on siellä ydinalueilla ihan eri asia, mutta diasporassa se näyttää toimivan näin ihan kohtuullisesti. Pitää vain antaa taivaan isän avata suu tai sitten puhua muuten vaan.




Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa" :

"Jeesuksen kiltteydestä vielä. Pari vuotta sitten Terho Pursiainen piti systemaattisen teologian kurssin, jonka nimi oli vaatimattomasti "Jumala". Hän ihmetteli sitä, miten uskovaiset usein odottavat viimeistä tuomiota innoissaan, koska ajattelevat olevansa Jeesuksen puolella - ja että Jeesus on tietenkin heidän puolellaan. Pursiainen muistutti, että Jeesus on tuomarina siinä tilanteessa (Matt. 25:31-46), minkä luulisi aiheuttavan herkälle sielulle miettimistä."

Ei hätää sillä tuomiolla, jos on ystävä, armollinen ja hyvä ystävä tuomarina:

Jeesus:
"En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni."

Ja tuossahan Jeesus puhuu opetuslapsilleen, niille, jotka seuraavat Häntä uskossa.



vrt. Aamuhartaus tänään





Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #76 : 16.09.13 - klo:13:25 »
Ehkä vähän liippaa ketjun aiheeseenkiin....

Tekee mieli tänne vähän turista...kokemuksiani eilisistä seuroista...ei körttiseuroista, mutta vähän saman-
tyyppisistä....Jotenkin...kun eilisiä seurojakin ajattelen..omalla kohdallani..körttiseuroja kyllä ikävöin...
Niissä veisataan paljon...on lyhyitä puheita...yhteyden ja rukouksen henkeä...

Eilisissä seuroissa väen kesken oli aistittavissa lämmin yhteyden henki...
Muutamia virsiä...kolme etukäteen sovittua puheenvuoroa...ei yhtään lyhyttä spontaania...annettiin siihen
kyllä mahdollisuus...enpähän saanut itsekkään nyt sanaa suustani...joskus olen saanut...

Kahden papin puheet...eka oli lyhyehkö, pari kolme pääkohtaa, jäsennelty, juoni, mielenkiintoinen...
toinen puhe oli sitten aika pitkä, pohdiskeleva, rönsyilevä, kävi kyllä läpi varsin monia tärkeitä asioita, mutta...
ehkä en ollut ainoa joka parinkymmenen minuutin jälkeen havahtui miettimään...mitähän on puhuttu ja mistä
nyt puhutaan...tuli jopa mieleen...koskahan tämä päättyy...
En tiedä onko muita näin huonoja seurapuheiden ja saarnojen kuuntelijoita..

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #77 : 16.09.13 - klo:22:26 »


Kahden papin puheet...eka oli lyhyehkö, pari kolme pääkohtaa, jäsennelty, juoni, mielenkiintoinen...
toinen puhe oli sitten aika pitkä, pohdiskeleva, rönsyilevä, kävi kyllä läpi varsin monia tärkeitä asioita, mutta...
ehkä en ollut ainoa joka parinkymmenen minuutin jälkeen havahtui miettimään...mitähän on puhuttu ja mistä
nyt puhutaan...tuli jopa mieleen...koskahan tämä päättyy...
En tiedä onko muita näin huonoja seurapuheiden ja saarnojen kuuntelijoita..


Liityn joukkoon. Seurai ym puheiden suurkuluttajana toivon aina lyhyitä ja kiteytettyjä puheita ja filosofointi sitten kahvikeeskustelussa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #78 : 26.09.13 - klo:19:35 »
Ensi sunnuntaina olisi siioninvirsiseurat (taisi olla tällainen nimi) Hml:ssa Poltsarilla.
Toivottavasti on tilaisuus päästä mukaan, ja todella myös saan mennyksi.
Jotain tällaista koen nyt kaipaavani veisuun/laulun ja messun lisäksi.
Puhujat, kolme, mainittiin lehdessä, en tiedä sitten onko siellä lisäksi spontaaneja puheenvuoroja.
Veisuuta ainakin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #79 : 28.09.13 - klo:18:48 »
Täällä kysyttiin, kuinka ryhmä tuo turvaa. Joskus aivan varmaan väärällä tavalla, mutta ne ryhmät jotka pysyvät koossa ainoastaan oman ajattelun alasajolla, pitävät huonosti kenestäkään huolta.

Toisiaan rakastavasta ryhmästä löytyy esimerkiksi aina joku, jolta kysyä neuvoa vaikka per puhelin, joku ennättää avuksi kun yksineläjä sairastuu, jo tietoisuus tästä saa tuntemaan olonsa turvalliseksi. Samaten, tiedän että nyt kun tiedetään millainen häirikkö saatan olla saadessani temporaalikohtauksen, nämä tietävät nyt myös, eikä minua hyljätä oman onneni nojaan.

Voin  jakaa huoliani toisinaan täällä,  kuten hätäillessäni Moldovan asioista. Ehkä kukaan ei suoraan voi ojentaa ratkaisua kuin tarjottimella, mutta minun oloni on kevyempi kun tiedän että on olemassa ryhmä, jossa joku ehtii kuunnella. Tietoisuus siitä helpottaa.

Ryhmä, jonka perusprinsiippeihin kuuluu ryhmään, mutta myös ryhmässä rakastaminen, antaa itselleni tilaisuuden katsoa peiliin, jos joku ärsyttää. Aika usein jokin oma piirteeni se ärsyttävä on. Ei aina. Mutta aina voi harjoitella tulemaan paremmin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, eikä ole aivan tyhjänpäiväistä saada kysyä itseltään, kumpi tällä kertaa on tärkeää, sekö, että olen oikeassa, vai se, etten hajota, aiheuta eripuraa tai tarpeetonta mielipahaa.  Joskus on niinkin, että saattaa olla tärkeää saada perille jokin tosiseikka, näin nyt vain on, ei juuri noin. Kuinka sen silloin sanotaan jne.

Aika monelle on hyötyä jos saa ympärilleen parikin ystävällistä, hyvää, kärsivällistä, lempeää, vaatimatonta, kateudesta vapaata ihmistä, jotka eivät etsi omaa etuaan, eivät iloitse vääryydestä, vaan ovat valmiit iloitsemaan kanssani. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, jaettu suru puoli surua. Tätä kohti ponnistelevat ihmiset tuovat Jumalan luokseni. Vaikka kuinka Jumala pysyy luonani, Hän tarvitsee maailmassa välikäsiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #80 : 29.09.13 - klo:22:44 »
Kyllä tuntui tänään taas "joukkoon rakastamiselta", kun menin sinne seuroihin. Kyllähän tuttu kasvo olen toki monille tällä paikkakunnalla ja kirkosta. Mutta enhän mää ole käynyt tuolla körttiseuroissa kuin muutaman kerran vasta. Joku huikkas sieltä salista, että sua me on täällä jo ootettukin. Ja toinen sanoi, että tule tänne hänen viereen istumaan. Oikeasti tuli sellainen hyvä olo, etten nyt oikeasti ole muualla kuin herännäisyyden parissa tämänsorttista ystävällisyyttä kokenut.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #81 : 29.09.13 - klo:22:47 »
Kyllä tuntui tänään taas "joukkoon rakastamiselta", kun menin sinne seuroihin. Kyllähän tuttu kasvo olen toki monille tällä paikkakunnalla ja kirkosta. Mutta enhän mää ole käynyt tuolla körttiseuroissa kuin muutaman kerran vasta. Joku huikkas sieltä salista, että sua me on täällä jo ootettukin. Ja toinen sanoi, että tule tänne hänen viereen istumaan. Oikeasti tuli sellainen hyvä olo, etten nyt oikeasti ole muualla kuin herännäisyyden parissa tämänsorttista ystävällisyyttä kokenut.
Yhdynpä näihin ajatuksiin...mm. myös tämän päiväisen siioninvirsiseuran kokemuksella :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #82 : 03.11.13 - klo:18:09 »
Mirjami tuossa edellä oli tyytyväisellä mielellä seuroissa käynnin jälkeen. Niin minäkin taas. Syys- ja lokakuun seuroihin en päässyt sairastelun vuoksi.  Nyt ei ollut siitä estettä, eikä muustakaan.
Mikä nautinto veisata kun sali oli täpösen täynnä.  Puheet tukivat toinen toisiaan. Ne käsittelivät uskon arvoituksellisuutta, kristityn kuuliaisuustehtävää, kutsumusta, ja iäankaikkisen elämän todellisuutta josta useilla "takaisin elämään" palanneella on kokemusta.

Sain hankittua kirjapöydästä Siionin virsien nuottipaimoksen isokokoisella tekstillä. Sitä näkyi meidän pöydässä parilla muullakin olevan, ja siitä se sitten löytyi minullekin.
Ihmeellisin kokemus tuli kahvikeskustelun aikana kun Vesa Hirvonen sanoi minulle jotakin jota nyt tutkiskelen mielessäni. :017:

Joulukuun seurojen edellä on myyjäiset. Mietin millä voin osallistua ,  haluan jotenkin palkita kaiken rakkauden mitä Lahden heränneet ovat minulle osoittaneet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)